zelfbouw Brushless. Floppymotoren voor DD-heli/shocky?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door sietse, 21 jan 2006.

  1. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    FF topictitel iets veranderd. Dekt de inhoud misschien meer. De CD-rommetjes lukken namelijk wel (genoeg info ook over bekend).
    Nu ben ik bezig met wat grotere motoren uit floppydrives.

    eerst gezocht naar een topic om dit kwijt te kunnen, maar de meeste waren uit 2002 ofzo. Dan maar hier.

    Allereerst wilde ik ff kwijt dat het nu wel gelukt is om een cd-rom te herwikkelen!
    Ron, Heeeel erg bedankt voor je turbo nuttige info die overal op het web te vinden is :thumbsup: . Jammergenoeg begon ik pas met het lezen van die tips toen ik mijn 1e regelaar had doorgebrand :(

    1e keer had ik 12 wikkelingen met 0.6mm draad. Die blies mijn gietijzeren bankschroef over tafel met een heel klein geknipt günter propje bij zo'n 15 amp. Dat was dus niet wat ik zocht. Hij liep trouwens goed tot half gas, daar sloeg hij vaak af. (met een ele 17Amp regelaar)

    Nu heb ik hem opnieuw gewikkeld:
    Stator: 22,7 mm, 9 polen
    draad: 0.4 mm diameter, 27 wikkelingen
    magneten: 12 5x5x1 neodim.

    Nu met een 6x4 propje trekt ie ±6 amp (op 2S). Ik wil hem gaan gebruiken op een klein licht vliegend vleugeltje met een 5x5 cam speed propje. Moet lukken denk ik.
    [​IMG]

    Dan nog wat. Gister heb ik een video uit elkaar gesloopt. Had gehoord dat daar ook leuke motor in zit. (www.powerditto.de).
    Maak ik hem open, zie ik alleen dit!
    [​IMG]
    Ik denk dat dat een systeempje is voor de regelaar ofzo? om te kijken wat de stand van de rotor is?
    Daarna maar ff omgedraait en ja hoor! Daar zat ie :D.
    Diameter van ruim 4 cm. Vooral het verschil met een 20mm stator vind ik wel mooi:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nou heb ik het gekke idee om nog een keer een CP-heli zelf te bouwen. (of in ieder geval wat onderdelen ervan). Zou het mogelijk zijn om met deze stator er gelijk een direct drive helietje van te maken? Zo ja, hoeveel wikkelingen met welk draad zou geschikt zijn?

    Of is het slimmer om er gewoon een flinke ragmotor van te maken?
    Ben benieuwd of er al mensen iets met zo een gebouwd hebben :D
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Niet genoeg (negen) polen voor directdrive, de diameter is ook te klein.
     
  3. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
  4. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    met 26 wikkelingen 0.5mm vloog hij dus lekker? wat was het totale gewicht van het vliegtuig? Wel interessant zo.

    en Ron, ik dacht idd al wat jij zegt over direct drive. Die van Poweditto hebben echt achterlijk veel polen en die zijn ook heel klein, maar wel ver naar buiten.
    Is dat een beetje een vuistregel? Dan je met een grotere binnendiameter/kleinere, meer polen ook meer torque kan leveren op een lager toerental?

    In een harde schijf zit ook wel een leuke. Lijkt meer op zo'n DD, maar dan in het klein. Heeft een grote binnendiameter en kleine polen.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Stel je eens een 100mm stator voor met negen polen, die worden dan onzinnig groot. In het algemeen, hoe groter de diameter, hoe hoger het koppel want koppel= arm * kracht.
    De 'oude' cd-rom discussies zijn goed bruikbaar, er is niets verandert in die tijd, behalve dat er meer leveranciers bij zijn gekomen.
     
  6. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Als ik dat daar geschreven heb klopt dat ja. Maar jij hebt een andere motor, misschien een andere toepassing, prop, accu etc... je zult toch zelf moeten experimenteren.
    Ik meen me te herinneren dat m'n shock 210 gram woog met een 3S340 pakket.
     
  7. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    oki, tnx in ieder geval. Zal nog wel wat gaan klooien. En ook nog maar eens op zoek naar meer videorecorders en dat soort dingen. Is echt leuk om die dingen te slopen en weer te kijken wat hier nou weer voor motor in zit :D
     
  8. Hoi,

    Even een vraagje tussen door.
    Ik heb hier ook een zelfbouw brushless, ook met ele 17A regelaar, die slaat ook af bij half gas.
    Wat kan de oorzaak zijn?
    En wat kan ik er aan doen?

    Groeten Marten
     
  9. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    - Accu leeg
    - Stroom te hoog
    of de regelaar houdt het niet bij:
    - timing te hoog?
    - te zwakke magneten?
    - te hoge belasting? (kleinere prop?)
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  11. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Ik had dat ook toen ik hem met 12 wikkelingen met 0.6mm draad had gewikkeld. Die draaide zo achterlijk hard. Denk dat die regelaar de timing dan niet meer bijhoud. Bij mij was de wikkelvolgorde goed, accu was vol, sterke magneten. Alleen de amps gingen wel richting de 15 amp, maarja. dat moest nog wel kunnen.
    Ik heb nu ook een hacker regelaar. Daarmee kan je 4 timings instellen. Die had het misschien wel gekunt. Maarja, heb hem nu al opnieuw gewikkeld met 0.4 mm , 27 wikkelingen, en nu doet ie het wel goed.
     
  12. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    en deze? Lijkt me al beter, hij is alleen wel erg dun (misschien een paar op elkaar plakken :D ).

    komt uit een floppydrive.
    [​IMG]
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bruikbaar en inderdaad meerder op elkaar stappelen. De koppen van de T's zijn niet allemaal hetzelfde, door ze op een slimme manier te stapelen, ervoor zorgen dat een grote kop tegenover een kleine komt, kun je een eventueel nadelig effect van het grootteverschil wegwerken.
     
  14. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    M'n oom heeft voor mn verjaardag weer een paar leuke apparaten uit de afvalbak van de universiteit nijmegen meegebracht :D
    Waaronder: fax (die mag in niet slopen van mn vader want die doet t nog :cry: ), een of andere rare mega-floppy drive ofzo, een cdrom drive en een LASERPRINTER :D waar een mega-12-polige motor in zit :D
    Die wil ik wel een keer gebruiken in een megakist, maar de polen zitten gerangschikt in groepjes van 2, dus je hebt 2 polen dichter bij elkaar, dan een grotere ruimte, dan weer 2 polen dicht bij mekaar enz. Hoe moet ik die wikkelen en hoe moeten de magneten verdeeld worden?
    Heeft wel een prachtige alu carrier (stator houder is zon lelijk woord) en mooie lagertjes.

    Die floppydrives zijn mooi ja, heb er hier ook al een paar gesloopt en zo'n stator plus rotor, asjes en carrier weegt nog geen 40 gram dus mooi voor een DD microheli dacht ik, zou dat kunnen zonder te stapelen Ron?

    Ooh ja, www.perba.com heeft me net gemaild dat hun regelaars ook instelbaar zijn, in hoeverre weet ik niet, maar de 30A en 60A regelaars kun je instellen en hebben oa instelbare timing. Bij de 60A versie staat dat al.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ook hier :) Heb je foto's? Of kom een keer met dat spul bij me langs. (Ga je in Oss, Druten of Beneden-Leeuwen naar de middelbare school?)
     
  16. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Jep, Oss :D
    Lijkt me leuk om een keer langs te komen :wink:
    Je wist me op RCgroups ook al te vinden he :lol:
    foto's:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geen idee wat dit doet. Als je hem lrk wikkelt (10 of 14 magneetpolen) zal hij zeker lopen, daar twijfel ik niet aan. Maar hoe efficiënt??

    Je zou ook steeds over/om twee polen kunnen wikkelen (Duits: 'gesehnte Wicklung"). Dan kreeg je effectief 6 statorpolen. Je moet dan 4 (snelheid) of 8 (koppel) magneetpolen gebruiken en ABCABC wikkelen.

    Lees even de tips over risicoloos testen (qua regelaar opblazen) ergens in mijn eerste bericht hier:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=240993
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kun je eens, met een ander magneetje, aftasten hoeveel magneetpolen het ding heeft?
     
  19. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Hey dat gaat goed met een ander magneetje :) en ik altijd maar klooien met een stukkie metaal...
    Hij heeft 7 (zeven, sieben, sept, seven) magneetpolen...
     
  20. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Ik meet altijd de weerstand tussen de 3 regelaardraadjes door, offie geen kortsluiting maakt.
    http://www.powerditto.de/Schemaengl.html
    Nou, heb de hele handleiding doorgelezen dus ik weet al wat meer over LRK wikkelingen :)
    Bijna onderaan staan ook een paar voorbeelden van 18 en 24 polige motortjes.
    http://www.powerditto.de/Volksmotorengl.html
    De volksmotor is ook een mooi ding, ook van een laserprintermotor gemaakt.

    6 polen kan wel ja, maar ik wil eigenlijk een flink koppel en minder polen is toch minder koppel?
    Zou je er wat aan hebben als ik keek hoe de originele wikkelingen zitten? Tips om dat precies uit te zoeken?
     

Deel Deze Pagina