zelfbouw wot 4 balsa

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door eclipse86, 24 sep 2016.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Hallo,
    ee n clublid had de ripmax wot 4foam e en die vloog supergoed. echter waren we op zoek naar een nieuw "clubmodelletje". daarom ben ik de wot gaan opmeten en heb ik er een tekening en laserbestandje van gemaakt. je hebt geen plan nodig om hem te bouwen, zowel romp als vleugel "klikken" in elkaar! de kosten van het materiaal zijn zo laag mogelijk gehouden.

    Vandaag heeft het prototype gevlogen op 3 en 4cellen! er was extreem veel wind, geen filmpjes.
    op 3cellen vloog hij vlotjes maar miste hij de extra punch... en het zwaartepunt mocht meer naar voor.
    daarna met een 2650 4cell gevlogen, wat net die extra punch gaf, maar te zwaar nu( de lipo kan in de romp wel goed verschoven worden dus hier is geen enkel probleem bij.

    even wat gegevens
    50amp esc http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=47621
    turnigy sk3536-1050 motor https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=18162
    12x6 prop
    servo's http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=36296

    vlieggewicht met de 3cell 1100gram!

    de romp is zo gebouwd dat er van mini tot standaard servo's in kunnen, er kunnen servo's van voor tot achteraan op alle mogelijke plaatsen gestoken worden!
    de neus is voorzien van ene inkeping zodat je deze ook brandstof kunt maken als je de neus wat afzaagt( de plaats voor het methanol motorschot is ook voorzien.


    Nu op 4cellen kwam de regelaar en lipo wel zeer warm( extra koeling wordt voorzien) maar ik denk dat de 12x6 gewoon te groot is. Ik lees op het internet prop sizes van 9x6 tot 11x6 voor 4cellen.
    welke zou ik nu het best nemen?

    ook moet ik zelf een 4cell lipo aanschaffen maar zal moeten kijken welke het best...

    nog kleine schoonheidsfoutjes uit de tekening halen en er worden er toch een 10tal gemaakt denk ik!!

    Hier de foto's van het prototype:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Motorstroom wil oplopen met kwadraat van spanning (en met derde macht van Kv). In dit geval toename met factor (4/3)² = 1.8. Je neemt dan zonder stroommeting een behoorlijk risico.
    Uitgebreider
    extra current with one or two cells added, simple table

    Leuk project zo.
    En op welke manier gaan julllie de regelaar meer koeling geven? De 'verpakking' verwijderen en/of ...?


    It is a good practice to have some headroom built in.
    Lucien Miller (Scorpion USA) about derating motors, controllers, batteries, electronics in general:
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2016
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Motor en regelaar zijn volgens fabrikant bestand voor 4s... de koelling van de esc optimaliseren. Een luchthappertje in het accudekseltje en achteraan de romp een grotere uitgang maken voor warme lucht... desnoods de esc buitenom leggen. Op 3s trekt ie ongeveer 30 amps....
     
  4. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Weet je dat zeker en heb je dat zelf gemeten?
    Word de motor warm?
    Volgens mijn berekening op 3S al ongeveer 47A terwijl die motor maar max 34A mag hebben.
    In dat geval zou een wat zwaardere motor geen kwaad kunnen.
    Het kan ook zijn dat de lipos het te zwaar te verduren krijgen dus wat is de C rate en capaciteit en worden ze warm?
    Met een 11X5.5 kom je op 32A op 3S dus dat lijkt me een betere keuze.
    Op 4S zit je met een 9X6 prop al op 50A dus dan zou je naar een 8X6 prop moeten.
    Voor een snelle kist leuk maar niet voor acro achtig werk zo als deze kist.;)
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2016
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ja de regelaar en lipo kwamen toch wel warm ( maar er is voorlopig ook nog niet veel koelling voorzien..) ze zijn 35c de 3cell
    al je de motor googled nemen de meeste een 12x6 op 3cellen.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als de berekende stroom zo hoog is, zou ik toch eens controleren of de accu-spanning niet (flink) zakt onder belasting. Waardoor de stroom toch niet zo hoog wordt.

    Iets voor de club/groep?
    close out: Hyperion watt-meter II (optical tach, servo tester, remote logging) - RCG

    Voor betere koeling de rommel verwijderen, FETs vlakken (eindigen met kleine korrel), koelpasta op FETs en koellichaam aanbrengen en met creditcard wegschrapen zodat alleen de oneffenheden gevuld worden. Te veel koelpasta werkt averechts want koelpasta geleidt slechter dan aluminium.
     
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...SK3_3542_800kv_Brushless_Outrunner_Motor.html

    ik heb deze ook nog werkloos liggen, wellicht is dit een betere keuze, komt ongeveer overeen denk ik met de torque motors die extreme flight gebruikt. ik kan hem in ieder geval snel wisselen en testen. de romp ook van koelling voorzien, en nieuwe lipo's bestellen ( de4 cellen was van een clublid)

    als lipo denk ik aan een 2250 nano tech 4s 65c
    ofwel de nano-tech A spec 2600mah 4s 65c in dit geval gaat het gewicht ongeveer 150gram hoger zijn dan nu( wat ook nog niet slecht is!)
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2016
  8. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Met de 12X6 prop en 800kv op 4S lijkt me dat wel een goede setup.
    Volgens mijn berekening kom je op 40A 592W.
    Met.wat betere koeling valt dat allemaal binnen de specs.
    Met een static thrust van 2672 gram zou je over prestaties dan geen klagen meer moeten hebben.
    Je kunt altijd nog naar een iets kleinere prop dat is altijd een goede simpele manier om je setup nog wat te bij te tunen.
    De 2225 mAh lipo zal wat beter vliegen dan de 2600mAh vanwege het gewicht maar dat is een persoonlijke keuze tussen prestatie en vlucht duur. :)
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2016
  9. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    Ik heb de 2600 mah besteld.

    met de 2600komt het totaal gewicht op 1330gram uit, met de 2250 komt het op 1300 gram uit....
     
  10. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    2.970
    Locatie:
    evergem
    Hoe geraak ik daar aan Chris
     
  11. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    zie pm!! groeten Chris

    ik ben op zoek naar juiste maten voor ski's en ook floats voor onder de wot, iemand tips?
    groeten Chris
     
  12. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    2.970
    Locatie:
    evergem
    Ik heb flloars liggen van een mentor
     
  13. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    toestel vliegt zeer goed, maar moet jammergenoeg ruimte maken voor iets anders, dit weinig gevlogen toestel gaat dus de deur uit.
    groeten en bedankt voor alle reacties, Chris
     
  14. OO-AD-410

    OO-AD-410

    Lid geworden:
    22 aug 2017
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Namur
    Hallo Eclipse86, ik had een "total crash"van mijn origineel Wot4 op zondag :( Happily flown it since 2007!
    Sorry if I don't go further in Dutch, I should practice it more. But to avoid any misunderstandings I prefer to continue in English.
    So, after this tragic ending, I was more than happy to learn that you draw the plans for laser cutting.
    Would you consider sharing the files ? Are they in AI, DWG, SVG, PDF format ?
    I know how much time it can take to design all the pieces that will fit together, and therefore I'd like to contribute to this effort by paying you a reasonable price.
    How could we make a deal ?

    Groetjes,

    Etienne
     

Deel Deze Pagina