ZDZ 80RV met Vlach ontsteking, juiste afstelling?

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Alexzzz, 14 jul 2006.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Beste mede-forummers,

    Ik ben in het bezit gekomen van een ZDZ 80 RV met Vlach ontsteking, dit is het oude type ontsteking die vroeger bij de motoren werd geleverd. Omdat ik graag de afstelling direct goed zou willen hebben, zou ik graag van iemand die deze motor én ontsteking heeft willen weten hoe deze afgesteld hoort te staan (zomaar wat proberen begin ik niet aan, omdat dit schade aan de motor kan toebrengen). De site van ZDZ geeft alleen informatie over het afstellen van een Falkon onsteking (nieuwe type).

    Dus, is er iemand die de 80cc met de Vlach onsteking heeft?

    [​IMG]

    Bij voorbaat dank. [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. wesley puma

    wesley puma

    Lid geworden:
    5 apr 2005
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Groesbeek
    Ey alexzzz, ik ken die ontsteking niet , maar als je hem op zn laatst zet en dan steeds verder terug gaat naar de (juiste) timing brengt het geen schade aan de motor aan.

    groetu
     
  3. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
  4. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Alexzzz,

    even het volgende, ik zie op je foto 3 draden: de afgeschermde ontsteking, de voeding en een 3e..deze 3e ziet er uit als een servo draad, bij mij is deze rond en zwart. Ik weet niet of het verschil maakt.

    Ik zal vandaag even opbellen om te vragen of er Vlach op mijn ontsteking staat.


    Groeten Vincent
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    @Etienne; écht duidelijk antwoord wordt er niet gegeven op RCU, maar toch bedankt :lol:

    @Vip-er; de 3e is inderdaad gewoon servodraad met een servo-stekkertje, deze wordt zo ingeplugd aan de sensor, maar dat zal weinig verschil uitmaken qua werking :)

    Ik ben inderdaad benieuwd of het ook een Vlach ontsteking is, alvast bedankt!

    Grt.
     
  6. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Ik weet niet in welke jaren de vlach ontsteking is geleverd..
    Wel kan ik zeggen dat ik het toestel met de ZDZ sinds 2000 in mijn bezit is. Daarvoor was hij van een kennis. Dus ik denk in 1999-2000 gekocht.

    En maar 1 keer gevlogen in zijn leven.. Zonde zonde zonde. Ik moet me schamen.

    Groeten Vincent
     
  7. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi, was ik weer..

    Net even gebelt met het thuisfront.. En ja wij hebben een Vlach ontsteking. Het enige verschil is dus die kabel naar demagneet die jij los kan steken. Volgend weekend zoek ik de boekjes even op. Wanneer ik de boekjes heb dan stuur ik je een stapel kopieen van de ontsteking..

    Heb jij de ZDZ al langer in gebruik? en wat zijn je ervaringen er mee?

    Mijne loopt nog niet zo mooi en niet zo stabiel. maar kan ook zijn dat ik wat tijd in het inlopen moet steken.

    Groeten Vincent
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Eej Vincent, ik heb de motor zelf nog niet laten draaien omdat ik eerst de ontsteking 100% (of in ieder geval veilig genoeg) in orde wil hebben. Als je voor mij de handleiding zou willen kopieren ben ik je zéééér dankbaar :yes: Op internet is namelijk geen handleiding meer te vinden, alleen voor Falkon.... :roll:

    Grt.
     
  9. Aaalie

    Aaalie Guest

    Twijfelde je daaraan ? :wink: .


    Gr.A.
     
  10. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Buurman,

    ja daar twijfel ik aan.. hoe vaak zie ik die ontsteking nou ;)
    Gebruik hem ook zo veel...
    De opdruk van de Vlach ontsteking zoals hier boven gepost kwam me wel bekend voor.

    Moet toch weer eens wat gaan doen met de ZDZ...
    maar hoe vaak zeg ik dat wel niet..


    Groeten Vincent
     
  11. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    wat bedol je eigenlijk met afstellen?
    ik heb een mvvs 58 cc nmet ook zo,n soort onsteking maar bij mij zit de sensor op eent vast punt en dat kan ik niet wijzigen.
    het kan zijn dat het bij jou motor wel het geval is.
     
  12. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi,
    de houder met de sensor kan je bij ons verschuiven naar links en rechts om zo de timing te veranderen. Of je kan de sensor draaien in zijn houder om zo het signaal vroeger of later te laten pakken.

    Eens kijken of ik nog ergens een foto heb..


    Groeten Vincent
     
  13. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    [​IMG]


    En dan op de as is te zien dat het ontstekings moment te verschuiven is.
    (niet mijn motor helaas)
     
  14. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    Alexzzz, trial and error zou ik zeggen, ik heb zelf de 80B2RV met Vlach ontsteking, de sensor staat netjes in het midden van de regelsleuf.
    Heb je een stroboscooplamp? dan kan je heel gemakkelijk de ideale instelling regelen.
     
  15. wesley puma

    wesley puma

    Lid geworden:
    5 apr 2005
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Groesbeek
    Rufter , hoe die je dat dan met een stroboscoop lamp? ben ik wel benieuwd naar.
     
  16. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Yep, dat vermoeden had ik ook al ja. :? .... Internet vertelt je niet veel in ieder geval, daar ben ik wel achter gekomen.

    naja... ik zie de oplossing wel dichtbij komen.

    Succes maatje, ik zie je wel op het veld :wink:
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik wacht wel even op de handleiding van Vip-er, dan wordt het vast wel duidelijk :p

    Grt.
     
  18. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    @wesley puma;
    De opnemer van je stroboscooplamp zet je over je bougiekabel, telkens als je onsteking vonkt, flitst dan je stroboscoop. Het is net alsof je krukas stilstaat als je deze belicht met deze lamp. Als je dan nog een merkteken aanbrengt waar je bovenste dode punt zit van je motor en het aantal graden vooronsteking dat je motor zou moeten hebben kan je dat allemaal gemakkelijk zien, en desnoods bijregelen.
     
  19. wesley puma

    wesley puma

    Lid geworden:
    5 apr 2005
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Groesbeek
    oke bedankt, ik heb het wel eens voorheen gezien dat ze dat bij een automotor deden maar ik snapte toen het principe niet , nu wel ;):p
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Graag wil ik even jullie mening voor het volgende (mits je er verstand van hebt :lol: ); ik heb altijd begrepen dat een "laat" afgestelde ontsteking geen kwaad kan voor de motor, dit zou alleen ten koste gaan van het vermogen. Echter las ik het volgende;

    http://www.zdz-motor.de/Falkon.pdf

    Hier zeggen ze dat de ontsteking NOOIT na het bovenste dooie punt mag onsteken, dus m.a.w. liever te vroeg dan te laat. Wat is nu wel en wat is nu niet slecht voor de motor, te vroeg of te laat? :?

    Grt.
     

Deel Deze Pagina