zekeringen

Hallo. Ik heb een vraag over zekeringen. Ik kom verschillende verhalen tegen op dit forum over zin en onzin van zekeren en over welke onderdelen dan gezekerd moeten worden.
Zou iemand zich eraan kunnen wagen mij te vertellen hoe dat nu precies zit met dat zekeren.

Ook is voor mij belangrijk dat iemand foto's plaatst van hoe de zekeringen aangebracht moeten worden. Ik ben een echte elektronica-leek en plaatjes zeggen nu eenmaal meer dan woorden.

Om dit draadje voor meer beginners leerzaam te laten zijn, wil ik jullie vragen om je te beperken tot inhoudelijk commentaar. Verschillende visies zijn welkom, maar praktijkervaring nog meer!

Bedankt, namens alle beginners,

Arjen.

Laatst bewerkt:
Oké, hier een stukje praktijkervaring.
Een collega van de club had een mooi model van de Norderney.
We gingen demonstratievaren op Koninginnedag in Zeewolde (zal begin jaren '90 zijn geweest) in een sloot waar wat wiervelden in lagen.
Op een kwaad moment loopt een van zijn schroeven vast in het wier. Hij had het niet in de gaten en blijft gewoon gas geven. Een paar seconden later komt er rook uit zijn opbouw (geen rookgenerator aan boord) en weer wat later vlammen. De eigenaar van de boot maakt een snoekduik, duwt zijn brandende boot onder water om te blussen en klimt, kletsnat en uiterst droevig, op de kant.

Oorzaak: Geen zekering tussen accu's en regelaar geplaatst. (Hij had een wat oud type regelaar die geen beveiliging had tegen oververhitting)
Motor blijft steeds meer stroom trekken, regelaar kan dat op een gegeven moment niet aan, raakt oververhit, veroorzaakt kortsluiting, bedrading begint te smeulen, nog meer kortsluiting, gevolgd door brand.
Need I say more?

Nu kun je wel stellen dat de moderne regelaars vrijwel allemaal een overbelastings-circuit hebben (als de regelaar teveel stroom moet leveren en te warm wordt, slaat hij af) maar voor hetzelfde geld heb je een verbinding niet goed gesoldeert en maakt de bedrading dáár kortsluiting.