Zelf maken leraar/leerling kabel Spektrum DX6i ?

Hoi allemaal,

heeft iemand een tekening of info over de juiste aansluiting en pluggen om een leraar/leerling kabel te maken voor een Spektrum DX6i ?

Groetjes,

Davy

als het dezelfde kabel is als JR dan is het gewoon een simpele stereo 3.5 jack die je dus voor een paar euro kan kopen bij iedere audio zaak

als het dezelfde kabel is als JR dan is het gewoon een simpele stereo 3.5 jack die je dus voor een paar euro kan kopen bij iedere audio zaak
Het is dezelfde kabel als voor JR. Een mono jack 3.5 mm (x2) volstaat.

Hier voor nog geen €3,-(2x jack
+1mtr. 0.75mm kabel) op de deurmat.

jr.gif

Weet je dat zeker...? Bij Graupner zijn voor verschillende zenders verschillende leraar/leerling kabels te koop en die kosten rond de 30 euro. Ik zou er niet direct zeker van zijn dat het enkel om twee 3,5mm monojacks en een stukje 2 aderig draad gaat.

Enig idee wat de originele Graupner kabels dan aan extra hebben? Er zal toch iets zijn wat de prijs rechtvaardigt hoop ik :-)

Corrien, kom d'r es in!

Hoi ,

de originele kabels van Graupner zijn glasvezelkabels. In de haakse pluggen van graupner zit een opto sensor danwel een Ledje.

Steven

De glasvezelkabels met het LED-je zijn voor een ander leraar-leerlingsysteem bedoeld, en kunnen niet in plaats van het hierboven besproken systeem worden gebruikt.

:nooo: Maar ondertussen heeft Cees de werking ervan bevestigd [anders was die nog geschikt geweest als simkabel(als die daar al niet voor bedoeld was...)].

Hoi,
Dat het voor een simulatorkabel zo werkt weet ik (gebruik ik zelf ook) en mijn "weet je het zeker" was dan ook geen verkapte manier om het in twijfel te trekken hoor. Ik wist het gewoon niet.
Aangezien ik zelf een MX-12 en MX-16 heb wil ik ook een trainerkabel en als het inderdaad zo simpel is koop ik niet die dure Graupner-kabel :-)

Blijft staan dat ik graag zou weten wat die Graupnerkabels zo duur maakt zodat ik een goed overwogen keuze kan maken.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik ook gewoon een (stereo) audiokabeltje tussen mijn Spektrum DX6 en DX6i om de kids op weg te helpen op de sim. 8O :thumbsup: Ik had nog zo'n kabeltje van de speakertjes van de PC en *hop* het werkte. ;) :lol:

De sim werkt op basis van een echte ontvanger, zodoende kan de kabel tussen de zenders. :D

Bij leraar-leerling kabels bestaat altijd de kans, dat er hoogfrequent instraling optreedt in de kabel. Om deze reden bestaat een l/s-systeem nooit uit een rechttoe-rechtaan verbinding. Het is dus zondermeer riskant om dit zelf wél zo te construeren. Dat het in veel gevallen dan probleemloos werkt is geen garantie, dat dit ook zo blijft. Hoogfrequent-instraling is nu eenmaal verradelijk en kan elk ogenblik spontaan de kop opsteken. Het resultaat is gefladder van servo's, net zoals dat bij storingen van een conventionele ppm-ontvanger optreedt.

Om nu zelf een glasvezelsysteem te gaan construeren is uiteraard wat veel gevraagd. Men kan echter wel grote ferrietkralen gebruiken, net zoals Multiplex bij haar leraar-leerling kabels doet. Deze kralen komen dan aan beide zijden zo dicht mogelijk bij de steker te zitten en men wikkelt de l/s-kabel er zo vaak mogelijk omheen. Nadeel is, dat dit tamelijk onhandig werkt.

Beter is het om het te doen, zoals Futaba in alle zenders toepast. In alle leidingen wordt een smoorspoeltje opgenomen. Bij Futaba zitten deze binnenin de zender, maar ze werken even effectief als je ze in de kabel opneemt, direkt achter de jackplug. Deze spoeltjes zijn bij de elektronicawinkel in weerstandsvorm verkrijgbaar. De benodigde waarde is 10 microHenri, oftewel 10 uH. Zowel aan de leraar- als aan de leerlingzijde is een spoeltje benodigd in elke draad. Als de l/s-kabel alleen het signaal overdraagt, heb je er dus twee nodig voor de mindraad en twee voor de signaaldraad.

Als men de kabel uitsluitend gebruikt voor een vliegsimulator zijn deze spoeltjes uiteraard niet nodig. Het is dan zelfs beter ze weg te laten. Niet elke simulator verdraagt namelijk zo'n spoeltje in de minleiding.

Kijk...daar heb ik wat aan. Dank u :-)

Dan begrijp ik het hopelijk ook goed dat in het geval dat het met een simpel eigenbouw-kabeltje zonder kernen/spoeltjes mis gaat de leerling last krijgt van gefladder, wat zodra ik over neem weer over is?

Vraag me af!! omdat de Futaba T12FG en de Spektrum DX6i beide zonder aanpassing werken op de flight sim, is het dan ook mogelijk om tussen deze twee zenders een leraar / leerling setup te realiseren?

Het kan wel maar is zeker niet simpel omdat Futaba en Spectrum/JR andere kanaaltoewijzingen gebruiken. Zie de eerder genoemde link voor de oplossingen.

(..)en mijn "weet je het zeker" was dan ook geen verkapte manier om het in twijfel te trekken hoor. Ik wist het gewoon niet.
Prima, ik wist het ook niet. Ik borduurde eigenlijk voort op de reactie van nwolsink zonder me af te vragen of er verschil is tussen de twee(sim en leraar/leerling) kabels.;)

Laatst bewerkt:
Leraar-leerling bedrijf tussen verschillende merken zenders stuit meestal op problemen met de kanalentoewijzing. De DX6i heeft de kanalenvolgorde van JR en verstuurt in de pulstrein als eerste de gasfunctie. Bij Futaba staat het gas altijd pas als derde in het rijtje.

Dan begrijp ik het hopelijk ook goed dat in het geval dat het met een simpel eigenbouw-kabeltje zonder kernen/spoeltjes mis gaat de leerling last krijgt van gefladder, wat zodra ik over neem weer over is?

Nee, als er hf-instraling in de kabel optreedt, beïnvloedt dit de leraarzender. Weliswaar wordt name het signaal verknoeid, dat van de leerlingzender afkomstig is, maar ook bij het terugnemen van de besturing kan er nog steeds ellende optreden.
De desbetreffende spoeltjes kosten bij mijn 'hofleverancier' € 0,50 per stuk, dus voor de kosten hoef je het niet te laten. Dit plaatje staat trouwens op zijn site onder de rubriek smoorspoelen in weerstandsvorm:
G2280.jpg

Leraar-leerling bedrijf tussen verschillende merken zenders stuit meestal op problemen met de kanalentoewijzing. De DX6i heeft de kanalenvolgorde van JR en verstuurt in de pulstrein als eerste de gasfunctie. Bij Futaba staat het gas altijd pas als derde in het rijtje.

OK het kan dus wel, bij de T12FG kan ik evt alle kanalen toewijzen, dus dat is ook oplosbaar.

Hoe moet de aansluiting er dan uitzien?

Het is de bedoeling dat de T12FG de slave wordt.

Back