Zeillogger KW140 Wilhelmina VII

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Kees de Mol, 11 sep 2017.

  1. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Na het verder schuren van de romp ben ik verder gegaan met polyesterplamuur en dat gaf meer stevigheid en een gladde afwerking

    [​IMG]

    Als laatste laag heb ik bruin pakkettape in twee lagen aangebracht. Daarmee krijg je een mooi glad oppervlak.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De vorm van de romp zit er mooi in en ik ben tevreden met het resultaat. Hierna ga ik een paar lagen loswax aanbrengen en misschien nog wat PVA voor het lossen van de mal en daarna ga ik met glasweefsel en polyester aan de gang.
     
    MicropropSport, Erwin van Leeuwen en Dunsz vinden dit leuk.
  2. Katwijk56

    Katwijk56

    Lid geworden:
    22 aug 2016
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Katwijk ZH
    De purschuim besproeien met de planten spuit dan zet het niet verder uit en wordt steviger binnen in.
     
  3. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Dat heb ik zeker gedaan en wellicht heeft dat ervoor gezorgd dat het schuim mooi compact is geworden, maar ik kreeg niet het idee dat het heel veel tegen het uitzetten deed.
    Wat me wel opviel is dat ik één bus dure schuim had van 7 euro (omdat iemand mij had gezegd dat één bus ruim voldoende was:hammer:) en 3 bussen goedkope (OK, Gamma, 2,50). De goedkope maakt veel mooiere compacte schuim waardoor ik netter kon afwerken dan bij de dure schuim,

    Verder over het uitzetten. PUR-schuim zet uit en dat is ook de reden dat ik voor dit materiaal gekozen heb. Zonder passen of meten kun je elke holte vullen en het overschot zaag je naderhand met een gekarteld mes eenvoudig weg. Eenvoudiger kan niet.
     
    Katwijk56 vindt dit leuk.
  4. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Mooi werk Kees. Op de derde foto lijkt het wel of je nog iets over de bruine tape hebt gesmeerd. Kopt dat en zo ja, waarom heb je dat gedaan? Ook het besproeien van dat PUR schuim wist ik niet. Iets om te onthouden. Goed bezig.
     
  5. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Hoi Sjoerd, op die foto zat er nog niets op maar misschien is het de (niet supergladde) structuur van de plug of het kruislings aangebrachte tape? Nu ben ik wel bezig met loswax aan te brengen en in te poetsen en straks gaat er een laagje pva op.

    Weet alleen nog niet welke glasweefsel ik zal gebruiken. Ik zit te denken aan twee lagen 80 of 120 grams om de buitenkant zomin mogelijk structuur te geven. later wil ik aan de binnenkant nog een laagje grove glasvezel geven voor meer stevigheid.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Met epoxy en 3 lagen 80 grams weefsel kwam de rompdikte op 1 mm. Met een lengte van 65 cm en een breedte van 15 cm woog het rompje 182 gram. Eigenwijs als ik ben geen loswax etc. gebruikt. Kostte een beetje moeite, maar met wat perslucht tussen romp en plug lukte het gelukkig. Gr. Klaas.
     
  7. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Oei da's een beetje te dun voor mijn romp, denk ik. Misschien toch maar twee lagen 160 grams en dan een laag 80 grams voor een gladder oppervlak?
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kees, Heb alleen maar ervaring met dat coastertje van me en dan met epoxy. Maar met 2x 160 en 1x 80 gram zit je op 400, waar ik op 240 zit. Theoretisch zou de laag dan bijna 2x zo dik worden. Nu zegt dikte niet alles over de sterkte, want die zit hoofdzakelijk in je doek (verzadigd met polyester of epoxy). Met het 80 grams doek krijgs je een aardig gladde buitenste laag. Desnoods een beetje royaler met polyester. Omdat ik een deel van de verschansing heb meegenomen in de romp bewust voor een dunne huid gekozen. De epoxy is me goed bevallen. Had vroeger een polyester zeilboot, maar dat spul gaf bij het bewerken (zagen, boren, schuren) toch een nare geur af. Succes verder met de mooie logger. Gr. Klaas.
     
  9. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Prachtig Kees !!! je bent weer volop aan de slag ik ben benieuwd naar de rest .!!
     
  10. wesley mouthaan

    wesley mouthaan

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    53
    Locatie:
    hoogvliet
    Leuk om een verslag te zien van iemand die werkt met purschuim!
    Ik ben zelf ook bezig met een plug die ik zo wil gaan vullen.

    [​IMG]

    Waarom is de keuze gevallen op polyester en niet epoxy?
    ik wil gaan werken met epoxy plamuur en hars.
    Ik had gelezen dat epoxy niet het schuim aantast dus dan hoef je geen laag over het pur schuim aan te brengen, maar wel slim verzonnen om te werken met gips dit is volgens mij wel goed te schuren.

    Het ziet er in ieder geval super uit ga dit verslag zeker volgen!
    Dit is voor mij een bevestiging om bij mijn plan te blijven en deze methode ook te gebruiken.
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2017
  11. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Hallo Wesley,

    Mooie romp wordt dat!

    Het zal niet zoveel uitmaken welke hars je gebruikt. Ik heb gekozen voor polyesterplamuur omdat dit goedkoop te krijgen is bij Action en voor polysterhars omdat ik nog twee liter heb staan van een vorig schip.

    Je moet in ieder geval de purschuim glad afwerken en de manier die ik tegenkwam was door bruin inpaktape te gebruiken. Dit geeft een mooie gladde laag die niet hebt aan de gebruikte hars. Ik poets deze tapelaag 4 keer in met loswas en geef het nog een laagje pva voor gemakkelijker lossen. Zonder deze gladde tapelaag (of een afwerklaag met bijv. topcoat) vrees ik dat je de romp niet zult kunnen lossen.
     
    wesley mouthaan vindt dit leuk.
  12. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Kees,
    Al even niets gelezen. Ben nu zelf met de bouwplank bezig voor mijn volgende schip. Is het gelukt met de mal? Ben zeer benieuwd. Ga zelf ook voor de PURschuim methode. Plug maken, mal maken en 2 rompen er uit trekken.
     
  13. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    pffff..... even een laagje stof van dit topic afblazen. En dan ook letterlijk want ik heb net het laatste schuurstof weggeblazen van de hobbyzolder na het schuren van de romp. De romp kwam netjes van de plug en is mooi sterk geworden.

    Hier zie je de plug die ik (natuurlijk omgekeerd) heb gelamineerd met glasweefsel en polyester. Het weefsel steekt hier nog uit maar met de multitool (met zo'n trillend zaagblad) heb ik dit precies in de vorm van de zeeg afgekort.
    [​IMG]

    Hierna heb ik de romp gelicht door houten roerstokjes tussen de romp en de plug te tikken. Langzaam komt er dan steeds meer ruimte tussen de twee en uiteindelijk kun ze ze dan lossen.
    [​IMG]

    Hierna heb ik zoveel mogelijk de buitenkant van de romp glad geschuurd. Door de structuur van het weefsel en omdat en soms wat weefsel over elkaar heen ligt moest het geschuurd worden.

    Nu de romp mooi vlak is ga ik huidplaten uitsnijden en aanbrengen om een geklonken effect te geven.
    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Leuk hè, wanneer je het resultaat uit de mal ziet komen.
    Had je niet beter een extra laag epoxy kunnen smeren, ipv het doek weg te schuren?
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Als ik Kees goed begrepen heb dan is de plug uit de romp gekomen. Om de romp glad te krijgen heb ik er nog een laagje epoxy op gesmeerd. Maar met het 80-grams weefsel was hij al mooi glad. Succes verder Kees met het beplaten. Waar maak je die platen trouwens van? Gr. Klaas.
     
  16. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Zeker heerlijk als de romp er helemaal goed uitkomt. Je durft het niet toe te geven maar toch ben ik altijd behoorlijk nerveus als ik de boel ga lostikken. Heb de romp gelijk gedoopt met een lekkere triple.

    Ja dat had inderdaad gemakkelijker geweest dan dit. Gelukkig heb ik voldoende dikte en het schuren hoeft niet dik. Les voor de volgende keer.

    Ik denk dat ik iets dikker weefsel heb gebruikt (120 gr?) en een laagje hars extra had inderdaad beter geweest. De huidplaten wil ik nabootsen met pvc-folie van 0.4mm die ik heb besteld bij kunststofschop.nl. Dit pvc is vrij flexibel dus ik weet niet of dat gaat lukken. Dan stap ik over op Polystyreenplaat van 0.5mm die wat stijver is.
     
  17. ronny de zeeman

    ronny de zeeman

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    245
    Locatie:
    oostende
    dag kees;
    er wasooit een zekere laurend die gebruikte zeer dun karton voor de huidplaten,
    denk dat hij een vissey wacht schip heeft gebouwd ben de naam vergeten.
    hij zekerde alles met g 4
     
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    je bent weer goed op dreef, je romp ziet er fijn en netjes uit.
     
  19. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Na het glad schuren van de romp ben ik huidplaten gaan aftekenen. Ik heb dat gedaan door de romp eerst met doorzichtig tape te bekleden en daarna met watervaste stift de huidplaten af te tekenen. Dat was een lastig karwei maar het is gelukt om het idee van huidplaten weer te geven. Het tape heb ik over de lijnen doorgesneden waardoor ik de vorm van de huidplaten van de romp kon trekken en overnemen op dun kunststof. Voor de huidplaten heb ik gebruik gemaakt van pvc van 0.4mm dik. Deze heb ik met lijm op de romp aangebracht. Daarna ben ik gaan schuren en plamuren en dat ongeveer 6 keer. Hierna heb ik alles in de spuitplamuur gezet en dat heb ik met watervast schuurpapier steeds fijner geschuurd. Na twee lagen spuitplamuur en schuren tot korrel 1000 gaf dit een mooi glad resultaat en de huidgangen zijn noeg goed duidelijk.

    Ook heb ik een kiel aangebracht.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hierna heb ik een roer gemaakt uit messing.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Jaap.B, Marc w, MicropropSport en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Een echt oud roer.
    (maar die vingers zijn langer en horen om en om, niet allemaal aan dezelfde kant)

    Schermafbeelding 2018-04-09 om 18.54.35.jpg

    Schermafbeelding 2018-04-09 om 18.54.45.jpg
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2018
    Herm vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina