Yarrow ketel

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Baggeraar, 11 jul 2010.

  1. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Beste Baggeraar,

    je wilt met compound machines gaan werken, de keuze voor 6 bar is daarmee goed gekozen.
    Vooral met ons kleine spul zijn de warmte verliezen zo groot dat je met 3 bar weinig meer merkt van de lagedruk kant.
    Door nu hoger in druk te gaan zitten stop je meer energie (warmte) in de hogedruk en blijft er meer energie over om ook de lage druk echte arbeid te laten verrichten.

    1 rij of 2 of meerdere rijen waterpijpen.

    Ik heb een ketel gemaakt met 2 waterhouders 28mm en een stoom/waterhouder van 54mm.
    ik heb 2 enkele rijen waterpijpen gebruikt van 15mm waterleiding buis, 8 aan elke kant.

    Deze ketel, 3 bar werkdruk, kolengestookt liet draaien:
    - een 1 cilinder boring 15 slag 22mm (Hercules uit handboek) welke een dubbele voedingspomp aandreef (boring/slag 6x6) op circa 750 toeren.
    - een 2 cilinder balansstoommachine, boring 16 slag 24mm, op een rustig toerental.
    Alle machines waren voldruk machientjes en deze simpele ketel trok dat met gemak.
    Ik hoefde heel rustig te stoken, liet ik de blazer wat te lang openstaan werd ik getrakteerd op een flink blazende veiligheidsklep.

    Ik zou het niet te moeilijk maken, maak wel je VO zo groot mogelijk, want er zijn zoveel warmte verliezen dat een miniatuur stoomketel bijna 2x zoveel moet maken dan werkelijk nodig zou zijn. (heb ik uit het handboek).
     
  2. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Wat betreft het forum van de Stoomgroep Holland is het zeker niet zo druk als bij het MBF er is echter wel waanzinnig veel kennis onder de leden.
    En deze zullen je zeker ook goed op pad willen helpen.
    Groeten Norwin
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ondertussen een hoop wijzer geworden.
    Tevens het "Handboek modelstoom machines" van van Dort en Oegema op de kop getikt.

    Ik kan dus weer studeren.

    Zit alleen met de aanschaf van een zend/ontvang combinatie keuze, ivm straks niet meer bestaande uitvoering die geschikt is voor 32 kanalen.
    Dus de ketelmakerij en de werven zijn dicht.
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    water hoogte meting

    Deze info kwam ik tegen:

    bijbehorende plaatjes:
    zijn te klein.
    Mocht iemand interesse hebben, ik heb ze.
    Ze zijn ook te vinden op Modell Dampf Forum - Einzelnen Beitrag anzeigen - elektron. Wasserstandsregelung

    Ik heb zelf de schakeling nog niet getest.
    Lijkt me behoorlijk afhankelijk van het soort water dat wordt gebruikt.
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    sorry dubbel gepost, was niet te zien in nieuwe berichten
     
  6. Scotte

    Scotte Guest

    Hallo Baggeraar,
    Over een Yarrow ketel is pas een serie verschenen in de Model Engineer, compleet met bouwbeschrijving. Eerder stelde je de vraag over op afstand gecontroleerde scheepsinstallaties. Op de laatste Stoom- en techniek beurs in Wychen (zie site stoomgroep Holland) stond iemand die een complete handleiding over scheepsstoominstallaties had geschreven. Hij zocht alleen nog een uitgever. Wellicht dat je via de beursorganisatie contact weet te leggen, want ik kan je helaas niet daaraan helpen. Succes met je mega-project,
    Scotte
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Bedankt scotte, ik meen dat ik een soortgelijke post op het stoom forum ook al had gekregen.Zal eens kijken wanneer wijchen weer is, alvast in de agenda zetten.
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Even wat info plaatsen, welke ik tegen kwam via een ander forum:



    Testbrand eines Keramik-Gasbrenners für einen YARROW-Wasserrohrkessel, der in einem Dampfschlepper eingebaut werden wird.

    Das Gehäuse hat folgende Maße:
    - Länge: 175 mm,
    - Breite: 75 mm,
    - Höhe : 35 mm
    Die glühende Keramikfläche hat 107 cm², damit ist eine Dauerleistung des Brenners von fast 11 kW/h ohne weitere leistungssteigernde Maßnahmen möglich.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Zo een heb ik al gebouwd voor een wilesco d10
    Oud nieuws dus
    Kan je maken zo als je zelf wil hoor
    Rond vierkant ovaal Langwerpig enz enz
    Ik heb er hier een tweetal branders klaar liggen
    mvg
    Frederik:D
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    vertel eens wat meer Frederik, waar maak je dat van ?
     
  11. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Heb net wat foto.s neer gezet bijm ijn fotoalbum

    Afbeeldingen & fotoalbums
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2010
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    mooie plaatjes, maar waar haal je dat keramiek en wie heeft er bouwbeschrijvingen van nozle en lucht aanzuig pijp diameters in combinatie met brander oppervlak?
     
  13. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Afgekeken van Cheddar Harm
    En dat keramiek haal ik uit oude kachels
    Bij een installatuer
    mvg
    Frederik
    En ze branden mooi blauw hoor
    De grote net zo goed als de kleine

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    keteltje in aan bouw met zo.n eigengemaakte branders KERAMIEK dus
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    ter info en bewaring hier geplaatst
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2011
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    In een ander draadje las ik een vraag over foto's van persgereedschap
    Bij deze:
    hier wat plaatjes van matrijzen die ik gebruikt heb om ketelfronten te persen.
    De koperen plaat die ik gebruikt heb is 3 mm dik.
    De diameter van het kleine front (waterhouder) is 30 mm met een recht soldeerstuk van ca 18 mm.
    De diameter van het grote front (stoomhouder) is 65 mm met een recht soldeerstuk van ca 16 mm.

    [​IMG]
    Ik ben alleen bang dat de "doorn" als materiaal ergens anders voor is gebruikt, die zit niet meer in de doos. :rolleyes:

    [​IMG]

    [​IMG]
    Het dekseltje met opstaande rand (rechtsboven op de foto) werd met begin van de pers cyclus op het stuk waar de plaat ingeduwd moest worden gecentreerd met een schijf koperenplaat ertussen.
    Door het gat in dat dekseltje werd de doorn tevens gecentreerd tegen de plaat geduwd, zodat op den duur de plaat om de doorn en in het gat terecht kwam.

    Het persen heb ik gedaan in een zware bankschroef, als de kracht op de slinger te fors moest worden, is de plaat opnieuw uitgegloeid, waarna de slinger weer met "gemak" werd verder gedraaid.
    Dit is een paar keer zo herhaald tot bovenstaand resultaat werd bereikt.

    Tussen de matrijs en de plaat zat overvloedig stevig vet, om wrijving zoveel mogelijk te verminderen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  17. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Ik vind t mooi! Je hebt mooie spulletjes ervoor en het goed doordacht, van al die berekeningen heb ik geen verstand.....

    Niet om te slijmen maar ik vind je ''baggerschepjes'' ook erg mooi trouwens, heel kunstig geknutseld.

    Volgens mij heeft mijn vader ergens op zolder zo'n ''yarrow'' staan, ik zal eens kijken of ik er foto's van kan maken....

    Je lijkt er aardig verstand van te hebben, zou je mischien mij eens willen helpen met iets van een ketel? Ik zou iets moeten hebben voor die grote triple, maar ik heb er een hard hoofd in omdat die grote zuiger een doorsnede heeft van 14 cm, ik moet dus echt wel een forse opbrengst hebben. Ik heb de ''howwitzer'' ketel nog, die kocht ik ooit ergens bij en hij ziet er wel puik uit, maar het is nooit getest en er gaat minder dan 1 liter in, volgens mij veel te weinig. Weet je wel he, ding is gemaakt van zo'n huls uit wo1, zilvergesoldeert. Veel vragen joh, niemand de treksterkte van dat materiaal, de naden, de opbrengst etc etc,

    Groet, Monster Diesel
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Een standaard cilindrische ketel met minder dan een liter inhoud is mogelijk net genoeg voor een machine met een zuiger van 19 mm en slag van 22.

    Een tripel met een LD van 14 zal een MD van 8 en een HD van 5 cm hebben.
    Vanaf de ketel gezien heb je dan een stoommachine met een cilinder van 5 cm in diameter.
    De rest is niet belangrijk.
    Om voldoende temperatuur verschil te houden bij iedere overgang naar de volgende (grotere) cilinder zal je denk ik toch zeker tegen of boven de 10 bar moeten gaan zitten.
    Schepen met triple's stoken meen ik 13 tot 16 bar.(compounds zitten al rond de 10 bar)
    Die hobby huls ketel zou ik maar lekker laten waar die ligt en niet eens gaan pakken voor een test op je machine.

    Als je de slag opmeet en het toerental erbij "gokt" en die getallen in mijn berekening stopt kan je zien hoeveel Verwarmd Oppervlak je nodig hebt, dan heb je een indicatie van de grootte.
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Het volledige verslag van voorbereiden en solderen is te volgen vanaf deze bladzijde
     
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Goed, dat je de bouw van je Yarrow ketel weer onder de aandacht brengt.
    Is het misschien geen goed idee om je goed geschreven en duidelijke bouwbeschrijving In de Modelbouwer 2016 te delen met de leden van het forum?
    Zij kunnen dan in één verhaal alles lezen, zonder alle commentaren door te lezen.
    Zelf heb ik met veel plezier en bewondering je drie artikelen gelezen, vooral het onorthodoxe, maar efficiënte gebruik voor het verkrijgen van de voorverwarming met behulp van de brander van de oude CV ketel.
     

Deel Deze Pagina