zelfgemaakte parallelle 1s lipo lader

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door ido, 4 okt 2016.

  1. ido

    ido

    Lid geworden:
    23 aug 2011
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Rotterdam
    Toevallig kwam ik op een ander form een post tegen van iemand die een TP4056 bordje had gebruikt, hiervoor nog nooit hiervan gehoord.

    Mijn doel, om de kleine 1s lipo's voor de tiny whoop sneller te kunnen opladen, opties zijn een kant en klare lader te kopen, of een parallel kabeltje te gebruiken. De eerste optie vind ik toch nog vrij prijzig en de 2e kent ook zijn nadelen. Met een TP4056 bordje heb ik nu gewoon 4 losse laders in 1 en de totale kosten waren onder de 5 euro.

    Ik ben gegaan voor een variant met over-charge protection voor de extra veiligheid en na een avondje knutselen is dit het geworden. Ik heb wel een weerstand vervangen, standaard laadt de lader met 1A, ik heb een weerstand genomen van 5.6K en nu laadt deze met 200mA, wat veel beter is voor de accu's (laden met 1C). Weerstanden zijn wel SMD componenten, zeer klein, maar best goed te doen om te solderen eigenlijk.


    Let op, veel van deze bordjes zijn clones en kunnen gevaarlijk zijn, zie deze post voor meer info http://jimlaurwilliams.org/wordpress/?p=4731, mijn bordjes hadden deze problemen niet gelukkig, maar zijn wel clones.

    2016-09-25 20.39.32.jpg 2016-09-27 21.45.54.jpg 2016-09-27 21.46.39.jpg


    hier de linkjes naar de producten
    https://nl.aliexpress.com/item/5-pc...arger-Module-With-Protection/32402397769.html
    http://www.dx.com/p/0603-smd-resistors-set-black-25-x-20pcs-367949
     
  2. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Als ze niet te zwaar belast worden dan zijn ze te stapelen maar koeling kan dan een punt worden.
    Het lijkt me in het algemeen niet gevaarlijker als botweg parallel schakelen.
    Waarschijnlijk zelfs veiliger.;)
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2016
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Deze manier van laden is de meest veilige manier. Bij het parallel schakelen van de cellen en dan zo laden loert altijd het gevaar dat j een "volle" en een "lege" cel parallel zet. Dat kan verkeerd aflopen.
    Ook kan het mis gaan als er één cel kapot gaat. Die cel kan de andere parallel geschakelde cellen dan ook "meenemen". Wat er dan kan gebeuren is niet te voorspellen.
    Op deze manier heeft elke cel zijn eigen lader. natuurlijk kan er ook met zo'n lader iets mis gaan of met de cel die geladen wordt. De kans dat er dan andere cellen "meegenomen" worden is echter zeer klein. Eventuele schade zal dus beperkt blijven tot die ene cel en/of lader.

    Pas wel op dat je niet gaat proberen om b.v. een 3S accu zo te laden. Als je dat wilt doen zal je elke lader zijn eigen voeding moeten geven. Doe je dat niet dan maak je gewoon keihard kortsluiting en blaas je de cellen en laders op.
    Ooit, jaren geleden heb ik eens een NiCd lader voor iemand gemaakt die een eigen laadcircuit had voor elke cel. Ik heb toen een oude trafo die ik nog had liggen "gesloopt" en er 8 kleine secundaire wikkelingen op gemaakt. Zo had ik dus 8 gescheiden voedingen voor 8 laders voor elke cel apart. Het werkte uitstekend. De verliezen waren geringer en elke cel werd netjes tot op de delta-piek geladen. Zolang de accu nog in goede conditie was stopten alle laders binnen 10 minuten na elkaar. Toen de accu slechter werd begonnen er duidelijke verschillen zichtbaar te worden en wist je dat de accu z'n beste tijd had gehad.
    Zo zie je maar dat "balanceren" eigenlijk helemaal nog niet zo nieuw is. Dat werd zelfs met NiCd accu's al gedaan maar het was niet algemeen. De noodzaak was niet zo sterk aanwezig als dat het met de LiPo wel het geval is.
     
    ido vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina