YEP 30A instellen?

Ik ben een Bixler v1.1 aan het samenbouwen. Er komt geen ESC bij, dus heb ik een YEP 30A gekocht (Turnigy Plush 25 of 30 A waren niet op voorraad).

Dit weekend alles aangesloten en nu merk ik dat de motor bij het optoeren vanaf low throttle stick positie traag oppakt (3 tal seconden). Een keer hij op toeren is reageert hij wel snel (in beide richtingen). Wanneer ik de stick weer naar low throttle breng en optoer gaat dat weer traag.

Ik neem aan dat de ESC op soft start staat. In de handleiding van de ESC staat dat je eerst een Basic Setup moet uitvoeren. Hierbij maak je de instellingen voor brake on/off en quick/soft start. Nadien kan je via programmatie met de stick brake on/off wel aanpassen, maar niet quick/soft start :confused:

Iemand een idee hoe ik de soft start eruit krijg? Kan dat via de programmatie, moet (en kan) deze ESC gereset worden zodat de initiële Basic setup opnieuw kan uitgevoerd worden (met quick start), of kan het enkel via de programmeerkaart (die jammer genoeg meestal in backorder staat) ?

Deze regelaars zijn inderdaad van de fabriek uit geprogrammeerd voor gebruik in een heli. Daar wil je niet dat de motor erg snel op toeren komt, dat kost je tandwielen. Hoe je dit moet veranderen staat wel in de programmeringsaanwijzingen maar het is een nogal lastige procedure. Ik weet niet welke papieren je erbij hebt maar HIER kan je de programmeringsaanwijzingen vinden waar het wel in staat.
Lees dit goed door, lees het dan nog een keer en nog maar eens een keer en om het goed te laten doordringen moet je het nog maar eens doorlezen. ;);) Je moet namelijk een aantal handelingen vrij snel na elkaar doen, als je iets te lang wacht verander je niets of juist het verkeerde. Vandaar dat je de hele procedure eigenlijk helemaal in je hoofd moet hebben om het in één run te kunnen doen.

Er staat het volgende (vooral punt 5 is belangrijk):
Basic-Setup:
The basic setup goes relatively quick. You should read this Manual thoroughly before running it.
Otherwise one may not be able to keep up with the pace!

1. Verify that the ESC is off, and then switch on the transmitter with the throttle stick at full power(make sure the full power position with fine trimming).

2. Hold the Model, Connect the ESC with motor and battery pack => a monotonous continuous beep should be heard. ♪♪♪♪♪♪...
: Multiprogramming is activated!

3. Move the stick to the desired neutral position; if the Brake is not needed, the throttle stick is on the “full back” position. If the Brake is needed, lower the stick to one fifth away from the lowest point (not fully back), you will hear two beeps (these high pitch and low pitch)to make sure the position of throttle stick.
Then the throttle process was saved.

4. Now, do not move the throttle stick and hear the sounds, it comes the setup of the Soft start to wait for the acknowledgement of the sounds, ♪ ♪
The Soft Start was saved.
The Soft Start with Brake, if activated, will also use this value!

5. For extremely fast response (NOT FOR HELI USE!!!!), the same operation as (procedure 1-3) the Basic-setup, after the 3 procedures, please make sure to push the stick back to full power and wait for acknowledgement. Then come back to full back position swiftly and the ESC is ready to run and wait for the acknowledgement

=> Quick Start is saved.
=> Quick Start with brake, if activated, will also use this value!

Please notice that, with brushless motors, very fast response times can lead to several times higher current draws than in steady operation! Therefore this setting should be adjusted carefully. This very fast response is allowed only as occasion requires.

Een programmeerkaart is natuurlijk het gemakkelijkste, dus zou ik die wel bestellen als ik jouw was. Maar als hij in backorder is kan het even duren voor je hem hebt en je wilt natuurlijk nu vliegen. :oops: En gelijk heb je, het weer ziet er voor vandaag prima uit. ;)

Ernst,

de Basic-setup procedure die je hierboven beschrijft heb ik al wel een tiental keer doorlopen... maar wat ik ook probeer, niks helpt.

Het komt er eigenlijk op neer dat als je na stap 3 (brake on/off) niks doet met de throttle stick de soft start actief gemaakt wordt, of als je throttle stick voorwaarts duwt (en wacht op bevestiging, "push the stick back to full power and wait for acknowledgement") en daarna weer naar beneden (en wacht op een tweede bevestiging, "come back to full back position swiftly and the ESC is ready to run and wait for the acknowledgement") de quick start actief wordt (althans zo begrijp ik het)

Wanneer ik na het instellen van brake de throttle stick voorwaarts beweeg krijg ik inderdaad de eerste bevestiging te horen, maar hoe snel of traag ik de throttle stick nadien naar beneden beweeg (een andere variant van de handleiding zegt dat de snelheid waarmee je de stick naar beneden beweegt van belang is), die tweede bevestiging krijg ik nadien neit te horen.

Na het neerwaarts bewegen van de throttle stick kom ik in het programmatiemenu terecht (wat volgens de handleiding ook niet klopt, want na de basic setup zou de ESC gewoon moeten werken), ik krijg de verschillende biepjes in loop te horen voor het instellen van de verschillende parameters.

Brake on/off je nadien nog wijzigen via dat programmatiemenu, maar quick / soft start dus niet...

Het is een beetje krom Engels dat ben ik je met je eens, bij een bedrijf waar ik gewerkt heb noemden we het chingels. ;)
Volgens mij is het zo dat ze er van uit gaan dat de motor uit is als de knuppel helemaal naar je toe is getrokken en vol-gas is de knuppel helemaal van je af geduwd.
Als je dus de basic settings tot en met stap 3 hebt afgewerkt staat de gasknuppel naar je toe, in de motor-uit stand. Laat je hem daar staan (stap 4) dan zal de Soft-Start mode ingeschakeld worden. Voor jouw toepassing is dit niet gewenst.
Dus na de twee beepjes (hoog laag) aan het einde van stap 3 moet je de gasknuppel weer in de vol-gas stand zetten en wachten op bevestiging. Direct na die bevestiging moet je de gasknuppel snel terug halen naar de motor-uit positie. Dan moet je weer wachten op een bevestiging.
Wat ik op het internet heb gelezen en in filmpjes op youtube heb gezien is dat men daarna de accu weer van de de regelaar loskoppelt om zeker te zijn dat hij goed uit de programmeer mode is.
Daarna moet je de regelaar weer aansluiten met de gasknuppel in de motor-uit positie zodat hij normaal opstart. Als het goed is zou dan de Soft-Start uitgeschakeld moeten zijn.

Wellicht handig voor de volgende die de YEP wil instellen met rem:

Leer de curve aan via stick - 100...10%
0...5% is dan de rem
6...9% is windmilling positie
10...100% is gas

Dus:
1. gas open
2. stroom aansluiten
3. wachten op piepjes
4. gas niet helemaal dicht doen (bijv 10%)
5. wachten op nog meer piepjes
6. gas dicht

Klaar, nu werkt je rem weer :)

Daarna de instellingen goed zetten met de ProgCard II
(want bij aansluiten met gas open reset je de ESC settings)

Back