Zelfbouw Hexacopter

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Iemand91, 10 mrt 2012.

  1. Iemand91

    Iemand91

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    178
    Hallo mensen, ik ben nieuw hier (hoewel ik al een tijdje - o.a. op dit forum - mee lees). Enkele maanden geleden werd mijn interesse in het bouwen van een multicopter weer gewekt door een artikel op tweakers forum en sindsdien ben ik wat gaan rondkijken, spullen aan het verzamelen (online dan, niet fysiek nog) en vooral veel rondlezen.

    Ik kom maar direct to the point.
    Ik ben van plan om een hexacopter te bouwen. Een copter die grotendeels zelfgemaakt is qua frame. Als ik de knoop heb doorgehakt om dit te gaan bouwen zal het voorlopig als eenvoudige copter zonder poespas worden gebruikt. Maar het moet de ruimte geven om in de toekomst bijvoorbeeld met GoPro of instap DSLR onder te hangen met FPV.
    Maar dat laatste is toekomstmuziek; het enige waar ik nu rekening mee houdt is dat de copter het moet kunnen tillen.
    Dit alles met een redelijk beperkt budget.

    Zoals gezegd; ik ben al wat aan het rondneuzen geweest, en tot nu toe is dit mijn plan:

    Frame
    Centerplate: UAP1 CC Plate
    Booms: aluminium buizen van de bouwmarkt. Ik denk aan 15x15 tot 20x20mm. Lengte weet ik nog niet.
    Landingsgestel: nog niet erg belangrijk.

    Electronica
    Board: OpenPilot is erg interessant, maar vanwege het feit dat die op het moment nog niet verkocht wordt, plus prijs ga ik nu voor deze (inclusief de USB-adapter ding voor firmware aanpassen): HobbyKing R/C Hobby Store : HobbyKing Multi-Rotor Control Board V3.0 (Atmega328 PA)
    Wat het voordeel is van deze versie 3.0 boven de 2.1 weet ik niet echt; RAM-verschil geloof ik maar of dat nut heeft?
    Motoren; nog een punt waar ik twijfel; momenteel denk ik aan NTM Prop Drive 28-36 750KV / 265W
    ESC's: HobbyKing R/C Hobby Store : Hobbyking SS Series 25-30A ESC
    Props: APC 12x4.5 (en misschien ook 11x4.5 bijbestellen; net wat beter bevalt)
    De nodige 16AWG kabels en servo-kabels voor de reciever-board.
    Oplader: Veel gebruikte en aangeraden door anderen: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Accucel-6 50W 6A Balancer/Charger w/ accessories
    TX/RX: (Als deze weer normale prijs/in voorraad is of de - zoals sommigen beweren dat die er komt - nieuwe komt) HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver (Mode 2) (v2 Firmware)
    Batterij: Om even vol te houden: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 5000mAh 4S 20C Lipo Pack
    (Ik weet nog niet hoe ik bedrading precies ga doen; of een power-harness of een connection board. Dan heb ik een nodig die zo'n 100A aankan; berekeningen geven aan dat ik maximaal zo'n 92-32 Ampere er door jaag)

    Ik heb al berekeningen gedaan en kom op zo'n 1500gram totaal. Met een eventuele GoPro, FPV en spul op zo'n 2KG. Met eCalc kom ik op ongeveer de volgende waarden:
    1500 gram: http://i.imgur.com/w6lK9.jpg
    2000 gram: http://i.imgur.com/dMl0C.jpg

    Wat denken jullie hiervan? Waar ik vooral mee zit te rekenen (opzich ook wel logisch natuurlijk) zijn de motoren. Ik begon met deze (HobbyKing R/C Hobby Store : hacker Style Brushless Outrunner 20-22L), toen deze (HobbyKing R/C Hobby Store : NTM Prop Drive Series 28-30A 750kv / 140w) en nu dus de grote broer van #2.
    Zijn die motoren waarmee ik nu rekenen misschien niet een beetje to much? Kan het wat minder. Of andere ideeën?

    Het heeft allemaal geen haast. Met huidige plannen ben ik al een paar maand mee bezig. Gewoon rustig af en toe naar kijken.
     
  2. Iemand91

    Iemand91

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    178
    Niemand die hier ideeën over heeft?:eek:
     
  3. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Ziet er goed uit, beginnen bouwen dus!

    Alleen die props zou ik standaard 11x4.5 nemen, dat leunt dichter aan bij wat de fabrikant voorschrijft. 12x4.5 is redelijk groot.
    Maar je kan ze natuurlijk allebei bestellen.

    Succes!
     
  4. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    Kijkend naar de outputs van Multicalc zie ik dat je hovert bij 26%(1500gram) en 35% throttle (2000 gram). Dat lijkt me niet ideaal, maar misschien dat iemand anders daar meer over kan zeggen.

    Waarschijnlijk kom je met bovengenoemd advies iets beter uit.
     
  5. Iemand91

    Iemand91

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    178
    Dit zou wel moeten vliegen inderdaad. Maar ik heb nog zo m'n twijfels/vragen e.d:

    - Die motoren zouden gewoon moeten werken voor deze hexa (ook i.c.m. gewicht), maar ergens vermoedt ik dat ze ook wel vrij zwaar bemeten zijn. Zijn lichtere motoren geen - betere - optie?
    - Frame wordt geloof ik echt een ding wat ik ter plaatse verzin; 2 platen met daartussen de armen. Daarboven op moet ik dan de controller, ontvanger, lipo (en nog graag een dome) verzinnen.
    - ESC's; meestal worden die op de armen geplaatst. Nou worden die ook wel eens op de centerplate gezet. Kan dat zomaar? (warmte-afgifte, lengte van kabels, ruimte).
    Dat zou er namelijk wel een stuk beter uitzien (kabels door de armen dus niets op/aan de armen)

    Eventuele wetgeving.
    Ik heb die FPV forums doorgelezen en daar ontstaan verhitte discussies over wat wel en niet mag. Maar als ik eventueel aan (FPV) begin:
    - Ik woon aan rand van dorp, beetje over weilanden naast huis/eigen huis vliegen mag gewoon.
    - FPV; frequenties en zendervermogen: zoiets (HobbyKing R/C Hobby Store : 5.8g 200mw FPV Wireless AV Tx & Rx Set) mag toch gewoon?
    Deze man heeft het ook gehad over 5.8GHz FPV wat dirt-cheap was (o.a. met gebruik van zo'n cloverleaf antenne.)

    Maar FPV is verre toekomst. Eerst maar 'ns een hexa kopen/bouwen.
    En €€ in de gaten houden. Origineel plan was rond de €200 voor alles. Dat gaat nu richting de €250+...

    Inderdaad. Met 11" props wordt dat iets hoger. Dat houdt ook verband met die motors...
    (Iemand adviseerde mij 12" voor deze motors namelijk)
     
  6. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    5.8ghz tot 25mw
    2.4ghz tot 10mw

    Dat zijn de legale frequenties en vermogens.
     
  7. Iemand91

    Iemand91

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    178
    Bedankt. :thumbsup:
    Zit er dus onder.

    EDIT: oh ja, je hebt gelijk. Ik dacht even 2.5 is 250mw. Maar goed, dat is een zorg voor later.
    Waaruit blijkt dat heel veel mensen dus eigenlijk illegaal bezig zijn?
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2012
  8. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Nee 200mw is veel meer.
     
  9. Iemand91

    Iemand91

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    178
    Goed, terwijl de zoektocht naar de juiste motors doorgaat; heb ik nog wat vragen;

    - Wat als ik de ESC's op de centerplate bevestig (als dat lukt, plate is maar zo'n kleine 16cm doorsnede), eventueel met een dome erop. Gaat dat veel problemen geven? Storingen, of warmte-problemen.
    Dat zou er namelijk wel een stuk beter uitzien.

    - Wat is voor mij het praktische verschil tussen deze 2 boards?
    (HobbyKing R/C Hobby Store : HobbyKing Multi-Rotor Control Board V2.1 (Atmega168PA))
    en
    (HobbyKing R/C Hobby Store : HobbyKing Multi-Rotor Control Board V3.0 (Atmega328 PA))
     
  10. Douwe74

    Douwe74

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    1.460
    Volgens mij heeft de laatste wat meer geheugen dus als ze flink verder gaan met het ontwikkelen van de firmware dan zou je met de eerste eerder de kans hebben dat de nieuwe firmware niet meer gaat 'passen'.

    (zie ook de eerste pagina van dit document: http://www.atmel.com/Images/8161s.pdf)
     
  11. Iemand91

    Iemand91

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    178
    Zoiets dacht ik al, dat wordt versie 3.0 dus voor mij.

    "ns kijken of ik wat aluminium buizen in de bouwmarkt kan vinden.
    15x15/16x16mm of 20x20 o.i.d...
     
  12. Douwe74

    Douwe74

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    1.460
    De meeste bouwmarkten hebben wel 15x15 profielen in het assortiment.

    Ik ben een tijd op zoek geweest naar 10x10 maar dit is niet te vinden in de standaard winkels (gamma, karwei, formido etc.), ik kon het alleen krijgen bij een Hornbach.
     
  13. Iemand91

    Iemand91

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    178
    Ik kijk wel wat ik vind, van bouwmarkt profielen tot gordijnrails dus...

    Het is meer wat het beste is qua sterkte; aangezien het aardige zware motors zijn...
     
  14. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Bwa... Zelf heb ik het nu ook eens geprobeerd op m'n quad. Het is de moeite niet echt waard. Veel werk en scheelt een verdieping in hoogte. Om nog maar te zwijgen van eventuele storing dat ESC's kunnen veroorzaken.
    Als ik van jou was zou ik ze gewoon op de armen monteren, zeker bij een hexa. Dat zijn wel heel veel ESC's om weg te werken.
    Zo heb ik ook m'n hexa opgebouwd, ESC's op de armen.


    Trouwens, 15 x 15 is een overkill. Die 10 x 10 alu van bij Hornback is supersterk. Meer heb je niet nodig, geloof me!
    Het zou zonde zijn van het extra gewicht...
     
  15. Bertsjuhn

    Bertsjuhn

    Lid geworden:
    4 aug 2011
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Zuid Limburg
    ik gebruik ook 10x10 van hornbach voor mijne.
    (1 meter weegt iets van 95g :))
     
  16. Iemand91

    Iemand91

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    178
    Ja, dat dacht ik ook al. Het zou natuurlijk wel erg mooi staan, zo mooi weggewerkt, met de kabels eventueel door de armen.
    10x10 van de bouwmarkt is sterk genoeg voor die motors (HobbyKing R/C Hobby Store : NTM Prop Drive 28-36 750KV / 265W) i.c.m. een gewicht van 1500 - 2500gram (meestal 1500 waarschijnlijk)?
    Iemand heeft mij stevig aangeraden om geen 10x10 o.i.d. te nemen. Eerder 16x16 of zelf 20x20...

    Jammer dat ik die motoren niet in ecalc kan invoeren. Zou wel manueel kunnen maar dan heb ik waarden nodig die ik niet weet (Kv, weerstand, no-load Current, Limit (up to 20s), # mag. Poles, Case length)
    Want ik weet vrij zeker dat de ESC's te 'zwak' zijn (meer Ampere aan moeten kunnen), batterij-duur is anders, totale Ampere door de power-harness/board enz.

    Net nog even gewicht weer berekend. M'n schatting van 1500 gram totaal klopte aardig :D

    Armen: 95gr/m = 199.5gr.
    Frame: 45gr/st. = 45gr.
    Board: 15 gr. = 15gr.
    Motors: 87gr./st. = 522gr.
    ESC's: 22gr./st. = 132gr.
    Props: ??
    Lipo: 536gr./st. = 536gr.
    Zender: 18gr. = 18gr.
    Totaal (zonder schroeven, kabels etc): 1467.5 gram.
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2012
  17. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    alle regelaars in het midden kan prima, heb ik nu ook op mijn mini quad.
     
  18. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Mooi is het wel, maar echt veel meer werk. En veel meer gepruts als je eentje moet vervangen of nakijken.
    Het is een persoonlijke keuze.

    Geloof me nou maar, 10x10 is beresterk en geeft geen vibratie. Je mag wel niet minder gaan.
    Bv. die armen van Jakub's frame is 8x12, da's echt te licht. Ondertussen is Jakub ook al overgestapt op 10x10 dacht ik.
    Mensen die meer aanbevelen boren achteraf gaten om de armen terug lichter te maken. Ikzelf zie er het nut niet van in, echt niet nodig.

    Hoe kom je daar precies bij?
    De keuze van je ESC's hangt volledig af van hoeveel stroom je motoren maximaal kunnen verdragen. In jouw geval 18A. In principe kun je al vliegen met 18-20A ESC's, voor de zekerheid kun je een slagje zwaarder nemen 25-30A ofzo.
    Maar NOG zwaarder nemen is gewoon een overkill en totaal overbodig. Je motoren kunnen nl. niet meer stroom aan.

    Ikzelf heb motoren die maximaal 18A verdragen. De ESC's zijn SS 18-20A. M'n hexa weet iets van 1500 gr.
    Mijn stroomverbruik in hoover is slechts 22A (in totaal voor de 6 motoren!!)
    In werkelijkheid zul je in de zotste omstandigheden misschien kortstondig maximaal 15A/motor halen, nooit de vooropgestelde 18A.
    Of je hexa zou al veeeeeeeeeeeel zwaarder moeten worden.
     
  19. Iemand91

    Iemand91

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    178
    Da's waar. Denk dat ik het ook maar gewoon op de armen moet plaatsen. Kan altijd nog anders doen.
    Nou, dan vertrouw ik maar daarop. Die aluminium buizen zijn ook goedkoop dus. En de manier van bouwen die ik in m'n hoofd heb zorgt ervoor dat buizen vervangen door dikkere exemplaren niet zo'n probleem moet geven.
    Ik geloof dat ik qua ampere/ESC verhaal een beetje zat te slapen idd. Dat is inderdaad maximaal 18A per motor. Maar dat is in theorie ook maximaal 18x6=108A door de powerboard/harness (wat ik ga doen weet ik nog niet). Throttle zal ook lager zijn neem ik aan.

    Maar ik wacht nog met kopen/bouwen. Die Turnigy 9X is veruit het interessantste tx/rx geval en die is nu niet of nauwelijks te verkrijgen (bovenop het feit dat die in prijs is gestegen). Dus zolang ik nog geen zekerheid heb qua tx/rx begin ik nog niet.
     
  20. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    Als je wilt wachten tot ie op voorraad is, maak je weinig kans er een te bemachtigen. Zodra je namelijk een melding krijgt dat ie op voorraad is, is ie alweer uitverkocht. Als je'm echt wilt, moet je'm gewoon alvast kopen zodat je op de backorder lijst komt. Je kunt ze eventueel ook op ebay kopen. Zoek dan op FlySky TH9B.

    Ik wilde m ook, maar had geen zin om te wachten. Heb een MX16 gekocht en daar een Frsky module ingezet.
     

Deel Deze Pagina