Zelfbouw rc buggy

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Rick L, 2 jul 2013.

  1. Rick L

    Rick L

    Lid geworden:
    2 jul 2013
    Berichten:
    4
    Hallo iedereen ik ben nog nieuw dus ik zal me even kort voorstellen, Mijn naam is Rick ik ben 16 jaar en samen met een vriend Hebben wij als PWS(profiel werkstuk) om zelf een offroad radiobestuursbaren buggy te maken. Omdat we ons nog niet eerder met deze hobby bezig hebben gehouden is het heel veel informatie en heel veel dingen om rekening meet te houden in een keer.

    Het idee is dus om zelf een offroad buggy te maken die niet uit een bouwpakket komt, we hoeven natuurlijk niet alle onderdelen zelf te maken zoals een elektromotor of een stuurservo maar wel zoveel mogelijk. Als het goed is zijn dit alle dingen die er in ieder geval in moeten zitten
    RC-Junkies.com
    Alle hulp tips en sites of ouderen forumberichten met informatie zijn welkom.
    alvast bedankt
    mvg Rick
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    De bedoeling van zo'n werkstuk is ook dat je dingen zelf uitzoekt. Anderen alles voor je uitzoeken is niet leerzaam....

    Laten we beginnen met de vraag wat je mogelijkheden zijn.

    - Kan je draaien en frezen? (misschien CNC?)
    - kan je kunstof(harsen) gieten?
    - Kan je tandwielen maken?

    Uiteindelijk komt het er op neer dat je de aandrijflijn van een bestaande auto moet pakken en van daaruit wel een chassis en een ophanging uitvogelen.
     
  3. Maurice2

    Maurice2

    Lid geworden:
    10 aug 2011
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Arnhem
    In hoe verrre moet de buggy gaan werken? Wil je er gewoon wat mee rond rijden of wil je er echt mee gaan stunten, paar meter hoog springen bijvoorbeeld. Dus wat zijn de eisen er aan?

    Maar inderdaad, wat voor n materiaal en machines hebben jullie beschikbaar.

    Grootte?

    Even, welk niveau doen jullie (gewoon nieuwsgierig)
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
  5. Maurice2

    Maurice2

    Lid geworden:
    10 aug 2011
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Arnhem
    hou er wel rekening mee dat dit geen hobby printertje is, die onderdelen zijn best groot, waarschijnlijk industrieel gevalletje. Maar valt grotendeels (frame) te maken van een paar goede plaatjes lexan. Als je de goede hebt kan je hem koud buigen.
     
  6. Rick L

    Rick L

    Lid geworden:
    2 jul 2013
    Berichten:
    4
    Heel erg bedankt voor de reacties

    We doen beide VWO

    Het idee is dat het veel terreinen aan kan dus er komt wel een sterke motor in maar er hoeft niet een enorme vering in om meerderen meters hoog te springen of te stunten, de grote van de auto maakt niet uit.

    En het is inderdaad het idee dat we veel zelf uitzoeken en dat hebben we dan ook al gedaan. het is echter wel erg handig als er dan forums of sites zijn van mensen die zelf ook al zoiets hebben gedaan om daar informatie van over te nemen.

    Over de mogelijkheden dat frame kunnen we wel zelf maken, CNC hebben we waarschijnlijk geen toegang toe we kunnen misschien wel naar een universiteit toe als Delft of Eindhoven.

    We hoeven niet alles zelf te maken zoals elektro motors, stuurservo's, snelheid regelaars en accu's mogen we gewoon aanschaffen.

    Als iemand aanraders heeft over welke motor en dergelijke we het beste kunnen aanschaffen zou ik het graag horen ook zijn nog steeds allerlei informatie sites welkom
    mvg Rick
     
  7. MarkyB

    MarkyB

    Lid geworden:
    30 aug 2009
    Berichten:
    399
    Locatie:
    Online
    Lekker makkelijk zo. Wat heb je zelf al gedaan behalve dit leuke idee bedenken?

    Anders kan je uit het blote hoofd ook een leuk model uit triplex figuurzagen en hier 4 wielen aan vast schroeven.
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Er komt een sterke motor in klinkt als dat er al een motor is gekozen, vervolgens blijkt dat de afmetingen van de auto nog niet vast staan, en dan verwacht je, zonder dat we weten hoe groot de auto wordt, een passend advies voor de motor? :confused:

    Trouwens, toen ik op het VWO zat schreef je "grootte" met dubbel "o" en dubbel "t". ;-)
     
  9. Rick L

    Rick L

    Lid geworden:
    2 jul 2013
    Berichten:
    4
    Het idee is niet dat we alles zelf hoeven te maken. het idee is dat we zelf het frame maken en dingen aanpassen maar de elektronische binnenkant mogen we aanschaffen. Dus als iemand een aanrader heeft graag laten horen. Dit mag ook best een kit zijn waarvan we bijvoorbeeld de binnenkant kunnen gebruiken en dan zelf de rest maken.

    Ook weten we nog niet welke motor we precies willen hebben, maar we weten al wel dat er een vrij sterke motor in moet hij moet bijvoorbeeld redelijk sterke hellingen aankunnen.

    we hebben dus al wel veel informatie opgezocht maar weten gewoon nog niet welke elektronica het beste is daarom vragen wij hier hulp aan mensen met ervaring.
     
  10. bobbeldorp

    bobbeldorp Guest

    wat ik hier uit begrijp is dat het nog om een plan gaat... hartstikke leuk zou ik zeggen.

    bekijk verschillende modellen en kijk wat je er leuk aan vind... verzamel dat, ga eens tekenen en bepaal een schaal.

    bepaal hoe je de vering wil hebben, (staand of liggend) wil je 2 wielen aandrijven of 4 en maak zo een ontwerp. post de tekeningen hier en er zijn vast zat kundige mensen die je goede tips kunnen geven over hoe je ontwerp nog beter te maken.

    als je kan hard solderen kan je kiezen voor een buizen frame. zie je niet veel, maar is wel thuis goed te maken met weinig ervaring en beperkt gereedschap. hard solderen is ook niet zo moeilijk om te leren overigens. het vergt wel veel tijd.
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Bepaal dan eerst de afmetingen van de auto, schaal 1:10, groter, kleiner. Voor elke schaal heb je andere componenten nodig, ga je een "maatje 370" motor in een 1:5 auto zetten, gaat dat niet goed komen, al is het, voor de schaal waar de motor voor bedoeld is, een "sterke motor". Geldt ook voor de servo's, een servo die prima werkt in een schaal 1:5 buggy, is weer veel te groot voor een 1:10 auto. "Het beste" is dus lastig aan te geven, als je niet eens basis dingen als de afmetingen van je project hebt vastgelegd.

    Met "we hebben al veel informatie opgezocht maar willen nog meer weten" kunnen we dus heel weinig. Waar wil je de auto gaan testen, op een zandheuvel, op stenen, een BMX baan? Of een testopstelling in een lab, met een vlakke plank als "helling"? Moet de auto ook nog een beetje snel naar boven, of is "als ie maar boven komt" al goed genoeg? Allemaal omstandigheden die invloed hebben op wat voor je project het beste is.
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Welke informatie? Als je plannen hebt laat je het idee wel wat verder uitgebreid zien dan wat je nu doet, nu lijkt het of je echt nog niets weet. Als je info opgezocht hebt weet je ook waar je problemen en uitdagingen liggen en welke motoren zoals gebruikt worden.

    Maar laat ik je een hint geven. Een motor in de 1:10 buggy is een 540 formaat. Komt in brushed en brushless waarbij brushed zeer betaalbaar is. Aan de motor zit ook een tandwielverhouding gekoppelt, met name Tamiya modellen hebben deze verhoudingen in de specs opgenomen.
    Uiteindelijk zal ik je adviseren om voor een 2wd buggy te gaan, een compleet bestaande tandwielenkast met motorhouder kan je zo op een willekeurig eigenbouw chassis schroeven.

    Om je wat idee'jes te geven:
    Untitled Document
    Untitled Document
    Untitled Document
    Untitled Document

    En als je dan toch de blitz wilt stelen met techniek, verdiep je dan in alternatieve ophangingen:
    Untitled Document
    (niet aan te raden voor offroad)
     
  13. Maurice2

    Maurice2

    Lid geworden:
    10 aug 2011
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Arnhem
    Onder 1/10 zou ik niet gaan, hoe kleiner hoe minder tereinwaardig hij gaat worden.

    Even over wat anders, ben je van plan na dit project er nog iets mee te gaan doen of denk je dat het daar stopt? En wordt het project door school betaald of moet je dat zelf doen?

    Brushed/brushless, nimh/lipo(+lader), 2,4Ghz/27Mhz zitten toch wat prijsverschilletjes in. Zou zonden zijn als je een duur set aanschaft en er daarna niks meer mee doet.

    Klinkt als een technasium projectje, is het niet wat laat voor de zomervakantie?
     
  14. Rick L

    Rick L

    Lid geworden:
    2 jul 2013
    Berichten:
    4
    Ontzettend bedankt voor alle informatie hier kunnen we echt iets mee

    We wouden inderdaad voor schaal 1:10 gaan met een brushless motor en een zelfgemaakt frame met zelf gemaakte veringen en dergelijken.

    En we hebben nu al zomervakantie maar het is dan ook het PWS voor volgend jaar dus we hebben nog bijna een jaar maar omdat we ongeveer weten hoe moeilijk en precies alles is wouden we wel op tijd beginnen vandaar.

    Nogmaals bedankt
    mvg Rick
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Voor het pure klimwerk is een borstelmotor met veel turns, bijv 55, ook een optie.
     
  16. Maurice2

    Maurice2

    Lid geworden:
    10 aug 2011
    Berichten:
    447
    Locatie:
    Arnhem
    Al ingelezen?

    Anders wat info hieronder

    Kv = rpm die de motor onbelast draait per volt, 3500kv op 7,4V is dus 3500*7.4=25900.

    Lipo = lithium polymer (of zoiets, google even), krachtig soort accu die 3.7V per cel levert. Het aantal cellen wordt aangegeven in S, 2S betekend 2 cellen, 3S is drie cellen. De grootte van die cellen in Mah.

    Nimh = oude soort accus die minder krachtig zijn en een groter verschil in voltage hebben als lipos. Daardoor kan de accu in het begin goed genoeg zijn, aan het einde niks meer zijn. Linear verband eigenlijk, als ik er wat wiskunde bij mag halen. Lipo gaat meer heel lang een heel klein beetje naar beneden, aan het einde heel snel.

    Dan heb je nog grootte van motors, in m`n 4pede ligt een 540, (diameter) en die is 36mm, in m`n 1/16 e-revo vxl ligt een 380 was dacht ik 28mm. Dus als als als je een 1/10 wil gaan maken dan kan je er over nadenken om richting een 540 te gaan.

    Dan moet je er een regelaar voor hebben. Bij de brushless motors en regelaars heb je een regelaar die bepaald hoe hard je motor draait, bv 1000rpm, dan wil de motor met al zijn kracht die 1000rpm proberen te halen. De motor vraagt het amperage die die nodig heeft, de regelaar bepaalt hoe snel de motor draait. Stel dus je regelaar af op je motor, is je motor continu 60A, koop dan een regelaar die het liefst 70A continu aan kan. Dan weet je dat de kans vrij klein is dat die doorbrandt. Ookal blijft die kans bestaan, die is er bijna altijd.

    Verder, als (als als als) je een lipo koopt. Wees je ervan bewust dat deze kan [URL="[/URL] (kijk maar even... snap je wel wat ik bedoel). De kans is niet groot, maar kijk er gewoon maar uit. Om de kans zo veel mogelijk te beperken moet je een aantal dingen doen. Ten eerste, een goede lader (en die zijn duur), hij moet echt geschikt zijn voor lipo laden. Niet een nimh ladertje, hij moet namelijk het voltage verschil tussen de cellen zo goed mogelijk weten te beperken. In tegenstelling tot nimh waarbij elke cel na elkaar en dus apart van elkaar wordt opgeladen, bij lipo worden ze zo goed mogelijk tegelijk opgeladen. Een betere lipo lader kan dat beter dan een slechtere, hoe slechter hoe sneller je accu stuk is. Dus een goede lader betaald zich binnen een paar jaar terug. Wil je er mee door, koop dan een goede, is dit eenmalig (waar ik niet op hoop :D) dan kan je ook een goedkopere kopen.

    Dan heb je nog zenders (ja wordt idd een lang lang verhaal, maar toch, ik hoop dat het een beetje helpt)

    Je hebt 27mhz en 2.4Ghz, de eerste werkt met kristalletjes en de tweede niet, de tweede is ook gedeeltelijk onverstoorbaar. De tweede is duurder, de eerste werkt iets minder fijn en heeft een lange antenne.

    Ehh, dat is het denk ik wel zon beetje, zullen vast wat foutjes tussen staan. Als iemand iets leest, zeg het dan even. In ieder geval is dit een deel van wat ik de afgelopen anderhalf jaar heb geleerd. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Als je iets niet begrijpt, vraag het ook gerust.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina