Zelfbouwuitlaat dle55

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Wes56, 15 dec 2012.

  1. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ik zou graag proberen om zelf een uitlaat te maken voor mijn dle55ra.
    Sommigen gebruiken hiervoor blik van caminggaz.
    Daar ik dit niet ter beschikking heb zou ik het proberen met spuitbussen.
    Deze heb ik voldoende ter beschikking.
    Deze hier is diameter 65mm en 200mm lang en weegt net geen 84gram.

    [​IMG]

    Ik zie dat de afmetingen van ks of zelf de chinese clonen voor een dle55 ongeveer een 250mm lang zijn en een diameter van 60mm.

    Dus heb ik hier iets uitgetekend maar weet niet of dit goed is voor voldoende luchtdoorstroom.

    [​IMG]

    De inlaat is diameter 25mm en loopt door tot de laatste kamer (weet niet of deze diameter nodig is om tot einde te lopen)
    Per kamer zou ik 2buisjes diameter 16mm voorzien met gaatjes diameter 6mm. (Hoeveel weet ik nog niet). Op elke van de buisjes zal een dekseltje gelast worden zodat de luchtstroom door de gaatjes moet naar de volgende kamer.
    Deze buisje zou ik ook niet in lijn steken zodat de luchtstroom op en neer moet.
    De uitgangbuis zou dan 1 stuk zijn van diameter 16mm.
    Ik heb 4 kamers getekend maar zouden er in princiepe ook 3 mogen zijn.
    Heb dan grotere kamers. Misschien dat dit beter zal dempen? En zou ook makkelijker te maken zijn.
    Wat denken jullie?
    Zouden deze afmetingen kunnen voor mn dle55 of zou ik de motor stuk kunnen helpen?
    Mvg Wes.
     
  2. EvanEerden

    EvanEerden

    Lid geworden:
    8 feb 2010
    Berichten:
    137
    Locatie:
    winschoten
    hallo Wes56,

    Het is heel goed te doen om een uitlaat zelf te maken maar het blijft proberen.
    Als de gassen te snel uit de uitlaat lopen zal er minder tegen druk ontstaan en
    dit kan als resultaat geven dat de motor zijn vermogen kwijt raakt of slecht gaat
    lopen.
    Heb je een 4takt of een 2takt in je model??
    Bij een viertakt maakt het volgens mij niet uit als de uitlaatgassen te snel weg
    kunnen, het is zelfs beter meen ik. maar dit weet ik niet zeker.
    Bij een 2takt speelt tegendruk en exspantie van de gassen in de kamers wel zeker en grote rol.
    Ik zou je tekening in eerste instantie aanhouden, maar in de gatenbuisjes ruimte overlaten om later gaten bij te boren als er teveel tegendruk is. Dit kun je horen als je gas geeft, de motor zal niet lekker optoeren of zelfs uitvallen.
    Te veel gaten geeft als resultaat dat de motor veel meer toeren gaat maken maar minder kracht heeft, dit word vaak toegepast bij hele snelle modellen waar mee word geracet, deze moeten juist veel toeren hebben voor hoge topsnelheden. Klimmen doen ze immers niet.

    veel succes.

    Greetz eddy.
     
  3. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Hmmm word moeilijk want hij zal compleet gelast worden.
    Het is niet de bedoeling dat ik de schotten er achteraf in kan schuiven in 1 geheel.
    Want ik heb dan schrik dat dit kan bewegen en zo metaal op metaal zou kunnen zorgen voor stroring denk ik.
    Dus ik zou hem maken uit meerdere spuitbussen zodat ik telkens uitkom met een bodem waar de tussenschotten zullen zitten. Dus achteraf gaten bijboren zal moeilijk worden.
    Mvg Wes.
     
  4. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    zijn er dan formule's om te tegendruk te berekenen?
    of hoe kan je weten hoe groot welke kamer moet zijn? is er daar een bepaalde regel voor dus?
     
  5. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    maar de originele uitlaat van zo'n dle motor is toch een gewone bilkken doos, dus daar kan je toch niet echt van tegendruk spreken?? of moet bv de eerste kamer, even groot zijn in volume, als de originele demper, en dan vandaaruit de gassen in een 2de en 3de kamer gaan sturen?
     
  6. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Formules zijn er niet.

    Het is alles uitproberen.
    Goede uitlaten hebben daarom ook hun prijs .;)

    In mijn geval van de 3W60 uitlaat bouw ik die zoals al jaren werd gedaan.
    Camping gas dozen zijn perfekt om er uitlaten uit te maken .

    Spuitbussen konden wel eens te zwak zijn , de trillingen van de motor laten dun blik heel snel scheuren .
    Ook op de gas dozen kan ik niet zomaar een houder aan solderen.

    [​IMG]

    Maandag moet ik eerst soldeer halen en kan dan de mijne klaar maken.

    Mvg Johan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    a het zijn gas patronen die blikken, maar dat heeft toch ook een ferme diameter?
     
  8. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    "Spuitbussen konden wel eens te zwak zijn , de trillingen van de motor laten dun blik heel snel scheuren .
    Ook op de gas dozen kan ik niet zomaar een houder aan solderen."


    Ik zou alles gaan lassen met tig en argon. Ik steek ook backinggas in.
    Dus normaal is zo'n las best wel sterk.
    Uw uitlaat voor die 3W60 zou in principe ook goed moeten zijn voor een 55cc motor.
    En ik lees dat er 11 gaten per kamer van 6mm zitten.
    Dus zou ik misschien beter maar 1 buisje steken per kamer en daar dan 11 gaatjes voorzien van 6mm.
    Of zou ik toch beter 2 buisje van diameter 16mm steken en daar die 11 gaatjes over verdelen?

    Mvg Wes.
     
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    De las zal wel sterk genoeg zijn .
    Maar het blik zelf niet.

    Hebben we al meegemaakt.:eek:

    Sommigen nemen al van die oliefilters.
    Daar is het blik nog steviger als de gaspatronen.

    Mvg Johan
     
  10. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
  11. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Inderdaad maar ik bedoelde of ik hetzelfde niet zou kunnen aannemen maar dan in mn buisjes. Zou zelfde doorstroming moeten hebben dacht ik.
    Of zou je geen buisjes steken?Ik kan ook gewoon gaatjes boren in de bodems.
    Dit zou nog simpelst zijn.
    Mvg Wes.
     
  12. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    564
    hoi,
    de zelfbouw uitlaat die plotje bedoeld werkt zeer goed.
    Ik heb deze al vaker gebouwd en eens getest met een ZG 62 .
    Ten opzichte van en Krumscheid 4 kamer demper was het verschil 300 toeren bij vol gas..
    Prijs verschil is dan wel € 90,- .....
    Het enige wat ik later veranderd heb is:
    Bijde onder kanten door twee gedeeld en dan maar 1 helft door boren.
    Door dan de twee uiteinden 180 graden van elkaar te draaien gaf weer wat meer effect.
    Het geluid is beter ,maar zal een koop demper niet altijd evenaren.

    gegroet ;)

    edit foto's:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Inlaat 25 mm buitenkant
    uitlaat 14 mm binnen kant.
     
  13. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Dat is allemaal zelf uitproberen , daar kan niemand je helpen .

    Dat hoor bij de modelbouw als je iets goedkoop wil houden , dan kost het tijd om alles te testen.

    Mvg Johan
     
  14. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok we zullen zien wat het word.
    Natuurlijk moet mn motor nog inlopen dus zal zoiezo nog niet de toeren kunnen halen zoals moet.
    Ik denk dat ik eerst ga proberen zonder buisjes erin (spaart me ook gewicht)
    Zal gewoon gaatjes boren in de bodems.
    Mvg Wes.
     
  15. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    de tegendruk bij een 2t motor speelt alleen een rol als je hem als resonatie uitlaat wilt gebruiken,

    als demper is dit veeeeel minder van belang, de tekening zoals jij gemaakt hebt, kan er wel voor zorgen dat je teveel tegendruk krijgt, wat de moto smoort, de eerste kamer moet groter zijn, de laatste de kleinste.

    in princype heb je aan 1 expansie kamer en 1 demper kamer voldoende.

    onderstaande lik is van ronald's p38 ik heb de uitlaten van hem gehoort... die zijn zeker zo stil als een paar ks potten zo niet stiller:

    [post249]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  16. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Hé bedankt voor de link. Interessant. Zoiezo zal ik die buisje er niet insteken.
    Dus enkel met gaatjes. Zal je link es bestuderen.
    Mvg Wes.
     
  17. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    even opletten!! hij heeft een voor inlaat en een achter uitlaat!!!

    als je beide an 1 kant maakt, dan moet je de inlaat wel door het eerste schot heen laten steken.
     
  18. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    Wes,

    anders als je het op die manier in elkaar steekt kan je zelf uittesten hoe de motor het best loopt, je kan op die manier de kamers aanpassen ...
    kweet het niet hoor, is maar een idee dat ik gezien heb...
    [​IMG]
     
  19. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Zou inderdaad kunnen. Maar denk dat ik er een paar ga maken en proberen.
    Heb al een andere uitgetekend.

    [​IMG]

    Zou er iets van een 12 of 13 gaatjes van 4mm inmaken zoals ronald's p38 uitlaat ofwel 11gaatjes van 6mm zoals te zien is van toni clark. Maar daar ben ik nog niet aan uit.
    Dus bij deze heb ik dan maar 2 kamers. De ene zal groter zijn dan de laatste kamer.
    Ik zou er dan uitkomen met een buis van 16mm met daar een 5 tal gaatjes en deze doorboren zodat ik daar dan 10 gaatjes in heb. (Bij deze die te zien in van toni clark staan er ook 5 gaatjes in de uitgaande buis. Dus veronderstel ik dat ze ook doorgeboord zijn en zo 10 gaatjes vormen.)
    Deze buis zal dan tegen het tussenschot dichtgelast worden met een dekseltje zodat de luchtroom ook door deze gaatjes naar buiten kan.
    Nog 1 belangrijk iets. Ik lees dat het beter is om de inlaat buis bijna tot einde van de kamer door te steken. Dit zorgt weer voor meer vermogen dan dat hij stopt halverwege de uitlaat.
    Zou dit kunnen kloppen?

    Mvg Wes.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2012
  20. TDMert

    TDMert Guest

    Wes56,
    Geluid wat uit een motor komt is een zich snel verplaatsen van lucht. Of beter; gas wat zojuist door een explosie in een afgesloten ruimte is ontstaan en nu door de uitlaatpoort naar buiten komt met hoge snelheid. En het is nu juist die snelheid die je kwijt wilt. Bij een tweetaktmotor werkt een absorptiedemper aan het einde vrij goed. Is eigenlijk niets anders dan een geperforeerd buisje in een buis met een driemaal grotere diameter. De ruimte tussen die twee buisjes is dan opgevuld met bijvoorbeeld glaswol. Je kunt aan het einde nog een paar schotjes inbouwen als extra reflectiedemper(tje). Je kunt ook de hele reflectiedemper (ongeveer als in jouw laatste tekening) dubbelwandig maken als bij een absorptiedemper. Als je toch aan het experimenteren gaat kun je het ingaande buisje zo maken dat het op de luchtspleet van een orgelpijp lijkt (geeft een leuk geluidseffect) of een aantal op een rijtje. De lengte van een absorptie demper is niet heel kritisch maar heeft wel effect.
    Een demper hoeft trouwens niet rond te zijn.
    GrRené
     

Deel Deze Pagina