Zelfbouw Dieseltje

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Alexander, 5 jan 2011.

  1. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    Hey Iedereen,

    Ik heb weer eens een plannetje in mn hoofd, het is wel een serieus idee, maar de uitvoering /completie kan nog even duren, ik heb toch (nog) geen tuin (daarover zo meer).

    Ik studeer werktuigbouwkunde, en heb t eea aan ervaring met 3d tekenen en draaien/frezen enzo, ik wil zelf ook een draai/freesbankje kopen, dan ben ik wat minder afhankelijk van de grillen van het personeel op de TU. :)

    Ik wil graag een locomotiefje bouwen, ik zit nog te twijfelen tussen LGB schaal (daar is volgens mij redelijk wat aanhang voor in NL) en 1:8 schaal (dan kan ik dr zelf op een wagonnetje achteraan rijden :D) Voor beide types geld, daar is een lekker grote tuin voor nodig om rails te leggen, dus het kan nog ff duren voordat het af is.

    Op beide schalen zijn er al een heel aantal stoomlocomotieven zelf gebouwd door mensen, en zelfs te koop van mensen/bedrijven, ik wil (zoals gewoonlijk) liever iets unieks doen :D ik wil een diesellocomotiefje bouwen! maar alles heeft een begin, eerst maar eens een werkend motorblok verzinnen.

    Het grootste probleem waar je meteen tegenaan loopt is dat een dieselmotor (van het soort dat je bij de shell kan voltanken) niet goed schaalt. er is op de door mij beoogde schaal niets beschikbaar qua inspuitpomp/injectors, en ook de benodigde compressiedruk is erg hoog. geen goed idee dus.

    wat blijft er dan nog over? benzinemotor? nitromethanol gloeiplugmotor? ether-olie dieselmotor?
    iedere soort heeft zo zn voor en nadelen..
    Benzine:
    + Bougies bestaan op kleine schaal
    + Relatief "makkelijke" motor
    - Een benzinemotor in een dieseltrein is natuurlijk geen porum!
    Gloeiplug:
    + Veel ervaring mee in de modelbouw, veel onderdelen voor beschikbaar
    - Met vast aangesloten gloeipluggen ziet het dr nogsteeds als een benzinemotor uit.
    Ether-olie dieselmotor:
    + een echte dieselmotor :D (zelfontbranding door compressie)
    + ook behoorlijk wat ervaring beschikbaar, tis (zover ik weet) de voorloper van de gloeiplugmotor in de modelbouw.
    + uniek
    - waarschijnlijk uniek omdat een meercilinder verrekte moeilijk af te stellen is..
    - hoe kom ik aan de ingredienten voor de brandstof, ik weet dat ether gebruikt word bij productie van bepaalde geestverruimende middelen, dus die zal moeilijk te vinden zijn. :(

    Ik leuk zelf sterk in de richting van de zelfontbrander (wegens echte dieselmotor :D) maar ik heb wel nog wat informatie nodig voordat ik kan gaan tekenen, informatie die ik niet echt terug kan vinden op het internet, maar die mensen die ooit zo'n ding gehad hebben, of vooral, dr een hebben, me waarschijnlijk zo kunnen verschaffen..

    dingen die (voor mij) al vaststaan:
    - 4 in lijn
    - tweetakt (wegens veel minder bewegende delen)
    - schnuerle ported (schijnt meest efficient te zijn)
    - deelbare krukas, vaste drijfstangen
    - 5 punts gelagerd
    - zodat ik de kamers onder de zuigers kan delen, voor inlaatspoeling
    - electrische start (extern of intern nog niet zeker, als ik voor electrische overbrenging kies kan ik de startmotor/generator combineren :D)

    dingen die ik niet weet, of die nog niet vast staan:
    - cilinderinhoud
    - compressieverhouding(/verhoudingsbereik in geval van stelschroef.)
    - welke brandstof ik ga gebruiken
    - of ik niet beter 4 stuks goedkope 2takt nitro motortjes uit china kan halen voor de zuigers/drijfstangen/cilinderbussen, dan alles zelf draaien/frezen.
    - ontsteking 4x per omwenteling of 2x 2 tegelijk. (vorm van de krukas dus)

    en als ik voor de ether diesel kies:
    - hoeveel compressie moet zo'n motor hebben, en kan ik dr mee wegkomen door 1 vaste waarde te nemen, mn brandstofmix dr op aan te passen, en dr maar mee te leven dat ik wat minder vermogen krijg? of is dat een stom idee? (ik voel dr weinig voor om 4 cilinders allemaal apart af te stellen iedere keer als ik het ding wil gebruiken)

    ik hoop dat jullie me n beetje kunnen helpen zodat ik verder kan met mijn 10-jaren-project :)
    ik heb het hier gepost omdat hier veel besproken word over zelfgebouwde/meercilindermotoren..
     
  2. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    De motor is een "natural aspirated" of forced intake zeg maar, die met blower?
     
  3. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    Ik ga voor naturally aspirated in zoverre dat de onderkant van de zuiger + een eenwegklepje als "doorstroompomp" word gebruikt ja :)

    bij "nitro" (methanol)motortjes word hier normaal de resonantie van de uitlaat voor gebruikt (gas versnelt de cilinder uit, trekt door momentum onderdruk in de cilinder zodat er nieuw mengsel in komt, ketst dan terug zodat het mengsel niet te veel door de uitlaat verdwijnt, en dan gaat de cilinder weer omhoog..)

    blower (zoals detroit diesel) is ook leuk, maar maakt het wel een stuk ingewikkelder, dus liever niet.. (dan blaas ik alleen maar mn mix door de uitlaat naar buiten, bij directe injectie blaas je dan alleen lucht weg en heeft het wel voordeel)
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2011
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    'Nitro motor': motoren lopen niet op nitro maar op methanol.
     
  5. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    ik weet het, ik loop hier ook al n tijdje rond (ook al heb ik vooral electro vliegtuigen gehad)
    heb ff de juiste aanhalingstekens toegevoegd.. :)

    niemand die me meer kan vertellen over die ether-kerosine-olie dieseltjes?
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.745
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Bouw een FMV (inclusief de theoretische onderbouwing).
    Een (min of meer) Nederlands ontwerp. Enrico Flores is een nederlandse Italiaan.
     
  7. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Alexander, het idee van een diesel is zo gek nog niet.
    Je zou eens kunnen snuffelen naar diesels die luchtverstuiving gebruikt.
    Is weliswaar een oud principe maar wellicht toepasbaar voor wat je wil.
    Hier kun je het e.e.a. vinden m.b.t. luchtverstuiving, compressiedruk en inspuitdruk"
    Diesel Motoren met luchtverstuiving (inblaaslucht).

    groet,

    Paul
     
  8. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    FMV heb ik nog geen precieze bouwtekeningen van gevonden, maargoed, het meeste is wel uit het verhaal te destilleren. niet alles staat dr op, omdat t blijkbaar zijn wedstrijdmotoren zijn, maar er staan wel wat dingen op waar ik zeker rekening mee wil of moet gaan houden. :)

    luchtinspuiting had ik gevonden, zag dr op zich goed uit, maar ik kan zo 123 niet bedenken welk gereedschap ik moet gebruiken om gaatjes ter grootte van een speldenprik moet maken in aluminium (hm, misschien met een speld..) tenzei de injector groter word dan de hele cylinder (maar dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling) en met alle onderdelen oliedrukpomp, >30 bar luchtdruk pomp, nokkenassen met 3-4-5 excentrieken per cilinder.. gaat allemaal n beetje ver.. dat bedoelde ik ook met "schaalt slecht"
    dan kan ik nog beter gaan kijken of ik een pompje voor elkaar krijg dat een druppeltje of twee olie tot tot een zo hoog mogelijke druk krijgt, en dan directe verstuiving (zoals een plantenspuit, maar dan van metaal en (deels) in de cilinderkop) maar ook daarvoor moet er een heel klein gaatje in metaal komen.

    misschien dat ik iets kan bestellen dat lasergesneden is ofzo, dat kan volgens mij met hele kleine gaatjes..

    ik ga nog ff verder zoeken :)
     
  9. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Ja oke de motor mankeert een "scavenge efficiency" waar je blij van wordt alhoewel omkeerspoeling, want dat ben je van plan zie ik, een hoop goedmaakt.
     
  10. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    ik heb nog wat leuks gevonden :)
    Operating Fixed Compression Diesels
    modelbouw dieseltjes die zonder stelschroef lopen, en door aanpassen van belasting en brandstofmix toch soepel kunnen lopen. ook de compressiewaardes worden genoemd, eindelijk iets waar ik wat aan heb (ik was al bang dat ik tegen de 1:30 moest gaan halen, maar 1:15 tot 1:20 blijkt zat bereik te zijn. (door metalen koppakkingen van verschillende diktes "instelbaar" zolang de motor niet draait)
    gecombineerd met 1 carbje met 'spaghetti' inlaat (alle inlaatbuizen even lang) moet een eenvoudig af te stellen motor opleveren, en door de krappe luchtinlaat (en uitlaat) loopt ie ook wat laagtoeriger (das alleen maar beter in een locomotief, tis geen straaljager)

    belasting zal ik dan met een electromotor (als generator) en een constant current belasting verzorgen, makkelijk instelbaar dus. :) binnenkort eens gaan zoeken naar ether, en beginnen met de 3d tekeningen.. (en een 1 cilinder modelletje maken om te kijken of het werkt zoals ik wil..)
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2011
  11. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Is het niet simpeler en handiger om een bestaande diesel aan te passen .
    Er zijn best diesel 1 cilinders te vinden op het net /mp.
    Wil je gaan voor het zelfbouw ,pak dan ook een 1 cil .
    Op j tube staan ook semi diesels zelfbouw met een voorverwarmings stift .
    Net zoals eerder de kromhout /lans buldog .

    Een kleine 4 cil 2t zal ook nog op een hoog toerental lopen .
    Dat klinkt niet echt leuk denk ik voor in een loc.

    Groeten Wiebe.
     
  12. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    ieder type motor kun je sneller of langzamer laten lopen, door inlaat/uitlaatrestrictie, poortprofiel, compressie/brandstofverhoudingen, etc.. blijft idd dat een 2takt "zo standaard" een beetje snerpend geluid heeft, maar dat is door langzaam te laten lopen (say 2000-3000 rpm als streeftoerental) redelijk op te lossen. voor een klein locomotiefje/stoomtreinalternatief hoef je echt geen enorm piekvermogen en 14.000 rpm te hebben, ik stel de motor (/generator) gewoon zo af dat ie op een goed klinkend toerental idled, en dan ben ik zat tevreden :)

    verder kwam ik 1 of 2 echte dieselmotoren tegen die met omgebouwde injectors van een gewone dieselauto werken, en verder idd n pompverstuiver en alles hebben, heel mooi, maar een factor 3 te groot in elke richting om in een locomotiefje te passen, het onderblok alleen was al evengroot als de loc die ik voor ogen heb..
    en heb nog n zooitje 2takt en 4takt methanol/gloeiplugmotoren gevonden, 4 inlijn en v8 enzo, die klonken ook wel mooi, maar 4takt vertienvoudigd de bewegende onderdelen en complexiteit wel, ik weet niet of dat handig is om mee te beginnen..

    ik ga denk ik eerst inderdaad maar eens een bestaand blok ombouwen (kop met schroef en contrazuiger) en kijken of dat wat is..
     
  13. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Ja de locs zijn 2-takt diesel maar zonder legen en vullen van de cilinder door compressie onder de zuiger ofwel cartercompressie. De krukkast is dan gevuld met olie en de cilinder wordt gespoeld met lucht door de blower. De verbrande gassen kunnen weg want brandstof wordt pas ingespoten als de poorten zijn gesloten. De spoeling van de modelbouwmotor betekent per cilinder de krukkast afdichten en waarschijnlijk (dat is wel zeker) gedeelde drijfstangen bij meer cilindermotoren. Kiezen voor "uniflow scavenging" en een cilinderkop met kleppen dan zal je brandstof injectie mooi omzeilen (is onmogelijk) en is geen blower nodig voor cilindervulling.
     
  14. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    Zo, even een schop, van de Universiteit naar het HBO overgestapt (nogsteeds werktuigbouwkunde, dat wel), en een docent gevonden die zelf helemaal gek is van live-stoom treinen, hij bouwt ze in spoor 1 (1:32), en hij vond een treintje met een werkende 'diesel'motor echt een cool idee.

    Verder ook heel wat research gedaan naar de motortechniek, besloten dat ik toch voor een viertakt ga. Nu nog uitzoeken welke configuratie het beste past.
    Ik zit momenteel sterk te denken aan een zijklepper (L-block) 1cylinder van +/- 2.5cc, lange slag. dit zorgt dr voor dat er in de kop plaats is voor een contrazuiger. (Variabele compressie! :D) Het enige is dat ik goed op moet letten op de open ruimte in de kop dat die niet te groot word (ivm compressie.) Verder is het (bijna geheel uitgewerkte) ontwerp gewoon in de lengte schaalbaar, dus als ik ooit een 4-in-lijn of zelfs een V8 of meer zou willen bouwen, kan dat zonder noemenswaardige problemen.

    Verder berekend dat ik met 2.5cc en +/- 2000 toeren genoeg vermogen zou kunnen produceren voor (ruim) schaal-acceleratie, en t geluid klinkt dan ook nog redelijk schaal, hoop ik. Daarna kijken met n groot vliegwiel dr aan hoe laag ik het stationair kan krijgen..

    Brandstof word een mix van John Deere startvloeistof (= 80% ether, de rest olie en andere brandbare stoffen), minerale motorolie 20w50, en een kleine portie diesel of lampolie. (hoewel ie van dat laatste meer vermogen gaat ontwikkelen, en ik dat voor schaal amper/niet nodig heb, in tegendeel, ik probeer het vermogen juist zo ver mogenlijk te knijpen.)

    alternatief is een mix van voornamelijk diesel, motorolie, en een paar % MEKP als ontstekingsmateriaal, maar dat schijnt gigantisch vermogen te leveren *en* heel heet te worden, 2 dingen waar ik eigenlijk niet zo op zit te wachten, het moet juist zo tam en rustig mogenlijk. voordeel is wel dat het veel goedkoper is, en makkelijk beschikbaar.

    Een zuiger en bus draaien en polijsten zodat de compressie goed is is eigenlijk hetgeen me nog het meest tegenstaat nog aan t project. (hoewel ik ondertussen wel een beter idee heb hoe dit aan te pakken) Verder heb ik geleerd hoe ik een nokkenasje en klepjes draai, dus dat gaat helemaal goedkomen.

    Oh, en besloten, mede vanwege de tijdsperiode van de docent z'n treinen en wagons, om een DB V100 series te bouwen, je gaat natuurlijk niet een dikke moderne trein voor een setje stoom-tijdperk wagonnetjes zetten, de V 100, bouwjaar begin jaren 60 is dan nog plausibel, toen reden stoom en dieseltreinen naast elkaar in DE.
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2012
  15. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Als je op spoor 1 gaat werken, laat het diesel principe dan maar varen.
    Gewoon benzine of methanol doen.

    Ga je groter (1:8) dan zou diesel wel mogelijk moeten zijn.
    Ik heb het al gezien dus het kan.

    Maar ik zou zowiezo voor 4 takt gaan, 2 takt en dan 4 in lijn...... suc6.

    Maar ook in 1:8, misschien eerst benzine proberen ?
    Loopt veel makkelijker aan, lagere compressie, geen inspuitpomp etc nodig.

    qua geluid, ik heb een OS Max 10FP (1.76cc) voorzien van een vliegwiel van 70mm en 10mm dik.
    In plaats van 12.000 toeren loopt ie nu een paar 100 toeren stationair.
    alleen moet er wel spanning op de gloeiplug blijven staan anders dooft ie uit.

    Misschien eerst eens een keer een 1 cilinder benzine proberen te maken, later dan eens een locomotief ?
    Tis al werk genoeg om een 1 cilinder goed lopend te krijgen, laat staan een 4 cilinder.
     
  16. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    nog even terug komend op m`n bericht.

    In LGB schaal ( 1:22.5) is het bijna niet te doen om een 4 cilinder motor in een model te bouwen, je komt ruimte te kort.
    Daarnaast ben je al snel zwaar overpowered, 1 electromotor 12 volt is al genoeg.

    In schaal 1:8, dat is omgerekend spoor 7 1/4" dan heb je wel weer alle ruimte maar moet de "tuin" wel dusdanig van formaat zijn om enig spoorbaantje in te kunnen leggen, laat staan het gewicht van de loc.

    je kunt ook terugvallen op 1:11, spoor 5" of 1:16 spoor 3.5".

    Dan kun je bij clubs in Nederland ook rijden en valt het gewicht weer iets mee.
    Hoewel in 1:16 alles al weer zo klein wordt dat er concessies gedaan moeten worden.

    Let ook op de demping van de uitlaat, niet iedereen zit op een snerpende 2 takt motor te wachten, diesel of benzine.
    zelfs met 4 takt benzine is een goede en eg stille uitlaat belangrijk, anders kan je omgeving wel eens moeilijk gaan doen.

    Da`s nou het mooie van stoom...... veel minder herrie en het sist in plaats van ploft.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vonkontstekinkje... rond de 6 tientjes heb je er eentje....

    Loopt nog eens een stuk regelmatiger ook, en vermoedelijk nóg langzamer....

    Alleen zul je vast problemen gaan krijgen met slijtage van de krukas, want de dynamische druk in het lager zal toch wel erg laag worden ben ik bang....

    Groet, Bert
     
  18. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    Als ik "diesel" zeg, bedoel ik "compressieontsteking", maar dan gewoon met een carburateurtje. juist in de 1-2.5cc groottes werkt dat helemaal prima, en het heeft van nature een lager toerental dan methanol. (en misschien vergelijkbaar met benzine)

    Vonkontsteking is natuurlijk prima te doen, maar daar wil ik gewoon liever niet aan vanwege het asthetische oogpunt (benzine in een dieseltrein :p)
    Ik kwam dr zelf inderdaad ook achter dat 1 cylinder genoeg is voor die schaal, qua power, en ook qua formaat. 4 hele kleine zou natuurlijk ook kunnen, maar dat verhoogt de technische complexiteit, en voegt verder helemaal niets toe.

    Ja, ik heb zelf helemaal geen tuin, maar wel de optie op schaal 1 (1:32) te rijden.
    Uitlaat krijgt een demper en een (watergevulde) olieafscheider/demper, qua geluid moet t wel goedkomen.. ik wil sowiso geen snerpend, knetterend motortje, maar eentje die lekker rustig pruttelt. :)

    Ik hou jullie op de hoogte als ik meer weet. :)
     
  19. Wouterc

    Wouterc

    Lid geworden:
    5 apr 2009
    Berichten:
    83
    heb er niet heel veel verstand van, maar kan je diesel wel ontsteken met een vonkontsteking?

    diesel benzine is er immers voor zelfontbranding, en is veel minder brandbaar dan 'normale' benzine.
     
  20. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    het blijft gaan om het Diesel principe bij Alexander.

    dus een zelfontstekend motortje zonder bougie.

    "echte" dieselolie is waarschijnlijk niet bruikbaar, maar het zal een mengsel van ether, olie en nog iets zijn.

    Het zal wel een smeerbende worden denk ik ?
    Hoewel, met een olieafscheider scheelt het een hoop natuurlijk.
     

Deel Deze Pagina