Zelf lader maken ?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door aac, 6 nov 2015.

  1. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    Beste leden
    Voor een kleine Airsoft replica maakte ik zelf een kleine 9V accupack met NIMH accu's
    dit werkt prima overigens,
    Nu vroeg ik me af of het niet mogelijk is om met een adapter (waarvan ik er nog hopen heb liggen)
    een baterijlader zelf te maken ?
    kan je mbv de juiste componenten zorgen dat hij automatisch stopt met laden etc... ?
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Zoiets?

    [​IMG]

    Je moet dan wel een adapter hebben van meer dan 12v want onder lading kan een 9.6v accu al snel 12v worden.
     
  3. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Deze in de bijlage heel universeel en goedkoop te bouwen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    thx voor jullie snelle reacties.
    Alleen ben ik een absolute leek op electriciteit & electronica vlak, dus wat is wat nu op die schema's, en wat kan het kosten ?

    nu vond ik intussen deze smartcharger , alleen vertellen hun daar dat die eigenlijk gemaakt is voor accupacs bestaansde uit 1.2 volt accus.
    zelf heb ik een accupack gemaakt met 6 van deze 3 volt accus
    (ik zet er 3 in serie wat 9V geeft, vervolgens koppel ik de 2 sets parallel )
    zou zo'n lader hier mee kunnen werken ?
    [​IMG]
     
  5. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    let op!
    De getoonde batterij is een lithium ion cel. Daar moet je een speciale lader voor gebruiken die de optie lithium ion heeft. Laden met andere apparatuur kan gevaarlijk en ontbranding van je batterij tot gevolg hebben. De gelinkte lader is niet geschikt.
    mvrgrt, Aad d.b.
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dit is geen cel die "standaard" voor modelbouwtoepassingen wordt gebruikt. Die hebben spanningen van 3,6 of 3,7 volt. Op deze cel staat 3 volt aangegeven. Ga je zo'n accu laden met een lader die geschikt is voor het laden van cellen met een spanning van 3.6 of 3.7 volt dan wordt deze ernstig overladen. Een spontane explosieve verbranding is dan zeker niet uitgesloten.

    Wees voorzichtig met deze cellen. Is dus zeker geen speelgoed. Lees ook de waarschuwing op deze site: http://www.avidvaper.com/products/UltraFire-TR15270-CR2-3.0v--Li%2dIon-Battery.html

    Ga je toch deze cellen met een ongeschikte lader laden, check dan eerst je brandverzekering en leg de verzekeringspolis klaar.
     
  7. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    oeps ik zie het nu ook pas ja, :oops:
    bedankt voor de warning jongens
     
  8. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Als je een leek bent zou ik er geeneens aan beginnen, er is voldoende te krijgen voor relatief lage prijzen (bij niet al te hoog vermogen).
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Dit is een A123 cel. Dat zijn LiFePO4 cellen welke inderdaad op de juiste manier met de juiste lader opgeladen moeten worden. Daar zelf een lader voor maken kan wel maar dan moet je wel enige kennis van de elektronica hebben. Alleen met een adaptertje ben je er niet. Als die adapter voldoende stroom kan leveren kan je hem mogelijk wel als voeding voor je lader gebruiken.
     
  10. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    Mja zag ondertussen die prijzen van laders , denk dat je daar nie kunt voor staan klungelen,
    Ik ga toch ook andere NIMH batterijtjes zoeken hoor .
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dan is dit wel een bijzondere Li-FePO4 (lithium-ijzerfosfaat) cel. De originele A123 cellen die ik gebruik hebben een nominale spanning van 3,3 volt en een maximale spanning van 3,6 volt. De cellen op de afbeelding hebben volgens de opdruk een spanning van 3 volt.
     
  12. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    Komen van China dus ???
    zijn die 1.2V celletjes wel los te vinden in NIMH ? trouwens
     
  13. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Is niet helemaal waar..... google je het bovengenoemde model dan kom je daar op Lithium Ion uit. Is wel dezelfde familie als Lipo, LifePO4 maar is toch wel iets anders. Deze zaten voorheen veel in laptops. A123 is puur LifePO4, heeft nominaal een voltage van 3,3 volt en is ook beter geschikt voor gebruik bij hoge stromen.

    1,2 volt celletjes, zijn te koop bij Hema, Action en op het internet bij Nkon bijvoorbeeld.

    mvrgrt, Aad d. b.
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Jullie hebben gelijk het is geen A123 cel maar wel een Lithium-Ion cel. Wel een beetje "vreemde" cel want ik zou niet weten welke soort precies 3V levert. Feitelijk ken ik eigenlijk alleen niet oplaadbare Lithium cellen die precies 3V leveren. Toch staat er heel duidelijk bij dat het oplaadbare cellen zijn maar ik kan je helaas niet vertellen tot welke spanning je de cellen maximaal mag laden. Probeer dus dat eerst te achterhalen voor je ze gaat laden want anders zou je mogelijk wel eens een fikkie kunnen krijgen.

    De vergissing is ontstaan door Google translate. Ik kwam op een Franse website en dat kan ik niet lezen. Daarom gebruikte ik Googel translate. De vertaling is niet bepaald perfect en dan zijn dit soort vergissingen helaas het gevolg.
    Mijn excuses. :oops:
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2015
  15. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Excuses... Dat hoeft nou ook weer niet. Vaak zijn je bijdrages heel waardevol. We worden allemaal wel eens op het verkeerde been gezet.

    mvrgrt, Aad d. B.
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2015
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Daar sluit ik me helemaal bij aan...
     
  17. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
     
  18. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    beiden zijn bij alle genoemde adressen te koop zowel aa als aaa.
     
  19. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    in mijn verdere zoektocht naar oplaadbare CR123 accu's kwam ik net dit artikel tegen, waarschijnlijk begrijpen jullie dit wel beter dan ik
    maar ik begrijp der uit dat een oplaadbare CR123 accu moeilijk te maken is.
     
  20. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Laatst bewerkt: 8 nov 2015

Deel Deze Pagina