zelf airbrushsjablonen maken?

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door freebutterflyx, 16 aug 2009.

  1. freebutterflyx

    freebutterflyx

    Lid geworden:
    23 jan 2005
    Berichten:
    293
    Ik ben een tijdje geleden eens op zoek geweest naar airbrushsjablonen voor 1/10de en 1/8ste autos en vond die nogal vrij duur. Ik ben er dan ook eens over bezig geweest met een collega airbrusher. En ik vroeg me af of die sjablonen zelf te maken zijn? Dus een bepaald materiaal waaruit je vormen snijdt om te airbrushen. Uiteraard moet het sjabloon herbruikbaar zijn. Het moet dan ook nog wat soepel zijn om de vorm van de body te volgen.

    Iemand een idee?
     
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Gewoon de kant en klare sjabloon kopen .

    Een goeie sjabloon snij je niet effe zelf met een mesje .

    Mvg Johan
     
  3. Airo

    Airo

    Lid geworden:
    18 jan 2006
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Merelbeke, België
    Waar zijn deze eigenlijk verkrijgbaar? Bestaan er ook zulke sjablonen voor 1:18?

    Mvg,

    Dennis
     
  4. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
  5. Airo

    Airo

    Lid geworden:
    18 jan 2006
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Merelbeke, België
    Ah, dom van me...;)

    Het enige wat ik nog wil vragen is of er mensen zijn die sjablonen weten die geschikt zijn voor 1/18. Het kleinste wat ik via google tegenkwam is toch direct 17cm lang en dit is toch wat groot. Ik zoek eigenlijk iets om op het dak van een 1/18 truggy te kunnen spuiten (3-5cmlang)
     
  6. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Denk niet dat nagel sjablonen zo groot zijn . :D

    Mvg Johan
     
  7. Airo

    Airo

    Lid geworden:
    18 jan 2006
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Merelbeke, België
    Nee, inderdaad. Maar dat is dan weer te klein... (ik doe moeilijk, ik weet het...;))
     
  8. RRobert

    RRobert

    Lid geworden:
    24 jul 2009
    Berichten:
    1.525
    Locatie:
    Leiden
    mischien een domme vraag. maar ik wil zelf een body spuiten. maar Wil hem dan zwart spuiten met gele lijnen. en wil dan op de spoiler mn naam zetten.

    Maar heeft iemand tips hoe ik het beste kan spuiten? Ik ga het namelijk voor het eerst zelf doen. Ik heb dan een body voor de FG Baja. of heeft iemand anders een leuk idee voor de kleur?
     
  9. luczonneke

    luczonneke Guest

    Welk materiaal zijn deze airbrushsjablonen?
    Een soepel materiaal? maw kunnen ze een beetje de vorm van een autobody (lexan) volgen?

    Zijn er trouwen airbrushers hier die dergelijke sjablonen gebruiken?
     
  10. Jeroen van Gog

    Jeroen van Gog

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    947
    Locatie:
    Sprang-Capelle
    Ik heb ze wel eens zelf gemaakt van kunstof (polypropyleen) tab-bladen. Bijvoorbeeld die van Kangaro:

    [​IMG]

    Goed te snijden en afwasbaar na gebruik.
     
  11. joris818

    joris818

    Lid geworden:
    28 mei 2007
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Zonhoven (België)
    Of beter nog (goedkoper), gebruik van die plastic bladen die ze gebruiken voor overhead projectors.
    Hoewel die tab bladen ook niet te duur zullen zijn.

    De tab bladen zullen wel net ietsje stijver zijn denk ik, dat kan zowel een voor- als een nadeel zijn.
     
  12. Dutch*DDS*

    Dutch*DDS*

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemgo-Duitsland
    Hi Freebutterflyx,

    Toen ik voor ongeveer 10 jaartjes geleden nog volop aan het brushen was(naast mijn werk als spuiter)heb ik ook gezocht naar materiaal om zelf shablonen te maken,en gevonden heb ik toendertijd;friskfilm,Mylar,Pellon.
    Mylar of( Acetatfolie),is iets steviger hoewel het dun is en echt flexibel en buigzaam,en het laat zich weer afwassen,waar het niet uitmaakt wat voor een materiaal je spuit.
    Thinnerdragend,terpentine,of olie,acryl,gewoon afwassen.
    Snijden doe je dit materiaal niet met een mesje,cutter dat lukt echt niet.
    Ik heb toen een zogenaamde "Stencil Burner"gekocht,oke een beetje duur maar omdat ik iedere dag aan het brushen was,had ik het er zo weer uit.

    Het ziet er uit als een goedkoop soldeerboutje met een hele fijne punt,door de hitte smelt je je shabloon er gewoon uit,waarbij hele fijne lijnen geen probleem zijn.
    Zelf Kaligrafische dingen zijn ermee mogelijk enz,enz,enz.

    Hier een link zodat je weet waar ik van spreek,en hopelijk heb je er iets aan,

    Groet,John

    Stencil Burner und Stencil Burner Pro
     

Deel Deze Pagina