Zelf expo aan zender toevoegen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door HugoW, 24 dec 2016.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Volgens mijn scope wel. Die meet pas iets pulserends na de chip die de analoge signalen van de pots ontvangt en er iets PWM-igs van maakt.

    Ik heb net mijn stereo-pot-met-twee-weerstanden eens doorgemeten, die geeft de waardes die ik berekend heb. Ik zal eens kijken of ik iets op een breadboard in elkaar kan vogelen.

    Hugo
     
  2. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Succes! Ik heb twee 1k weerstanden in serie over de pot gezet en de runner in het midden. Heel veel expo! De door mij gekozen waardes bij de eerste poging waren veel te hoog om merkbaar resultaat te geven.



    Ik ga nog even wat solderen...

    Hugo
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Het verklaart alleen die 1K25 weerstand niet tenzij de spanningsregulator er voor een minimale stroom nodig heeft om een stabiele spanning te geven.
     
  4. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dat zou kunnen, ik weet het niet. Ik weet alleen dat het werk! En dat vind ik dan weer leuk. Met twee stuks 1k is de auto niet te rijden, met 2x2k wel, 3x3k is teveel. Dus weet ik nu een range. Nu nog een goede stereo potmeter bestellen, die ik heb zijn niet zo betrouwbaar (ene en andere helft niet gelijk) en helaas 10k.

    Hugo
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    En dat ook blijft doen als de potmeter hikt.....(alhoewel dat niet zo gauw zal gebeuren, de koolbaan van 5k is vast aangesloten)
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Die weerstand van 1k25 zit er niet in, daar ben ik behoorlijk zeker van. Ik neem aan dat je de "weerstand" hebt gemeten met een multimeter terwijl de zender uit staat. Wat je meet is de schijnbare weerstand van de 3,3V voeding van de potmeter. Doe die meting nog eens en draai dan de + en de - van je multimeter eens om. De kans is heel erg groot dat je dan een heel andere "weerstand" meet. ;)
     
  7. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dat zou zomaar kunnen, maar de boel zit weer lekker op zijn plaats gesoldeerd en werkt, dus ik blijf er verder even af.

    Hugo
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat zou ik ook doen. ;)
     
  9. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    573
    Locatie:
    Gld
    Aan de potmeter van de stuurknuppel hangt een elektronisch meetcircuit (ADC - Analog to Digital Convertor) die de spanning op de potmeter aftakking meet, naar een digitale waarde converteert en dit doorgeeft aan de microcontroller in de zender. Als de zender uitstaat tijdens het meten, heeft die ADC geen voeding en heb je veel kans dat je slechts het beschermingscircuit van de ADC ingang (een diode) meet.
    Zomaar ff de ingangsweerstand meten, lukt doorgaans niet. Desondanks blijft dit een interessant experiment.
     

Deel Deze Pagina