Zenderkeuze frsky qx7 eu of international versie

Discussie in 'Model elektronica' gestart door hermor, 9 feb 2018.

  1. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Goedemiddag,

    Ik ben van plan over te stappen van Futaba t8fg naar frsky qx7 ivm de mogelijkheden qua telemetry etc. Nu is er een keuze voor eu of non eu. Welke versie moet ik kiezen? want lees dat er minder keuze is aan ontvangers bij de eu versie.

    Het word trouwens de qx7 heeft mi alles wat ik nodig (ga) hebben.

    Iemand die mij kan helpen met de juiste keuze?
     
  2. thoenderdos

    thoenderdos

    Lid geworden:
    30 apr 2015
    Berichten:
    14
    Officieel heb je geen keuze. De zender moet in de EU aan bepaalde normen voldoen. De EU versie is dus legaal en de non EU versie is hier illegaal en mag niet meer in de EU verkocht worden.
    Ik ben nog geen recent type ontvanger tegengekomen die de EU software niet accepteerde .
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    Wat hierboven wordt geschreven lijkt niet belangrijk maar is wel degelijk heel belangrijk. Er gelden in Europa bepaalde regels en daar moeten we aan voldoen. Ook voor de afstandsbesturing gelden regels en de fabrikanten voldoen daar aan door apparatuur op de markt te brengen die aan die regels voldoen.
    Zo mag de apparatuur die in Europa mag worden gebruikt maar een bepaalde hoeveelheid energie in de vorm van radio straling uitstralen. In andere gebieden kan, of is, dat weer anders, daar mag meer of minder energie uitgestraald worden. Dat er door diverse mensen voor een andere versie wordt gekozen komt vooral doordat die zenders meer energie uitstralen dan hier is toegestaan. Er wordt gedacht dat ze daardoor een groter bereik en minder last van storingen zullen hebben. Dat zal slechts heel weinig uitmaken maar dat kan je die mensen meestal niet aan het verstand brengen.
    Een andere zaak is het LBT systeem wat in Europa verplicht is. Dit staat voor Listen Before Talk, de zender "luistert" eerst op het gekozen kanaal voordat hij zelf een signaal uitzendt. Dit kan een heel kleine vertraging tot gevolg hebben en daar wordt "men" dan bang voor. In werkelijkheid is de vertraging zo minuscuul dat je dat echt niet zal merken. Het gekke feit doet zich voor dat de vertraging zelfs kleiner kan zijn met het LBT systeem dan zonder.
    Dan nog een punt. Wanneer je een zender gebruikt die hier niet is toegestaan ben je in principe niet verzekerd. Als er iets ergs gebeurt, en laten we hopen dat dit nooit gebeurt, dan kan een verzekeringsmaatschappij heel moeilijk gaan doen als ontdekt wordt dat er een illegale zender is gebruikt. Of dat nu wel of niet de oorzaak van dat ongeluk is maakt niet uit, je voldoet niet aan de voorwaarden dus kunnen ze weigeren om te betalen.
    Als laatste punt de regelgeving. De laatste tijd zijn de regels behoorlijk aangescherpt, de redenen zijn velerlei en wel bekent denk ik. Wanneer steeds meer mensen apparatuur gaan gebruiken die hier niet is toegestaan bestaat de kans dat anderen daar last van hebben of krijgen. Als dat gebeurt zullen er stemmen op gaan om daar wat aan te doen. Het gevolg is nog meer en nog strengere regels. Dat willen we toch ook niet?
    Al met al heel simpel, koop en gebruik alleen apparatuur die hier is toegestaan. Die apparatuur is meer dan voldoende voor elke vorm van modelbesturing die we hier mogen bedrijven. Meer dan voldoende reikwijdte, zeer grote storingsongevoeligheid, en de mogelijkheden zijn enorm. Die "extra's" die de niet toegestane apparatuur zouden hebben zullen in de normale praktijk nauwelijks of zelfs helemaal niet merkbaar zijn door jou. Anderen kunnen wel last hebben of krijgen van jouw zender omdat die te veel signaal uitzendt en/of domweg zijn signaal de lucht in blaast of daar een ander nu door gestoord wordt of niet.
    De juiste keuze lijkt mij heel simpel. :thumbsup:
     
  4. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Aha, duidelijk dan word het dus de eu versie. Was er inmiddels al achter dat je van een non-eu versie een eu versie kan maken en andersom. Bedankt voor het verhelderende antwoord.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    Het is de software die de instellingen van de chipset verzorgt. Met die software kan je dus instellen wat het zendvermogen is en of er eerst "geluisterd" wordt voordat de zender zelf uitzendt. Ook allerhande andere instellingen worden door de software bepaald. Door andere software te laden kan je de zender dus vrijwel alles laten doen wat jij wilt zolang dat binnen de mogelijkheden van de gebruikte chipset blijft.
     
  6. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Heb inmiddels een qx7 eu versie besteld. Ben erg benieuwd.
     
  7. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    En ben je tevreden met je zender?
    Ik moet een nieuwe zender hebben om mijn boten te besturen en neem daarvoor deze zelfde zender.
    Heeft u nog een accu en lader erbij gekocht?
    Zo ja welke.

    En als laatste vraag wat was de verzend tijd hoeveel dagen later kreeg je hen?

    Mvg Wolter graaf
     
  8. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik heb ook deze zender binnen gekregen. En wil ook een boot gaan besturen ermee. Mij ging het vooral om de telemetrie.

    Al ontdekt dat je zonder microSD kaartje met de gedownloade software er weinig mee kan.
     
  9. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Gezien dat dit topic niet echt opschiet, wil ik toch voor overigen mijn ervaring delen.

    Ook ik heb de "verkeerde" versie gekregen, nl. die met de internationale firmware erop.
    Gelukkig is het niet moeilijk om die te vervangen door de EU versie, welke wel goedgekeurd is om te gebruiken in ons land o.a.

    Echter overal kun je toturials vinden over hoe de firmware van de zender te flashen naar die van de EU, alsook die van de ontvangers.
    Wat echter niet duidelijk beschreven staat is dat je ook de interne zendermodule firmware naar die van de EU moet flashen. Die staat apart op de website van FrSky. Zoek bij downloads naar XJT! https://www.frsky-rc.com/xjt/

    Ik heb de volgende firmware versies werkend:

    XJT (zender/ontvanger voor telemetrie module) firmware 170317
    Zender firmware: 218 (downloaded via OpenTX companion 2.2.1)
    X4R-SB (ontvanger) firmware: 170322
     

Deel Deze Pagina