Yamato schaal 1:200

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Wimo, 4 aug 2008.

  1. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Hallo. ik ben Willie en ben begonnen met de bouw van de Yamato van het merk Nichimo. Was eigenlijk van plan om de Yamato van De Agostini te gaan bouwen, maar er waren enkele redenen die mij hebben besluiten om dit niet te doen. De redenen waren bijv. dat de prijs van de Nichimo Yamato(€375,--) lager was, het schip is bovendien groter(131.5 cm), en de romp was een geheel.(ik wil hem varend maken en is daarom ook al wat RC-voorbereid), bovendien heb ik er ook nog 2 ets-pakketten bij gekocht(€125,-- totaal), die het schip fijner gedetailleerd maken. Overigens zijn voor de Yamato van De Agostini ook ets-pakketten verkrijgbaar. Op dit moment ben ik met de romp bezig, motoren en RC-installatie zijn aangebracht. later meer(ook foto's)

    groetjes,

    Willie[​IMG][/IMG]
     
  2. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Mooi,dat gaan we zeer goed volgen hoor!
    Veel sukses met deze prachtige boot.

    Groetjes

    Marc
     
  3. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    De eerste foto

    [​IMG]
    Zoals gezegd ben ik met de bouw begonnen, het model is goed gedetailleerd maar heeft hier en daar toch wat foutjes. Ik probeer zoveel mogelijk het schip te bouwen aan de hand van het boek "The Battleship Yamato" van Janusz Skulski. ook deTamiya boeken "Random Japanese Warship Detail" (deel 1+2) zorgen voor veel details. De eerste foto laat het grootte verschil zien van de Deagostini Yamato en de Nichimo Yamato. Ik heb het eerste deel gekocht van Deagostini reeks puur uit nieuwsgierigheid wat zij van de Yamato konden maken. Mijn Nichimo Yamato wordt niet dezelfde uitvoering van Deagostini Yamato. Mijn Yamato zal uit de periode !6 januari 1944 tot 23 november 1944 zijn. Dus met wat minder luchtdoelgeschut. Wisten jullie dat er een model van de Yamato bestaat schaal 1:10?(zie bovenste foto) Je kan hem vinden in het Yamato-museum in Kure, Japan. Yamato Museum Dit was het weer voorlopig.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2008
  4. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    De aandrijving

    Origineel zit bij de bouwdoos een tandwielkast met aan 1 zijde een as voor de motor(Mabuchi 540) en aan de andere zijde 4 assen voor de schroefassen. De bouwdoos heb ik in het verleden(jaren geleden) al eens gemaakt, ook RC, maar de tandwielkast maakt zo'n herrie dat ik nu besloten heb om elke schroefas een aparte motor(tje) te geven. Dus worden de schroefassen nu aangedreven door een Speed 195 motor van Graupner. Deze zijn 4.5 Volt, maar krijgen een voeding van 6 volt. Volgens de gegevens die bij de motor is bijgevoegd is dit mogelijk. Natuurlijk maken de motoren bij 6 Volt een enorm groot toerental, een slagschip onwaardig. Daarom zal in de praktijk het toerental aanzienlijk verlaagd worden, zodat het slagschip een schaal snelheid zal krijgen, en niet die van een snelboot. Voorlopig heb ik een 2-kanalen besturing ingebouwd om te kijken hoe het schip tijdens proefvaren reageert. Later wordt de besturing meer uitgebreid i.v.m. extra functies.
    [​IMG]
     
  5. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Modificatie van het achterdek

    [​IMG]In het achterdek van de bouwdoos is de hangar-baai te ondiep weergegeven en ziet uit alsof het een vliegtuig lift is. Ik denk dat dit gedaan is om de roerhevel(voor de Rc-functie) in de romp meer ruimte te geven, iets wat mij opviel nadat ik de baai gemodificeerd had. De baai is zo ondiep dat de bijgeleverde vliegtuigen nooit in de hangar zouden kunnen. Bovendien loopt de baai bij het echte schip, het inwendige van het schip in. Ik heb dus de baai een half dek dieper gemaakt(op schaal) en nu loopt de baai wel het schip in. In het echt werd de ingang tot het inwendige schip afgesloten met een enorm gordijn van sisal. Heb op het achterschip de rails van de vliegtuig- en boottrolleys vervangen door ets-rails. De kraan in de bouwdoos is opzichzelf best wel goed, maar de giek is van massief plastic. Ook de complete kraan is vervangen door een exemplaar van ets onderdelen. Vooral de giek met de vakwerk constructie is het aanzien waard. [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 aug 2008
  6. FirstTimer

    FirstTimer

    Lid geworden:
    13 sep 2008
    Berichten:
    524
    Locatie:
    Salland
    Morge Wimo

    ik vroeg me af of je dit project al gereed hebt?,
    Ben zelf ook van plan de Yamato van Nichimo te bouwen en kwam bij de orientaties op het net onder andere jouw berichten tegen.
     
  7. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    hallo Paul, ik heb niet veel meer gedaan aan de Yamato, mede omdat ik nog een ander project heb, nl.de USS Arizona, waarvan ik ook nog een bouwverslag heb lopen op dit forum. Het enige wat ik tot nu nog gedaan heb is, de romp en het kraandek geverfd cq gespoten. Wel heeft de Yamato al een proefvaart gehad, mooi op schaalsnelheid dankzij de 4 motor(tjes). het grootste probleem waar ik nu mee zit is het dek waar de watervliegtuigen worden gestationeerd. Hier moet ik de aangegoten rails en de draaischijven van verwijderen en vervangen door de ets onderdelen.(lees rails en draaischijven) bovendien moet ik de kunststof roosters bij de 3-ling afweergeschut koepels op hetzelfde achterdek verwijderen en vervangen door geëtste tegenhangers. Dit zal moeilijk gaan zonder het dek te beschadigen, daarom ben ik aan het denken om het gehele dek te vervangen door een nieuw te maken deel. in elk geval zijn hier nog een paar foto's, helaas niet van de beste kwaliteit. Groeten, Willie

    [​IMG]
    [​IMG][​IMG]
     
  8. nico 39

    nico 39

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    1
    aan willie ik ben nico ik heb de yamato 1/200 gekocht maar zit geen tekening bij weet ij waar ik aan tekening kan en de keurn van de boot. heb ik nog een vraag weet ij waar ik aan photo etched parts kan komen hoor het graag gr nico
     
  9. Hoppa131

    Hoppa131

    Lid geworden:
    24 sep 2013
    Berichten:
    4
    wimo echt ik vind het echt heel erg cool dat je dit kunt bouwen. Bij deze bouw vraag ik me af hoe bouw je van een statische (plastic ?) oorlogschip om naar een rc boot?
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    @Hoppa131, ik heb de boot afgelopen week verkocht, ik heb er sinds de gepubliceerde foto's niets meer aangedaan. De romp heeft wel al proefgevaren.

    De bouwdoos was al rc voorbereid, maar werd geleverd met een vertragingskast, waardoor één motor alle 4 de schroefassen moest aandrijven. De motor zelf, zat niet in de bouwdoos, omdat een Europese maatregel dit verbied. Bovendien, geeft de tandwielkast nogal wat herrie. Geen gehoor bij dit soort schip.

    Groeten,
    Willie.
     

Deel Deze Pagina