zappelin of drone/vliegtuig bouw ideeën

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door airtime, 11 aug 2014.

  1. airtime

    airtime Guest

    hallo.
    ik ben nieuw hier en weet niet zeker als ik mijn vragen hier goed heb neer gezet.

    ik heb ideeën voor een vliegtuig en zeppelin, maar mijn ouders kunnen mij er niet bij helpen wegens geen ervaring nu hebben ze mij als tip gegeven dat ik iemand moet op zoeken die mij er uit leg kan geven of mij kan komen helpen.

    de zeppelin bedraagt wel heel moeilijk volgens sommige, maar het zou mij geweldig lijken om een vacuüm zeppelin te bouwen ik heb het op gezocht op wiki daar zeggen ze dat het wel mogelijk is, maar nu heb ik de hef gas formule gemaakt en berekent, maar ik moet een minimaal 0,07707 hefkracht f (newton) worden gehaald.

    het vliegtuig bedraagt een zonne-energie vliegtuig, maar dan met camera dat ik live beelden krijg en hem kan aansluiten op de pc en dat aan de pc de besturing zit.

    ik weet het wel dit zijn geen makkelijke projecten, maar mocht er nog mals iemand zijn die mij kan helpen of dit kan uitleggen. hulp is welkom

    ik heb een link met daar in andere topic van mij.

    let alsjeblieft niet op de spelling 's fouten kan er weinig aan doen
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Hallo airtime. Welkom op het forum.

    Voor spellingfouten hoef je je niet te verontschuldigen. Je kan daar heel gemakkelijk iets aan doen. Een spellingscontrole gebruiken helpt bij voorbeeld al. Veel Internetbrowsers hebben een spellingscontrole ingebouwd. De meeste fouten worden dan met een rood golflijntje onder het woord aangegeven.

    Ook het gebruik van hoofdletters maakt een bericht veel leesbaarder.

    Jij hebt een vraag en een ander forumlid heeft misschien het antwoord. Je moet er dus voor zorgen dat je je vraag duidelijk stelt en dat het bericht zo goed leesbaar als maar mogelijk is.

    Een slecht leesbaar bericht nodigt niet uit tot antwoorden. Bovendien geeft het aan dat je niet bereid was aandacht aan je bericht te besteden. Een ander zal dat dan ook niet doen.

    Met een duidelijk geformuleerde vraag in een goed leesbaar bericht is je kans op antwoorden veel groter...
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2014
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Airtime, een Zeppelin bouwen is geen sinecure! Om zelfs maar een klein beetje extra gewicht mee te kunnen nemen zal je al een hele grote moeten maken gewoon omdat de draagkracht zo gering is. Gelukkig is de moderne besturingsapparatuur heel erg licht, dat scheelt al een heleboel. Een Zeppelin gevuld met Helium (He) en een inhoudt van één kubieke meter kan theoretisch één kilogram dragen. Daar is dus het gewicht van de Zeppelin zelf ook bij!
    Wil je ook nog iets mee kunnen nemen dan zal de gas inhoudt al snel twee of zelfs meer kubieke meter moeten zijn. Dat is voorwaar geen klein apparaat! Door die grote omvang en de geringe massa is een dergelijke Zeppelin een speelbal van de wind en kan je er alleen buiten mee vliegen als het nagenoeg windstil is. Zelfs windkracht twee zal al te veel zijn! Er mee gaan vliegen om beelden vanuit de lucht mee te maken kan je eigenlijk wel vergeten. Je zal dan maar enkele dagen per jaar kunnen vliegen. Je kan er zeker niet hoog mee gaan vliegen want daar zal vrijwel altijd (te) veel wind zijn. Je komt dan simpelweg niet eens tegen de wind in.
    Er zijn nog twee problemen. Helium is een zeer klein molecuul. Zo klein dat het gewoon overal doorheen gaat. Zelfs door een stalen cilinder zal het op den duur heen gaan. Een stalen cilinder gevuld met vloeibare Helium zal na verloop van jaren vrijwel helemaal "leeg lopen". In je Zeppelin moet je hele dunne en lichte materialen gebruiken dus na slechts een paar dagen zal je de helium al moeten bijvullen.
    Dan komen we bij het volgende probleem, Helium is heel erg duur. De prijzen lopen hier en daar nogal uiteen maar je moet denken aan ergens tussen de €30 en €40 per kubieke meter!
    Kijk eens op DEZE site. Daar kan je de Airswimmer haai kopen. Dat is al een "kleine" Zeppelin met een gas inhoudt van ongeveer 0,6 kubieke meter. Een fles helium genoeg om hem twee keer te vullen kost bijna €36. Daaruit kan je deze "Zeppelin" twee keer helemaal vullen. Je kan hem ook één keer vullen en daarna een paar maanden lang elke week het weggelekte gas weer bijvullen.

    Een modelvliegtuig vliegend op zonnecellen zal helaas ook niet lukken. Er zijn al meerdere mensen hier op het forum die pogingen in die richtingen hebben gedaan, het is nog niemand echt gelukt. Een modelvliegtuig is feitelijk te klein om voldoende zonnecellen mee te kunnen nemen om mee te vliegen. Je komt dus al heel snel bij een echt groot model en dan moet je denken aan vleugels van vier meter spanwijdte en meer. Je zal ook de kleinste en vooral lichtste apparatuur en accu's moeten gebruiken, dat is niet goedkoop!

    Tien jaar geleden zou ik gezegd hebben dat het totaal onmogelijk was. De techniek staat echter niet stil en nu is er al heel veel mogelijk. Helaas is dat voor veruit de meeste van ons hobbyisten (nog) niet weggelegd. Vooral de kosten zijn een behoorlijk struikelblok.
    De laatste jaren is de accutechniek met sprongen vooruit gegaan. De elektronica is enorm kleiner geworden wat computers ter grote van een luciferdoosje mogelijk maakt. Een dergelijke computer kan heel veel functies in een dergelijke model op zich nemen wat enorme mogelijkheden geeft. En de moderne modelbesturing heeft functies en extra mogelijkheden waar we tien jaar geleden nog niet eens van droomde.
    Hoewel het op dit moment niet echt tot de reële mogelijkheden behoort kan een project als dit over een paar jaar best mogelijk zijn. Dan bedoel ik natuurlijk voor de gemiddelde hobbyist en tegen prijzen die deze hobbyist ook kan betalen. Als voorbeeld kan ik FPV vliegen geven. Tien jaar geleden was dit ook al mogelijk maar niet voor de gemiddelde hobbyist. De daarvoor benodigde apparatuur was (te) groot en vooral veel te duur. ;)
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2014
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Toch ga je wat verder zoeken en dan vindt je dingen die je nog nooit gezien heb. Dingen waarvan je kort daarvoor nog van dacht dat het niet mogelijk was maar kijk dan eens naar dit filmpje.



    Er kan dus veel meer dan ik dacht maar helaas wel tegen een prijs. Zestig dollar zonder verzendkosten is toch heel wat. En als je pech hebt, wat gaat de douane er nog voor rekenen? O ja, niet vergeten, dit is zonder de Helium! Dat moet je natuurlijk ook nog kopen.
    Je kan dit "speeltje" HIER kopen. Helaas nu uitverkocht dus over een weekje of zo nog eens kijken.
    Succes.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. airtime

    airtime Guest

    hallo.
    het is niet heel goed gelukt, maar de grote van het vliegtuig maakt mij niet zo uit hier een voor beeldje gemaakt in sketch up niet heel goed gelukt.
    de bedoeling is dat alles waar ruimte is voor zonnepanelen daarvoor bestemd word zo als om de cabine en van de cabine naar de stuur [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Het vliegtuig wat je getekend hebt zal echt niet met zonnecellen kunnen vliegen. Het is daar gewoon te klein voor.
    Heb je als eens het één en ander gelezen over zonnecellen? Zo ja dan moet je weten dat een zonnecel niet meer dan ongeveer 0,5V levert. De maximale stroom zal voor de meeste cellen die zo te koop zijn ongeveer 0,5A zijn, de meeste zijn nog minder!

    Als jij een modelvliegtuigje zoals je hebt getekend wilt laten vliegen zal je minimaal 200 tot 300 Watt nodig hebben. Dat is natuurlijk ook afhankelijk van de afmetingen en het gewicht.
    Als je op het internet gaat zoeken kan je zonnecellen en panelen vinden en ik heb DEZE als voorbeeld genomen. Deze paneeltjes leveren 9V bij ongeveer 220mA (0,22A). De afmetingen zijn 11,5cm bij 11,5cm en 2mm dik.

    Stel dat je een motor en propeller gebruikt wat in totaal 30A gebruikt. Dan heb je 270Watt beschikbaar, dat kan voldoende zijn. Om 30A te kunnen leveren heb je maar liefst 30/0,22=137 van deze paneeltjes nodig!!!! Die kan je helemaal nooit op dat vliegtuig kwijt, daar is simpelweg geen ruimte voor.

    Oké, je maakt het vliegtuig veel lichter en heel goed gestroomlijnd zodat je met veel minder vermogen toe kan. Laten we eens stellen dat je met 130Watt al kan vliegen. Dan heb je nog steeds 66 van deze paneeltjes nodig. Ook nog een enorm aantal.

    Van mij mag je gerust doorgaan maar ga eerst eens heel goed uitzoeken wat je met een modelvliegtuig kan en wat daar voor nodig is. Kijk dan ook eens naar wat de zonnecellen kunnen en wat daar voor nodig is.
    Moet je dit als opdracht gaan maken dan kan je met berekeningen zoals ik je hebt voorgedaan bewijzen dat het niet mogelijk is om dit op deze manier te bouwen. Er zijn al heel wat mensen geweest die net als jij dachten dat het wel kan. Helaas is het dus nog niemand gelukt. Zal het ooit wel lukken? Dat weet ik niet maar ik vermoed van wel. Dingen die nu heel gewoon zijn waren 25 jaar geleden nog onmogelijk.
    Natuurlijk is het technisch wel mogelijk en vliegen er modellen met zonnecellen. Dat zijn zonder uitzonderingen veel grotere vliegtuigen met een hele boel oppervlak om voldoende cellen op te kunnen plaatsen. Dan zitten er ook nog een hele berg aan accu's in die door de zonnecellen worden opgeladen. Zo kan het vliegtuig ook blijven vliegen als er een wolk voor de zon schuift.
    Al deze zaken maken het model behoorlijk groot en vooral heel erg duur en ver boven het budget van de overgrote meerderheid van de modelbouwers en zeker de scholieren.
     

Deel Deze Pagina