Zelfbouw 12-kanaals multiswitch

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Kees de Mol, 1 sep 2008.

  1. Frank Vekemans

    Frank Vekemans

    Lid geworden:
    21 okt 2008
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Benidorm (Spanje)
    Inderdaad Alwin, ik heb er toen een 8 tal gekocht, maar wat ik nu zag bij Claus waren deze rechtstreeks op de decoder geplaatst
     
  2. Henk Grondman

    Henk Grondman

    Lid geworden:
    3 feb 2010
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Oss
    Hallo,
    Inmiddels al drie zenders voorzien van een 8 kanaal setje.
    Gebaseert op het ontwerp van Claus maar met een eigen ontwerp print.
    Als je een beetje nauwkeurig werkt dan lukt het in een keer.
    De zennders die ik heb voorzien van dit setje zijn, FC16,FC18,Terra Top en een F14 moet nog gedaan worden.
    Het is voor mij hobby en ik zal er ook geen productie mee halen maar helpen met programmeren van de chips kan ik wel. Mijn programmer doet toch het werk.
    Natuurlijk zijn alle printen die ik heb gemaakt beschikbaar en stuur ze graag toe.
    Printen die al klaar zijn qua tekening en layout zijn. ESC, 2 kanaal schakelaar, 8 kanaalschakelaar, Relais kaart 4 of 8 relais, misthoorn en een servo tester waar ik nog wat werk aan moet doen.

    Henk Grondman
     
  3. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Mooi Werk Henk, ik hou je in de gaten wat betrefd de Terratop FM

    groeten, Brandaris
     
  4. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    Inmiddels ben ik dan eindelijk aan de elektronica van mijn stoomboot bezig.
    De rookgenerator op een zware uitgang werkt prima.
    Ook de ankerlier, doormiddel van een ompoolrelais en 2 kanalen kan vallen en hijssen.
    Ook de verlichting schakelt wel, maar hier heb ik dan toch een probleem mee.

    Ik heb 5 lampjes als navigatie en stuurhutverlichting op 1 kanaal.
    Het 2e toplicht als 2e kanaal.
    Deze (gloei)lampjes zijn max. 3 volt en worden gevoed door 2x2 penlites. Dus 2,4v.

    Deze lampjes hebben een gezamelijke plus en de min in 2 groepen dus naar de switch.

    Zogauw ik deze aansluit geeft de switch al een zwak ledje op het gebruikte kanaal.
    Dit geld voor allebeide groepen, zowel samen als een aangesloten.

    De 5 lampjes branden heel zwak, het enkele een stuk sterker.
    Via de switch dan, als ik er gewoon 2,4 volt op mn 3 kabeltjes zet brand alles zoals het moet.
    Dit moet samenliggen met het oplichten van de uitgangledjes op de switch.

    Wat moet ik hieraan doen? Evt een diode etussen? Dan hou ik geen voltage meer over.
     
  5. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    hallo pergotje,

    Ik probeer even te volgen hoe je het precies hebt aangesloten.

    Als ik het goed begrijp doen alle gloeilampjes moeilijk?
    En brand de led op de ms12 zwak? Is dit zwak branden bij in of uitgeschakelde toestand?

    Wat doet de spanning van de batterij?

    Daarnaast zit ik heel even te denken dat er via de print zelf een ledje aangesloten is op elk kanaal. Die wordt gevoed met 5V. Je zou kunnen proberen om de indicatie led los te solderen van dat kanaal. Mogelijk dat dit problemen geeft.

    Zo op afstand is moeilijk te volgen wat er aan de hand is.
     
  6. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    Goeiemorgen Alwin.
    Ik weet dat het lastig is op afstand, daarom probeerde ik het zo goed mogelijk uit te leggen.

    Als de lampjes niet aangesloten zijn werkt de switch zoals hij moet.
    Er staat dan aangeschakeld 2,5 volt op.
    Met de lampjes aangesloten (stekker voor de opbouw) gaan de ledjes van de uitgang zwakjes branden (met kanaal UIT).
    Aangeschakeld brand de controle led wel op volle sterkte.

    Maar de uitgang met het ene lampje zakt ong. 2,3 volt.
    De uitgang met de 5 lampjes zakt naar 1,5 volt.

    De accu heb ik ook gemeten met kanaal uit en met kanaal en lampjes aan, deze zakt niet noemenswaardig in.
     
  7. Michael van der Hoek

    Michael van der Hoek

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    199
    Locatie:
    Anna Paulowna
    deze schakeling heeft toch wel heel erg mijn aandacht getrokken daar ik met mijn 6 kanaals zender / ontvanger toch kamp met kanalen te kort.

    Nu de vraag, zou dit ook op een kleinere schaal mogelijk zijn? bijv. 4 schakelingen.
    Ik heb in mijn futaba zender (6EXAP) niet zoveel ruimte en op mijn quadcopter (Flip FPV) al helemaal niet.

    De 2e vraag die meteen opkomt, is dit überhaupt wel mogelijk met deze zender?

    gr Michael
     
  8. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    de ms12 / ms16 gaat niet werken op jouw futaba zender. Dit werkt alleen bij robbe F / FC zenders ook wel bekend als de stoeptegels. (en de fx / graupner MC met wat aanpassingen).

    Jouw 6exap heeft geen multi out verwacht ik en is volgens mij ook 2.4ghz als ik me niet vergis?

    wat voor jouw beter werkt is denk ik om te kiezen voor een module van CTI. Onder andere rcpoint.nl verkoopt deze. Zijn er volgens mij in postzegel formaat en tot 4 schakel functies op 1 kanaal.
     
  9. Michael van der Hoek

    Michael van der Hoek

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    199
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Hey Alwin,

    Nee ik heb nog een "oude" zender die op 40Mhz zend. Ik zal eens kijken voor die modules, bedankt!
     
  10. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    @Alwin,

    Ik kan het niet zo snel vinden in alle berichten; maar werkt het zowel voor PCM als PPM?

    Hans
     
  11. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    alleen ppm.
    nu weet ik dat de 16 kanaals nieuwer is ik heb niet zo snel daar alle exacte gegevens van of die wel met pcm zou kunnen werken.
     
  12. Petje

    Petje

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    119
    Alwin,

    Heb ook interesse in de 16 kanaals module. Lever je die inclusief geprogrammeerde PIC? Heb nl (nog) geen programmer?

    Wellicht dat ik in de toekomst een programmer ga kopen ivm mijn andere hobby (modelspoor) waarin ik schakelingen wil automatiseren. Welke programmer zou je adviseren?
     
  13. Petje

    Petje

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    119
    Dank voor je snelle reactie Alwin.

    Laat je weten wanneer de 16 kanaals beschikbaar is?
    Ik ben bezig met een Robbe Berlin en wil deze en/decoder icm FC-16 Boat 'n Truck gebruiken.

    Wat betreft mijn programmervraag: ik heb de PICkit 3 by Conrad gezien maar mis eigenlijk daarbij de klemsocket voor de te programmeren PICs. Hoe werkt dat?
     
  14. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    op samenkopen.net vind je een actie van niels. Die verkoopt verschillende artikelen.

    wat je in basis nodig hebt om te beginnen is het volgende:
    -Breadbord
    -Zif socket
    -Jumper wires

    Als je zelf wilt programmeren dan ook:
    -Ledjes
    -Weerstanden verschillende waardes
    -Condensators
    -20Mhz kristal
    -16F648A, 16F877A (meest gangbare pic's om mee te oefenen).
    -etc.

    hier ook nog een overzicht toegespitst op een cursus.
    zelf programmeer ik in C met sourceboost de taal is een eigen keuze mocht je voor C gaan heb ik nog wel een e-book beschikbaar van mijn oude docent.
     
  15. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    hallo petje,

    de 16 kanaals module is reeds leverbaar, a.s. maandag komen de laatste onderdelen binnen dan hopelijk eindelijk de juiste schakelaars net als robbe.

    De chinezen maakte er beetje een puinhoop van ben nu naar de yanks gegaan. Track and trace geeft aan 20-1-2014.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Bij deze wat extra info.
    In het verleden was het niet mogelijk om de F14 7 kanaals te voorzien van een multiswitch of hier was een multi adapter voor benodigd.

    De nieuwe MS16 kan daar en tegen wel zonder multi board geinstalleerd worden.
    Wel is hier een speciale encoder voor nodig (zit een kleine modificatie in).

    Vanaf nu kan ik dus ook een MS16 bouwen voor de F-14 7 kanaals versie.
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2014
  17. terranova

    terranova

    Lid geworden:
    3 apr 2012
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Sommelsdijk
    Alwin, verkoop je ze nog? D.w.z. de set met een 12 kan. decoder en een encoder.
     
  18. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hallo Terranova,

    De MS12 heb ik nog een paar encoders van, de decoders helaas niet meer.
    Deze module is al meer dan 5 jaar uit productie en opgevolgd door de MS16 module wat een verbeterde versie is van de ms12.

    https://wetronic.nl/multiswitch_ms16
     
  19. hgr

    hgr

    Lid geworden:
    17 aug 2020
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Oss
    Eigenbouw is nog steeds mogelijk 8 kanaalsversie daar heb ik schema's printtekeningen en software van. Het is de kleine versie van Claus. Al mijn zenders terra top, promars, f16 zijn hiervan voorzien. Voor de liefhebber en knutselaar kan ik de chips met programma eventueel leveren. Voor mijn boten is er een regelaar (voor koolborstel motor beschikbaar ook met schema printtekeningen en eventueel de software. De chip die ik gebruik is een 16F628A.
     
  20. Geert s

    Geert s

    Lid geworden:
    1 sep 2018
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Groningen
    Weet dat dit een wat ouder draadje is maar mijn vraag is nieuw.
    Mijn vraag is deze werkt de wetronic encoder ms16 ook op de decoder van cp-electronic
     

Deel Deze Pagina