Zelfbouwuitlaat dle55

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Wes56, 15 dec 2012.

  1. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ah ok. Maar heb nog es zitten kijken en misschien kan ik wel binnen 24mm hebben maar dan ist veel werk.
    Want ik ben van plan om buis af te draaien tot deze een wanddikte van 0,5mm heeft.
    25x1mm is binnen 23mm. Anders moet ik buis 28x2mm is 24mm binnen afdraaien.
    Maar daar moet ik dan veel meer gaan afdraaien.
    Dus volgens u kan ik deze van 23mm binnen gebruiken?Dan moet ik maar een pasje van 0,5mm afdraaien.
    Mvg Wes.
     
  2. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Even een update.
    De blikjes had ik al voor een stuk gemaakt.
    Nu zijn ze zo goed als af.
    Gaatjes moeten nog in het uitlaatbocht geboord worden. En een stop op het einde die in de demper gaat.
    Maar zoals hier al eerder gezegd is zo'n spuitbus echt zeer dun en zeer moeilijk te tiggen. Maar zal me wel lukken. Alhoewel ik twijfel hoe lang dit stand zal houden. Zoiezo zal ik hem nog opnieuw gaan maken met die senseopad bussen.
    Foto van mn onderdelen die ik nu heb:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu zit ik met een twijfel gevalletje. Zoals je hier ziet op foto komt mn header juist tot tegen te romp. Dus als ik de uitlaat wil koppelen met teflon en klemmen dan kan ik onmogelijk nog terug in de motorkap komen met de uitgaande pijp. Dit word dus een nieuw gaatje maken in de onderkant romp.
    Wat denken jullie?Zo doen en een gaatje maken?
    Header kan misschien nog een klein beetje korten maar dan nog word het krap.
    Andere optie is om de header direct te gaan lassen aan de uitlaat maar dan denk ik dat dit meer trillingen kan overbrengen en sneller scheuren.En kan ik de uitlaat moeilijker gaan vervangen door een ander.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2013
  3. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Hier is ie compleet gelast.
    Heb 16 gaatjes van 5mm geboord in het tussenschot. Komt praktisch overeen met 11 gaten van 6mm.
    Als ik op de uitlaat blaas voel ik wel een lichte weerstand. Hopelijk niet teveel maar dit zullen we maar weten als ik de motor kan testen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik kom wel op een gewicht van 310gram ondanks die zeer lichte spuitbussen. Maar ik denk dat dit komt omdat mijn demper er eentje is die terug aan de voorkant de uitlaat heeft. Dus heb ik een lange buis van diameter 25 nodig.
    Met achteruitlaat zou ik die weg kunnen laten.Enfin doordat ik geen bocht nodig heb (dle55ra) Heeft mijn header maar een gewicht van 48 gram. Dus alles samen 358gram lijkt me een acceptabel gewicht denk ik.
    Mvg Wes.
     
  4. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    dat gaat zeker werken
     
  5. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    ik ben benieuwd !
    filmpje….
    wes, ik heb hier een db meter…..
     
  6. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ah super. Maar voorlopig hou ik het bij deze als de motor een goed toerental haalt tenminste. Maar zal zeker es een db meting willen doen met deze.
    Mvg Wes.
     
  7. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Ziet er prima uit
    tegendruk is noodzaak bij 2 takt
     
  8. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    [​IMG]

    Zoals je ook kan zien heb ik in het 2de tussenschot maar 8 gaatjes geboord. terwijl het eerste deel die 16 gaatjes heeft.
    Dit is omdat ik de ingaande buis van 25mm maar enkel kon lassen aan het 1ste tussenschot. Het tweede deel schuift er gewoon over. Daarom heb ik het gat voor de 25mm buis vergroot zodat deze speling genoeg heeft en zo geen metaal op metaal trillingen kan hebben. Dit speling er rond heeft net dezelfde opp als die 8gaatjes die ik tekort heb om 16gaatjes te hebben. Op die manier heb ik hetzelfde effect.
    Nu nog de prop en ik kan gaan testen.
    Mvg Wes.
     
  9. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    filmpje mag hoor :) als je gaat testen
     
  10. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Wat ik hier en daar ook lees is dat men de originele dle bougie best vervangt door een goede ngk bougie.
    Is dit echt noodzakelijk en zijn die originele bougie dan zo slecht?
    Mvg Wes.
     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Chinese bougies zijn alleen goed in de kliko. :D

    Mvg Johan
     
  12. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok das duidelijk. Dus best een ngk kopen dan. Maar heb je hier soorten in?Ik dacht dat er in mn zenoah een ontstoorde bougie zat maar kan die mis hebben.
    Welke zou mn dle 55 nodig hebben?
    Mvg Wes.
     
  13. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
  14. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ah is eigenlijk een gewone dan en deze zou ik moeten vinden hier bij een shop van tuinmachines.
    Mvg Wes.
     
  15. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Eindelijk heb ik alles nu incl propeller.
    Binnenkort zal ik mn zelfbouw uitlaat kunnen testen.
    Mvg Wes.
     
  16. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    vroemmmm vroeemmmm
     
  17. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Als hij nog te veel lawaai maakt, kan je hem nog inpakken met 4 cm dik glaswol.:rolleyes:

    Grapje hoor, heb destijds ook eens een uitlaat gemaakt, na de eerste samenstelling was het nog een beetje te, heb hem terug open gemaakt en het laatste vak opgevuld met een stukje alu schuurspons, was hemels breed verschil van geluid, de motor werd wel iets warmer ervan, maar heeft er nooit last van gehad op prestatie.
    Het grote nadeel was wel dat je thuis nog een lapje onder het toestel moest leggen omdat de uitlaat graag na gebruik nog wat olie lekte.

    Johan.
     
  18. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    Johaver wat voor motor was dat?
     
  19. RonaldK

    RonaldK

    Lid geworden:
    29 apr 2008
    Berichten:
    406
    Hi Wes, als je wilt weten hoe de uitlaatjes van mij klinken op de dle55 moet je dit filmpje even bekijken. Ik heb de chineese bougies ook vervangen door ngk cm6 bougies.

    Hier het filmpje.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Klinkt goed.
    Net eventjes mijn motor voor de eerste keer gestart.
    Filmke zal eventueel later volgen.
    Denk dat het geluid goed meevalt met mn zelfbouw uitlaat.
    Zal dit later es bekijken met db meter.
    Alleen heb ik behoorlijk wat trillingen.Het meeste bij stationair tot 2/4 throttle.Batterijen dansen in het rond. Dus deze moeten beter vast.
    Misschien is deze trilling normaal bij nieuwe motor en is ook geen kleintje (55cc)
    Dacht dat het kon liggen aan mn zelfbouw uitlaat.
    Maar dan eens de originele uitlaat erop en wat een herrie zeg. Niet normaal.
    Schandalig dat ze dit hierbij durven verkopen.
    Heb hiermee denk ik evenveel trillingen dus denk dat het normaal is dan dat deze motor wat trilt.
    Het enige merkbare verschil was het vermogen. De originele uitlaat heeft dan ook niks van kamers. Wel veel vermogen dat wel.
    Hopelijk remt mn zelfbouwuitlaat niet teveel af. Alhoewel het ook een verkeerd beeld kan zijn doordat het lawaai veel minder is denk ik misschien dat ie zoveel minder vermogen heeft. Dit zal een toerental meter moeten bevestigen.
    Enfin denk een geslaagde start waarbij ik nog de regelnaalden zal moeten bijstellen.
    Voor de rest super makkelijk te starten deze motor.
    Mvg Wes.
     

Deel Deze Pagina