Zelfbouw Dieseltje

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Alexander, 5 jan 2011.

  1. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    Hey Iedereen,

    Ik heb weer eens een plannetje in mn hoofd, het is wel een serieus idee, maar de uitvoering /completie kan nog even duren, ik heb toch (nog) geen tuin (daarover zo meer).

    Ik studeer werktuigbouwkunde, en heb t eea aan ervaring met 3d tekenen en draaien/frezen enzo, ik wil zelf ook een draai/freesbankje kopen, dan ben ik wat minder afhankelijk van de grillen van het personeel op de TU. :)

    Ik wil graag een locomotiefje bouwen, ik zit nog te twijfelen tussen LGB schaal (daar is volgens mij redelijk wat aanhang voor in NL) en 1:8 schaal (dan kan ik dr zelf op een wagonnetje achteraan rijden :D) Voor beide types geld, daar is een lekker grote tuin voor nodig om rails te leggen, dus het kan nog ff duren voordat het af is.

    Op beide schalen zijn er al een heel aantal stoomlocomotieven zelf gebouwd door mensen, en zelfs te koop van mensen/bedrijven, ik wil (zoals gewoonlijk) liever iets unieks doen :D ik wil een diesellocomotiefje bouwen! maar alles heeft een begin, eerst maar eens een werkend motorblok verzinnen.

    Het grootste probleem waar je meteen tegenaan loopt is dat een dieselmotor (van het soort dat je bij de shell kan voltanken) niet goed schaalt. er is op de door mij beoogde schaal niets beschikbaar qua inspuitpomp/injectors, en ook de benodigde compressiedruk is erg hoog. geen goed idee dus.

    wat blijft er dan nog over? benzinemotor? nitromethanol gloeiplugmotor? ether-olie dieselmotor?
    iedere soort heeft zo zn voor en nadelen..
    Benzine:
    + Bougies bestaan op kleine schaal
    + Relatief "makkelijke" motor
    - Een benzinemotor in een dieseltrein is natuurlijk geen porum!
    Gloeiplug:
    + Veel ervaring mee in de modelbouw, veel onderdelen voor beschikbaar