zelfbouw rookgenerator

Discussie in 'Model elektronica' gestart door c.detheije, 29 mrt 2010.

  1. c.detheije

    c.detheije

    Lid geworden:
    17 jan 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Maastricht
    Ik heb een prototype gebouwd en getest. Hieronder het bouw verslag en test resultaten.

    Ik heb een rookgenerator gebouwd die 40x40x70 mm groot is en niet meer dan 10 euro kost. Meeste onderdelen komen van "C" en de rest van locale modelwinkel

    Bestel lijst:
    - Ventilator 40x40 mm 12 volt. product nr:998641 prijs 7.79
    - weerstand 12 Ohm 5w. product nr:428263 prijs 0.56
    - plexiglas 3 mm
    - lijm: ruderer L530
    - 2 compenten lijm
    - seuthe rookolie of lampenolie
    - glasvezel mat (ga die niet kopen, vraag een stukje bij een garage of mail mij)
    - watten (uit vrouw's kast)
    - transparante sanitair kit

    protocol:
    - De rookgenerator kan gebouwd worden zo groot en klein als je wilt.
    - Dit protocol is gebaseerd op een accu van 7,4 volt.

    - verwijder de beschermlaag van de weerstand met bijvoorbeeld een schroefbank of hamer(tje) en maak goed schoon.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    - We gebruiken de glasvezel om een capillaire werking tot stand te brengen.
    - Bind de glasvezel om de weerstand zoals in de foto en houdt genoeg over om de olie te kunnen bereiken.

    [​IMG]

    - Bouw nu je rook generator met de afmetingen die je graag wilt. Het plexiglas heb ik met de ruderer L530 verlijmt en voor de afdichting van de deksel heb ik sanitair kit gebruikt. Zorg ervoor dat er een reservoir komt voor de olie waarin je de watten doet. Deze watten moeten beschermd worden van het hitte element, dus wellicht een metale rooster er overheen zetten (zie foto). De weerstand ruim boven het rooster plaatsen zodat er een ruimte ontstaat voor de rook opbouw.

    - In het resvoir komen 2 gaten:
    1 voor de lucht uit de ventilator, hoe grote deste meer lucht er bij kan en deste groter de verdunning. wellicht moet je klein beginnen en steeds vergroten tot juiste verhouding.

    2 de uitgang voor de rook. Maakt niet veel uit hoe groot. hoe groter, deste trager de rook eruit komt.
    [​IMG]

    - Het geheel kan op een race accu van 7,4 volt aangesloten worden en klaar is ie.

    [​IMG]
    [​IMG]


    Veel plezier ermee
     
  2. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Ziet er goed uit man.
    Maar die witte rook?(heeft iets met de paus te maken)
    Heb je al iets bedacht on deze grijzer of zwarter te maken?

    Ik kan mezelf bedenken om de voltage vent.-moter+(rook)weerstand via gas in toerental te verhogen of te verlagen, waardoor je meer verschil krijgt in stationair draaiende motoren of motoren welke harder moeten werken.
    Dit zou moeten kunnen werken toch?

    En die watten zijn eigenlijk om de rookvloeistof te stabiliseren?

    Je heb waarscheinlijk plexiglas gebruikt om tevens te kunnen zien of er nog rookvloeistof in zit?

    Hoe zit het met het gaatje tussen de ventilator en de rookruimte?
    Stel ik bouw zoiets in ,in de bovenbouw van een schip, maar tijdens plaatsen en verwijderen van de bovenbouw moet ik deze kantelen.
    Kan dan de olie/rookvloeistof er uit kunnen lopen?

    Nog een vraag: de werstand welke je gebruikt op 7.2V is 12 Ohm en 5 watt.
    Dit alleen al geeft een stroom van 0,6 A.
    Daar komt dan nog een beetje voor de ventilator bij?
    klopt dit?

    Dus zou dit werken op een variabelle spanning van de E.S.C als je de waardes aan zou passen?

    Laatste vraag: In wat voor model heb je dit toegepast?
    oeps en nu niet antwoorden : in de tom tom voor indianenstammen hè, die werken met rooksignalen.

    gr Richard
     
  3. c.detheije

    c.detheije

    Lid geworden:
    17 jan 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Maastricht
    rookgenerator

    veel vragen en helaas weinig antwoorden.

    - De kleur van de rook is inderdaad wit, mocht iemand weten hoe ik dit kan veranderen dan hoor ik dat graag.

    - Ik ben van plan de ventilator op de ESC van de motor aan te sluiten en eventueel in combinatie met een schakelaar. Hiervoor zul je wat diodes ertussen moeten plaatsen. (twijfel over de richting, maar daar weet vast wel iemand het antwoord op)

    [​IMG]

    - Het kantelen van de opbouw van een schip met de rookgenerator erin. Dit kun je maken door de behuizing zodanig te maken dat de vloeistof opgevangen word. zie plaatje. plaats de gaten in het midden gedeelte en je hebt geen last van lekken.

    [​IMG]

    - Ik weet niet wat het uiteindelijke verbruik is van de unit.
     
  4. timvaneert

    timvaneert Guest

    De kleur veranderen is niet mogelijk, er hebben verschillende mensen van het BTN forum (RC tank forum) geprobeerd dit te doen. Maar het is niet mogelijk, omdat de rookolie wordt verhit en hierdoor komen dampen die de rook vormen. Ze hebben trouwens wel uitgevonden, om de geurtjes te veranderen;).

    Tim
     
  5. Sg6

    Sg6

    Lid geworden:
    29 mrt 2010
    Berichten:
    75
    Hoi,

    Zeer interessant ivm rookgenerator.
    Ik heb ergens gelezen dat men vuile olie eens heeft gebruikt en dat dit iets zwarter kleur gaf. Of het effectief waar is is een goeie vraag!
    Waarvoor dient de watte eigenlijk? De watte is ingedrenkt met olie?

    Mvg
    Andries
     
  6. Henk Grondman

    Henk Grondman

    Lid geworden:
    3 feb 2010
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Oss
    Hallo,
    In plaats van perspex heb ik printplaat gebruikt voor de rookgenerator.
    Geen lijm maar gewoon solderen en werkt perfect. De ventilator komt uit een computer die toch al stuk was. Inmiddels 2 stuks besteld op 5 volt( mijn boten varen op 6 volt). De vloeistof is wat prijzig maar een kennis in de chemie heeft aangeboden om eens wat te proberen. Als ik wat weet horen jullie het.

    Henk
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2010
  7. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Hallo Henk

    Heb je het over de prijs van de rookvloeistof en dus over een goedkoper alternatief, of over het zwarter maken van de rook?
    Of beiden(twee vliegen in een klap)!!

    gr Richard

    ps : printplaat is een goed alternatief , maar je kan er niet doorheen kijken, om te zien hoeveel rookvloeistof er nog inzit.
     
  8. Henk Grondman

    Henk Grondman

    Lid geworden:
    3 feb 2010
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Oss
    Hallo,
    Ik weet niet waar het op uit komt. Ik heb wel gevraagd om de rook zwart te krijegn, ik ben benieuwd waar zij mee komt.

    Henk
     
  9. timvaneert

    timvaneert Guest

    Dat hoeft ook niet, dit merk je vanzelf wel. Het begint met veel rook, en als ie bijna op is meestal 15 minuten veel minder. Tijd zat om hem bij te vullen toch?

    Tim
     
  10. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Heb je het gat waar de lucht door wordt geblazen aan de bovenkant van het middenschotje gemaakt? En hoe groot is dat gat geworden? Ik ben namelijk druk bezig ook één te maken. En hoort het zo dat de weerstand zo warm wordt dat hij doorbuigt als hij geen contact maakt met vloeistof of heb ik de verkeerde weerstand gepakt?
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2010
  11. c.detheije

    c.detheije

    Lid geworden:
    17 jan 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Maastricht
    Het gat moet langs de weerstand zitten en het beste erboven zodat er een werveling van lucht optreed voordat het eruitgeblazen word.

    Doorbuigen bij 7,4 volt heb ik nog niet gezien. De weerstand moet ook niet roodgloeiend worden. Wellicht dus de verkeerde.
     
  12. c.detheije

    c.detheije

    Lid geworden:
    17 jan 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Maastricht
    Ik ben benieuwd, hopelijk word het niet te toxisch.
     
  13. JiB

    JiB Guest

    Interessant experiment. Hoeveel rook maak je hier nou mee?
     
  14. Arie de Koning

    Arie de Koning

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lopik
    Mooi, even volgen
     
  15. robert-jan o

    robert-jan o

    Lid geworden:
    14 feb 2009
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    hallo allemaal
    ik heb even een vraagje waarom moet er glasvezel om de weerstand? kan je die weerstand niet in het vloeistof plaatsen?
     
  16. Olap

    Olap

    Lid geworden:
    7 dec 2008
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Schoonebeek
    Dan komt er denk ik te veel vloeistof in één keer bij de weerstand en heeft die geen tijd om goed op te warmen. Dan zal de vloeistof gaan koken en krijg je pas hèèl laat rook.
     
  17. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    zou lampolie niet werken voor zwartere rook?
     
  18. c.detheije

    c.detheije

    Lid geworden:
    17 jan 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Maastricht
    glasvezel

    de weerstand kan niet in de oplossing, de weerstand word niet warm genoeg daarvoor. Met de glasvezel komt er net genoeg vloeistof op de weerstand om de temperatuur goed te houden.
     
  19. c.detheije

    c.detheije

    Lid geworden:
    17 jan 2007
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Maastricht
    lampenolie geeft geen zwartere rook, deze unit werkt goed met lampenolie en geeft alleen witte rook.
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Door de capillaire weking zuigt de glasvezel de olie op en die verdampt op de weerstand/gloeispiraal.
    Op die manier ben je niet afhankelijk van het niveau in het reservoir. Zit me af te vragen of een 12 volts gloeielement uit een diesel ook het gewenste effect zou kunnen genereren. Grote vraag in natuurlijk welke ongeveer de juiste weerstand heeft. Met vr. gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina