Zelf lader maken ?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door aac, 6 nov 2015.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Zoals Roelof al aan geeft worden deze accu's geladen door er stroom doorheen te laten lopen. Om stroom te kunnen laten lopen moet er een spanningsverschil zijn. Dus om je accu te kunnen laden zal de spanning van de lader hoger moeten zijn dan die van de accu.
    Bij een klein beetje lader is een stroombron ingebouwd. Deze schakeling zorgt er voor dat er niet meer dan de stroom waarop hij is ingesteld kan lopen. Dat instellen kan in de fabriek gebeurt zijn, daar kan je dus zelf niets aan veranderen. Maar bij de iets meer uitgebreide laders kan je die stroom kiezen. Soms in stappen soms elke stroom tussen een minimale en maximale waarde. Zo'n lader is dan geschikt voor bijvoorbeeld 2 tot 6 cellen. De spanning in de lader is dan voldoende hoog om een accu van maximaal 6 cellen te laden. Een accu met 7cellen kan ook nog wel maar die krijg je waarschijnlijk niet helemaal vol omdat de spanning in de lader daar niet hoog genoeg voor is.

    De meest simpele stroombegrenzing is alleen een weerstand. Het probleem is dan wel dat zo'n lader alleen geschikt is voor één type accu, bijvoorbeeld een 4 cellen accu. Ga je minder cellen laden dan is het spanningsverschil groter dus loopt er meer stroom. Je moet dan wel uitkijken want het is niet ondenkbaar dat de weerstand in de lader door die hogere stroom te warm wordt en (een beetje) gaat roken. ;)
    Bij meer cellen zal er minder stroom lopen of zelfs helemaal geen stroom omdat de interne spanning te laag is..
     
    aac vindt dit leuk.
  2. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Misschien een domme vraag, maar hoe kan je dan met bijvoorbeeld een Imax B6 met een maximale ingangsspanning van zo'n 18 volt een 6S LiPo van meer dan 25 volt vol laden?
    Zit er dan een circuit in dat de spanning verhoogt?
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ja de meeste laders hebben een circuit dat de spanning naar boven of naar beneden aanpast aan precies dat wat nodig is om de accu met de juiste, ingestelde, stroom te laden.
    Deze zgn DC-DC converters hebben vaak een rendement van 80 à 90% waarmee dus relatief weinig energie in warmte hoeft te worden omgezet.

    Rick
     
  4. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    Nu heb ik nog dit ladertje/adaptertje liggen, (welke meegeleverd was om deze batterij te laden.)
    Als ik nu een accupack met 8 van deze AAA's 1.2V-1000mAh ineen knutsel heb ik ook 9.4V.
    Moet het met deze toch een beetje lukken he ?
    is het dan zo dat 1000 mAh : 300 mA = 3.3 uur de theoretische laadtijd is ?

    [​IMG] [​IMG]
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Met die adapter zal een acht cellen NiMH accu niet kunnen laden. De spanning van een volle cel is ongeveer 1,4V. Met acht cellen zit je dan op 11,2V en de adapter is maar 9,6V dus zal je de accu nooit echt helemaal vol krijgen. je komt tot misschien 50% of zelfs nog minder. :confused:
     
  6. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    Mmm...deze batterij -waar hij voor bestemd is- is ook 9.6 V kan het 1. zijn dat ze dit -om verwarring te voorkomen- gewoon zo vermelden ?? of 2. ga ik die ook maar voor 50% vol krijgen ???
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Let op, deze adapter heeft een mini Tamiya plug en is bij een accu geleverd dus die 9.6v-300mA slaat dus op de accu voltage en en (mogelijke) laadstroom.

    Dus ja, dat zou wel moeten werken.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Dat wist ik niet, ik dacht dat het een gewone adapter was! Is dit de "lader" die bij een accu wordt geleverd dan zal hij die accu normaal vol moeten krijgen. De spanning van de lader zal dan inderdaad hoger moeten zijn dan de opgegeven 9,6V om de accu helemaal vol te kunnen krijgen.

    Het is ook wel een beetje verwarrend al die verschillende spanningen. De nominale spanning van een NiMH cel is 1,2V. Dat is eigenlijk min of meer de gemiddelde spanning die zo'n cel afgeeft tussen volledig geladen en volledig ontladen. Een helemaal stampvolle cel net van de lader is rond de 1,45V. Dat zakt terug naar ergens tussen de 1,35V en 1,4V in de eerste uren na het loskoppelen van de lader.
    Ga je de accu belasten dan zakt de spanning behoorlijk snel terug naar rond de 1,3V en blijft daar dan "hangen". Tijdens het ontladen zal de spanning langzaam van 1,3V naar 1,2V zakken. Als de spanning rond de 1,2V komt zal de accu bijna leeg zijn en begint de spanning wat sneller te zakken. Wanneer de spanning ongeveer 1,1V is zal de accu zo goed als leeg zijn en gaat de spanning steeds sneller zakken en als je dan niet stopt zal hij zelfs 0V worden.
    Daarom worden de meeste accu alarmen ingesteld om je te waarschuwen als de spanning ongeveer 1,1V per cel is. Er zijn dan nog een aantal minuten om veilig te landen of je auto of boot naar je terug te halen voor de zender er helemaal mee stopt.
    "De spanning" van een accu bestaat dus niet, het is altijd een spanningsgebied. Daar wordt dus een soort van gemiddelde van genomen wat de spanning is die wordt opgegeven. Dat geldt voor alle accu types dus ook voor LiPo's en loodaccu's!
     
    aac vindt dit leuk.
  9. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    Mja... inderdaad verwarrend MAAR wellicht kan ik hiermee toch al min of meer aan de slag, zonder dat de brandweer moet langskomen, en zoals gezegd als dit concept wat werkt , investeer ik in de toekomst wellicht in beter spul. :thumbsup:

    Voor mijn Airsoft toepassing is dit helemaal geen probleem, stopt hij gewoon met schieten :D
     
  10. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    Nu weer wat anders , over de opbouw van het battery pack zelf.
    Als ik 8 x 1.2 V in serie zet heb ik 9.6 V (en das ook zowat het maximale dat ik wil gaan)

    Nu kan ik "misschien" nog wel 2 AAA cellen kwijt, de vraag is het zinvol deze nog mee parallel te koppelen ?
    ga ik hierdoor meer mAh krijgen ? of dient dit in verhouding te zijn, ?
    maw moet ik eigenlijk twee sets van 8 AAA cellen hebben hiervoor ?
     
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Dat heeft geen zin.
    Die andere 6 cellen zullen nog net zo snel leeg raken.
     
    aac vindt dit leuk.
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Nixx accu's kan je niet parallel zetten, omdat de voltages van de cellen nooit gelijk zijn zullen de pakketten elkaar leeg trekken, alleen een diode in de plus lijn van iedere accu kan dan helpen. Ook parallel laden is niet aan te bevelen gezien de pakketten de niet zelf de stroom minderen als ze richting vol komen (Lithium en Lood accu's doen dat wel)
     
    aac vindt dit leuk.
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Nixx cellen kan en mag je best parallel zetten, daar zijn geen grote bezwaren tegen. In de "buitenwereld" werd en wordt dit regelmatig gedaan. Je moet het natuurlijk alleen doen met cellen die vrijwel gelijk zijn. Een volle en een lege cel parallel zetten vinden ze niet echt leuk. De volle zal met een behoorlijke stroom ontladen worden en de legen met die zelfde stroom opgeladen. Die stroom kan makkelijk te hoog worden voor die cellen.
    Daarnaast moet je het ook alleen doen als je die cellen "voor altijd" zo wilt gaan gebruiken. Dus niet de ene keer die cellen apart gebruiken en later weer parallel. Maak er dus één accu van en gebruik die altijd zo, dus ook laden!

    Parallel laden kan ook, de stroom zal zich redelijk simpel verdelen over beide cellen. Hoe die verdeling is hangt helemaal af van de eigenschappen van die cellen. Daarom moeten die ook zo veel mogelijk aan elkaar gelijk zijn. Je kan dus beter geen cellen van verschillende types parallel zetten. Als je dat wel doet is de kans op problemen duidelijk groter. Daarom dus ook geen gebruikte en nieuwe cellen parallel zetten of cellen die voorheen apart gebruikt zijn parallel gaan zetten. Dat kan allemaal best lang goed gaan maar de kansen op problemen zijn echt duidelijk groter dus neem dat risico niet. Nixx cellen kunnen echt met een flinke knal ontploffen. Brand ontstaat er niet zo snel maar die rommel binnenin spettert in zo'n geval overal heen en dat loog (kaliloog meestal) is niet echt gezond.

    Maar de vraag is of het handig is om cellen parallel te zetten? Natuurlijk krijg je een grotere capaciteit dus langer "schieten" maar het is wel een beetje inefficiënt. Je kan beter cellen gebruiken met een grotere capaciteit. Een cel met een capaciteit van 2000mAh is kleiner en lichter van gewicht dan twee cellen van 1000mAh parallel. Het kan natuurlijk zo zijn dat je geen ruimte hebt voor die grotere cellen. In dat geval kan je dus kiezen voor kleinere cellen die parallel geschakeld worden.
     
    aac vindt dit leuk.
  14. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    Het "peq boxje (zie begin topic) waar de accu uiteindelijk inkomt ,kan wel open geschroefd, maar dit is toch wel een beetje prullen.
    Nu vroeg ik me af, zou het niet mogelijk zijn, om het accupack permanent aangesloten laten in de replica,
    en vervolgens een extra kabeltje aan te sluiten met een stekkertje om op te laden ?

    Der zijn toch veel toestellen die ook zo werken, GSM laptop, tablet, kruimeldief enz....
    Btw hoe werkt nu zo een functie met rood en groen lampje welke aangeven of je accu vol is, en kan je dat eventueel zelf installeren ?
     
  15. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Meestal is dat geen probleem.

    Heel eenvoudig. Met een verschil-versterker, ingesteld op de gewenste spanningsdrempel.
    Om te voorkomen dat de Leds rond deze drempel gaan "knipperen" stel je een hysteresis in. (een soort "dode"-zone).
    Basis elektronica, maar voor nu toch nog even wat te lastig denk ik.
     
    aac vindt dit leuk.
  16. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    Okay kom er dus niet vanaf met een "speciaal ledje" ofzo ;)
    Met zo'n "verschilversterker" hebben we het over enkele componentjes veronderstel ik? zijn die dan groot neemt zoiets veel plaats in ?
     
  17. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Er is iets meer voor nodig dan enkel een Ledje, maar niet heel veel.

    Google maar eens op: ( op-amp hysteresis )
    De term "op-amp" staat voor de verschilversterker.
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Met een hysteresis gaat dat niet lukken.

    Een laadcontrole LED is niet zo moeilijk, een stop-LED vereist toch delta peak of een temperatuur detectie. Helaas weken deze vol detecties alleen bij snelladen, bij langzaamladen is er geen simpele vol detectie te genereren.
     
    aac vindt dit leuk.
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Het is wel mogelijk om Nixx cellen te laden op de zelfde manier als een loodaccu of een LiPo. Het probleem is wel dat het heel lang duurt om de accu vol te krijgen en je krijgt hem ook niet echt 100% vol.
    Je kan dus een voeding (ik noem het geen lader maar dat is het eigenlijk wel) maken met een spanning van 1,4V per cel, in jouw geval dus 11,2V. Door een lage weerstand in serie met die voeding en de accu op te nemen kan je de maximale laadstroom beperken tot een voor de accu veilige waarde. Als de accu vol begint te raken zal de spanning hoger worden en dichter in de buurt van de voedingsspanning komen. Hoe kleiner het verschil des te lager de stroom zal worden.
    Helaas is het met Nixx accu's zo dat de spanning in het begin al redelijk snel op loopt. Daarom zal de laadstroom al terug lopen als de accu nog (lang) niet vol is, vandaar dat het laden veel langer zal duren. Dit heeft wel een voordeel, overladen is vrijwel uitgesloten dus als je de accu "vergeet" van de lader te halen kan dat niet direct kwaad.

    Om een indicatie te krijgen of de lader "klaar" is zal inderdaad wat lastiger zijn. Zoals Roelof al schreef voor een delta-piek lader is het niet zo'n probleem. Maar dan moet je wel met minimaal 0,5C laden om een betrouwbare piekdetectie te kunnen krijgen. Als je gaat laden zoals ik hierboven heb omschreven is het een heel stuk lastiger. Je kan een stroom detectie inbouwen. Als de stroom beneden een bepaalde waarde komt kan je een Led aan, of uit, laten gaan. Helaas zal de laadstroom al behoorlijk lager worden als de accu nog niet vol is. De Led kan dus heel makkelijk te snel aan gaan.

    Al met al is het toch "beter" om een echte betrouwbare lader te gebruiken. Dat is beter voor de accu, je kan hem sneller laden, je krijgt hem echt vol en het is ook nog veiliger.
     
  20. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    Ok jongens ik heb het begrepen het worden géén batterij indicatie ledjes :D
     

Deel Deze Pagina