zelf propellor maken

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door imported_Ruben_, 7 okt 2006.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Rob Metkemeijer.

    Ik heb nog geen berichten gehoord over uiteenspattende carbon props.

    De enige waarvan ik dat weet waren de gele Kavans.....
     
  2. david stelma

    david stelma

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    291
    Locatie:
    geldermalsen
    ik denk dat dit Chopped-Strands wel handig is. voor als je een prop gaat maken is dit denk beter dan een glas mat. of niet?

    mvg david
     
  3. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    838
    Locatie:
    leiden
    je moet de mal uit twee delen maken met lossing tussen de eerste en tweede gieting.
    zo heb je een perfect stuitbare en deelbare mal.
     
  4. uhu

    uhu

    Lid geworden:
    6 dec 2011
    Berichten:
    33
    Kijk hier maar eens: uitstekende instructies van Wout Moerman met enkele nuttige doorverwijzingen ook. Met enig geduld en veel zorgvuldigheid zijn perfect gebalanceerde balsaprops te maken, wel voor rubber. Weet niet of electro een goed idee is met eigenbouwprops.

    Propellers

    uhu
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In de F5B scene worden zelf props gemaakt.
    Het is niet simpel en zeker niet goedkoop.

    Als je al niet weet hoe je iets moet lossen zou ik eerst eens gaan proberen een modelletje af te vormen, een bootje of iets dergelijks.
    Daar leer je veel van.

    Als je komend seizoen eens in de buurt bent van een F5B wedstrijd dan kan je komen kijken hoe de props eruit zien.
    Waarschijnlijk is er ook wel iemand die zelf props bouwt aanwezig.
    En 2-3 Juni hebben we een europese wedstrijd, daar zijn mensen die hun modellen en props zelf bouwen, zeer leerzaam!

    Maar dan even ter info.
    Props worden gemaakt van een laagje carbonweefsel, gevuld met rovings en kevlarband.
    Een prop heeft een boven en een onderschaal.
    Meestal zijn de mallen van cnc gefreesd aluminium.
    De schalen worden ingesmeerd met lossing.
    Dan een laagje carbonweefsel, de mal afvullen (van tip naar tip) met rovings en kevlarband.
    Dat doe je op beide schalen.
    De schalen zet je op elkaar (de mal sluiten) en laat hem op verhoogde temperatuur uitharden, minimaal 24 uur.
    De mengverhouding epoxy en harder is zeer belangrijk, ik werk met een grammen weegschaaltje.
    Als de hars niet goed in verhouding is hardt de hars niet goed uit of wordt te bros.
    Ook als de rovings niet goed doordrenkt zijn wordt de prop niet stijf.
    Alles met gevolg dat een prop kan exploderen.
    Als dat gebeurd is je model stuk, of je motor ligt in stukken.
    Gevaarlijk voor personen is het niet echt, als je achter de prop blijft.
    De energie is vrij snel uit een blad.

    Maar.... ik bouw al erg lang uit mallen en waag me niet aan props.
    Kopen is goedkoper en ik ben niet zo'n topvlieger dat ik props moet gaan ontwerpen dus zelf bouwen.

    GJ
     
  6. hovercraft

    hovercraft

    Lid geworden:
    25 mrt 2011
    Berichten:
    71
    vuurhout
     
  7. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.529
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    of brandhout?:D
     
  8. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    En David? Prop al af????


    Ik heb ooit eens een blad van een 3-blads 21x12 carbon prop af zien breken in de vlucht.
    Ik noem geen merk, maar bij navraag zei de fabrikant dat dat ongeveer 3-4x per jaar gebeurde op de 4000 props die ze per jaar verkopen. Schijnt dan een fabrikagefoutje te zijn. In dit geval stuurde de fabrikant een nieuwe prop en een nieuwe spinner toe.

    Maar doordat de motor nog een paar slagen had gemaakt nadat het blad eraf was, en de prop dus zwaar in onbalans was, moest de krukas opnieuw gericht worden. Daarnaast moet je er niet aan denken wat er was gebeurd als dat blad al op de grond af was gebroken.

    De meeste vliegers met brandstofmotoren geven op de grond eerst even vol-gas om te kijken of de motor goed draait. Ik doe dit ook, maar let er tegenwoordig wel ERG goed op dat er niemand naast of voor de prop staat.. Want zo'n carbon blad.. komt hard aan als ie bij 6500 toeren los komt.
     
  9. psycholoogjob

    psycholoogjob

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Den Haag
    Eenvoudig efficient snorrend propellortje.

    Voor een eenvoudig zelf-te-bouwen superdraaiend propellortje, gemaakt van appelmoesblik, zie: Bouwtekening Blikken Propellor

    In combinatie met een zeilbootvaantje wordt hij steeds in de wind gezet en draait hij altijd. Voor soortgelijke bouwtekeningetjes houd ik mij aanbevolen.
     
  10. Agusta

    Agusta

    Lid geworden:
    23 dec 2006
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Limburg (B)
    Wat is buiten het gevoel van zelf iets gemaakt te hebben de meerwaarde van het zelf maken van een prop?
    De gevaren voor ongelukken zijn toch imens groot!!
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    2 zaken:

    1. Kwaliteit, handwerk t.o.v. serieproductie.
    Over die uiteenspattende props: ik doelde op handgemaakte exemplaren.
    Bij serieproductie kan er altijd een door de kwaliteitscontrole slippen.

    2. De mogelijkheid om props te maken die niet te koop zijn.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal

Deel Deze Pagina