Zelf tuinverlichting op zonnecel DIY

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Puffin, 25 dec 2016.

  1. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Okay projectje.... very low budget!

    Ik wil hier op de camping een aantal led verlichtingspaaltjes maken, alleen wat groter en degelijker dan die plastic dingen van de bouwmarkten. Ook wat meer licht dan een ledje.

    Zit aan het volgende te denken:
    - redelijk paneeltje 5V 4W ongeveer 12x16cm zoiets uit verwegistan.
    - een Lifepo4 cell / batterij 3,2V 2500mAh oid.
    - een licht sensor / schakelaar
    - iets dat de accu laad / heel houd
    - zeker drie 5mm led's warm wit, fel.

    De accu mag niet kapot geladen worden dus daar moet iets voor komen en de schemer schakelaar moet instelbaar zijn. Ik kan geen schema's makkelijk lezen, ik geef de voorkeur aan een overzicht van onderdelen en welk pootje aan wat zit. De bedoeling is dat het redelijk simpel maar degelijk werkt. Ik heb z'n plastic ding gesloopt maar dat ziet er uit als troep. Met name het accu gedeelte is het geen dat snel stuk gaat.

    Wie weet er wat standaard meuk dat bruikbaar is of heeft een layout van een schema? Je hebt van die BMS printjes maar zelden voor 1 cell, weet ook niet of die het laden regelen? Een schemer schakelaar lijkt me het makkelijkste onderdeel.

    Ik kan best solderen en snap de basis van sommige onderdelen maar zware theorie gaat mijn pet te boven.

    Iemand een suggestie?
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik denk dat dat wel te klein is ingeschat.
    175 x 380 mm heb ik hier al 20 jaar liggen, 12V en 5 W.
    De techniek gaat vooruit, maar of er zoveel betere cellen gemaakt worden dat je zoveel kleiner kan als dat jij wilt.......

    Houd er ook rekening mee dat die 4 W in de winter helemaal niets doet op vele dagen.
    Nederland is nu eenmaal veel te donker.
    Ik heb hier 3400W op het dak en in de winterdag komt er maar iets van 400 Wh uit.
    Laatst een topdag met maar 28Wh.
    (schaal je dat terug dan heb je met jouw 4W een opbrengst op een zonloze lichte dag 0,4Wh= 400mWh)
    Bovendien zou het zomaar kunnen dat de regelaar niet eens actief wordt, omdat je niet boven de startdrempel komt.
    In theorie heb je dus wel vermogen, maar door alle verliezen komt er toch geen pW in de accu.
     
  3. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Ja eens, maar die prut dingen doen het wel, ook in de winter..... waarom zou je dat niet kunnen opschalen? Accu's in alle maten maar om er gewoon stroom op te zetten kunnen de meeste niet echt lang tegen...
     
  4. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.301
    Locatie:
    Noord Brabant
    Als je van accu type gaat wisselen, ga je een probleem creëren wat ontbreekt in de el-cheapo exemplaren.

    Bij low budget ontbreekt de laad en ontlaad beveiliging, nu heeft een (NiCd) NiMH accu niet echt een beveiliging nodig, het doorladen met 1/10 laadstroom, daar kunnen ze prima tegen.
    En een te verre ontlading, dat overleven ze ook nog wel.

    Bij Lifepo4 ligt dat een tikkeltje anders.

    Met een microcontroller en nog wat meer elektronica er bij, gecombineerd met wat software is dat prima te regelen en eigenlijk helemaal niet zo complex te realiseren.
    Tel daar het schemerschakelaartje nog bij en je bent al bijna klaar.

    Enige echte probleem, je wil het kant en klaar na bouw vriendelijk gepresenteerd krijgen.
     
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Tenzij je elk paaltje gaat voorzien van een zonnepaneel, lader, accu & schemerschakelaar, zul je waarschijnlijk een kabeltje in gaan graven.
    Graaf nog twee meter extra en je bent onderzeil.

    Ledjes in de paaltjes gewoon in serie en geknoopt aan een instelbare stroombron m.b.v. een (bijvoorbeeld) lm317. Je hebt vast nog wel ergens een "voeding" liggen (hoeft niet meer te zijn dan een geschikte transformator, een gelijkrichter en een kleine elco.
    Voeding steek je via een timer- en/of schemerschakelaar in een stopcontact, en klaar.
    Goedkoper kun je het niet maken, in nog geen tien jaar.
     
  6. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Uhh je hebt nog nooit gegraven in klei grond, begrijp ik hier uit, echt elke moeite voor zonnecellen is beter dan graven, in de zomer als beton en in de winter als kleverige taaie lijm wat overal aan kleeft....
     
  7. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Vanzelf niet.
    Ik weet wel iets leukers te bedenken.

    Als ik de tuin wil verlichten rol ik wel gewoon een haspel uit en plaats een paar bouwlampen. (Wel led natuurlijk)

    In de "natte" periode druk je zo'n "zwakstroom" kabeltje toch gewoon eenvoudig onder de grond, lijkt mij.


    Maar goed: er moet iets meer uitdaging in zitten en het mag iets meer kosten.
    In dat geval zou ik het zonnepaneel dan niet enkel gebruiken als stroombron, maar gelijk ook als "licht-/donker" sensor.
    En dan dan een lipo-accu.
    Zwoofs.nl heeft ladertjes voor 1 cel lipo. Die laden met max. 400mA en kosten nog geen € 6,--.(niet heel veel meer dan een geregelde spanning en maximale stroom) ps. Het staat zo niet op de site.
    Dan moet je nog iets bedenken met een verschilversterker die de keuze maakt tussen:
    "Het is licht", dus ik ga laden. En het is "donker", dus ik ga ledjes voeden.
    Liefst met een hysteresis. Om al te veel dico te voorkomen.
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2016
  8. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.301
    Locatie:
    Noord Brabant
    In o.a. Tailand lossen ze dat op door één paal in de grond te plaatsen en vanaf daaruit alle draden te trekken.
    IMG_8973.png

    Dit is natuurlijk ook een optie als graven echt te veel werk is.
     
    helihenk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina