YS91 ellende

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door eddie, 27 nov 2016.

  1. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    T rex 700 N met een nagenoeg nieuwe YS91 erin , motor start prima , alleen na een minuut of 2 a 3 spontaan plop uit !
    Allerlei standen van de naalden geprobeert , nieuwe plug ,os8 , en ja we draaien 30% coolpower erin .
    Pompgedeelte al los gehad en dan is allemaal netjes en sluit goed af , terugslagklep werkt ook goed .
    Nou ben ik al geen ys fan door ervaring in t verleden ermee , maar nu hebben we dus weer een ys motor wat gewoon niet betrouwbaar is .
    Ligt t aan ons , of is t toch een andere manier van afstellen als os max ??
     
  2. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    De YS motoren hebben een speciale brandstof regeling. Dat is geen pomp. De pompwerking doet de carterdruk. Carterpulsen gaan via een één richting klep naar de tank en bouwen daar druk in op. Door die overdruk in de tank wordt de brandstof uit de tank "geperst" naar de carburateur.
    Onder aan het carter zit de brandstofregelaar die moet voorkomen dat de brandstof ongelimiteerd de carburateur in stroomt. De regelaar wordt door de carterdrukpulsen bediend. Door die pulsen wordt de regelaar steeds eventjes geopend zodat een klein beetje brandstof doorgelaten wordt. Het lijkt een klein beetje op een singel point brandstof injectie in de carburateur.
    Die regelaar moet je niet uit elkaar halen want de afstelling ervan wordt in de fabriek gedaan en daar moet je niet aan rommelen.
    Wanneer je dat uit elkaar hebt gehaald heb je mogelijk de afstelling ontregeld en dan is het zeer moeilijk, op z'n minst heel lastig, dat weer goed te krijgen. De juiste afstelling is behoorlijk kritisch. Op het juiste moment moet de juiste hoeveelheid brandstof doorgelaten worden!
    Als de tank redelijk vol is kan de zuigende werking van de carburateur nog voldoende brandstof aan zuigen. Als het brandstof niveau op een bepaald punt komt werkt dat niet voldoende meer en krijgt de motor te weinig en slaat af. Nu is het zaak dat je de instelling van de regelaar weer op de fabrieksinstelling krijgt. Dat zal niet mee vallen want je weet niet waar je precies op moet letten en hoe je de instelling moet testen. Veel succes daar mee
     
  4. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Ik zou niet weten wat je daaraan kan verstellen , t is gewoon een plunjertje wat op de carterdruk reageert toch ?
    Overal op internet staan filmpjes dat er vuil in kan zitten en je m dan simpelweg even uit elkaar haalt en m reinigt , er word nergens gesproken over t afstellen daarvan ?
    Vandaar dat we dat als eerste hebben gedaan .
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.785
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor zover ik weet, zit dat plunjertje onder een soort van "dop" met een drukveertje, en die dop moet bij mijn weten precies vlak staan met het gietstuk waar je hem in schroeft. De veer heeft invloed op hoe lang per omwenteling de regulator open staat. Of zo....

    Maar verder weet ik er ook niet heel veel van. Alleen, dat hoe de regulateur staat dus wel heel belangrijk is....

    Ander ding is dat je brandstof 100% brandschoon moet zijn (filteren, filteren en nog eens filteren) en beter geen brandstof met wonderolie, zelfs niet een klein aandeel. Schijnt die regulateur slecht van te gaan werken.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    In de regelaar bij mijn YS zit een schroef waarmee je (waarschijnlijk) de veerdruk kan instellen. Zeker weten doe ik het niet want ik heb hem nooit uit elkaar gehad omdat er duidelijk gewaarschuwd wordt daar van af te blijven.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.785
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat bedoelde ik met "dop".

    Heb zelf geen YS motor, wel een YS brandstofsysteem (die regulateurtjes kun je ook los kopen om er andere motoren mee uit te rusten)
     
  8. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Wij hebben alleen t membraampje eraf getilt , niks met een schroef gedaan , er zat van die plakrommel waardoor t membraampje niet werkte omdat de heli een behoorlijke tijd stil had gestaan bij de vorige eigenaar .
    Ga vandaag maar eens weer de motor demonteren en de carburateur reinigen .
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    een spontaan "pop" en uit wijst doorgaans op brandstoftekort.
    zeker als het na een vaste periode gebeurt, zou je verwachten dat er een flow probleem is.

    In jouw geval,
    - pompje krijgt niet afdoende aangelevert
    - pomp zelf kan niet voldoende/geen druk opbouwen
    - na de pomp is er een restrictie (carb)

    ik ga er ff vanuit dat het leidingwerk goed is. filters eraf/vernieuwd. indien eraf, wel filter in de startbox..
    carb gespoeld. evt even met een injectiespuit brandstof eruit/erin duwen om blokkades eruit te krijgen.
    Of het membraampje is gewoon weg. Als dat verdroogt is/stijf geworden/zacht geworden werkt het niet zoals hoort.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.785
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een YS heeft geen pomp, Teunis....
    Hij heeft een systeem wat de tank onder druk zet, en een soort van "open/dicht klepje" wat iedere omwenteling een klein scheutje brandstof richting de carb stuurt....

    En dat regulateurtje, dát is waar meestal de problemen zitten, maar van wat ik er van begrepen heb, is het niet altijd eenvoudig om precies uit te vogelen wát er nu precies misgaat....

    Maar als het inderdaad iedere keer na 3 minuten gebeurt, zou je bijna denken dat een lekke clunkslang de oorzaak is....
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2016
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik las ook dat er een membraam is schoongemaakt...

    Bij de pompmensen en walbro heren wil daar nog wel eens een hoop misgaan bij problemen
     
  12. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Een YS is absoluut geen OS ! De enige overeenkomst is dat beide motoren een zuiger en cilinder hebben.

    Een YS stel je heel anders af, er wordt wel eens beweerd dat het een specialisten motor is, deels is dit waar. Ik heb ook een YS en heb de motor altijd goed kunnen afstellen en problemen op kunnen lossen zonder daarbij hulp van anderen nodig te hebben.
    Het is een motor waarbij technisch inzicht vereist is. Je moet de techniek begrijpen om de motor goed af te kunnen stellen.
    Het grootste verschil t.o.v een andere modelvliegtuigmotor is het brandstofsysteem. Het zorgt voor een continue brandstoftoevoer, ongeacht de hoogte of positie van het model. Door de hoge druk in het brandstofsysteem kan de tank verder van de motor worden geplaatst b.v. op het zwaartepunt van een model. Het brandstofsysteem (leidingen en tank) dient 100% luchtdicht te zijn.
    De regulator kun je rustig uit elkaar halen en schoon spoelen. Hierna zorgvuldig in elkaar zetten. De fabrieks-setting is de koperkleurige schroef aan de onderzijde flush te zetten met de housing. Nastellen van de regulator kan nodig zijn, kleine aanpassingen (1/8 slag) hebben al effect.

    Als ik het probleem zo lees kan het mogelijk in het brandstofsysteem zitten. Een heel klein gaatje in een brandstofleiding kan al een mogelijk probleem zijn. Hierdoor loopt de druk van het brandstofsysteem langzaam weg.
    Het is echter lastig te zeggen omdat er heel weinig informatie is

    Op welk toerental draait de motor als de motor afslaat ? Doet de motor dit ook bij een ander toerental ? Gebeurd het tijdens transitie of bij constant toerental ?

    Grt,

    Arnoud.
     
  13. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Een lekke clunckslang is t niet , er zit een headertank op en die blijft netjes vol .
    Membraam was netjes heel zacht en soepel .
    Carburateur komt vanavond aan de beurt , we hebben nieuwe slang liggen en vervangen gewoon alles .
    Het uitslaan doet de motor spontaan tijdens t aftoeren na wat gehoovert te hebben , maar ook op toeren slaat ie gewoon uit .
    Hoogte van t toerental weet ik niet , maar laten we t op hoovertoerental houden .
    Stationair loopt ie top .

    De heli is overgenomen van een niks wetende persoon die wel even dacht te gaan vliegen .
    Die heeft de heli gebouwd en bij rc heli..... gekocht en die hebben m naar zijn zeggen gevlogen .
    Iets wat in mijn ogen ondenkbaar is omdat het flybarless systeem niet eens goed ingesteld stond .
    Heli heeft lang stilgestaan , dus t kan dat er oude brandstofresten inzitten .
    De motor is gewoon spiksplinternieuw .
    Vanavond weer even prutsen eraan , ik houd jullie op de hoogte .
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    maar, doet hij dat afslaan na 3 minuten ook stationair?

    Of slaat hij standaard uit na hooveren, ongeacht hoe lang je hoovert?
     
  15. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Vermoedelijk een heel klein gaatje in de (retour) leiding die de druk op de tank zet.
    Als de motor stationair loopt wordt het druksysteem niet gebruikt. De carburateur zuigt dan zelf de benodigde brandstof aan, hierdoor heb je het "probleem" niet bij stationair toerental.

    Succes en grt,

    Arnoud.
     
  16. vdheides01

    vdheides01

    Lid geworden:
    26 jul 2015
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Drachten
    Een instelling van de naalden op: hoofd circa 1 slag open en mid circa 1,3 en de stationair ook tussen 0,8 en 1 dan zit je al aardig in de buurt om te kunnen vliegen! Ik kwam er laatst ook niet uit met mijn 91st tot dat ik ontdekte dat de governor vervelend deed! Deze moet bij het afstellen uit staan! Je zult er achterkomen dat het dan niet zo moeilijk meer is
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... was bij deze motor ook de hoof-naald heel veer open, Ed ??
     
  18. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.556
    Locatie:
    leidschendam
    Jup , daarom denk ik toch vuil in de carburateur .
     
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    suc6, en tot zondag, ik heb de boterkoek al ingepakt !
     
  20. johnvm

    johnvm

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    259
    Kom zondag maar naar utreg eddy ik heb die van kevin ook afgesteld en loopt als een kogel:thumbsup:
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina