YS91 motor loopt niet mooi

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door renetl50, 31 mei 2016.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    zit een 4 takt niet met het puntje dat hij 1 slag mist in twee omwentelingen, oftewel meer loos ronddraaiend gebeuren?
    of ligt het rendement van die ene klap zoveel hoger dan bij 2 takt dat het elkaar (bijna) opheft?
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je het heel droog gaat bekijken, dan heeft een tweetakt gewoon een hoger mechanisch rendement, vanwege minder loze bewegingen, geen nokkenas die vermogen vraagt, een spoeling die minder arbeid vergt etc etc.
    Kijk je naar de grote motoren, waar men alles goed kan optimaliseren, dan haal je inderdaad met grote tweeslagmotoren, ondanks dat die WEL een nokkenas en kleppen hebben, een fors hoger rendement dan met vierslagmotoren. Ongeveer 40 tegenover 45% mechanisch. Klinkt als "maar" 5%, maar aangezien het 1/8ste beter is, is het verschil in brandstofverbruik dus gauw 10 tot 15%.
    Komt omdat je in dergelijke grote installaties de spoeling veel beter kunt beheersen.

    Met kleine motoren gaan de spoelverliezen en dergelijke een dusdanig grote rol spelen, dat de extra mechanische verliezen van een viertakt niet opwegen tegen de veel betere spoeling, zowel bij vol gas als ook (en met name) op deellast.
     
  3. groover

    groover

    Lid geworden:
    12 jul 2008
    Berichten:
    32
    Locatie:
    roosendaal
    Maar even on topic, ik zou die ys gewoon weggooien en een os kopen.

    Ys is gewoon een kl¨¨¨te motor ,tenzij je natuurlijk van afstellen houdt.
     
  4. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Maak je niet druk Groover.
    Heb zaterdag nog 2.5 liter nitro verstookt met 5 % nitro .
    Geen enkel probleem, mooi rustig , niet zo een rookgordijn als met Coolpower.
    En de motor bleef niet hand warm , maar kon rustig de vingers er 15 seconden aan houden.
    Dus voor mij voorlopig mooi zo laten draaien.
    Groetjes Rene
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lijkt me eerder dat jij niet kan afstellen dan....

    YS word (werd, tegenwoordig is het allemaal electro) door een hoop wedstrijd piloten gebruikt, JUIST omdat ze zo goed af te stellen zijn en zo ontzettend constant zijn in hun afstelling....

    Maar dan moet je WEL weten hoe het moet, en je moet zorgen dat je brandstof brandschoon is qua filtering...
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    EN de gebruiksaanwijzing lezen :)
     
    renetl50 vindt dit leuk.
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    [QUOTE="renetl50, post: 3715633, member: 48197.
    Heb zaterdag nog 2.5 liter nitro verstookt met 5 % nitro ..
    Groetjes Rene[/QUOTE]
    hoe doe je dat?
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik schat in, gewoon voltanken, starten en gasgeven....
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    lekke tank :D

    zo niet, heb je je vliegdag goed gebruikt:beer:
     

Deel Deze Pagina