zekeringen

Hallo. Ik heb een vraag over zekeringen. Ik kom verschillende verhalen tegen op dit forum over zin en onzin van zekeren en over welke onderdelen dan gezekerd moeten worden.
Zou iemand zich eraan kunnen wagen mij te vertellen hoe dat nu precies zit met dat zekeren.

Ook is voor mij belangrijk dat iemand foto's plaatst van hoe de zekeringen aangebracht moeten worden. Ik ben een echte elektronica-leek en plaatjes zeggen nu eenmaal meer dan woorden.

Om dit draadje voor meer beginners leerzaam te laten zijn, wil ik jullie vragen om je te beperken tot inhoudelijk commentaar. Verschillende visies zijn welkom, maar praktijkervaring nog meer!

Bedankt, namens alle beginners,

Arjen.
 
Laatst bewerkt:
Oké, hier een stukje praktijkervaring.
Een collega van de club had een mooi model van de Norderney.
We gingen demonstratievaren op Koninginnedag in Zeewolde (zal begin jaren '90 zijn geweest) in een sloot waar wat wiervelden in lagen.
Op een kwaad moment loopt een van zijn schroeven vast in het wier. Hij had het niet in de gaten en blijft gewoon gas geven. Een paar seconden later komt er rook uit zijn opbouw (geen rookgenerator aan boord) en weer wat later vlammen. De eigenaar van de boot maakt een snoekduik, duwt zijn brandende boot onder water om te blussen en klimt, kletsnat en uiterst droevig, op de kant.

Oorzaak: Geen zekering tussen accu's en regelaar geplaatst. (Hij had een wat oud type regelaar die geen beveiliging had tegen oververhitting)
Motor blijft steeds meer stroom trekken, regelaar kan dat op een gegeven moment niet aan, raakt oververhit, veroorzaakt kortsluiting, bedrading begint te smeulen, nog meer kortsluiting, gevolgd door brand.
Need I say more?

Nu kun je wel stellen dat de moderne regelaars vrijwel allemaal een overbelastings-circuit hebben (als de regelaar teveel stroom moet leveren en te warm wordt, slaat hij af) maar voor hetzelfde geld heb je een verbinding niet goed gesoldeert en maakt de bedrading dáár kortsluiting.
Als je je bedrading dan niet gezekerd hebt, heb je alsnog de hulp van een brandweerboot nodig...:o

Wat ik standaard in mijn schepen heb, is het volgende:
Op de accu's standaard een auto-zekeringhouder op de +pool van de accu.
Accu geplaatst en aangesloten? Dan zit er standaard een zekering in het stroomcircuit opgenomen.

Afhankelijk van de motoren bepaal ik de sterkte van de zekering.
Waarom een auto-zekering? Bij de Halfords zijn die goedkoop én ze zijn makkelijk te plaatsen.
normal_accu.jpg

Bij het ene schip 5A, bij het andere schip 10A.
 
Een paar jongens gingen eens op een warme zomerdag proefvaren met hun nieuwe boot.
De boot heeft ongeveer 5 meter gevaren en dit was het trieste resultaat, nadere toelichting overbodig. Zekeren ALTIJD direct aan de stroombron.

brand%205.jpg


Groetjes Hans.
 
Altijd minstens 1 zekering, zo dicht mogelijk bij de batterij (kan Roel en Zoef hierbij alleen maar beamen). Bovendien extra zekeringen als je meerdere motoren hebt. Zelf zie ik een zekering vooral om juist de bedrading te beschermen, want daardoor onstaat meestal brand. Als je dus maar 1 zekering hebt, moeten alle draden in principe even dik zijn, ook die naar een lampje. Het ligt misschien niet zo voor de hand, maar meer zekeringen zijn dus praktischer. Wel zien dat je bij de plas altijd reserve zekeringen bij hebt.
 
Een zekering voorkomt brand, het gebruik ervan houdt echter je elektronica zelden heel. Denk dus niet, dat je snelheidsregelaar opeens heel blijft als je een zekering monteert. Direkt bij de accu is inderdaad de beste plaats en alleen autozekeringen, zoals Roel gebruikt, kunnen in mijn ogen genade vinden.

Het gebruik van zekeringen kan namelijk extra storingen opleveren! Niet door de zekering zelf, maar wel door oxidatie van de zekeringhouder en/of van de zekering. Glaszekeringen in van die zwevende zekeringhouders worden met een veertje tegen de kontaktvlakken gedrukt. Dit is al tamelijk gammel. Als dit een half jaartje in je boot heeft gezeten, zien zowel de zekering als de kontaktvlakken van de houder er beslist niet meer glimmend uit. Dat betekent dus, dat je slechte kontakten hebt.
Bij autozekeringen is er een veel groter en ook klemmend oppervlak. Eventuele oxidatie zie je daarbij ook onmiddellijk zitten. Dit is meteen verdwenen als je de zekering uit de houder haalt en er weer in stopt. E.e.a. schuurt zichzelf dan schoon. Uiteraart gebeurt dit alleen als de houder niet verbogen is en voldoende klemt. Dit voel je dan weer als je de zekering plaatst.
 
Hoeveel ampere?

Bedankt Roel, Hans, Gilbert en Jan voor jullie goede en waardevolle bijdragen.
Het wordt dus een autozekering vanaf de accu. Nu ga ik een 7,2V 4200 Mah Tamiya pack gebruiken in combinatie met een Graupner 720 BB Torque motor. Op papier heeft deze motor een belaste stroomopname van 3 Ampere en zou hij bij blokkeren 13,5 A trekken.

Twee vragen:
1. Welk amperage zekering moet ik nemen?
2. Kan ik gewoon 1 draadje van mijn batterypack doorknippen en de zekering daar tussen solderen? of is er een betere methode?

Groet,
Arjen.
 
Autostekkerjes aanknijpen, zoals de blauwe aan de pool van Roels batterij, de autozekering past daar ook direkt in.
Er bestaan ook koperen stekkertjes die zijn om te knijpen én dan te solderen. Ze zijn niet geïsoleerd, maar een krimpkous kan dit oplossen.
Beste is om stroom (Ampere)te meten als de boot in het water ligt, als je dit niet kunt, begin dan met een zekering van 10A. Dit beveiligt draden van minimum 1,5mm2
 
Laatst bewerkt:
Is het genoeg zoals Roel het heeft? of moeten op meerdere plekken nog zekeringen geplaatst worden? En wat voor bedrading kan ik het beste kopen? Kan dat gewoon bij de bouwmarkt off:confused: Heb het pas ook al in mijn bouwverslag gevraagd.. Maar ik snap het nog niet helemaal.. moet bedrading hebben waar ongeveer 15 amphere door heen kan denk ik..
 
Draad van de bouwmarkt is prima, als het maar soepele is (meeraderig dus). Desnoods snij je een verlengdraad open, en gebruikt de binnenste, nog enkel geïsoleerde, geleiders.
Voor 15A neem je 2,5mm2, het is tenslotte laagspanning, dat geeft meer verliezen in een dunne draad. Met wat moeite passen die 2,5mm2 nog net in de blauwe stekkertjes.
Bijzonder goed zijn de draden die gebruik worden in auto installaties, de isolatie is taaier, te koop in de autoshop, dikwijls overdreven duur. Voordeel is weer dat je de kleuren (rood-zwart) kiest, zodat het geheel overzichtelijk blijft.
 
En waar kan ik het beste de zekeringen plaatsen? is zoals Roel het heeft genoeg? ik gebruik trouwens wel 2 accu's parallel.. Dus dat zou betekenen dat ik 2x dat van Roel na moet maken.. is dat voldoende? :mrgreen:
 
Prima, elke batterij afzekeren, dan ben je beschermd tegen alle eventualiteiten.
Want je kent de 1ste wet van Murphy toch? Alles dat kan verkeerd gaan, gaat vroeg of laat ook verkeerd. (En dan denk ik bv aan het verkeerd parallel zetten van de batterijen, zodat + aan - komt)
 
Als vuistregel kan je aanhouden, 10A per mm2, dus voor 2.5mm2 25A als maximum. Zit er ook nog verlichting op of andere kleine gebruikers met een draad van bv. 0.5mm2, dan deze afzonderlijk zekeren met max. 5A. De reden daarvoor zal duidelijk zijn neem ik aan.
Nooit de fout maken door bv. alleen de motor te zekeren, als de vaartregelaar defekt raakt door een geblokkeerde motor, dan is er volle sluiting over de accu en kunnen de stromen oplopen tot wel meer dan 50A. Dus alle gebruikersgroepen zijn apart gezekerd over een hoofdzekering, net als bij een huisinstallatie en de hoofdzekering zit direct aan de voedingsbron.

Groetjes Hans.
 
Back
Top