Zelf lader maken ?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door aac, 6 nov 2015.

  1. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    Krijg er stilaan zelf ook een punthoofd van:hammer:

    Der zijn wel accupacks die in zo'n Peq-box passen, maar das enkel LIPO, en die wil ik liever niet, omdat ik slechts heel sporadisch met m'n replica's schiet, en met LIPO's dien je toch wat achtzamer om te springen.
    bovendien wil ik vooraan een beetje ruimte (proberen)vrijhouden om de laser regelbaar te maken

    in NiMH vind je zo, geen accupack welke klein genoeg is, vandaar m'n capriolen, (maar das ook niet erg das de manier waarop ik deelneem aan deze hobby)
    Kan ik misschien nog 's op zoek naar van die NiMH 1.2V cellen (zoals origineel) , of nog's naar die 3V Lithium ion cellen kijken maar da was ook nog nie zo evident om die te laden he :weetnie:
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Oplossingen genoeg.

    Bij voorbeeld deze A123 Systems Li-FePo4 cellen met een capaciteit van 1100 mAh en een nominale spanning van 3,3 volt. http://shop.lipopower.de/A123-Systems-APR18650M1A-1100mAh Drie van deze cellen vervangen gemakkelijk 8 Ni-Mh cellen

    Dit zijn een soort Lithium cellen maar veel degelijker. Kunnen veel beter tegen diep ontlading en zitten in een metalen behuizing. Heb de 2300 mAh uitvoering van deze cellen al zes jaar in gebruik en ontlaad deze met 50 ampere. Beginnen nu wat minder te presteren...

    Cellen moeten met een voor deze cellen geschikte lader worden geladen en gebalanceerd.

    Bij de 2300 mAh cellen is de mantel de plus en het neusje de min. Net andersom dan gebruikelijk. Of dat bij de 1100 mAh cellen ook zo is, weer ik niet.
     
    aac vindt dit leuk.
  3. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Het is maar net wat uiteindelijk het zwaarste gaat wegen.:frustie:;)
     
    aac vindt dit leuk.
  4. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    Ben ik weer :)

    Heb ik net ff geprobeeerd , alle cellen zijn ok, dus einde verhaal :bye:


    Ja in het begin van dit verhaal had ik al deze 3V Li-ion cellen, die trokken de gearbox wel degelijk rond !
    Echter jullie waarschuwden me tijdig dat ik hiervoor een geschikte lader nodig had, ik legde de Li-ion accu's aanvankelijk terzijde, maar bij nader inzien ga ik dit toch maar 's herbekijken.

    Nu is het zo dat , toen ik het provisorische accupack losmaakte een van de accus uitgelopen bleek, hoe kan dit ?
    kan dit te maken hebben met de Chinese kwaliteit ?

    Wat is trouwens het verschil in functioneren tussen Li-ion en Li-FePo4, en welk is het veiligst.
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Wat bedoel je met functioneren?

    Enige verschillen zijn dat Li-FePo4 t.o.v Li-Po een lagere nominale spanning heeft, 3,3 t.o.v. 3,7 volt,
    Leverbaar is in een metalen bekerbehuizing,
    Beter bestand is tegen over- en diepontlading,
    Een lange levenduur heeft.

    Als je besluit deze cellen te gaan gebruiken, kies dan voor een goed merk, b.v. A123 Systems en koop cellen met gepuntlaste soldeerlippen. De behuizing is van aluminium en dat is lastig te solderen. Bovendien heeft de hitte van de soldeerbout een negatieve invloed op de werking van de cel.
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2016
    aac vindt dit leuk.
  6. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    Functioneren was eigenlijk een slechte woordkeuze, bedoelde gewoon waar zitten de verschillen.
    Maar eigenlijk bedoelde ik Li-Ion vs LiFePo4 :) das toch nog iets anders dan LiPo denk he ?

    Nu zag ik voor deze Li-Ion en LiFePo4 accu's alleen nog maar zo van die laders waar je de cellen afzonderlijk moet in leggen, jij raad me accu's met een soldeerlip aan om een pack te maken, hoe moet je die dan laden ?

    btw ik bestel wel 's wat op deze sites hebben ze daar wat geschikt ?
    http://www.airsoftpeak.com/batteries-chargers-c-517_519.html
    http://gunfire.pl/eng_m_Parts-and-accessories_Battery-chargers-496.html
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Li-Po en Li-FePo4 zijn totaal verschillende accutypen binnen de lithium-familie.

    Als je er een pakket van maakt, moet dat voorzien zijn van een balancerkabel.laden gebeurt met een lader die een balanceraansluiting heeft en voorzien is van een speciaal Li-FePo4 programma. Laders die dat programma niet hebben, zijn niet te gebruiken voor dit accutype.
     
  8. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    en Li-ion of is dat hetzelfste als LiPo ?
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dat is ook een variant in de lithium familie. Dit type heeft meestal een nominale spanning van 3.6 volt. Vraagt ook een speciaal laadprogramma en moet ook tijdens het laden worden gebalanceerd.
     
  10. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    ik had deze L-ion cellen van 3 V ?
    en begrijp ik het goed dat je voor elk batterij type uit die Lithium familie een andere lader of programma nodig hebt ?
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Ja, verschillende accutypen hebben een ander laadprogramma nodig. De meeste in de modelbouw gebruikte laders, maar vast niet alle, beschikken over programma's voor het laden van Ni-XX, Pb, Li-Po, Li-Ion en Li-FePo4 accu's. Maar er zijn nog meer accutypen. Via het beeldscherm kan het juiste accutype aantal cellen en de laadstroom worden ingesteld.

    Hier nog een afbeelding van een drie cellen Li-FePo4 pakket met ee balanceraansluiting: http://shop.hepf.com/Akkus/LiPo-LiFe-LiIo/LiFePo4-1100mAh-3s-1p-9-9V-Akkupack-in-Reihe::6710.html
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Als aanvulling op N.P.S.
    Li-ion batterijen (beter is cellen) zijn een soort cellen. Binnen die soort heb je vele types. LiPo's zijn Li-ion cellen maar een bepaald type binnen die groep. Li-FePO4 zijn ook Li-ion cellen maar weer een ander type binnen die groep. Elk type heeft zo z'n eigenschappen.
    Je kan het zien als met auto's. De auto is een soort voertuig en een Ferrari of een VW zijn types binnen die "soort". Dus alhoewel een Ferrari en een VW auto's zijn, zijn niet alle auto's Ferrari's of VW's.
     

Deel Deze Pagina