zelfbouw shunt-weerstand voor meten van grote stromen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ron van sommeren, 1 feb 2006.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De meeste universeelmeters kunnen niet meer stroom meten dan 10 of 20Ampère. Te weinig voor veel elektrotoepassingen. Een shunt is een weerstand met een zeer lage waarde die tussen de regelaar en de accu gezet wordt (in serie dus) om zo grote stromen te kunnen meten. De stroom door de shunt (en door de regelaar) veroorzaakt een geringe spanningsverlies over de shunt. Door dit spanningsverlies te meten, kan de stroom bepaald worden. Een aantal zelfbouw shunts:
    Home-Made Current Shunts for Measuring Motor Current - RC Groups

    Pas op met lange draden tussen regelaar--shunt--accu, kan je regelaar kosten. Hou de extra meetbedrading en/of de meet tijd kort. Zie
    too long battery wires will kill ESC over time - RC Groups
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2011
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.488
    Locatie:
    Sassenheim
    Nou, wat een goede info....

    De regelaars in de modelbouw zijn veelal PWM regelaars ofwel praat je over wisselende stromen. Dan moet je een koperdraadje niet als een spoel wikkelen maar gewoon recht houden of hooguit 1 kromming geven.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wel de hele thread lezen, verderop wordt namelijk verteld hoe het beter kan.
     
  4. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    Persoonlijk ben ik toch voorstander van een 'echte' shunt, of beter: een weerstand die ervoor gemaakt is. Dit maakt het makkelijker in het vliegtuig de stroom te meten.
    Bijvoorbeeld bij Vishay WSR21L000FEK - datasheet: http://www.vishay.com/docs/30101/wsr.pdf (vergelijkbaar aan die wat op RCGroups is vermeld, maar nauwkeuriger)
    Deze in't bijzonder heeft een weerstand van 1mOhm en een nauwkeurigheid van 1%.
    Alleen even de beschikbaarheid & prijs nagaan bij de elektronicaboeren... (inkoopactie?)

    Is een shunt nu serieel of parallel? Ligt eraan hoe je het bekijkt zeker? :D
     
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Meting doe je tussen accu en regelaar, daar zorgen condensatoren voor een redelijk nette stroom.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.488
    Locatie:
    Sassenheim
    Hoewel je een oud draadje omhoog hebt gebracht wil ik deze discussie wel even doorzetten want ik heb genoeg praktijkervaring om te zeggen dat ontstoorspoelen in serie met een hoog vermogend oscilerend circuit wel degelijk een boel inductiewarmte kunnen ontwikkelen tot zelfs kunnen uitfikken. Naast dat als shuntweerstand wil je niet dat de inductieweerstand een rol mee gaat spelen tot meetfouten. Condensatoren helpen veel maar trekken niet alles weg.....
     
  8. myshadow

    myshadow

    Lid geworden:
    15 nov 2005
    Berichten:
    307
    Het is maar net wat je redelijk noemt en hoe nauwkeurig wil je het meten.

    In deze situatie waar in het voorbeeld gemeten wordt met een digitaal metertje uit de €5.- prijsklasse maakt een spoeltje meer of minder niet uit.

    In al die andere gevallen waar een meer realistische waarde gemeten moet worden.
    Wordt er een schunt toegepast gemaakt van weerstandsdraad (b.v. constantaan).
    Dan heb je maar een klein stukje nodig.
    En het digitale metertje wordt vervangen door een ouderwetse analoge meter, maar wel eentje met een weekijzer instrument er in en niet met een draaispoel.

    Met de een kun je wel true RMS meten en met de andere niet.

    Het is maar de vraag of de voedende accu de piekstroom kan leveren.
    En het is zeker niet de eerste keer dat de stroombelasting heel anders is dan wat theoretisch gedacht is.
     
  9. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    958
    Locatie:
    Voorhout
    Shunts voor hoge stromen worden meestal gewoon van koper gemaakt, constantaan heeft hiervoor te veel weerstand. Kan je gewoon voor weinig kopen, met aansluitingen voor de meter. Volgens mij heeft conrad ze gewoon.
    En als je meet tussen de accu en de regelaar dan is inderdaad de stroom redelijk netjes en kan dat gewoon met een digitale meter meten, want de accu doet in feite dienst als een vette condensator en bij de regelaar zit daadwerkelijk een condensator.
    Daar komt nog bij dat de regelfrequentie veel hoger is dan de sampletijd van een digitale meter.
    Pulsen of rimpel zie je juist op een analoge meter beter. dan zie je naald bewegen.
    True RMS is bij gelijkstroom/spanning niet van toepassing.
     
  10. myshadow

    myshadow

    Lid geworden:
    15 nov 2005
    Berichten:
    307
    Met een kort stukje constantaan heb je ook een klein beetje weerstand.
    Natuurlijk geniet een commercieel type shunt de voorkeur.

    Deze vlieger gaat alleen op als de regelaar vol is open gestuurd.

    Bij een rimpeltje van 3kHz zie je echt geen naald op en neer bewegen.

    Het is van toepassing als je geen ohmse belasting hebt, een pulsbreedte regelaar die niet volledig is open gestuurd is in de tijd geen ohmse belasting.
    Je mag hem in ieder geval niet behandelen als een ohmse belasting.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik bedoelde de condensatoren die op de brushless regelaar zitten, niet extra condensator. Afgezien daarvan, met oscillatie e.d. had ik geen rekening gehouden.
     
  12. ahjwinth

    ahjwinth

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Beemster (Noord Holland) En Beesd in Gelderland,
    Conrad verkoopt shuntweerstanden met een nauwkeurigheid van 0.5% en een weerstand van 0.001 ohm
    Bestnr.: 447315 - 89

    Ik heb deze gebruikt om mijn eigen ohm meter te maken icm een paneelmeter die spanning meet tot 100 mV wat dan overeenkomt met 100A.
    Dit samen gebouwd in een kastje en het werkt uitstekend. Van mijn werk heb ik een fluke die jaarlijks wordt gekalibreerd/gecontroleerd. Ik heb mijn eigen ampère meter gecontroleerd met de fluke tot 20A en er zat weinig verschil in.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 21 nov 2011
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal

Deel Deze Pagina