YAKOVLEV YAK 3

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ed Heemskerk, 13 dec 2016.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    CNC ,weg ermee.
    Vanmorgen de ribben op de tekening gelegd en tot de conclusie gekomen dat de meest bizarre afwijkingen zijn verholpen.
    De ribben en de uitsparingen hebben nog steeds afwijkingen.
    Of het spul kan weer in de prul en ik maak de ribben zelf met de figuurzaag, of ik pas de ondergrond aan. (K)walitatief (U)itermate ( T)eleurstellend deze ervaring met een frees firma.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2017
  2. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
    Het is inderdaad K. U. T. als je na zolang wachten weer zoveel afwijkingen hebt.
    Maar aan de andere kant met een beetje ellebogenstoom heb je wel alles in eigen hand.
    C.N.C. is aardig maar het zijn nog altijd de mensen die fouten maken met het invoeren van de gegevens.

    Suc6 John
     
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Nu in oplossingen denken, ik ga de plattegrond van de vleugeltekening aanpassen ,de hoofdligger wordt iets verschoven en de hulpliggers ook.
    Inmiddels zijn alle servo s binnen en ook het Powerbox mercury systeem. 2 lipo aansluitingen en de hoofdfunctie servo s via een gyro systeem, de subfuncties via de ontvanger. Subfuncties: 4 servo s voor de flaps , 1 servo voor het landingsgestel ,wat switches voor de verlichting en er zal nog wel wat bijkomen.
    Het wachten is nog op de nieuwe Futaba 14 kanaal Fasstest S Bus ontvanger.
    Gepresenteerd op de Neurenberg Messe maar nog niet leverbaar.
    In ieder geval genoeg om naar uit te zien.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2017
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Het kan niet op deze week , vandaag kreeg ik het landingsgestel binnen.
    Ook nu maar eerst een zien hoe het werkt.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 mrt 2017
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Na het afronden van een familie projectje ,ik heb een cosleeper ( een soort wiegje welke je aan het bed kan vastmaken ) gemaakt voor onze dochter de Yak 3 weer opgepakt.
    De Yak 3 wordt uitgerust met een powerbox mercury systeem , 2 ontvangers welke via de S BUS 1 aansluiting van de ontvanger wordt aangestuurd.
    Een simpele 6 kanaal ontvanger kan 16 poorten bedienen met 1 draadje.
    Het instellen hiervan neemt al een heel topic in beslag. Het ding kan alles, landingsgestel en kleppen op elkaar afstemmen ,en ontelbaar veel gyro instellingen.
    Wordt vervolgd.

    Na een paar weken ook het landingsgestel bestudeerd.
    Alleen bij het regelventiel is een soort van gebruiksaanwijzing.Per poot zijn er 2 ventielen op de cilinder.
    Een blauwe en een rode slang en een luchttank.
    Geen pomp of ventiel ,eerst maar eens een plank maken en de spullen er op aansluiten.
    Wie heeft er ervaring met Sierra landingsgestellen en kan mij aan een aansluitschema helpen.
    Ventiel en pomp of compressor moet ik ook nog aanschaffen.
    Ik heb een compleet gebruiksklare set gevraagd, de pomp is niet bij Sierra te koop.
     
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Eindelijk weer wat tijd voor de Yak 3.Na een uurtje de Powerbox Mercury te hebben gespeeld kreeg ik het systeem werkend.
    Er zijn nu 11 van de 15 servo s op aangesloten. 2 ailerons 2 hoogteroer 1 richtingsroer 4 flaps en 2 micro servo s voor the doors van het hoofdlandingsgestel.
    Voor the doors van het staartwiel ook nog 2 en voor het schuiven van de cockpit 1 en natuurlijk de 15 e voor het landingsgestel.
    Het handige van de mercury is dat je willekeurig posities kan bijmaken en toewijzen. Nog 1 poort over.
    [​IMG]
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  7. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.056
    Locatie:
    BLUB
    Mooie set up Ed!

    Heeft u het hele powerbox systeem bij één winkel aangeschaft?

    Heeft u daar nog een linkje van?

    Groet:Robin
     
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Ik heb alles gekocht bij Aerobertics in België.
    Alle servo s zijn 7.4 volt.
    De set heb ik geselecteerd op mijn eigen ervaring en waarneming.
    De savox servo s worden veel gebruikt bij F3A M modellen, met name de 3 D scene , extreme figuren met dito belastingen.
    De Futaba BLS zijn de kleinste 7.4 servo welke er te koop zijn deze servo s gaan de doors bedienen.
    In mijn F3A modellen gebruik ik de BLS servo s
    Als je wil kan ik de specs van de servos en ontvangers en het powerbox systeem publiceren.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  9. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.056
    Locatie:
    BLUB
    Graag Ed

    Ik zit al een hele tijd te denken.....deze?of die? etc etcetera.

    U kan mij helpen om een richtlijn in te stellen door de specs te publiceren.

    Groet:Robin
     
  10. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Voor je richtlijn, mijn keuze.

    De servo s
    Aileron : Savox 1270 TG 1 per aileron ( titanium tandwielen en een coreless motor 7.4 volt ( HV)
    Richting : Savox 1270 TG 1 stuks
    Hoogte : Savox 1250 1 per hoogte roer 2 totaal. ( ook een coreless motor en metalen tandwielen 7.4 volt ( HV)
    Flaps : Savox 1250 2 stuks per flap 4 stuks totaal .
    landingsgestel deuren Futaba S 3172 BLS 4 stuks mini servo s metalen tandwielen en 7,4 volt ( HV) 2 deuren hoofdlandingsgestel d deuren staartwiel.
    Landingsgestel Savox 1250 1 stuks voor drukventiel
    Cockpit Hitec robot servo type NTB ( grote uitslag 40 kg trekkracht en te programmeren.7.4 volt. ( deze servo heb ik nog liggen van een ander project)
    2 Stuks ontvangers Futaba R 7006 SB
    1 stuks powerbox mercury SRS Lees zelf de specs maar en je ziet wat je er allemaal mee kan doen. heeft ook een gyro functie .
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  11. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.056
    Locatie:
    BLUB
    Super!Bedankt Ed.

    Ik zal deze gegevens op papier uitprinten en op een prominente plek ophangen.

    Groet:Robin
     
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Eerst maar eens een proefopstelling gemaakt voor het landingsgestel, helaas ontbreken er wat t stukjes om ook het staartwiel mee te laten lopen.
    Morgen er wat druk opzetten om te bezien of de slangen op de juiste plaats zijn aangebracht.
     
  13. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    Ook een proefopstelling van de besturing gemaakt.
    Inmiddels werkt bijna alles.Het toewijzen van de servo s aan de Mercury Powerbox is gereed.
    Nu begonnen aan de afstelling van het landingsgestel en de wieldeuren ,vraag mij nu af,of de staartwiel deuren via een ander kanaal van de powerbox moeten lopen. Het zijn 4 deuren welke gestuurd moeten worden.2 voor het staartwiel en 2 voor het hoofdlandingsgestel.Ik heb voor elke deur een eigen servo.
    De hoofdwiel poten kan ik na elkaar in laten trekken. Moet het met de wieldeuren ook zo.
    Eerst maar eens wat You tube filmpjes bekijken om hierachter te komen.
     
    aurectar vindt dit leuk.
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    View My Video
    Het drukvat volgepompt en handmatig de regelaar bediend.
    De poten gaan mooi na elkaar naar binnen en buiten.
    De T stukjes voor het staartwiel besteld en over een paar dagen doet ook het staartwiel het.
    Ook hier weer een compleet setje besteld en niet geleverd gekregen.Hoort bij de leveranciers van schaalspullen ben ik inmiddels achter.
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2017
    aurectar en Fuel Monkey vinden dit leuk.
  15. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Gisteravond weer een paar stapjes verder gekomen met De powerbox Mercury.
    Alle servo s zijn nu binnen en aangesloten.
    Op de Mercury is een programma om de wiel deuren te sluiten,er zijn 3 opties voor landingsgestellen.Geen optie voor een staartwiel, dan maar staartwiel neuswiel genoemd.
    Het landingsgestel gaat nu in en uit , poot na poot en het staartwiel als laatste.Het is mogelijk om deur na deur te sluiten.
    Ook alle deuren tegelijk nadat het landingsgestel in is gegaan en natuurlijk ook omgekeerd.Nog een paar uurtjes en dan denk ik dat ik het begrijp.
    Het volgende dilemma dient zich aan .
    In de powerbox is ook een aansluiting voor gas.Moet de regelaar in de powerbox worden gestoken of rechtstreeks in de ontvanger.
    Bij Futaba moet gas op reverse staan als je een regelaar aansluit.IIn de handleiding staat hierover niets.Eerst maar eens met een klein motortje en een YGE regelaar proberen.
     
  16. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Landingsgestel compleet en werkend, nu op zoek naar de wielen.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2017
    aurectar vindt dit leuk.
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Hoi Ed,

    Foto of filmpje doet het niet volgens mij?
    "This imgae or video has been moved or deleted"

    Groeten, Ramses
    .
     
  18. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    De vul nippel van Sierra is vervangen door een op het pompje passende van Robart.
    Het is gelukt om de poten in te laten gaan zoals bij de 1:1 Yak 3
    Met de maximale toegestane vuldruk van 7 bar kan het landingsgestel 5 x in en uit.

    Op de achtergrond een schaumwaffel voor de vakantie in de bergen.
    Ga eens helling zweven proberen.
     
    mig 3 vindt dit leuk.
  19. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    [​IMG]
    In mijn speurtocht naar documentatie kwam ik een Pools Boek tegen met alle types Yak 3 er in.
    Vandaag het boek binnengekregen.
    Ik ben vandaag weer aan het puzzelen geweest met de vleugel en de deelbaarheid.
    Uit het F3 a circuit ken ik Algridas Ungulaitis, een Russische F3A vlieger en bouwer van hoogwaardige composite F3A modellen.
    Deed mij een heel mooi aanbod voor een real scale YAK 3 met een deelbare vleugel spanwijdte 2400 mm . 1: 3.7.
    Ga er serieus over nadenken, een super lichtgewicht schaalkit compleet met alle onderdelen behalve het landingsgestel.
     
  20. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.056
    Locatie:
    BLUB
    Mijn ervaring met Algirdas omtrent een snijpakket van een Lavochkin La-7
    is zeer goed!
    http://www.rc-composit.com/en/2-planes

    Een attente persoonlijkheid die ook genoeg nazorg biedt.

    Bij welk F3A evenement zou ik hem kunnen ontmoeten?

    Groet:Robin IMG_5899.JPG
     

Deel Deze Pagina