zenderkeuze FC18 v.s. FC28!?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door CoBo, 11 aug 2003.

  1. CoBo

    CoBo Guest

    Hoi allemaal,

    Ik ben van plan om een nieuwe zender aan te schaffen.
    Na wikken en wegen zijn er voor mij nog twee zenders overgebleven, N.L de Robbe/Futuba FC-18 en de FC-28.

    Nou is mijn vraag, Is die FC-28 het prijsvershil waard?

    op het moment heb ik voldoende aan de FC-18, maar zoals op vele website wordt beweerd, moet je niet bezuinigen op je zender, die gaat n.l. lang mee. een stelling waar ik het mee eens ben overigens.
    Op het moment ben ik bezig met een boot. maar wil hierna graag een helicopter gaan bouwen. ook denk ik aan een vaartuig met vele funties. vandaar ik kijk naar een zender die mij ook op langere termijn van dienst kan zijn.
    graag jullie reacties, BvD.

    Vr. groet.
    Cor
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Cor,

    Voor de meeste hobbyvliegers is de FC18 ruim voldoende, Ik heb er ook één en ik kan er alle modellen die ik tot nu toe heb mee vliegen. Snelle en langzame modellen, Elektro, brandstof, zwevers en m'n heli's.
    De FC28 heeft meer mogelijkheden of beter uitgebreidere mogelijkheden. Ook het instellen is soms wat makkelijker omdat je een grafisch display hebt.
    Een mooie zender maar ik vind hem te duur!
    Er is echter wel een vrij goede reden om eventueel toch voor de FC28 te kiezen. De FC18 wordt niet meer nieuw verkocht! De FX18 is hiervoor in de plaats gekomen.
    Ook een mooie zender maar in mijn ogen toch minder dan de FC18. Hij heeft bijvoorbeeld digitale trims en daar ben ik niet zo happy mee. Toch zijn er op onze club een aantal leden een FX18 hebben en die zijn er zeer tevreden mee! Ik heb er ook mee gevlogen en hij werkt gewoon prima en betrouwbaar. Het instellen vind ik wel wat lastig en die digitale trims heb ik al genoemd. Maar dat kan natuurlijk een kwestie van wennen zijn!
    Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes.
     
  3. Als het goed is het ik anders vandaag nog een FC-18 bij VG zien liggen in Lelystad (of ik moet me wel heel sterk vergissen). Maar waar je ook aan moet denken is of je een 40 of 35 mhz zender koopt. Als je nu met een boot vaart of gaat varen ben je aangewezen op de 40 mhz. Als je daarna wil gaan vliegen is het handigste om 35 mhz te hebben. Je mag ook vliegen met 40 mhz zender, maar je hebt dan meer kans op storing vanuit de boten en auto richting.
     
  4. Guest

    Guest Guest

    De FC18 is een heel goede en uitgebreidde zender. Er is geen (gangbaar)model wat je er niet mee kan besturen.

    Een FC16 of FX18 kan ook een heel goede keus zijn. Bij mijn weten is het belangrijkste verschil dat de FC16/FX18 tov de FC18 geen vierpunts (dus vier servo´s direct aan de tuimelschijf) rotorkop kan aansturen. Ik dacht alleen nog door Vario gebruikt en bij dit merk allemaal ook door een driepunts besturing te vervangen.

    Verder is het eigenlijk een boel marketing, een klein beetje extra gemak en een onredelijk groot prijsverschil. Als je een goede 2e hands op de kop kunt tikken is het natuurlijk altijd mooi.

    Ik zou kiezen voor de FC18 uit de keuze die je voorlegt, maar ik zou de FX18 ook zeker nog eens overwegen.

    Succes. :wink:
     
  5. CoBo

    CoBo Guest

    Dank Heren,

    ik heb hier heel veel aan.
    had er echter nooit bij stil gestaan dat vliegers voornamelijk op de 35 mhz zitten.

    waardoor nu eingenlijk wel het "moeten hebben" van een uitrusting als de FC-28 overboord valt.
    ik ga van de week eens kijken voor hetzij een FC-18 of een FX-18.
    zodat ik met deze zender een heli kan uitproberen op de 40 mhz.
    mocht ik een "heli-gek" worden kijk ik wel voor een goede zender in de 35 mhz.
    Dank voor uw advies.
    Vr, Grt.
    Cor
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  7. CoBo

    CoBo Guest

    Ja, dat weet ik Ron.

    ik zit ook keurig netjes op de 40 met m'n auto's en bootje.
    Mij vader was verwoed modelvlieger (kan het helaas door zijn leeftijd niet meer) enne euhh... hey wie wil er nou troubles met Pa!? :D

    waar ik niet aangedacht had is dat ik met mijn 40 mhz voor de heli meer kans op interfensie kan krijgen, daar er ook anders dan luctvaartuigen op deze golflengte zitten.

    ik wou gewoon weer te veel, 1 zender met alles er op, er aan en er in.
    waarmee in alles (met er op er aan en er in) kon aansturen.
    maar denk nu dat het beter is om een goedkopere zender te nemen en evt. later als ik een heli heb uitgeprobeerd. te kijken of er een tweede zender moet komen.

    maar dank voor je bezorgdheid over de banden.
    Grt
    Cor
     
  8. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    als ik het goed heb kun je bij de fc16 het HF moduul verwijderen (gewoon een los kastje) ik weet alleen niet of je door het HF moduul te wisselen ook van frequentie kan wisselen. dat zou een uitkomst zijn voor je mischien 1 zender en een 35mhz module en een 40mhz module..

    of heb ik het nou verkeerd gehoord.

    groet,

    vinze
     
  9. CoBo

    CoBo Guest

    Hoi Vinze,

    volgens mij is dat niet zo simple, zou wel heeeel mooi wezen als het zo was.
    wellicht kunnen de "cracks" op dit forum uitsluitsel geven.

    dank voor je reactie.
    Grt
    cor

    P.S. gefeliciteerd met je eerste solo vlucht.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het is zoals Vincent beschrijft. Je moet nu wel een ontvanger erbij kopen op de andere band. Multiplex had (heeft?) ontvangers met een verwisselbaar HF ontvangstmoduul.
     
  11. CoBo

    CoBo Guest

    Tjee, dan wordt de FC 28 weer interesant.
    thanks guys
    Cor
     
  12. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.022
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    tja of een goede 2e hands fc18 tegenkomen... de fx heeft trouwens geen verwisselbare HF module...
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Helaas had de laatste serie(s) FC18 geen los zender moduul meer. De eerste hadden dat WEL! Mijn FC18 heeft een los HF moduul. Kom je er één tweedehands tegen dan is kopen zeker een optie maar laat hem wel goed nakijken want je hebt niets aan problemen!
     
  14. Miki

    Miki Guest

    hoi ik heb zelf de fc-18 maar blijkt achteraf handiger als pultzender,dan
    handzender persoonlijk had ik echter liever de fieldforce 9 willen hebben
    maar de 18 is nu zo weinig waard dat ik te veel moet bij leggen anders
    had ik dat zeker gedaan mischien in je overweging mee te nemen

    Grntx:Miki
     
  15. CoBo

    CoBo Guest

    Ben diverse modelzaken af geweest, en heb een FC-18 (Nieuw) waarbij je dus de module kunt verwisselen.
    Hij is anders best nog prijzig hoor!, Miki. 650 euries, hoewel die op de website van de zelfde zaak voor minder staat daar moet ik dinsdag voor terug bellen dan is de eigenaar er weer. (vakantie)

    het lijkt mij een hele mooie zender, het is alleen een 35 MHz, maar heb de 40 MHz gelijk nabesteld hoor.

    vreemd eigenlijk dat ik bij de helft van de zaken waar ik ben geweest (6 in het totaal) ik een 35 Mhz kreeg voorgeschoteld. terwijl ik toch duidelijk zei dat ik een zender zocht voor boten en evt. daar later een heli wou uit proberen.

    bij een zaak zei men toen ik dit opmerkte "ach zolang je niet in clubverband vaart maakt het niet uit"
    Tja...... ik weet beter maar hoeveel.....................

    In iedergeval is het een mooie zender die FC-18 alleen voor een "uitloop model" wel prijzig zeker als je bedenkt dat hij wordt geleverd met alleen een 8 kanaals ontvanger en 3 servo's. dus geen accu en geen Cam-pac.

    In iedergeval bedankt voor het advise hier op dit forum.

    Vr. Grt.
    Cor
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Gefeliciteerd met je zender Cor, ik hoop (denk) dat je er veel plezier mee zult hebben.
    Overigens welke winkel gaf jou dat "goede" advies???? Die lui weten dus wel beter maar lullen uit hun nek om maar te verkopen. Veiligheid voor alles zou toch ook hoog in hun vaandel moeten staan.
    Mijn idee is om die winkel(s) (verkopers) te boycotten. Met zulk advies schiet niemand iets op. Een modelschipper kan met een 35MHz zender in zijn maag komen zitten omdat hij tijdens shows of zo niet mag varen met die 35MHz zender. Hetzelfde geldt voor een modelcoureur.
     
  17. CoBo

    CoBo Guest

    Dank voor je reply Ernst,

    De zaak waar mijn dit verteld werd was VASCO in Utrecht.
    moet er wel bij zeggen dat de eigenaar op vakantie was en ik dus niet weet of het een "vakantiehulp" was die mij hielp.

    ben zelf nooit zo'n voorstander om gelijk te gaan "boycotten" omdat ik er van uitgaan als iemand een fout maakt en je spreekt hem of haar er op aan dat dit dan verbeterd wordt. en hij/zij deze "fout" niet meer maakt, dat moet je nog maar afwachten wanneer er weer een nieuw iemand komt, die weet het misschien weer niet. tenzij ze in herhaling natuurlijk.
    Tja,... Hollander he, dat wijzende vingertje :)
    Grt
    Cor
     
  18. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    wow 650 euro ??
    daar heb je ook een fielfdorce 9 voor.
    vind ik inderdaad erg prijzig voor een uiloop model.
    het is wel een bewezen goede zender en ik denk dat je er veel plezier van gaat hebben.
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Ik kom zo heel af en toe wel eens bij VASCO, ik zal ze er eens op aanspreken.
    Overigens hebben wij last van wildvliegers vlak bij ons veld. Wij hebben er last van in die zin dat de mensen in de omgevenig denken dat wij het zijn die vliegen op tijden dat wij het niet mogen. Gelukkig hebben wij de gemeente en de politie er van kunnen overtuigen dat wij het niet zijn maar de mensen die klagen kunnen we moeilijk berijken.
    Waarom schrijf ik dit? Heel simpel Bij die wildvliegers is regelmatig iemand van VASCO gezien. Zelf heb ik hem er nog nooit gezien maar ik ben er ook niet altijd als hij er wel is. Andere leden van onze club hebben hem wel herkent!
    Ik vind het een "vreemde zaak".
     
  20. CoBo

    CoBo Guest

    Tja... duidelijk een voorbeeld van hoe het niet moet.
    ga er van uit dat de persoon in kwestie, die mij dus vertelden dat 35 Mhz niet zo'n probleem is/was, zelf niet vliegt anders zeg je dat toch niet!?
     

Deel Deze Pagina