YAKOVLEV YAK 3

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ed Heemskerk, 13 dec 2016.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Vol enthousiaste ben ik begonnen met de bouw van de Yak 3.
    Wel of geen bouwverslag op het modelbouwforum is een item waar ik al een tijdje mee rondloop.
    Een bouwverslag tussen zoveel moois op het schaalmodelforum wat dagelijks wordt aangevuld is een behoorlijke uitdaging.Ik zie dat er topics zijn die al jaren bestaan.
    Van clubgenoten kreeg ik veel vragen om toch een bouwverslag te publiceren.
    Tijdens de verzameltocht van informatie en adressen kom ik zoveel vragen tegen dat ik dit topic zie als een ondersteuning en vraagbaak.
    Ik besef ook dat er veel methodes en verschillende meningen zijn en heel andere ervaringen.
    In de afgelopen maanden heb ik een aantal shows bezocht met schaalmodellen, Oss ,Stadskanaal , de meeting in Stein en niet te vergeten Prowing in Soest.
    Nog geen FAI schaalwedstrijd maar dat komt nog wel.
    Uiteindelijk heb ik een beeld gekregen wat ik wil bereiken met de YAK 3.
    Ik denk dat ik er 3 jaar over zal doen ,mijn vrouw denkt 2 jaar.
    Op basis van wat ik nu heb ervaren met de leveranciers denk ik dat 3 jaar realistisch is.
     
    jmk1 en Mieske vinden dit leuk.
  2. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Mijn voorbeeld.
     
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Vandaag kreeg ik de schaalpropeller binnen ,prachtig gemaakt vanaf de originele tekening.
    Een van de musts, het model moet vliegen met een propeller op schaalafmeting.
    Voor de 1:4 Yak is dit een 28 X 12 3 blad propeller.
     
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Het stabilo , de hoogteroeren , richtingsroer en kielvlak zijn ruwbouw gereed.
    Alleen nog de centering van de scharnieren uitlijnen.
    Maanden heb ik gewacht op de schaalset en cockpit ,het richtings roer gemaakt en bekleed.
    Toen ik de schaaltekeningen kreeg zag ik dat alleen het verloopvlak van het richtingsroer bekleed was, een nieuw roer gemaakt.
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    De volgende fase is de vleugel, ik heb een compleet freespakket gekocht van alle spanten.
    Wat er mis is gegaan wordt nog uitgezocht , de freesdelen van de ribben wijken ernstig af van de tekening.
    Links en rechts is de vleugel anders , het model is te groot om lijnbesturing in te bouwen.
    De romp spanten zijn wel goed.
    Verder met de romp.
     
  6. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.216
    Locatie:
    Hoofddorp
    Hi Ed

    Bij deze een Abo

    Grt John
     
  7. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Voor de F3A X gebruik ik Hitec servo s ,F3A Futaba BLS.
    Wat nu voor een schaalmodel??
    Na lang overwegen heb ik voor Savox gekozen, titanium tandwielen , solide servo s en geschikt om te combineren met een gyro systeem.
    De Hitec servo s welke ik heb kunnen niet op een volt regeling systeem wat bij de gyro hoort aangesloten worden vanwege een pad.
    Deze servo s geven energie terug aan de lipo.
     
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Afwijkend van de tekening bouw ik 2 hoogteroer servo s in.
    De servos zijn bereikbaar via het luik van het intrekbare staartwiel.
    [​IMG]
    Romp zijkanten als een ligger.
     
    Lordshit vindt dit leuk.
  9. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Bedankt John ,
    have fun.
     
  10. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    De aansturing met M3 kogelkwiklinks ,titanium en koolstof,geen schaalmateriaal ,maar ik heb dit nog liggen en het is aan de binnenkant
     
  11. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Dag Ed,

    Dit word een mooie kist en het zou zonde zijn om geen verslag te maken.
    Op welke schaal word hij gebouwd ?
    Ik vind zelf ook dat je moet proberen om altijd met een schaalpropeller te vliegen. In ieder geval de maat.
    Welke motor gaat de propeller ronddraaien ?

    Ton
     
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Ik kreeg steeds vragen om een verslag te maken, heb al veel verslagen gemaakt van projecten.
    De schaal is 1: 4 . spanwijdte 2.30 m1.
    Met de motor ben ik er nog niet helemaal uit.
    Als Dick tijd heeft en ik ga niet te snel met bouwen, een vloeistof gekoelde 4 cilinder in lijn met vertraging.
    Een E motor van 10 kw kan de propeller rechtstreeks draaien. Plettenberg of de nieuwe Hacker Q100.
     
  13. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Dag Ed.

    Fijn,dat u toch een bouwverslag van de Yak-3 gaat bijhouden.

    2 vragen.....

    Waar heeft u de schaalpropeller van de Yak-3 aangeschaft?
    Uw model heeft straks de zelfde kleuren als de foto van post 2.
    Waarom heeft u gekozen voor juist die kleur?

    Groet:Robin
     
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Robin,

    Het adres voor het maken van schaalpropellers heb ik van gekregen van Strutter , na lange tijd heb ik hem weer ontmoet in Stein tijdens de schaalmeeting.
    Jack Schepers heeft de propeller voor mij gemaakt vanaf de schaaldocumentatie welke beschikbaar is voor de Yak 3.
    Mijn passie is aerobatic vliegen, F3A en F3A X.
    De F3A X heeft ook een schaalfactor, gering maar het moet een model zijn wat lijkt op een bestaand vliegtuig met een toegestane afwijking van 10 %.
    Al lang wil ik eens een schaalmodel bouwen en vliegen
    De versie welke ik ga bouwen is gebouwd ver na de 2e wereldoorlog met gebruikmaking van de originele tekeningen en technieken in de oorspronkelijke fabriek.
    Deze versie wordt nu nog gebruikt tijdens vliegshows en heeft ook goede aerobatic eigenschappen.
    Op You tube is veel te zien van dit fantastische vliegtuig als Nieuw Zeeland versie.
    Een link tussen Schaal en Aerobatic.
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2016
    mig 3 vindt dit leuk.
  15. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Voor dit onderdeel heb ik wat advies nodig van schaalbouwers.
    De romp en vleugel van de Yak 3 is Balsahout.
    Ik wil het model met G 4 en glasdoek afwerken.
    Ik heb wat foto s bijgevoegd van een Yak 3 welke in een museum in Freiburg staat.
    De naar buiten klinknagels , hoe deze te maken , welk materiaal , bolkop spijkertjes??
    De Yak heeft ook niet uitstekende klinknagels, het beste wat ik kan bedenken is een soort drevel te maken met het nagelpatroon en deze klinknagels in de harde afwerking slaan.
    Alle ervaring is welkom.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2016
  16. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Je bent al goed op gang Ed :thumbsup:
    Bolle nagels gaat perfect op de 'Ramses' methode, druppen witte houtlijm met behulp van een spuitje.
    Zie het draadje bovenaan bij de tutorials



    De niet uitstekende klinknagels heb ik bouwers wel eens zien doen met een pijpje geklemd in de soldeerbout.
    Je brand als het ware een cirkeltje in je vleugeloppervlak.

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2016
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Geweldig , bedankt voor de tip.
    De propeller is ook goed gelukt , ik ga er nog 1 bestellen.
     
  18. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Dan gelijk ook maar de verf , voor de modellen welke ik tot nu toe heb gemaakt gebruikte ik 3 methodes.
    Sikkens autocryl, 3 K hoogglanslak. Sikkens auto base en een Hoogglans blanke lak.
    Mijn Ultimate ,een soort van schaalmodel heb ik met een watergedragen lak, zwart paarlemoer , geel paarlemoer ,en zilver paalmoer gespoten.
    Hierover een hoogglans blanke lak , geheel weer matgeschuurd met WP 2000 schuurpapier en weer op glans gebracht met 3 m polijst pasta.
    Warbirds hebben een veel meer matte finish.
    Autocryl , mat schuren en afwerken met matte blanke lak.Airbrush verf ,deze afspuiten met matte blanke lak.
    Autocryl , en afspuiten met matte blanke lak.
    Ook hiervoor graag wat tips.
     
  19. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    Omdat ik moet wachten op de afhandeling van de foute vleugelonderdelen ben ik maar begonnen met wat details uit te zoeken.
    .
    [​IMG]
     
  20. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Hier een vloeistof gekoelde cilinder van een 90 CC lijnmotor.
    Bovenop de kop met de kleppen de thermostaat.
    Dick is bezig een luchtgekoeld om te bouwen naar een vloeistof gekoelde.
    Ik mocht deze foto van hem maken.
     

Deel Deze Pagina