Zelfbouw 25kg turbine

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Gerald Rutten, 5 dec 2015.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi allemaal, ben al een poosje bezig met een grotere motor, gaat echter allemaal niet zo erg snel. Toch maar eens tijd om hier wat progressie te plaatsen.

    Omdat deze motor eigenlijk niets meer met de KJ66 achtige te maken heeft toch maar een nieuw draadje gestart. De motor is gebaseerd op het 74mm turbine wiel van Dieter Albisser http://www.jetmax.ch/en/products.htm , de rest is eigenlijk scratch built. De motor zou een compressor van maar liefts 82mm aan kunnen drijven, ik heb besloten om het iets conservatiever te houden bij 80mm wat ik ook al heel wat vind voor een 74mm turbine wiel. Een 80mm compressor houd gelijk in dat de behuizing van de KJ66-igen en ook mijn GR180 eigenlijk te klein is, de diffuser heeft té weinig ruimte om zijn werk te doen. Het zou misschien kunnen met zeer ingewikkelde 3D doortochten zoals sommige fabrikanten zoals AMT en Alfred Frank al mee werken maar ik heb geen 5-assige CNC bank en hou het lekker simpel zodat ik het nog zelf kan maken. Daarmee kom ik op een behuizing van 120mm terecht, nog steeds vrij klein gezien ik een motor bouw die bijvoorbeeld in de AMT Olympus klasse zit en die heeft een behuizing van 130mm. Alles wat groter wordt krijgt automatisch meer massa en dus wordt de motor zwaar, vandaar dat ik altijd de kleinst mogelijke behuizing probeer. De Olympus weegt bijna 3kg bij een stuwdruk van 23,5kg, ik probeer het gewicht te halveren naar 1,5kg en streef naar een stuwdruk van 25kg of meer......:cool:

    Heb een zelfde type compressor wiel gevonden als in mijn GR180 die zich daar goed bewezen heeft. Een erg tolerant wieltje met veel axiaal schoep segment. Hier de wielen zoals ik ze heb:
    [​IMG]

    Na een hoop tekenwerk in AutoCad tijd om te gaan bouwen, in een vogelvlucht hieronder wat ik inmiddels heb gemaakt:

    As tunnel met stalen inserts voor de lager passingen;
    [​IMG]

    Compressorkast radius;
    [​IMG]

    [​IMG]

    Compressor kast;
    [​IMG]

    Mal voor het achterste deel van de behuizing;
    [​IMG]

    RVS achterring voor de behuizing gefelst met de mal van hierboven. Zo zijn ook de verbrandskamer ringen gefelst;
    [​IMG]

    Behuizing zilversolderen en mooi afslijpen;
    [​IMG]

    Giet NGV afdraaien;
    [​IMG]

    Diffuser kern draaien;
    [​IMG]

    Autocad tekening gebruiken als freesmal;
    [​IMG]

    Met mesje markering overnemen van tekening;
    [​IMG]
    [​IMG]

    ....en frezen maar;
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Meeste onderdelen, nu verder met de verbrandingskamer;
    [​IMG]

    Vergelijk met mijn GR180, 107mm KJ66-achtige behuizing. Rechts de nieuwe "GR220" zoals ik hem genoemd heb! ;)
    [​IMG]

    NGV vast gebout aan behuizing, misschien besluit ik nog later om dit deel hetzelfde als de GR180 te maken zonder deze ringen. Scheelt weer gewicht!
    [​IMG]

    Verbrandingskamer in wording;
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groetjes,
    Gerald
     
  2. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Mooi Gerald.
    Hopelijk min of meer dezelfde filosofie als de KJ voor wat betreft het proces.
    Welke lager maten, gewoon de 608? Of een maatje groter?
    Toerental max 110K of 115K, jouw kennende max max max.
    9 of 12 sticks?
    Ik heb nog wel een dikke pomp voor je eventueel, is wel een grove pomp maar brengt behoorlijk wat op, wordt aangedreven door een speed 400.
    Leuk he als de bouw lust weer een beetje terug is :yes:
    Volgende week zaterdag of zondag Deelen?

    See you Ger.
     
  3. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Ger, tnx! :cool:

    Inderdaad ongeveer zelfde gedachten gang als KJ maar dat zijn ze allemaal toch wel een beetje?
    Ook de lagers blijven gelijk, bij de KJ66 waren ze een beetje over rated dus ze kunnen wel wat meer hebben.
    Max berekende toerental ligt op 115K. Limiet is hier de maximale omtrek snelheid van de grotere compressor. Tip snelheid mag niet heel veel hoger ligger dan 1780km/h, daarboven kom je in transone/supersone snelheden met alle gevolgen van dien. Ik hou de toeren voorlopig op 112.000rpm. Allemaal nog afwachten of ik daar überhaupt kom....tis een vrij nieuw ontwerp waarbij wel rekening is gehouden met allerlei schaal factoren maar je wet zelf dat de ultieme test is door de motor gewoon te draaien/testen! ;)
    Er komen 12 sticks in maar die worden anders dan normaal. Ik zat te twijfelen naar 14/16 sticks, misschien later nog.
    Pomp zal inderdaad een vraag worden...., ik hoop nog de GR180 pomp te kunnen gebruiken, ik hou al rekening met zo min mogelijk weerstand in het brandstof systeem.... Maar misschien doe ik nog wel een beroep op je om het uit te proberen.

    Ook komt er een interne keroburner in, toch wel erg gemakkelijk. Ben sowieso wel erg benieuwd naar de eerste run. Alle parameters, schoephoeken en uitree hoeken van diffuser zijn zover mogelijk correct gemaakt maar de praktijk moet het uitwijzen..... Had gehoopt rond nieuwjaar de motor af te hebben maar dat gaat al niet meer lukken. Misschien eind januari? We zullen zien. :)

    Groetjes,
    Gerald
     
    SPOTTER vindt dit leuk.
  4. SPOTTER

    SPOTTER

    Lid geworden:
    10 jun 2015
    Berichten:
    84
    You're very good and intelligent, I read with interest.
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Schitterend Gerald, weer een mooi draadje om te volgen :yes:


    Grt,
    Berto.
     
  6. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Zeer mooi project. Petje af, dat je dit aandurft.
    Dit wordt het nieuwe hart voor je F-16, of een ander project?

    Ook leuk om te zien dat het een familie project is, of lijkt dat maar zo?
    Op de foto die je post, staat links onder jouw naam en die van de vrouw (in het rood)

    [​IMG]
     
  7. elcees

    elcees

    Lid geworden:
    21 jul 2008
    Berichten:
    133
    Dat is echt vakwerk Gerald ! En dat allemaal zonder CNC. Zelfs geen verdeelapparaat. Zelf een turbine maken staat bij mij ook op het lijstje. Maar eerst nog wat andere projecten afronden....

    groet,
    Cees
     
    Willy vindt dit leuk.
  8. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi, voorlopig om de F16 wat sportiever te maken, meer verticaal vermogen. Later mogelijk voor een grotere kist maar daar heb ik voorlopig nog geen tijd voor.

    Familie is louter delen van webspace....:rolleyes:.... Daar zijn een aantal van mijn tekeningen te vinden. Vrouwlief ziet de bevindingen wel elke dag als ze haar fiets naar werk pakt! ;)

    Grt,
    Gerald
     
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Cees, ja, ik heb geen cnc spul dus zoek je naar alternatieve manieren om het zelf te maken en dan toch nog zo zuiver mogelijk. Met jaren draai en frees ervaring vind je steeds meer truukjes.

    Grt,
    Gerald
     
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Brandstof stickring gemaakt. Beetje alternatieve opstelling onder een hoek. Met deze hoek hoop ik twee doelen te halen; de buis is nu 12% langer dan normaal zodat er nog betere verdamping plaatsvind. Met name bij piek vermogen heb ik het idee dat de brandstof te kort in de buis is voor maximale verdamping waarbij temperaturen in de top 10% van toeren range flink op kunnen lopen. Daarnaast hoop ik een extra swirls te geven tegen de verbrandingskamer voor ring wat verbranding iets zou samendrukken.... testen moeten het uitwijzen of het werkt.

    Groetjes,

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Aanstekelijk om dit weer eens te zien...leuk hoor Gerald !!
     
  12. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Die buisjes onder een hoek. Ongeveer zoiets heeft wren toch ook ooit toegepast?
    [​IMG]

    Heeft het ook een reden. Waarom het gaten patroon geheel anders is dan de gr180 ? Bij de gr180 lagen de gaten allemaal in lijn. De gaten lopen nu schuin over de brand kamer. Of is de reden hiervoor, dat er dan geen koude lucht tegen je verdamper komt, waardoor ze teveel afkoelen?
     
  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Inderdaad Jacques, als ik anderen bezig zie blijft het ook jeuken. Heb nu dan wel minder tijd maar het bloed stroomt toch altijd weer waar het..........:p

    Dat is inderdaad vergelijkbaar als wren, echter buigen zij weer terug zodat je weer bijna bij 90 uitkomt waar bij mij de hoek blijft en dus volle verdraaiing wordt gegenereerd tegen de frontcap aan. Deze manier is lastiger te maken voor massa productie (Lees; duurder) dus kozen ze voor een simpelere manier en wellicht lager max toerental? Maar ik moet het eerst nog uitproberen hoor, ik heb de theorie maar het zal praktisch nog moeten blijken. ;) De gaten lopen inderdaad in lijn met de buizen om deze buizen inderdaad niet te koelen en zoveel mogelijk hitte te krijgen voor maximale verdamping. Ik heb echter ook nog andere patronen klaar staan die dat niet hebben. De kamer is modulair gemaakt, niets zit aan elkaar vast gelast dus extra makkelijk om onderdelen te wisselen. Alles is zó gemaakt dat het tegen elkaar aan klemt en kan nergens heen.

    Groetjes,
     
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Verbrandingskamer voorlopig klaar, brandstofring doe ik later wanneer de service pijpen gerangschikt gaan worden bij de diffuser. (Eerst olie leiding, daarna kerobrander stroom en brandstof, daarna pas brandstofring.)

    Zoals eerder vermeld, de hele kamer is modulair, voorkant, achterkant stickring, binnenring en buitenring zitten los maar eenmaal in elkaar zit het vast gedrukt en kan nergens heen, alles opgesloten. Zo kan ik makkelijk onderdelen testen en uitwisselen;

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder gegaan met startermotor installatie. Ik had deze nog liggen, zat op een KJ66 die ik momenteel niet gebruik. Ooit gekregen van een modelbouwer, tnx Ger! ;)

    Moest alleen de pootje aanpassen en een nieuwe spinner draaien maar nu past het goed en hij slingert hem rap aan ondanks de zwaardere rotor. Er zit nog een oude speed 400 in, die zijn sterk zat voor dit doel.
    [​IMG]

    Motor zover, gaat toch nog sneller dan gedacht. Het is nu wat rustiger op werk dus gelijk gebruik van maken! :thumbsup:
    [​IMG]

    Groetjessss,
     
  15. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Afgelopen dagen weer wat kunnen doen, bezig geweest met de brandstof leidingen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ook leidingen gemaakt voor de interne kerostarter en olie, ingewanden nu bijna klaar;

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Vandaag ook bezig geweest met uitlaat opzet, knippen en plakken :).

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Begint al aardig op een motor te lijken!!! :cool:

    Grt,
    Gerald
     
  17. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    Mooi strak werk Gerald ben benieuwd wat voor druk of hij gaat geven.
     
  18. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Bedankt Gerrit-Jan, ik ben ook erg benieuwd.

    Grt,
     
  19. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    mooi allemaal wat je fabriceert

    Hoe staat het met het gewicht, vergeleken met een GR180?
     
  20. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Gaat lekker Gerald, vermoed dat deze week het vuur er al ingaat?
    Benieuwd wat de kamer doet voorin met die vele gaatjes, hopelijk heb je genoeg druk achter om de vlam in het midden te houden maar dat ga je wel zien.
    Verdersssssssss superstrak porject hoor, en mooi de meester zijn werkstukjes te aanschouwen :yes:
    Eens afspreken bij jou zodat ik hem in real kan zien of zelfs horen draaien?

    Groet Ger.
     

Deel Deze Pagina