Zelfbouwvacuummacine

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door bel10, 1 dec 2013.

  1. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Ben bezig met zelfbouw lowbudget vacuummachine ,werkt al naar behoren.Wil nu echter een aan/uit schakelaar maken die reageert op het vacuum,zijn al voorbeelden van met vacuumvervroegers uit benzine auto`s.Deze heb ik nu ook echter de slag van de hendel is maar +/- 2 mm welke schakelaar zou ik hiervoor kunnen gebruiken:confused:[​IMG] [​IMG]
    grtz Bel10:bye::bye:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Een microswitch.

    [​IMG]

    Overigens geen idee waar je het vacuumsysteem voor wilt gebruiken, maar de hysterese van een dergelijk systeem is nogal hoog. (meestal 150 mbar of meer) Dat is overigens universeel voor microswitch-geschakelde systemen. Maar ik begrijp dat het maken van een low budget machine een groot deel van de lol is?

    Anders zou je kunnen kijken naar een industriele vacuumschakelaar, zoals deze:

    Vacuumsystemen.com - Vacuumschakelaar 3/8

    of een losse pomp (eventueel met vacuum regelaar erachter)

    Vacuumsystemen.com - Voordelige pompen met zeer diep vacuumbereik.

    of een compleet systeem:

    Vacuumsystemen.com - Tank systemen
     
  3. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Hou je er even rekening mee dat die tanks NIET zijn gebouwd voor vacuum drukken?.... en ik weet uit ervaring dat zoon koelkastcompressor een flink vacuum kan opbouwen...
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Idd. de vacuummeter op mijn systeem blijft steken tussen de -0,9 en -0,95 bar! Dat vind ik respectabel. :D
     
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dat is waar, maar die externe druk is nooit meer dan 1 bar. Dit soort tanks zijn op inwendige druk ontworpen, maar meestal redelijk overgedimensioneerd om ze hufter proef te houden.
    Als het nodig is en de wanddikte bekend is kan er wel een schatting van de maximale uitwendige druk voor instabiliteit worden gemaakt.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  7. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Als er in de tank een vacuum heerst van -0,95 bar is t drukverschil tussen binnen en buiten 2 bar.. en niet 1 bar....
     
  8. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Dat klopt niet. Je haalt relatieve en absolute waardes door elkaar, waarbij je 1 bar mis gaat.

    Ambient = 1 bar (absoluut, en kan varieren, luister maar naar de weervrouw)
    In het vacuumvat: -0,95 (relatief tov ambient, dus 0,05 bar absoluut)

    De druk is hooguit 1 bar, en mijn ervaring is dat een tank daar prima tegenkan. Daar zou ik me geen zorgen om maken.

    Een groter probleem is dat de load van een koelkastcompressor hooguit 50% mag zijn, dus 10 minuten aan, 10 minuten uit. Laat je die dingen veel langer lopen, dan komt er een tijd dat hij verbrandt.
     
  9. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Theoretisch heb je helemaal gelijk, pietje pesies ... ;-)
    maar ik bedoelde -0,95 t.o.v. erbuiten.
    De meterschaal geeft ook aan/loopt van 0 naar -1 ....

    Lager dan 0 bar kan ook niet. 0,00000000 bar is absoluut vacuüm. Lagere druk kan hooguit, heel misschien onder enkele zeer uitzonderlijke condities van de relativiteits theorie. B.v bij snelheden > 300.000 km/s :confused: :rolleyes: ;)
     
  11. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Zelfbouwvacuum machine.

    Bedankt voor de antwoorden tot nu toe,ik ga er mee aan de slag.Een deel van de lol:) zit ook in het zelfbouwen en ik wil er oa bootonderdelen meemaken.Ik laat het nog weten,gtz Bel10:bye::bye:
     
  12. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Vond het al raar dat jij - 0.95 vacuum trok.. Maar hee, ik dacht als jij t zegt zal t wel zo zijn... Dat zwarte wormhole op de zolder, is die nog open morgen? :p
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dat vind ik teveel eer. ;-)

    Dat zwarte wormhole zit niet op zolder, maar in mijn portemonaie ... :(
    Goed. On topic again.
     
  14. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
  15. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Heb je die ook in een leesbare resolutie? Of ben ik aan een bril toe?

    Dank,

    Hugo
     
  16. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
  17. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  18. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Deze regeling kan overigens ook heel simpel mechanisch......als je een leeg verfblikje in serie met het vacuum zet kan je de (vervorming) indeuking van het deksel van het blik gebruiken om je aan uit schakelaar te switchen...heb het ook zo zien draaien ergens, werkte perfect.
     
  19. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Ja, dat werkt, maar aangezien je afhankelijk bent van de travel van je schakelaar, heb je last van een te grote hysterese. Die wil je in principe zo klein mogelijk hebben.
     
  20. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Vacuumtrekken doe je ook nooit met een tank tussen de machine en het object.
    Waarom zou je in hemelsnaam een (25 ltr ?) tank willen vacuumtrekken, onzinnige actie.
    Vacuumtrekken doe je met een hele dikke (rubber) slang met een heel klein gaatje of een dikwandige metalen pijp met een heel dun gaatje.
    Afschakelen kan je met een zgn "klapventiel" doen, die schakelt kortstondig het vacuum af dmv een veer welke je kan stellen.
    Het in- uitschakelen (hysterese) is afhankelijk van de sterke van de veer en hoever je de stelschroef aandraait.

    Je kan ook een wasmachine schakelaar gebruiken die de hoogte van het waterniveau meet in de machine.
    Je moet de schakelaar dan wel op de afblaas kant van de zuigmachine aansluiten.
    Geen afblazen meer wil ook zeggen geen afzuigen meer.

    BTW, absoluut nul is onhaalbaar, dit halen wij zelfs niet bij onze meetbanken met professionele vacuumpompen.
     

Deel Deze Pagina