Zelf lader maken ?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door aac, 6 nov 2015.

  1. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    Ondertussen heb ik volgend voorbereidingen getroffen om een accupack te maken, graag hoorde ik van jullie wat jullie hier over denken :thumbsup:

    Ik freesde 2 PVC houders, om de accu's in te vatten, zodanig dat ze in de Peq box passen.
    vervolgens wil ik mbv koper strips de accu's in serie koppelen .
    [​IMG]

    Zo ziet het er in samenstelling uit, de accus klemmen in de pvc houders, maar wellicht voorzie ik nog wat lange schroeven om de boel zeker bij elkaar te houden.
    [​IMG]

    De 2 helften van de Peq box, waar de accu moet inpassen
    [​IMG]

    In de onderhelft
    [​IMG]

    de box kan dicht
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Dat ziet er op zich goed uit maar je moet wel heel goed oppassen dat de metalen hulzen van die cellen elkaar nergens kunnen raken. Zou dat wel gebeuren dan worden er cellen kortgesloten!
    Je kan de cellen ook met een krimpkous isoleren maar dan passen ze misschien niet meer in je mooie houder.
     
    aac vindt dit leuk.
  3. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    Zou ik bij nader inzien niet met 9V batterijen kunnen werken ?
    Stel dat ik er twee parallel plaats, ga ik dan een vergelijkbaar Amperage hebben dan met vorige configuratie AAA cellen ?
    [​IMG]
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Niet helemaal, volgens de opgave van Duracell is de capaciteit van een 9V batterij 550mAh en van een AAA batterij is dat 1175mAh. Overigens zijn deze batterijen niet oplaadbaar. Een oplaadbare 9V accu in deze vorm heeft een capaciteit van maximaal 300mAh
    Maar er is een veel belangrijker probleem. Die 9V batterijen (accu's) kunnen maar een heel geringe stroom leveren. Als je daar 1A uit wilt trekken stort de spanning enorm in elkaar door de knap hoge inwendige weerstand van die batterijen. Ook met twee parallel zal 1A nog een enorme kluif zijn voor die batterijen.
     
    aac vindt dit leuk.
  5. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    Die Duracell was maar ter illustratie hoor :)
    Maare ik begrijp dat ik in het geval NiMH-courante-batterijen best bij AAA cellen blijf dan ?
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Dat idee heb ik wel ja.
    Een 9V NiHM accu heeft een capaciteit van rond de 200mAh. Twee parallel zal dus ongeveer 400mAh zijn. Een goede AAA NiMH cel heeft een capaciteit die wel 1000mAh kan zijn. Dat is dus beduidend meer.
     
    aac vindt dit leuk.
  7. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    Word er zo stilaan gek van, m'n batterij project.:hammer:
    Nu heb ik het AAA pakketje zo danig klaar dat er ook 10 a 11 V uit komt (is dus vol denk he ?!)
    Maar wanneer ik hem aan m'n replica hang doet deze het niet ?
    De AAA cellen worden dan wel snel warm !

    Als ik daarentegen de oude accu van slechts 7.4 V(450mah)NiMH tegen de draadjes hou doet hij het weer wel ?

    Kan het zijn dat die AAA cellen niet genoeg Amp's kunnen leveren ?
    Die celletjes van de originele pack zijn nog kleine trouwens ?

    Snap er hoe langer hoe minder van :hammer:

    (Hier kan je trouwens nog wat nieuw progress zien, alsmede het gearboxje dat aangedreven dient te worden)
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2016
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Dat zou heel goed kunnen! Maar ik schreef al eerder:
    Heb je die cellen goed van elkaar geïsoleerd? Dus een krimpkousje er omheen of op z'n minst in dun plastic wikkelen. Je kan er ook plakband om wikkelen.
     
    aac vindt dit leuk.
  9. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    Ja ik gebruikte er nu ook nieuwe "ongeschilde" de pack wordt ook niet warm (als ik hem niet gebruik)
    dus denk wel dat het ok is dan ? aan de Voltmeter geeft hij ook de juiste spanning aan.
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Dan lijkt het er op dat de cellen de stroom die nodig is niet kunnen leveren. De inwendige weerstand is blijkbaar te hoog. De stroom die wel kan lopen is te weinig om de motor te laten draaien maar voldoende om de cellen op te warmen.
    Kan je de spanning meten als het pakket in de replica zit? Als de cellen de stroom inderdaad niet kunnen leveren zal de spanning ver inzakken.
     
    aac vindt dit leuk.
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Weet je zeker dat het pakket volledig is geladen? De spanning van pakket die je onbelast meet, zegt niet veel over de ladingstoestand.

    Je weet zeker dat het pakket vol is als het gedurende 14 uur is geladen met een stroomstrerkte die gelijk is aan 1/10 C. Dat betekent voor een accu met een capaciteit van 1000 mAh een laadstroom van 100 mA. Voor een capaciteit van 800 mAh zou de laadstroom 80 mA zijn. Snelladers zijn voor dit soort accu's taboe.

    Volg dan het advies van Ernst en meet de spanning onder belasting van je replica. Die mag niet veel lager worden dan 1,1 - 1,2 volt per cel.

    Nog even een vraag. Het originele pakket heeft een spanning van 7,4 volt, zo schrijf je. Dat is voor Ni-Mh cellen een rare spanning. Als het om een pakket met 6 cellen gaat, is de spanning 7,2 volt, voor 7 cellen 8,4 volt. Waarom maak je een pakket met een hogere spanning? Acht cellen hebben een spanning van 9,6 volt.
     
  12. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    Hier ben ik weer, ff geen tijd gehad


    Heb ik nu geprobeerd, en idd de spanning zakt naar 1V !
    Ik heb de accu voor de zekerheid nu nog 's terug aan de lader gehangen, en zal de test nog 's doen, als ik zeker ben dat hij goed vol is, maar ik denk dat het er naar uitziet dat ik m'n AAA plan kan opbergen :hammer:

    De originele accu is idd 7.2 Volt , schrijffoutje van mij
    Battery, en andere upgrades zijn erg gebruikelijk bij Airsoft hoor
    Die airsoft replica's zijn standard out te box meestal erg basic, en de aftermarket upgrade business is zeker
    zo lucratief als de verkoop van de replica's zelf, veel spelers gaan dan ook vrij snel over tot het upgraden van hun replica dmv het vervangen van de onderdelen,door hoogwaardiger uitvoeringen.

    In het geval van deze eenvoudige replica moet de krachtiger batterij een ietwat hogere ROF (rate of fire opleveren)

    [​IMG]
     
  13. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    iemand nog naar m'n laatste reply kunnen kijken ? :bye:
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    ??? Wat is je vraag ???
    Heb je de accu nog een keer geladen? Zo ja wat is het resultaat?
     
  15. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    Zie post #72 aub :)
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als je een accu met 1/10 C laadt en hij is vol dan is deze een beetje warm. De energie die tijdens het laden aan de accu wordt toegevoerd, wordt niet meer opgeslagen maar in warmte omgezet.
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Als de spanning onder belasting naar 1v inzakt moet je ook even de spanning van alle cellen meten, misschien heb je een rotte cel.
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Daar staat geen vraag alleen een constatering dat de spanning in elkaar zakt naar 1V en dat je de accu nog een keer gaat laden en weer gaat testen. We hebben al in eerdere reacties geschreven dat het inzakken van de spanning niet goed is en ook waar dat mogelijk door kan komen.
    Als ook bij een goed geladen accu de spanning nog steeds zo ver in zakt dan kan je die AAA cellen inderdaad wel vergeten, ook dat is al eerder geschreven.
    Wel heb je de accu nog een keer geladen en getest? Zo ja wat is het resultaat?
     
  19. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    Mm.. Juist dacht dat ik het al geschreven had :hammer:
    Maar ik deed de accupack, idd al goed opladen, en het resultaat was het zelfste, spanning zakt in
    Denk dat ik de NiMH AAA piste maar ga verlaten, en "Back tot the drawing board" dus :(

    Maar hoe zit het dan met die originele accupack ? die is ook NiMH, ander soort 1.2V cellen weliswaar, maar die kunnen blijkbaar wel genoeg A leveren ? zijn die los verkrijgbaar eigenlijk ?
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Er zijn zeer zeker cellen die de benodigde stroom wel kunnen leveren. De kans dat je die los kunt kopen zijn zeer groot, misschien wel 100%. :rolleyes:
    Maar stel jezelf nu eens de vraag of dit allemaal wel zinvol is. Er zijn gewoon accu's te koop, kant en klaar met de juiste stekkers er aan en met een zo hoog mogelijke capaciteit als er in die "verpakking" past. De kans is groot dat je dan zelfs goedkoper uit bent. Ik heb net een nieuwe accu voor een oude Laptop binnen gekregen. Kosten inclusief verzendkosten ongeveer 39 euro. Eerst was ik op zoek gegaan naar nieuwe cellen om de oude en versleten cellen in het originele pakket te vervangen. Ten eerste is het pakket open maken zonder te gaan zaken en/of snijden niet mogelijk. Daarnaast blijken losse celen een stuk duurder dan ik had gedacht. Als ik losse celen had gekocht zou ik alleen voor de 8 cellen al bijna 64 euro neer moeten tellen. Daar komen dan de verzendkosten nog bij plus alle moeite om het oude pakket te "slopen" en van nieuwe cellen te voorzien. De keuze was dus simpel voor mij. ;)
     

Deel Deze Pagina