Zelf decals maken.

Discussie in 'Tutorials' gestart door HugoW, 7 jan 2009.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Simpel, maar misschien nog niet bij iedereen bekend, dus vandaar. Dit is overigens geen vervanging van de mooie gesneden bestickering van bijvoorbeeld Plotterwelt, maar wellicht een leuke aanvulling. Oh ja, zonder extra laklaag niet brandstofbestendig!!

    Mijn RBC Texan wordt opgeleukt met wat stickertjes. Deze maak ik zelf, met doorzichtig en wit decal papier, in mijn geval geschikt voor de laserprinter. Voor een inktjet heb je andere nodig, let daar goed op. Ook heb je sealer nodig, ik heb de Mircoscale Liquid Decal Film genomen. Zo, klaar voor de start:

    [​IMG]

    Omdat een printer geen wit kan printen, heb ik voor de plaatjes met wit erin decal papier gekocht met witte basis. De andere is met doorzichtige basis. Ik heb de documenten in MS Word gemaakt (let op; papiermaat is 'letter', 8.5x11"). Na een proefprintje de echte vellen erin, en voila:

    [​IMG]

    Vervolgens dien je de inkt van de printer te sealen, met de sealer. De inkt is namelijk niet waterbestendig. Ik doe dat bij kleine plaatjes met een penseeltje, maar ik probeer meestal een vel vol de maken (je kan hem niet een tweede keer door de printer halen als je er al stukken uit geknipt hebt) en dan smeer ik de sealer met een wegwerpkwast over het hele blad. De stank valt me mee, maar toch maar in een goed geventileerde ruimte doen.

    Na een half uurtje lijkt het droog, na een uurtje durf ik het aan de boel uit te knippen:

    [​IMG]

    Hier zie je goed dat ik de decals op wit papier (de rozet en het T6 Racing embleem) precies uitgeknipt moeten worden, bij die op doorzichtig papier hoeft dat niet.

    [​IMG]

    Dan 1,5 minuut in lauwwarm water laten weken, en de decal van het vel op je vliegtuig (of wat dan ook) schuiven. Even met een beetje keukenrol of wcpapier deppen, en klaar. Ze zijn dan nog wel verschuifbaar tot de lijm droog is, doe voorzichtig. Te koud water activeert overigens de lijm niet goed, dus regelmatig nieuw warm water halen als je meerdere decals na elkaar doet, zoals bij dit project.

    En zo wordt het dan:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op dit toestel staat, onder de linker staartvleugel, ook in een klein lettertype, een tekstje en mijn 06-nummer. Mocht het toestel ooit gevonden worden na een serieuze radiostoring, dan kan de vinder mij bellen. De vleugel krijgt ook zo'n sticker, ze hoeven niet altijd tegelijk gevonden te worden...

    Nou, ik hoop dat jullie er wat aan hebben,
    Veel plezier ermee,

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2009
  2. Teus

    Teus Guest

    Jammer dat het doorlinken van de foto's niet meer werkt :(

    Misschien een idee om de foto's naar de database te uploaden?
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    FF geduld, mijn server wordt verhuisd. Is hopelijk vanavond al weer up.

    Hugo
     
  4. Teus

    Teus Guest

    Is het zowiezo niet verstandiger om ze toch op de Mbf server te uploaden, dan blijft alles bij elkaar en hoef je in de toekomst je server niet speciaal on-line te houden voor dit item . Er zijn helaas al regelmatig draadjes zonder foto's :(

    Gr. Teus
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jan 2009
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Da's waar, maar ik heb een paar honderd foto's on-line op diverse fora. Als ik nu iedere foto-link in alle posts aan moet gaan passen naar een host-link... Poehe, da's een boel werk!
     
  6. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hee Hugo,

    naar aanleiding van jouw mooie tutorial (nu helaas even zonder fotos :( )was ik op zoek naar wat (scale) decals om deze zelf te kunnen maken.

    Daarbij kwam ik op rcgroups een "hughe" topic tegen met allerlei links naar scale decals, hetgeen mij deed besluiten hier op mbf het scale decals verzameltopic te openen.

    Ik denk dat de mensen die hier de tutorial zien, daar ook wel interesse in hebben.

    Voor de geinteresseerden, hier staat dat topic op mbf.

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  7. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Kijk, gave link! Plaatjes doen het weer. Misschien dat ze begin volgende week nog even down zijn (moet dan de sever herstarten voor een extra service) maar dat zal dan hopelijk van korte duur zijn.

    Hugo
     
  8. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    decals

    Hier moet ik ook nog even studie van maken.
    Heb nog wel wat nodig.

    Hier bijv. een foto van een opschrift (niet loodrecht er op gefotogrageerd, maar even als voorbeeld):

    [​IMG]

    Stel nu dat ik een goede foto heb, hoe krijg ik de letters op een decal?


    Taco.
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2009
  9. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    Inkvinyl

    En nu wat anders:

    ik heb al eens Inkvinyl gebruikt.
    Dat is wil 'plakpapier' waarop je kan printen (inkjet). Het is water en weerbestendig.

    Nadeel is dat het vrij dik papier is.

    Wie heeft ervaringen met net zoiets?
    Hoe bevalt het?


    Taco.
     
  10. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Laatst bewerkt: 24 sep 2009
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hier wellicht wat oplossingen?
    Papilio Inkjet Media

    Zoekterm:
    Clear Inkjet Printable Self-Adhesive Vinyl
     
  12. Ton.nl

    Ton.nl

    Lid geworden:
    5 mei 2007
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Nistelrode
    Laserprinter?

    vraag verwijderd en elders gesteld. deze post mag weg moderators.
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2009
  13. DaveML

    DaveML Guest

    Zo'n decals, houden die ook op vb LEGO? Ik wil al een hele tijd een leuke sleutelhanger maken met mijn eigen print. :D
     
  14. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Dave,

    gezien het feit dat alle plastic modelbouw ook van dit soort decals wordt voorzien, zal dat op LEGO ook houden.

    Het is echter niet erg slijtvast en dus in mijn ogen niet zo geschikt voor jouw toepassing. Je zou natuurlijk het blokje met decal ook kunnen voorzien van een beschermende laag blanke lak o.i.d.

    Grtz,
    Menno
     
  15. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Haha, even een vraag in mijn eigen topic... Ik wil nu (zilver-)grijze decals gaan maken, op doorzichtig papier. Dus niet op wit! Iemand een idee hoe ik dat kan doen? Misschien zoeken naar printercartridges met zilvergrijs erin??

    Dank,

    Hugo
     
  16. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Geef even iets meer informatie.
    Zilvergrijze inkt bestaat volgens mij niet en met transparante decals hangt veel af van de ondergrondkleur.
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Misschien de ondergrond dus zilver/grijs maken?
     
  18. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hmmm... En dan de boel zwart in 'negatief' printen? Da's best een idee! Ga ik eens proberen.

    Hugo
     
  19. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Oh, hier ben ik mee bezig:
    [post89]
    Ik folie dus zwart, en wil zilvergrijze opdruk. Het meeste is te kleine voor Plotterwelt. Maar misschien folie ik wel een deel zilver, en print het zwart negatief. Of misschien zijn er nog andere opties, ik sta overal voor open.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Nou zie ik even door de bomen het bos niet meer.

    Waar kan ik gewoon doorzichtig decal paper kopen?

    Of heeft iedere zichzelf recepterende kantoorboekhandel/schrijfwarenzaak dat tegenwoordig in z'n assortiment?


    jan.
     

Deel Deze Pagina