Zelfbouw vliegtuig.

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Eloi, 30 mrt 2006.

  1. Eloi

    Eloi

    Lid geworden:
    15 mrt 2006
    Berichten:
    120
    Ik wilde graag een zelfbouw kit kopen. Dit wordt mijn eerste zelf bouw vliegtuig. Welk model kan ik het beste nemen? 8O
     
  2. Noah

    Noah

    Lid geworden:
    8 aug 2005
    Berichten:
    2.323
    Locatie:
    Oss
    Electro of brandstof ?
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Informeer bij de club van je keuze met welk toestel zij veel en goede les-ervaring hebben.

    Twee elkaar overlappende en aanvullende overzichten van clubs in Nederland:
    www.modelvliegsport.nl -> clubs
    www.airtoi.com -> clubs
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  5. Eloi

    Eloi

    Lid geworden:
    15 mrt 2006
    Berichten:
    120
    Allereerst electro.

    En Ron in ieder geval leuk dat je reageert maar jij zal niet zo snel je vingers blauw typen want je geeft iedere keer het zelfde antwoordt(niet lullig bedoelt!).
    Maar dit forum is bedoelt voor vragen. En dat van die club wordt ook bij iedere vraag als antwoordt gegeven. Ze kunnen beter dit forum opdoeken als er iedere keer het zelfde antwoord wordt gegeven.
     
    A380 vindt dit leuk.
  6. hezik

    hezik Guest

    Het is erg afhankelijk van wat je wilt, wat je ambities zijn, enzovoort.

    Al met al is het best een dure hobby, althans, om te beginnen wel. Met alleen een kit ben je er nog niet, dan heb je nog een motor nodig (brandstof of electra), servo's, zender/ontvanger, accu's, lader, en allemaal klein grut wat als je het bij elkaar optelt toch een fortuin gekost heeft.

    Ik zou er dus niet vanuit een impuls mee beginnen en al zeker niet met een kit. Je loopt dan het risico dat je halverwege het bouwen er achter komt dat het allemaal toch lastiger is dan je dacht en dan verdwijnt een duur stukje techniek en een leuke hobby het vuilnisvat in.

    Dat gezegd hebbende, er zijn een heleboel verschillende soorten starterstoestellen te verkrijgen. Welke voor jou geschikt is, hangt helemaal af van wat je wil, op welke schaal je wil (grootte), enzovoort.

    Van electra vliegen weet ik hoegenaamd niets, maar ik hoor vaak het woordje 'Easystar' vallen. Of dat ook een zelfbouwkit is, durf ik niet te zeggen.

    Wat bedoel je precies met 'zelf bouwen'? Je hebt ARF's (Almost-Ready-to-Fly) waar je nog wel wat zelf aan moet bouwen, maar minimaal. Denk aan het in elkaar klikken van romp/vleugel en lijmen van scharniertjes, dat soort dingen. Als je voor ARF gaat, praktisch elke fabrikant heeft wel een ARF beginnerstoestel. Vaak is het hier handig om een bezoek te brengen aan de club/het veld waar je wilt gaan vliegen, om te zien waar men daar mee vliegt. Men zal sneller geneigd zijn jou les te geven en ook beter les kunnen geven als je een voor de club bekend toestel neemt.

    Veilige keuzes op zelfbouwgebied zijn altijd de Charter van Robbe, of de Taxi-II van Graupner. Met name de Charter doet al tig jaar dienst als lesmodel, heel veel mensen hebben daar mee leren vliegen. Daarnaast zijn die twee relatief makkelijk te bouwen.

    Kijk ook op dit forum eens in aangeboden/gevraagd, of op modelbouwmarkt. Ik geloof dat bosmodelair nog een complete starterskit met alles er op en er aan in de aanbieding heeft, voor weinig (iets van € 300 ofzo).

    Verder, wil je goed antwoord, zul je je vraag moeten uitdiepen:

    1) brandstof of electra?
    2) hoe groot?
    3) budget?
    4) wil je hem helemaal zelf bouwen?

    //edit
    ah.. ik zie 'electro' in het antwoord boven mij staan (beter lezen, hezik!).. zoek eens op dit forum naar 'easystar'..

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  7. Eloi

    Eloi

    Lid geworden:
    15 mrt 2006
    Berichten:
    120
    Ha Hezik bedankt voor je antwoord. Maar is best moeielijk om precies te zeggen wat ik wil in de eerste vraag omdat iedereen wel weer wat wil weten. Maar wat ik precies bedoel is dat ik echt een bouw pakket wil waar ik lekker mee kan knutselen puur om het bouwen. Maar waar ik later ook mee kan vliegen. Ben al bij club geweest dus als ik er niet meer uit dan heb ik hulp genoeg. En de kosten maakt niet zoveel uit (werk alleen nog om familie te pesten) nee dit is niet waar maar ik wil gewoon steeds wat kopen.
    Heb al een ARF gekocht waar ik mee ga lessen.
     
  8. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hoi hoi,

    Wil je het bouwen leren, kan je ook beginnen met een (simpel) werpzwevertje. Deze vliegen ook nog leuk (mits goed gebouwd), en relatief goedkoop qua aanschaf en benodigde electronica.
    Robbe Disco, Robbe Breeze, Graupner RC Uhu, Graupner Dandy...

    Groetjes van Aldert
     
  9. Overmoed

    Overmoed

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    63
    Als je een electrozwever zoek is de Electra van Goldbergmisschien te overwegen.
    Helemaal van balsa, en als het klaar is weet je hoe ze vliegtuigjes maken.
    Vliegt eenvoudig.
     
  10. vgorkum

    vgorkum

    Lid geworden:
    29 feb 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    friesland
    de graupner rc uhu
     
  11. vgorkum

    vgorkum

    Lid geworden:
    29 feb 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    friesland
    de rc uhu van graupner
     
  12. vgorkum

    vgorkum

    Lid geworden:
    29 feb 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    friesland
    oeps, sorry even wennen hoe het oet, ik ben nog maar net lid
     
  13. barthezzo

    barthezzo Guest

    Welkom op het Modelbouw Forum! ;)
     
  14. semmike1

    semmike1 Guest

    bling bling v3

    :pje kan het beste de bling bling v3 maken ( dat was ook mijn eerste vliegtuig )
    mail voor meer info mike.breukers@tiscali.nl

    gr. mike
     
  15. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Mike,

    Eerst en vooral een goeie avond. Mag ik je verder een tip geven om niet zomaar je E mail adres op een publiek forum te grabbel te gooien. Spybots zijn verlekkerd op dit soort berichten en zonder dat je het weet heb je allerlei narigheid in je mailbox. Beter is om een PB te zenden naar de gene die het aanbelangt.

    Verder terug on Topic!

    Stevo
     
  16. MikeV4

    MikeV4

    Lid geworden:
    10 mrt 2007
    Berichten:
    523
    Locatie:
    Abu Dhabi, VAE
    Verder zal de TS na twee en half jaar vast wel zijn eerste zelfbouw afgemaakt hebben.
     
  17. firefox309

    firefox309 Guest

    toch iemand die de "elektra" kent van goldberg :)

    kheb em zelf ook gebouwd, volledig witte houtlijm gemaakt, op 3maanden,

    ik heb hem puur zwever gemaakt met zelf ontworpen neusje,

    tis een bangelijk toestelletje, 2meter span, veeel oppervlakte, en alles samen maar 1kilo vliegklaar. dus dat zegt genoeg in termiek,

    ik laat er elke andere zwever mee achter op de club :) zelfs men andere zwevers kunnen er alleen maar van dromen :p

    zeer makkelijk om te bouwen maar toch veel werk aan....

    ALS je hem nog vind zeker een aanradertje :)
     
  18. hezik

    hezik Guest

    De vraag dateert van 30 maart 2006. Ik vermoed dat de keuze wel gemaakt zal zijn inmiddels.
     

Deel Deze Pagina