zelf rc auto bouwen

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Sieminator, 19 sep 2018.

  1. Sieminator

    Sieminator

    Lid geworden:
    7 sep 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Nijmegen
    Beste leden van modelbouwforum,

    Ik ga een rc auto bouwen voor school maar ben nogal een amateur en zou graag wat hulp krijgen over hoe ik moet beginnen. Ik heb een heel jaar de tijd en heb ook wat gereedschap, alleen het budget is vrij laag. Ik weet niet hoever deze eisen haalbaar zijn voor dat budget: ongeveer 12 km/h topsnelheid en als het kan ook 4 wheel drive en 4 wheel steering zodat hij een beetje off road kan. Ik wil eigenlijk ook geen kant en klare bouwpakketten kopen. Alleen heb ik nog nooit zelf zoiets gedaan dus kan ik van iemand wat tips geven hoe ik dit moet gaan aanpakken?
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Bij dit soort vragen komt altijd de vraag wat voor gereedschap je tot je beschikking hebt en hoeveel kennis en ervaring je hebt om daar gebruik van te maken. Tandwielen, differentielen en misschien assen zullen misschien wel lastig zijn en kan je beter van een bestaand merk de aandrijflijn pakken en daar de rest omheen bouwen.
    Helaas als je dergelijke onderdelen los koopt ben je aardig op weg naar een nieuwe auto. Advies zou dan zijn om bv van marktplaats een goedkope auto te halen en die te strippen voor de delen die je denkt nodig te hebben.
    Soms worden er brandstofauto's met een kapotte motor voor weinig aangeboden.
     
  3. Sieminator

    Sieminator

    Lid geworden:
    7 sep 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Nijmegen
    zelf denk ik dat elektrisch een veel beter idee is, ik heb eigenlijk geen ervaring met zelf zoiets in elkaar zetten, maar ken wel mensen die dat wel hebben en me willen helpen. over dat met marktplaats: het klinkt als een erg goed idee, alleen weet ik niet zo goed welke onderdelen op elkaar passen en bepaalde onderdelen nodig hebben, ik kan denk ik niet zomaar wat auto's kopen en met die onderdelen een nieuwe bouwen. of kan dat wel als ik maar het zelfde merk auto koop?
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Nu vraag ik mij af wat werkelijk je technische inzicht of kennis is om ubehaupt een dergelijk project te starten en tot een succes te brengen. Op de aangerijkte suggesties moet er met enig inzicht toch direct wat mogelijkheden in je hoofd ploppen.

    Als je een complete auto 2e hands aanschaft heb je een complete aandrijflijn om ee te werken, of het nu van een brandstof of van een elektro is, in beide gevallen kan je er een elektromotor op zetten.

    Om een idee te geven hier mijn verbouwing van een 1:18 auto, een Xray M18
    http://www.euronet.nl/users/tooms/m18/m18.htm
    De standaard M18 is een vrij statische auto met een naar mijn idee belabberde gewichtsverdeling. Een idee van internet deed mij een dergelijke verbouwing maar dan ook direct met een compleet instelbare ophanging. De aandrijflijn met de diff-huisjes , onderdraagarmen en wielblokken zijn nor origineel, de rest is allemaal aangepast en eigenbouw.
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Maar wat mag het kosten ?
    Heb je al een RC setje om de auto mee te gaan sturen ?

    Met 4 wd en 4w steering zet je best hoog in. En als je zelf niks kan maken of bedenken, waar begin je dan aan ?
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Geef nu eens heel duidelijk aan wat je precies wilt en kunt doen.
    Voor school zelf auto bouwen, het liefst 4wd, zo goedkoop mogelijk en hoeft niet hard te gaan klinkt niet veel duidelijk over hoe het eruit moet gaan zien en wat je zelf kunt..

    - Voor school als opdracht? Dus je doet een technische opleiding? (indien zo zou ik direct of een andere opleiding zoeken of even een heel stuk harder gaan studeren)
    - geveerd of ongeveerd? (geveerd is een stuk complexer)
    - karton, hout, kunststof en/of metaal
    - heb je een draaibank en freesbank tot je beschikking en kan je er mee omgaan?
     
  7. Sieminator

    Sieminator

    Lid geworden:
    7 sep 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Nijmegen
    het is geen opleiding, gewoon een project waarvoor we uit de lessen mogen voor extra uitdaging. ik zit nog op de middelbare school.
    inderdaad ik was al bang dat 4 wheel drive en steering erg hoog gegrepen was, dat gaat hem dus niet worden vrees ik. vering zou ik wel erg fijn vinden. ik heb op school toegang tot een werkplaats met een draai en frees bank en nog wel wat meer, zelfs 3d printers. en ja, ik kan er een beetje mee omgaan. het budget is nog niet vast omdat ik niet weet hoeveel ik kan regelen van school, maar het zal iets meer dan 100 euro zijn.
    ook heb ik 2 oude rc auto's waar ik denk ik wel wat onderdelen vanaf kan peuteren, misschien ook wel een onderstel, maar die is wel van plastic. karton lijkt me niet zo'n goed idee, verder denk ik dat hout het goedkoopste is, maar als we 3D-printers kunnen gebruiken hebben we ook eventueel kunststof onderdelen. kunststof lijkt me fijner en beter om mee te werken, maar wat raden jullie aan?
     
  8. Sieminator

    Sieminator

    Lid geworden:
    7 sep 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Nijmegen
    Wat ik wel nog dacht, misschien kan ik wel 4 wheel drive maken, waarvan de 2 linker wielen apart sturen van de rechter 2, maar ik weet niet of dat heel moeilijk is of duur.
     
  9. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.839
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Ik denk dat je eerst moet uitmaken wat je precies wilt en een duidelijk (haalbaar binnen tijd, kennis en budget) doel stellen. Een auto bouwen is een ruim begrip. Je kunt een bouwkit kopen en bouwen, indien je dit voor de eerste keer doet zal je hiermee een mooie uitdaging hebben.

    Wil je een stap verder kun je verbouwen en aanpassen, maar dan wel met een concreet doel. Wil je iets sneller maken, iets breder, hoger, lichter, zuiniger... een functionaliteit toevoegen... ik noem maar wat op.

    Om nu helemaal iets vanuit het niks te bouwen is zeer vaag... en het warm water opnieuw uitvinden is waarschijnlijk ook niet de bedoeling.

    Met bovenstaande te lezen zou het al een hele uitdaging kunnen zijn om bijvoorbeeld van een gewone auto, een auto met 4-wiel sturing te maken. Dit kun je doen met bestaande componenten, 2 keer de voorkant/sturende kant van een auto te combineren. Een andere uitdaging kan zijn om zelf een set alu velgen te draaien, of om enkele onderdelen (voor de 4 wiel sturing) zelf te tekenen en te 3D printen...

    Wil je alles zelf doen zul je waarschijnlijk door de bomen het bos niet meer zien...
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Je hebt naar mijn idee te veel vragen en te weinig inzicht om dit project te laten slagen. Als ik een project wil beginnen wat net buiten mijn kennis ligt ga ik ook eerst plannen maken hoe te beginnen. Een beetje googlen, kijken hoe anderen het gedaan hebben, kijken wat ik nodig heb en dan een beetje rondsnuffelen bij de Conrad, Dealextreme en Ebay. Kom ik ergens niet uit bv. laatst met de zoektocht naar een motor stel ik de vraag en krijg dan ook een antwoord omdat mijn vraag duidelijk gespecificeerd was.

    Wat je wilt is vaag en ingewikkeld voor een zelfbouw voor iemand die op basis van wat tips niet een begin weet te maken. Laat ik je even verder helpen...

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/rc-slingshot-reverse-trike-hubmotor-car.253469/

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/zelf-buggy-bouwen-met-bestaande-onderdelen.253210/

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/enigmatrike.251739/

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/depron-3-wheeler.252970/
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    tof ik wordt voorgesteld als voorbeeld!
    Ik zou zeggen, een "plank" met aandrijving en sturing is al redelijk complex. Maar je kunt afkijken van ontwerpen van jaren 80 pakweg. PB racing, serpent.... 2WD, diff achteraan, sturing vooraan, heel klassiek dus, is al niet slecht voor een eerste bouwsel, zonder ervaring en met een werkend resultaat.
    Denk aan een zeepkist, eerst eenvoudig, dan eventueel verder gaan. Liever met iets werkends te eindigen dan een half gemaakt complex ontwerp.
    Ik zou hier nog voorrang aan geven ipv een bestaand chassis aanpassen voor bv 4 wielsturing. Zeker minstens even uitdagend, maar eerste zal je wss meer voldoening geven, goedkoper te doen enz.
    Het is maar wat je wilt.
    Persoonlijk stel ik natuurlijk een driewieler voor, reverse trike, om diff te vermijden bv.
    Succes
     
  12. Sieminator

    Sieminator

    Lid geworden:
    7 sep 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Nijmegen
    ik geloof dat ik off-road moet laten gaat en een met simpel een vrij simpel model moet beginnen inderdaad, later kan ik die altijd upgraden. ik ga wel proberen om een beetje een snelheid te kunnen bereiken, maar dat gaat liggen aan wat voor motor ik op de kop kan tikken. als ik vragen heb stel ik di4e wel maar ik denk dat ik eerst even gewoon wat moet gaan bouwen.
     
  13. Sareno

    Sareno

    Lid geworden:
    3 okt 2018
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Wijk bij Duurstede
    Misschien een gekke optie hoor maar er zijn vast wel 2 identieke offroaders te vinden voor een paar tientjes. Zet dan beide voorwielophangingen op 1 plank en voila. een 4wd met 4wheel steering. Als je een beetje handig bent krijg je die wel op een servo aangesloten.
     
  14. Coyote

    Coyote

    Lid geworden:
    17 okt 2018
    Berichten:
    89
    Locatie:
    julianadorp
    Wat is het formaat waar je aan zit te denken?
    1:10 , 1:12 , 1:16 ?
     
  15. Coyote

    Coyote

    Lid geworden:
    17 okt 2018
    Berichten:
    89
    Locatie:
    julianadorp
    Een offroad chassis kan je al makkelijk uit een printplaat snijden en dan heb je al een goede basis om alle onderdelen op en aan te monteren.
     
  16. Sieminator

    Sieminator

    Lid geworden:
    7 sep 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Nijmegen
    weet iemand wat het betekent als je een bepaald aantal-t motor hebt? k heb een goeie motor op het oog op internet maar ik weet niet wat het betekent dat het een 35-t motor is.
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    35T staat voor turns of ook wel wikkelingen.

    meer turns = meer koppel maar minder top toeren
    minder turns = minder koppel maar meer top toeren.
     
  18. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    35T is dacht ik min of meer een standaard mabuchi. Of zit ik er naast?
     
  19. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Een standaard Mabuchi is volgens mij iets van 25-27 turns.
     
  20. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    kan ook wel ja. Dan is een 35T eerder crawler?
     

Deel Deze Pagina