Yoda

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door dentompie, 28 jan 2007.

  1. dentompie

    dentompie Guest

    Na enkele maanden dromen heb ik me vorige week eindelijk de Yoda aangeschaft!
    [​IMG]
    Site: http://www.zanonia.de/yoda.php

    Ik kocht er direct een typhoon 6/20 bij ter motorisatie.

    De kit ziet er in order uit. De met laser uitgesneden ribbetjes zien er echt kunst uit :) ook alle koolstofbuisjes zitten erbij.


    De eerste bouwstap ziet er al direct een moeilijke uit. Twee koolstofbuizen van een meter lang moeten aan elkaar gezet worden onder een bepaade hoek. Met een koolstofkousje erover dienen ze aan elkaar gezet te worden. Ik besloot dat te doen met polyesterhars. Helaas stond op de verpakking dat er slechts 2% verharder bij de polyester moest. Ik deed er zelfs nog iets meer in, maar het bleek nog niet genoeg. Na een nacht harden was het nog steeds stroperig. Aangezien ik dit in de garage deed (+- 10 graden) zou het ook te koud kunnen geweest zijn. Maar goed, uiteindelijk een tweede mengsel gemaakt met wat meer verharder, en nog maar eens wat uitgesmeerd. Nu is het hard, maar het ziet er niet uit :)
     
  2. mr-02

    mr-02

    Lid geworden:
    7 sep 2005
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Brugge
    Ziet er COOL uit !
    ik vind het ook wel een mooi ding.
    Ik ga dit topicje zeker volgen
     
  3. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Spannend project 8) . Ben wel nieuwsgierig naar de vliegprestaties. Wat je polyester betreft, dit soort chemische reacties zijn zeer traag bij kou. Denk ook dat epoxy een betere keus is, dit is wat veerkrachtiger dan polyester. Blijf het draadje in iedergeval volgen.
     
  4. dentompie

    dentompie Guest

    Na nog wat gesukkel met het aaneenzetten van die 2 buisjes, heb ik besloten om toch gewoon verder te doen met de ribbetjes :)

    Ter hoogte van ribbe 3 heb ik de stok in 2 gezaagd (1m80 is nogal moeilijk om te transporteren anders). Ondertussen heb ik de eerste ribbe al vastgelijmd! 62 nog te gaan!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    leuk lang dun ontwerp... vliegt dat nu anders dan een brede vleugel? Misschien efficienter?
     
  6. Arvid

    Arvid Guest

    Leuke vleugel, bij deze abootje
     
  7. dentompie

    dentompie Guest

    Een lange dunne (high aspect ratio) vleugel is inderdaad iets efficienter (zoals bij "grote" zwevers). Helaas is de vleugeloppervlakte vrij beperkt (een 20dm²), dus moet het gewicht laag zijn (450 gram).
    Dus zo'n grote hefboom (lange vleugel) met zo'n gering gewicht is niet ideaal bij wind...

    Ook zal de snelheid vrij hoog zijn, maar bij het draaien zou hij vaart moeten minderen (thermieken!). Da's alvast wat de ontwerpers zeggen ;-)
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    ik vind het er maar kwetsbaar uitzien maar wel erg tof. Ben benieuwd hoe hij vliegt.....
     
  9. dentompie

    dentompie Guest

    Een snelle update:
    De ribbetjes van de rechterhelft van de vleugel zijn gelijmd. Dit ging vrij vlot, zien dat er een beetje gewicht op de voor en achterkant van het ribbetje ligt zodat beide "tabs" de grond mooi raken.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    speciaal maar zeer mooi. gaat goed vooruit nu. doe zo verder
     
  11. mr-02

    mr-02

    Lid geworden:
    7 sep 2005
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Brugge
    Voor wat dienen die tabs (deeltje) onder die rip?
    of is da gewoon voor bij het bouwen dat dat in de juiste "vorm" licht ??

    zeer mooi
     
  12. dentompie

    dentompie Guest

    Die tabs onder de ribben zorgen voor de alignatie van deze ribben. Zoals wel meer voorkomt bij vliegende vleugels is deze een beetje "getwist" naar de buitenkant toe. Dit wil zeggen dat de aanvalshoek kleiner wordt naar de uiteinden van de vleugel toe.

    Als dit het midden van de vleugel voorstelt (recht):

    Code:
    -------------
    Is de tip op deze manier verdraaid:

    Code:
           ___
    ___----

    (links = voorkant)

    Tom
     
  13. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    leuk projectje hoor, zoiets smeekt natuurlijk wel om een tranparante bespanning
    ga dit draadje volgen.
     
  14. dentompie

    dentompie Guest

    Korte update:

    De ruwbouw van de rechterhelft is af.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Aan de linkerhelft (inclusief middenstuk) is reeds begonnen :)

    Mijn bouwplank is niet 100% vlak (bureau buigt een beetje door in het midden... daarop ligt nog een plank van 2cm dikte maar er zit nog steeds wat speling op). Voor de mensen die van plan zijn de yoda te bouwen: doe het indien mogelijk in 1 stuk, en zoek heel hard naar een perfect rechte bouwplank.
    Veel tijd steek ik in het perfect proberen aligneren van de helften, en de ribben. Indien de tabs van een ribbe niet volledig de bouwplank raken (ook deels omdat de koolstofbuis niet perfect recht is), probeer ik onder beide tabs wat papier te steken, zodanig dat het nog steeds "parallel" met de tafel is. Ik veronderstel dat ik hierdoor niet aan aerodynamische efficientie moet inboeten?

    Dat systeem om de aanvalsboord te maken met 2 koolstofstaafjes vind ik trouwens bagger! Indien een ribbe 1mm naar onder zit, moet een 2mm dikke koolstofstaaf op een 3cm afstand 1mm naar benden, en dan terug 1mm naar boven. Ze zien er flexibel uit, maar op slechts enkele cm afstand zijn ze heel stug! Aangezien de aanvalsboord toch wel een van de belangrijkste onderdelen van het profiel is, had ik liever een andere oplossing hiervoor gezien. Dit uiteraard geheel terzijde :)
     
  15. Arvid

    Arvid Guest

    Ik heb het in een ander draadje al een keer aangegeven (was geloof ik in een draadje van Danny), neem een deur. Binnendeuren zijn bijna altijd compleet recht. Haal de klink er af en je hebt een perfecte bouwplank van 2 meter of tegenwoord van 2,4 of zelfs 2,6 meter. :lol:
     
  16. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Zeker weten van niet!!!!! Heb er meerdere geplaatst de afgelopen jaren, en daar zat nogal eens een kromme tussen. En het was niet het kozijn dat krom was.
     
  17. Arvid

    Arvid Guest

    Hmmmm, dan heb ik waarschijnlijk geluk gehad. Heb er meerdere gebruikt, eerst altijd gecontroleerd, en deze waren allen kaarsrecht.
     
  18. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    :wink:
     
  19. dentompie

    dentompie Guest

    Eeeeeiiiiindelijk is de Yoda af!
    Voor de laatste stukjes was nogal wat improvisatie nodig, wat voor toch enige vertraging zorgde.
    Uiteindelijk vandaag de eerste vlucht gedaan: hij vloog schitterend! Zelf het lanceren ging stukken makkelijker dan ik gedacht had.
    Dankzij enige thermiek (wat ie uitstekend doet) vloog hij een dik half uur op slechts 600mAh :)

    Wegens geen fototoestel meer staan er wat constructiedetails in het filmpke:
    http://tom.pycke.be/upload/yoda_maiden.wmv

    lagere kwaliteit youtube: [media=youtube]qkvmqpp2LLA[/media]

    (foutje in het filmpje: de motor is een typhoon 6/20 en niet 6/15)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou, bij mij nadert het geraamte zijn voltooiïng. Ik zal vandaag of morgen hier nog wat fotootjes plaatsen, maar er is niet zo veel toe te voegen op Dentompie's verslag... misschien wat eigen belevenissen.
    Een vraag aan Dentompie en ev. anderen die al een Yoda afgebouwd hebben:
    Tot mijn verbazing wordt er in de Bauanleitung niet gerept over hoe je de servo-aansluiting moet oplossen op de plek van de vleugeldeling. Ik kwam daarnet pas tot de ontdekking dat ik daar iets moest gaan improviseren... want het lijkt mij wat gek dat, als je de vleugel demonteert, er nog een kabeltje blijft zitten wat de twee delen met elkaar verbindt...
    Ik denk dat het een kort tussenstukje servokabel wordt, van de ontvanger totaan de "steckung", en dat moet dan bij het monteren, nadat de stekkertjes in mekaar zijn gestoken, door de openingen in de rib de vleugel ingeduwd worden - dat kan nét.

    Eigenlijk verbaasde het me ook al dat er niets was vermeld over de torsie-borging die toch ook niet gemist kan worden. Maar dat kon ik in elk geval oplossen (je houdt genoeg korte stukjes carbonstaaf over). Maar voor een paar contra-servostekkertjes moet ik morgen ófwel speciaal naar de winkel, ófwel een Y-kabel die ik toevallig heb liggen verknippen...

    Bart
     

Deel Deze Pagina