zelf varende stoom baggermolen "Camille Mortenol"

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Baggeraar, 1 feb 2010.

1. Boris100

Boris100

Lid geworden:
    17 mei 2012
    Zal wel beklonken zijn :beer:

2. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Nee hoor nog niet.
    Als er een echt bouwtekening of een foto komt, ben ik best bereid mijn idee aan te passen.

3. Boris100

Boris100

Lid geworden:
    17 mei 2012
    Verkeerde topic....sorry !

Laatst bewerkt: 4 jun 2018
  4. Stoompomp

Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Jij bent een perfectionist en accepteert, zelfs als deze ontbreken, alleen de tekeningen.
    Ik heb een pragmatische instelling. Aan de hand van bekende scheepstechnieken, werkwijzen, profielen en boeken, verwacht ik dicht bij de werkelijkheid te komen.

5. Unusual RC

Unusual RC

Lid geworden:
    19 mei 2004
    Dankzij Harm's perfectionisme lees ik zijn voortgang en bekommeringen graag!
    Vooral zo blijven Harm (y)

6. Stoompomp

Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    In een zeegaand schip wordt alles op buig en wringing belast. Ik heb aan boord van mammoettankers gestaan om onder zwaar weer te zien hoe het schip verboog en tordeerde.
    Om spanningen in de staanders te voorkomen: ouderwets, met de oxybrander hoekprofiel uitbranden, met vijlen pas maken, L-profiel doorsteken, doorgang opvullen/breeuwen met hennep en conserveren met loodwit, torsiekrachten opgewekt door de leuning worden niet doorgegeven op de staander.

7. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Een plaatje van hoe dat werd gemaakt zou fijn zijn.
    Daar wacht ik al die tijd al op eigenlijk.

8. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nou.... dat is ook wel weer wat kort door de bocht hoor.... Een mammoettanker die over 350 meter lengte 10 of 15 cm doorbuigt, zal echt niet noodzakelijk maken dat je de reling op de door jouw beschreven manier "behandelt"....
    Alles draait om de "flex per strekkende meter" en staal kan nog verrassend flexibel zijn.

Ik kan me niet heugen dergelijke constructies zoals door jou beschreven, ooit gezien te hebben op de zeegaande schepen waar ik tot nog toe op gewerkt heb.
    Dan praat je eerder over totale loopbrug constructies, die enige mate van beweeglijkheid nodig hebben. Niet in losse railings.

In dekdragers zoals zo'n sloependek zie je ook zelden flexconstructies, omdat een vlak dek wat op een paar steunen staat, van zichzelf al beweeglijk genoeg is (het vormt een aantal parallellogrammen, geen koker,- doos,- of trellisconstructie).

9. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010

Het antwoord op de vraag hoe het opgebouwd is:

The steel running up to the boat deck is welded to the top of the bulwark as well as riveted in place with an overlapping plate on the outer edge.

Schip is van 1946, dus al veel moderner.
    Ik zoek verder.

10. Stoompomp

Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    zoek vooral verder. Op de video van de Camille zijn de lelijke driehoek plaat versterking niet te zien.
    Overigens, als je een schets maakt van de dwarsdoorsnede over de steun van dit sloependek, dan kom je tot de ontdekking, dat deze anders is, dan op je eerdere tekeningen van de Camille.

11. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Jammer dat je dit soort commentaar geeft.
    Op de video is nog niet eens te zien of die steunen naast of op het potdeksel staan.

12. Unusual RC

Unusual RC

Lid geworden:
    19 mei 2004
    Ik waardeer je drang naar het origineel enorm, Harm!
    Vooral lekker doorgaan met het onderzoek naar de ware constructie! Dit is modelbouw in de koningsklasse. Ik kan er erg van genieten.

Fuel Monkey vindt dit leuk.
  13. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Sorry, maar nog niets gedaan aan de verschansingstukken.
    Ik heb al wel de steunhoutjes met plakband "epoxy bestendig" gemaakt, maar nog geen tijd gemaakt om daadwerkelijk aan de epoxy te beginnen.
    Ben weer even afgeleid door testen van de pellet-cv-kachel en condensatie- en stooktemperaturen. (de juiste minimale temp kan ik overigens nergens vinden: ook irritant)
    Net nog wel op het dak geweest om een thermokoppel in de schoorsteen te hangen om een meting te kunnen doen.
    Ondertussen 26 graden in het hele huis.
    Ik stop er maar even mee, ik weet genoeg: het ligt niet aan mijn schoorsteen.
    En de nagenoeg niet haalbare 135˚ die ik van de importeur te horen kreeg is dus helemaal niet nodig.
    De kachel lekt ergens en ik kan niet ontdekken waar.
    Misschien de importeur maar eens uitnodigen, maar dan moet ik zeker weten dat het geen eigen stommiteit is, want dan krijg ik vast een rekening.
    Vandaar dit gepuzzel.
    http://www.natuurwetenschappen.nl/modules.php?name=News&file=print&sid=1256

Laatst bewerkt: 15 jun 2018
  14. Stoompomp

Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Ik heb dit commentaar gegeven, in de hoop dat je je ging afvragen waarom deze hoekplaten aangebracht zijn.
    Tijdens mijn werk in de Rotterdamse haven ben ik vele malen geconfronteerd met scheuren in lassen. Vooral in de uitleggers en het rijwerk.
    Nu terug naar de foto's. Op de onderste foto is de staander te zien koud gelast op de reling.
    in # 3459 geef ik aan:
    Dus waarom de geklonken hoekplaten op een "sterke/stijve" lasverbinding op het relingsprofiel?
    Voor mij, mijn mening, waren er twee opties:
    - De bouwer vertrouwde de koud gelaste verbinding niet en heeft deze versterkt met een relatief flexibele klinkverbinding.
    - Er brak een lasverbinding. Reparatie uitgevoerd met het aanbrengen van hoekplaat. Verder, als je naar de bovenste foto kijkt, dan zie je, dat aan de bovenkant van de steun en de schuine schoorversterking ook een soort gelijke plaat is geklonken.
    Kijk nogmaals naar de onderste foto, lasnaad. Dit lijkt geen nieuwbouw.

Laatst bewerkt: 15 jun 2018
  15. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Wat probeer je precies uit te zoeken dan? en waartoe dient die 135 graden? Heb je last van vocht in de schoorsteen?

Overigens gebruikt dat linkje maar rare waardes. Het klopt wel, maar kWh is niet een erg gebruikelijke eenheid om stookwaarden in uit te drukken. kWh word voor electriciteit gebruikt, niet voor warmte.

16. Stoompomp

Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Oud statisch stelsel, warmte in kcal/uur. Nieuw SI stelsel, 1 Joule = ongeveer 0,24 cal.
    kWh = J x 1000 x 3600.

17. brutus

brutus Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    A) kan dat niet, want Kcal/uur is een vermogen, niet een hoeveelheid warmte, en B) moet dat dan wel HEEL erg oud zijn, want dat werd begin jaren 80, toen ik net als klein jochie naar het middelbaar onderwijs ging, al niet meer onderwezen.

Wat een kWh is weet ik.

Een hoeveelheid warmte is nooit uitgedrukt in kWh. Een hoeveelheid electrische energie (bijvoorbeeld de lading van een accu, of een afgenomen of geleverde hoeveelheid energie) wel.

18. Stoompomp

Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Dan heb ik waarschijnlijk een verkeerde CV gekocht, vermogen 24 kW.

19. Stoompomp

Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Brutus,
    Heel erg oud. In 1968 in dienst gegaan, destijds dienstplicht. In 1980 was ik reeds vele jaren werkzaam in de Rotterdamse haven.

20. Baggeraar

Baggeraar Forum veteraan

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Wat vreselijk, wat een zijspoor zijn we nu weer ingeslagen.:D
    Je komt het overal tegen, wanneer je zoekt naar het verbruik van bijvoorbeeld een pelletkachel of naar een geheel elektrisch-huis.

Blijkbaar dus wel gebruikelijk in dat wereldje.
    http://www.inoxcon.nl/faq/ik-wil-mi...che-cv-ketel-waar-moet-ik-rekening-mee-houden

Ik heb laatst ook nog een berekening gemaakt met water zoveel graden verwarmen per tijdseenheid om daarna te kunnen uitrekenen hoeveel steenkool daarvoor nodig is.
    Dan wordt je helemaal lijp van alle verschillende eenheden en omrekenfactoren. wanneer je dan die warmte waardes omzet naar kWh kom je uiteindelijk op een aantal PK.
    Onze schotse ketel zou overigens een rendement hebben van wel 8.4 %.......

Een combinatie grafiek / tabel waarin ik kan "uitlijnen" bij welke temperatuur mijn houtrookgas niet overgaat in water in de schoorsteen.
    Zal wel niet zo eenvoudig zijn want je hebt een massa aan hout met stel 10% vocht, voor volledige verbranding is daar zoveel lucht nodig. Uit de kamer met een rel luchtvochtigheid van 60%. temperatuurval in de schoorsteen is zoveel graden, buitenlucht mogelijk daar nog bij betrekken met zoveel graden en zoveel vocht (maar ik denk dat dat met de schoorsteen zelf niets te maken heeft, hoogstens met de dampwolk die je dan wel of niet ziet)

Deel Deze Pagina