zelf varende stoom baggermolen "Camille Mortenol"

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Baggeraar, 1 feb 2010.

  1. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.241
    Locatie:
    zuid holland
    Toen ik dit bouwverslag begon, was mijn openingsregel:
    Ik ben opzoek naar mede bouwers die ervaring hebben met complexe modellen die functioneel moeten werken.
    Sindsdien is er heel veel veranderd en is het een deftig verslag geworden waar niet alleen deze vraag is beantwoord.

    Ziet u in de inhoudsopgave (hier onder) iets dat u zou willen zien, klik op de blauwe
    pl met het nummer er achter en u komt er zonder omweg meteen terecht.


    Foto albums:
    deel 1: https://goo.gl/photos/45UWgC8KQpJfxwER8
    deel 2: https://photos.app.goo.gl/TLguPODmPe2GAN0z2
    deel 3: https://photos.app.goo.gl/ixd94zsuL82lpI4v2

    Mijn model wordt 168 cm lang met een breedte van 33 cm.
    Het is de bedoeling varen en baggeren met 2 compound machines van stuart te realiseren.

    Enkele punten die zo te binnen schieten zijn:
    1.Slijtvastheid onderdelen en vooral de emmers.
    2.hoe gedetailleerd kun je bijvoorbeeld een stoomlier maken die nog werkt.
    of plaats je daar beneden deks toch maar een electro-lier.
    3.zijn er in 2010 al volledig automatische stoomketel sturingen, die druk en waternivo bewaken?
    4.zijn er bruikbare RC sturingen voor zeg maar 22 kanalen?
    [​IMG]Inhoud van dit verslag:

    PL 17 Zoals het al jaren was.pl 17
    PL 27 Verfspuit met eerste resultaat.pl 27
    PL 35 Molen te klein? pl 35
    PL 47 Ombouw van servo naar meerslagen.pl 47
    PL 48 Idee van RC zenderpaneel. pl 48
    PL 55 Berghouten buigen.pl 55
    PL 63 Hak / achtersteven. pl 63
    PL 78 Ombouw servo naar 180° pl 78 ; neven forum : Zeil winch of meerslagen servo-lier
    PL 83 Ombouw Zender uitbreidingsprint. pl 83
    PL 90 Nieuwe zender. pl 90"

    PL 99 Brandstof verbruik Stuart Compound. pl 99
    PL 101 Zuigerveren van kunststof? pl 101
    PL 103 video van originele molen met SS Lauwerzee. pl 103
    PL 115 Massa van model met berekening uit Delftship. pl 115
    PL 120 Wel of geen ketelwater injecteur. pl 120
    PL 142 Zelf servo stekers krimpen.pl 142
    PL 145 Servo ombouw naar 200°. pl 145
    PL 146 Nieuw zenderfront.pl 146
    PL 155 EINDE BOUW project: romp is te zwaar gebouwd!. pl 155
    PL 163 HERSTART. pl 163

    PL 168 Schuim voor de plug pl 168
    PL 176 Verhoogde spanten. pl 176
    PL 178 Eerste nieuwe spant op board.pl 178
    PL 255 Alle schuim aan de maat.pl 255
    PL 261 Plakband. pl 261
    PL 264 Grijskleuren. pl264
    PL 267 Epoxy. pl 267
    PL 276 Eerste laag doek in epoxy pl 276 ; neven forum: welke keperdoek en hoeveel lagen
    PL 281 Gas tabel pl 281
    PL 295 Handjes te kort. pl 295
    PL 308 Vierde "sluit"laag.pl 308

    PL 312 Dek-romp verbinding. pl 312
    PL 322 Geknipt en geschuurd. pl 322
    PL 354 Kern uit de romp.pl 354
    PL 444 Dek "spanten".pl 444
    PL 475 berekening gasbrander. pl 475
    PL 485 Dekmal glad. pl 485
    PL 492 Zijlatten in de bocht.pl 492
    PL 521 Ketel spiekbriefje.pl 521
    PL 528 Gassproeiers.pl 528
    PL 541 Indeling schip. pl 541

    PL 544 Voorsteven. pl 544
    PL 568 Ketelsterkte berekening.pl 568
    PL 583 Dek in glas/epoxy. pl 583
    PL 594 Achterstevens. pl 594
    PL 599 BB Schroefaskoker.pl 599
    PL 617 Binnenzijde. pl 617
    PL 623 Dek. pl 623
    PL 638 BB asuithouder. pl 638
    PL 648 CONDENSOR PRAAT klik hier
    PL 654 Eerste keer nat. pl 654
    PL 662 Condensor en pomp idee.pl 662

    PL 675 Condensor bouw vanaf hier. pl 675
    PL 731 Romp in de container. pl 731
    PL 734 Soldeerbranders. pl 734
    PL 747 Condensor afpersen.pl 747
    PL 751 Pomp blokken. pl 751
    PL 770 Spanten met schroefassen. pl 770
    PL 789 Watertanks. pl 789
    PL 797 Splijn. pl 797; neven forum: klauwkoppeling/dog clutch
    PL 806 Filterbak. pl 806
    PL 822 Compound machine. pl 822

    PL 826 Dekdrager.pl 826
    PL 834 Leidingplan. pl 834
    PL 838 Spanten in de romp. pl 838
    PL 854 Berghout en schort. pl 854
    PL 865 Latten rondom in de romp. pl 865
    PL 876 Connector. pl 876
    PL 879 Dek gelijmd. pl 879
    PL 896 Hoeklijnen beun/dek. pl 896[/UR
    PL 908 Begin stoomketelbouw. pl 908; neven forum : Yarrow ketel
    PL 914 Ketelberekeningen pl 914

    PL 939 Voorwarm "oven".
    pl 939
    PL 1018 Ketel eerste fase gereed. pl 1018
    PL 1063 ISOPLAN 1000 (een soort Nefalit) plaat pl 1063
    PL 1078 Brander test 1 pl 1078
    PL 1086 Gassproeier 0,5 druk 0,2-1,0 pl 1086
    PL 1131 Benzinesproeier 0,28 druk 0,6-2,0 Brander video. pl 1131
    PL 1132 Verder met de ketel. pl 1132
    PL 1167 Ketel op druk. pl 1167
    PL 1255 Vloerverwarming in de werkplaats. pl 1255
    PL 1261 Met peilglazen weer op druk. pl 1261
    PL 1307 Druksensor. pl 1307
    PL 1317 Sensorhouder. pl 1317

    PL 1332 Membraanhouder.
    pl 1332
    PL 1361 Eerste PIC op druk. pl 1361
    PL 1380 PIC met 4 afsluiters. pl 1380
    PL 1382 Blokker ontsteker. pl 1382
    PL 1384 Eerste vlamdetectie. pl 1384
    PL 1397 Ontsteekprint. pl 1397
    PL 1402 Video ontsteek en vlamdetectie. pl 1402
    PL 1408 Tweede vlamdetectie. pl 1408
    PL 1416 Eerste opstook. pl 1416 ; neven forum: Wat er gebeurt in de stoomketel:
    PL 1445 Andere peilglasarmaturen. pl 1445
    PL 1462 Lenspomp sleper. pl 1462
    PL 1466 Eerste werkende test van de ketel. pl 1466

    PL 1474 Keramiek zagen pl 1474
    PL 1485 Nieuwe brander met VID pl 1485
    PL 1500 Petroleum = te vet pl 1500
    PL 1512 Twee delige brander pl 1512
    PL 1536 Spoor van rookgassen pl 1536
    PL 1552 Grotere PIC pl 1552
    PL 1556 PWM voor fan pl 1556
    PL 1560 Peilglas printje pl 1560
    PL 1562 Vooruit/achteruit met toeren pl 1562
    PL 1570 RCeXL ontsteekprint pl 1570
    PL 1588 Vonkstoring - servo pl 1588

    PL 1592 Vonkontstoring - servo pl 1592
    PL 1619 Grote ketel test pl 1619
    PL 1647 Begin terugtrek bougie pl 1647
    PL 1650 Bougie in en uit pl 1650
    PL 1657 Draden chaos pl 1657
    PL 1676 Ketelkast passen in romp pl 1676
    PL 1680 Ketel aan boord pl 1680
    PL 1696 Vergasserpijp andere locatie pl 1696
    PL 1709 Branderservo's in schot pl 1709
    PL 1729 Emmer pl 1699 eerste bericht Video van 3D tekening: pl 1729

    PL 1766 eerste PLA en ABS emmer print pl 1766
    PL 1785 Hars emmer pl 1785
    PL 1797 ZAMAK pl 1797 ok
    PL 1821 Silicone pl 1821
    PL 1838 1e gietmal pl 1838
    PL 1844 1e Zamak pl 1844
    PL 1888 3,4 en 5e Zamak pl 1888
    PL 1949 Eerste slingermachine pl 1949
    PL 1971 Tweede slingermachine pl 1971
    PL 1981 Derde slingermachine pl 1981

    PL 2016 Resultaat slingerproef met elek aandr en lagering.pl 2016
    PL 2066 De eerste 4 goede emmers uit tweede mal pl 2066
    PL 2107 Emmers en tussenschalm. pl 2107
    PL 2112 Schalm-materiaal. pl 2112
    PL 2119 Eerste vraag over chemie pl 2119
    PL 2129 Op jacht naar boutjes M2.5 x 4 DIN7380 pl 2129
    PL 2142 Schalmen centeren. pl 2142
    PL 2155 Schalmen geboord. pl 2155
    PL 2161 Spantanghouder maken. pl 2161
    PL 2168 Busjes tappen. pl 2168

    PL 2199 Koppelschalmen aan emmer. pl 2199
    PL 2210 Gietpan lek. pl 2210
    PL 2247 Gieten, het vervolg met video. pl 2247
    PL 2259 Emmerschalm boutjes. pl 2259
    PL 2296 Kleuren van de emmers. pl 2296
    PL 2457 Verder met de ketelinbouw. pl 2457
    PL 2482 Benzine terugslagkleppen. pl 2482
    PL 2487 Bouwplaat. pl 2487
    PL 2497 Eigen afsluiters. pl 2497
    PL 2517 Bougie in- uit. pl 2517

    PL 2530 Stoom oververhitters pl 2530
    PL 2545 Servo ontstoringscondensator pl 2545
    PL 2571 PIC print pl 2571
    PL 2662 Pic werkend pl 2662
    PL 2682 Nieuwe peilglasmeting pl 2682
    PL 2776 Werkend peilglas pl 2776
    PL 2819 MengGASDRUK in fles pl 2819
    PL 2862 Gasdrukreduceer pl 2862
    PL 2877 Test op kastplank pl 2877
    PL 2913 Peilglas van 6 naar 8 mm pl 2913


    PL 2940 Test jan 2017 pl 2940
    PL 2977 Ketel belasten met machine uit sleepboot pl 2977
    PL 2991 houten model van machine.pl 2991
    PL 3013 Serieel praten tussen PIC's pl 3013
    PL 3018 Bonkelaar tandwiel. pl 3018
    PL 3124 Ankers, verhaalkop of nestenschijf ? pl 3124
    PL 3176 Kettingen en schroeven pl 3176
    PL 3188 Lierbesturing idee pl 3188
    PL 3212 Herstart romp berghouten pl 3212
    PL 3237 BB dek / berghout gereed pl 3237

    PL 3250 Schort. pl 3250
    PL 3251 Plat halfrond walsen. pl 3251
    PL 3273 Eerste keer DD lak romp. pl 3273
    PL 3285 Tweede keer DD lak met pluizen. pl 3285
    PL 3297 Dek openzagen. pl 3297
    PL 3303 Sloependek-dek. pl 3303
    PL 3318 Opmallen van de verschansing. pl 3318
    PL 3333 Opbouw. pl 3333
    PL 3340 sloependek balken. pl 3340
    PL 3344 Ladderbok-hoeklijnen buigen. pl 3344

    PL 3360 Potdeksel achterschip buigen. pl 3360
    PL 3373 Schort. pl 3373
    PL 3385 Bergijzers. pl 3385
    PL 3408 Proefdrijf. pl 3408
    PL 3420 Achter verschansing. pl 3420
    PL 3430 Voor verschansing. pl 3430
    PL 3493 Verschansing uit de klemmen. pl 3493
    PL 3497 Verschansing hoogte. pl 3497
    PL 3501 Potdeksel buigen. pl 3501
    PL 3508 Ladderbok hoeklijnen. pl 3508
    PL 3516 Kachelhout oude romp. pl 3516
    PL 3518 Verschansingsteunen soldeermal. pl 3518
    verder gaat het niet
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2018
  2. snipeytje

    snipeytje

    Lid geworden:
    3 feb 2007
    Berichten:
    140
    Locatie:
    den haag
    op vraag vier weet ik het antwoord
    je kan veel zenders uitbruiden met multiswitch/prop modules en volgens mij kan je dan wel die 22 kanalen halen
    Voor je 2e en 3e vraag kan je beter in het stoom gedeelte je vraag stellen die hebben daar waarschijnlijk meer verstand van
    lijkt me trouwens een erg leuk projekt

    snipey
     
  3. armando

    armando

    Lid geworden:
    24 feb 2006
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    rotterdam
    Zowieso als je alles werkends met stoom wil maken denk ik zelfs dat je daar niet genoeg ruimte voor hebt. Je zit met zoveel tussen en om wegen om alles werkend te maken dat je dat denk ik niet zal lukken.

    Aandrijving naarmate van stoom moet wel lukken dit soort dingen kun je helemaal kopen dat wel gigantisch duur is moet ik erbij zeggen.

    Alleen de andere dingen zou ik toch denk ik meer met electra gaan kijken.
     
  4. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.233
    Locatie:
    Geldrop
    In principe kun je deze nog vrij klein maken, boring x slag van 10x10mm zou mogelijk moeten zijn.

    Er bestaan ketel regelingen, Stuart heeft Cheddar overgenomen, en zij verkopen automatische regelingen voor model stoom ketels.

    Op het gebied van de compoundmachines heb ik nog wel wat te melden:
    Compound werking van stoommachines werkt eigenlijk alleen bij stoomdrukken van 5 tot 6 bar.
    Meer mag ook (10-12 bar) maar als je een koperen ketel maakt is 6 bar de maximum druk.
    Met een stalen ketel zou je meer aan mogen.
    In beide gevallen geldt: maak je een ketel met een werkdruk van meer dan 3 bar, dan zal deze gekeurd moeten worden, ook de constructie tekening !!!

    Je blijft te maken hebben met een potentiele BOM !

    Verder: blijven de compound machines continue rond draaien, of zullen ze af en toe stil worden gezet ?
    Compound machines zijn NIET zelf aanlopend, er komt alleen stoom op de hoge druk cilinder, als deze in een dood punt staat zal deze niet gaan draaien, TENZIJ er een hulp afsluiter is waarmee er kortstondig stoom op de lage druk zijde komt te staan waardoor de machine wel kan aanlopen.
    Ook met het omkeren van vooruit/achteruit loop je tegen dit probleem aan.

    Dan condens:
    Een compound machine zal bij het opwarmen veel condenswater er uit gooien, een paar afblaas kraantjes op de cilinders zin zeer aan te bevelen, maar met je wel op afstand dicht kunnen zetten.

    Je zal ook een flinke ketel nodig hebben, met dito voedingspomp.
    Gaan de compound machines ook nog pompen aandrijven ?
    - voedingspomp
    - natte luchtpomp voor condensor
    - circulatie pomp
    - lenspomp

    Al met al een ambitieus project !!
     
  5. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.919
    Ik heb via Ene Piet hier op het forum
    Bericht gehad van stuart
    Als dat ze alleen de gasregelvariant hebben
    De uitgebreide regeling hebben ze schijnbaar niet
    mvg
    Frederik
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.241
    Locatie:
    zuid holland
    Bedankt voor de info John.
    Ongerust hoef je je niet te maken weet veel van stoom, alleen niet van modelstoom.
    Heb een ware grote stoomketel 9bar met een VO van 7meter en water inhoud van ca 900 liter.(onder keur!) En heb ervaring als machinist en als stoker op diverse stoomsleep bootjes. Maar zoals ik al zei niets met miniatuur.

    Denk als je 10 x 10 mm zegt dat ik de stoomlieren maar onderdeks oplos met electromotor.

    Die ketel automatisering blijft ook nog een uitdaging.
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.241
    Locatie:
    zuid holland
    Frederik, Ik hoop op meer info via dit forum over die ketel automatisering. ondertussen zal ik eens naar stuart opzoek gaan.
     
  8. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.919
    Het uitgebrijde ketel bediening
    De met 9 aansluitingen A B C
    Is als volgt
    Het gas
    De druk van de ketel regelen bij voldoende druk gaat de A B C over op eem waakvlam :confused:
    Ketel in houd bij te weinig water gaat de A B C over op pompen
    Bij te weinig water in de voorraadtank schoon water dus Laat de A B C een lamp brander
    De pomp moet gewoon door blijven pompen hetzij naar de ketel
    Of retoer schoonwatertank:confused:
    Gebeurt door middel Drieweg kraantje met SERVO
    mvg
    Frederik :D :D
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2010
  9. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.241
    Locatie:
    zuid holland
    Dat is of zal ik maar zeggen WAS een pracht regelaar. zou iemand zo'n ding over hebben?
     
  10. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.098
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Als tegenhanger voor cheddar control is er ook deze:

    B F Industries

    Middels een electrische pomp kun je in ieder geval het water niveau goed regelen, het werkt goed en ik vertrouw het meer dan een sensor op het peilglas.

    Voor de veiligheid en gas regeling is er ook een mechanische oplossing
    Heb ze liggen maar nog niet getest. Deze zijn prijzig maar heb het werkend gezien.

    http://fabrice.bretagne.perso.neuf.fr/Les Accessoires vapeur.htm#regul

    In theorie is water toevoer belangrijk, dat je teveel gas verstookt, jammer dan.
    dat kan je ook via de zender regelen afhankelijk van het vaar beeld (meer of minder gas)
     
  11. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.919
    [
    Voor de veiligheid en gas regeling is er ook een mechanische oplossing
    Heb ze liggen maar nog niet getest. Deze zijn prijzig maar heb het werkend gezien.

    En wat is dan prijzig :D
    Dat pijlglas gedoe werkt bij mij anders uitstekend hoor dat van Cheddar
    mvg
    Frederik :D :D
     
  12. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.919

    Ik heb vroeger toch in Maasbracht of Maastricht dat ben ik dus even kwijt
    (ben namelijk oud binnenvaart schipper geweest he)
    Een stoomlier gezien met een diameter cylinder van 5 mm
    En dan wel met een bosschuif en die was dan wel 4mm
    mvg
    Frederik:D
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2010
  13. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.098
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Het systeem op het peilglas werkt wel goed, de vraag is, werkt het peilglas goed?
    Wat ik heb meegemaakt naast vervuiling op het glas, condens druppels of behoorlijk schommelen/borrelen. Daarnaast heb ik een verschil gezien bij een ketel los of in een redelijk warme gesloten omgeving van een boot. de stand was niet altijd die van de ketel. Echte peilglazen zitten qua leidingen verder van de ketel en geven een rustiger
    beeld en worden regelmatig schoon geblazen. Dit schaal verschil is een duidelijke min voor de modellen. Een peilglas zou een diameter van 15cm hebben in schaal 1:1.

    Ik zeg niet dat het systeem van cheddar slecht is, alleen erg afhankelijk. De sensor van BF is minder gevoelig voor een mogelijke storing. Zelfs bij veel aanslag werkt ie voldoende. ook de afstelling qua tijd etc is goed zodat bij schommelingen de pomp niet aan - uit - aan - uit gaat. En aangezien cheddar niet meer leverbaar is en ook zeer prijzig was/is is dit een goed alternatief.

    Prijzig van de Anton dingen is ± 150, euri per onderdeel ongeveer.
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.241
    Locatie:
    zuid holland
    :p
    leuke site van die Fransen. BF of FB
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2015
  15. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.241
    Locatie:
    zuid holland
    machinekamer automatisering

    eigen waterniveau regeling, nog op het ontwerp bord. zie video.

     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2015
  16. herby

    herby

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Venlo
    Hallo Baggeraar,

    Misschien is hier info; Projecten

    <LI class="cat-item cat-item-3">De Splijtbak <LI class="cat-item cat-item-9 current-cat">Emmerbaggermolen - de Friesland
    Veel lees plezier.
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.241
    Locatie:
    zuid holland
    5 juli

    [​IMG]
    001 Plaatje van zoals de molen er al jaren bij ligt.
    Bodemplaat van lindehout, kop en konten zijn gestapeld.
    De rechte stukken zij zijn van berkentriplex, versterkt met hier en daar een spant.

    [​IMG]
    002 Dwars doorsnedes thv machines en ketel.


    [​IMG]
    005 Eerste prototype van 1 van de ca 43 emmers uit 1 mm staalplaat.(slijtvast, want het moet natuurlijk wel echt gaan werken).

    [​IMG]
    006 De boutjes met zaagsnee kopje moet nog worden vervangen door een busje waar de verbindingsschalm met een pen aan vast gemaakt kan worden.

    [​IMG]
    007 Detail van de hoofdbok.
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2013
  18. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    24.241
    Locatie:
    zuid holland
    7 juli

    Heb over de bouw nog weinig te vertellen.
    Maandag grondlak er op gespoten.
    Gisteren tijdens die onzin op de tv heerlijk aan het plamuren geweest.
    En net na het werk in de tuin alles een beetje in de goede richting geschuurd.
    Hierbij wat "verse" plaatjes.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. arievandorp

    arievandorp Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    4.846
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Onzin op TV, wat dan ?

    Ziet er weer strak uit Harm.
     
  20. henry II

    henry II

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Dieren
    Hallo Baggeraar,
    Met interesse heb ik jouw draadje over de Camille Motenol gelezen.
    Is het de bedoeling dat het model ook met 2 ketels wordt uitgevoerd?
    Heb je het schema van de ketelwater niveau bewaking zelf ontwikkeld en wordt dat ook nog gepubliceerd?
    Ik ben misschien wel een beetje nieuwsgierig, maar ik ben momenteel bezig met het plannen en bouwen van een stoom installatie voor een model van een oude veerboot.
    Op het Dampfforum onder Kesser-Wasser-Feuer staat n.l. ook een bericht Wasserstands-Regelelektronik, hierin worden ook schema's gegeven voor verschillende niveau bewakingen.
    Groeten Henry
     

Deel Deze Pagina