Zender geschikt voor Multicopters?

Na een hele tijd niet meer te hebben gedaan op modelbouw gebied is het nu bij mij weer begonnen te kriebelen.
Ik heb het plan opgevat om een Quadcopter te gaan bouwen en te gaan vliegen.
Het begin is er, ik heb wat materiaal kunnen overnemen van iemand.

De bedoeling is om te gaan vliegen, en onder te quadcopter een camera te monteren. In mijn geval wordt dat dan een Garmin Virb Elite, omdat ik die al in mijn bezit heb.

Het frame is een SK450
De motoren - D2822/17 Brushless Outrunner 1100kv
ESC - HK-SS30A/30035 Hobbyking SS Series 25-30A
De propellers worden 8045 of 9047, weet ik nog niet.
Als Flightcontroller heb ik een Ardupilot APM2.6 aangeschaft (nog niet binnen)

Nou ben ik al in het bezit van een zender die ik in het verleden voor vliegtuigen heb gebruikt, en nou vraag ik mij af of deze zender ook gewoon te gebruiken is voor multicopters.
Het viel mij op dat veel mensen op hun zender d.m.v. menu's hun bereiken instellen, en dat heeft mijn zender allemaal niet.

Het is een 6 kanaals Wfly zender met ontvangen. Zie foto

full

Ik hoop dat ik hierover wat advies zou kunnen krijgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey

Kijk voor een zender naar een 6 of meer kanaals computerzender.
Spektrum, Futaba en Graupner zijn tegenwoordig de betere merken.

Kijk ook gelijk voor andere ESC's, deze zullen nooit lekker gaan vliegen op een multicopter.

Groeten

Pfff, Foto plaatsen lukt me nog niet.

Markjuhh,
Bedankt voor je antwoordt, maar in principe wil ik eerst nog geen nieuwe zender aanschaffen, ik heb er al een.
Ik wil graag weten of het ook met deze zender kan, Het is een 6 kanaals.

En waarom zijn de ESC die ik heb niet goed?
Hoe moet je ooit tot een keuze kunnen komen wat dan wel werkt, want het staat er niet bij dat ze niet geschikt zijn voor een Multicopter. Bij hobbyking vindt je deze ESC onder de rubriek multicopter. En dan ga ik er vanuit dat ze daarvoor ook geschikt zijn.

Ik weet niet zeker of de APM2 het kan, maar bij Naze32 kan je via de CLI de eindpunten in het bordje aanpassen zodat je eigenlijk alle zenders kan gebruiken.

De ESC's zijn met de standaard software te traag om goed aangestuurd te kunnen worden. Als je er SimonK firmware op flasht zijn ze wel te gebruiken.

via de CLI de eindpunten in het bordje aanpassen zodat je eigenlijk alle zenders kan gebruiken

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je hiermee bedoelt?, Wat is CLI?

De kanalen van de huidige ontvanger worden toch gewoon op de APM2.6 aangesloten?

SimonK firmware heb ik wat over gelezen.
Zal mij er in gaan verdiepen zodat ik de ESC kan flashen.
Moet natuurlijk weer een programmeer apparaat voor komen.:(

CLI is de Command line Interface (als ik het goed typ)
Hier kan je door middel van commando's alle waardes in het bordje aanpassen.

Zoiets is nodig zodat je APM weet wat maximaal links en rechts is en wat de middenpositie van je sticks is.
Normaal stel je dat via je zender af, maar omdat jouw zender dat niet kan moet het andersom :)

Voor je ESC's zou je hier eens een oproep kunnen zetten of er iemand in de buurt woont die de regelaars voor je wil flashen ;)

De APM2.6 heeft wel een CLI, maar weetniet of je daar de eindpunten mee kan instellen. Daar ga ik ook naar opzoek.

Ik heb zojuist een ESC opengemaakt Maar daarop solderen gaat mij niet lukken, veel te klein allemaal. Een AVR programmer heb ik al gezien, en kost via ebay bijna niets.
Maar kan het helemaal niet met deze ESC's ?
Ik heb ze al gekocht, nu moet ik er weer 4 aanschaffen, wordt toch allemaal een beetje duur nu.
Ik dacht dat ik aardig op weg was door wat spullen van iemand over te nemen.:eek:

Die regelaar kan je simonk op flashen. Vraag Aldert, die heeft een stempel die je op de atmega drukt, en hij zit ook in Assen.

Jouw zender is een MHz zender. Op 35 of 40 MHz. De ontvangerantenne zal rond de 1 meter lang zijn. Dat wordt een beetje lastig op een quad.

Moderne zenders werken op 2.4 GHz. Met hele kleine antennes. Een ontvangerantenne is 10 -15 cm lang waarvan de laatste 3 cm de feitelijke antenne is. Dat past veel beter op een quad.

Jouw zender is een MHz zender. Op 35 of 40 MHz. De ontvangerantenne zal rond de 1 meter lang zijn. Dat wordt een beetje lastig op een quad.

Moderne zenders werken op 2.4 GHz. Met hele kleine antennes. Een ontvangerantenne is 10 -15 cm lang waarvan de laatste 3 cm de feitelijke antenne is. Dat past veel beter op een quad.

Ja dat is mij bekent, is inderdaad wat lastiger.
Maar moet er eerst nog achterkomen of het quadcopter vliegen inderdaad wat voor mij is, en aangezien ik een zender heb, wil ik niet graag weer honderden euro's moeten uitgeven voor een nieuwe zender.

Ik heb stiekem wel even gekeken:wink:
Als ik 1 aanschaf zou dat waarschijnlijk de Turnigy 9XR zijn, of de pro versie. Die zijn nog redelijk goedkoop.

is de SomonK firmware zeker nodig?
Ik heb wat verder gelezen en daaruit concludeer ik eigenlijk dat het met de gewone ESC ook wil, maar dat hij dan wat wiebelt. Met de SimonK firmware zou de Quad strakker vliegen. Maar het is toch niet zo dat zonder SimonK het helemaal niet wil?

Laatst bewerkt:
Met simonk is de gasrange makkelijk in te stellen. Het maakt het afstellen van de helikopter ook een stuk eenvoudiger. Met apm is dat geen overbodige luxe.
Als je naar een andere zender kijkt, dan kan je ook de taranis overwegen.

EdAkker:
Wat is de gebruikersnaam van Aldert, die eventueel de ESC's zou kunnen Flashen.
Dan zou ik kontakt met hem kunnen opnemen.

Ik heb zojuist nog een filmpje gezien op youtube waarop te zien was dat je heel eenvoudig de ranges van de kanalen kunt kalibreren in de mission planner, door alle joysticks en schakelaars naar hun uiterste posities te brengen, deze waarden worden dan overgezet in de Ardupilot.

Verder leek het mij dat de Ardupilot een van de eenvoudigste flightcontrollers is. m.u.v. de Naza, maar deze is ook veel duurder. Ik krijg overigens de Ardupilot met GPS en Compas.

Ik heb inderdaad de Taranis ook gezien, maar is weer duurder en volgens mij hier in nederland ook veel moeilijker te krijgen tegen een schappelijke prijs.

KK2.x is ook heel makkelijk en lekker goedkoop. Of Naze32, ook geweldig, en ook niet heel lastig. Aan het begin moet je alles natuurlijk even leren! Ik heb aan het begin een tijdje met een 35mhz zender gevlogen, dat ging prima totdat die defect was. Ok, de zender was lomp, de antenne was lang en de ontvangersantenne was al helemaal niet leuk meer, maar die heb ik maar om de arm heen gewikkeld. Nu heb ik een DX6i, tweedehands is die voor een klein prijsje we te krijgen, en dan heb je gewoon een goede zender om mee te beginnen. Je kunt er geen kilometers ver mee en hij heeft niet veel extra switches of kanalen, maar hij is stevig, simpel en doet goed wat hij moet doen. Ik kan zelf wel de 4 in 1 QBrain ESC aanraden, lekker simpel, scheelt ook wel wat bedrading, en heel goedkoop. Als er een kapot gaat ben je wel de pineut. Ik zag hem laatst ergens met SimonK voor rond de 30 dollar, in een advertentie op RCGroups. Ik zou je ook wel aanraden andere ESC's te kopen, dat bespaart je gedoe om te flashen en een paar goede ESC's hoeven niet veel te kosten. Witespyquad heeft ook hele goedkope ESC's met SimonK.

KK2.x is ook heel makkelijk en lekker goedkoop

Was in eerste instantie ook de bedoeling, maar stond in backorder bij hobbyking. Net als zoveel andere gangbare componenten (wel vervelend)
Toen gekeken naar een betaalbare flightcontroller waar ook nog een heleboel mee mogelijk is, en toen kwam ik uit bij de ardupilot.
Ik heb hem op ebay met gps en kompasmodule aan kunnen schaffen voor ongeveer 55 euro.

Ik wacht nog even met de ESC, s Ik hoop dat ik iemand kan vinden die ze voor mij wil flashen. Anders moet ik weer nieuwe kopen, en dan heb je het al weer gauw over zo'n 50 euro met verzendkosten. Ik steek dat geld dan liever in een eventuele nieuwe zender.
Ik begin net, en nu al beginnen de kosten behoorlijk op te lopen, ik dacht dat ik wat goedkoper uit zou zijn omdat ik bestaande onderdelen zou kunnen gebruiken..

Zijn gebruikersnaam was Aaalie, en daarna nog iets, maar die is gebanned. Hij heeft geen account meer maar post af en toe iets via mijn account.
Je kan hem gewoon bellen nu hij wil je regelaars wel even flashen.

Ed

Doe ik, Bedankt.

Inmiddels ben ik langs geweest en zijn de esc"s voor mij geflashed.
Bedankt Aldert, geweldig.
En wat heeft deze man een mooie machines staan, heb mijn ogen uitgekeken, en wat voelde ik mij klein.

Ed ook bedankt voor de introductie, scheelt mij weer nieuwe ESC's te kopen.

Laatst bewerkt:
Back