Eindelijk kon ik dan eens de Zenmuse naast de Tarot Gimbal houden om zo eens een vergelijk te maken. Ik heb het al vaker gezegd... Vertaalt het prijsverschil tussen beide zich terug in de meerprijs van de Zenmuse? Lees mee en oordeel zelf...
De grootste verschillen zijn als volgt:
Mijn mening?
Wil je eenvoud, gewoon iets wat werkt op basis van plug & play? Neem dan de Zenmuse. Wil je flexibiliteit en nog wat geld over houden om met je partner uitgebreid te gaan eten in een goed 4 sterren restaurant en je ook nog wat punten scoort... ga dan voor de Tarot!
Edit:
extra toevoeging vwb horizon instelling...
http://www.modelbouwforum.nl/forums/3115886-post1.html
Edit 2:
(Vlieg)Filmpje F550 + Zenmuse
(Vlieg)Filmpje Phantom + Tarot T2-D
Montagefilmpje Tarot T2-D/Phantom
De grootste verschillen zijn als volgt:
- Zenmuse heeft slechts 1 kabel aan de buitenzijde waar alles mee gedaan wordt. Zo loopt de bediening (tilt), voeding vd GoPro alsmede de Video over deze ene kabel! Bij de Tarot heb je hier een separate (los mee te bestellen) mini USB kabel voor nodig die de voeding vd GoPro alsmede de Video levert gecombineerd met een voedingskabel en daarnaast nog een Tlt/Roll bedien kabel.
- Bij de Zenmuse 'connect' je de GoPro via de grote connector aan de achterzijde. Dit maakt de verbinding aanzienlijk robuster dan bij de Tarot. Deze verbindt (mits je Video out wilt) via de separate USB kabel. Bij het plaatsen van de GoPro in de Tarot dien je dan ook met je vinger de USB connector tegendruk te geven zodat deze niet afbreekt (zit met 1 schroefje vast).
- Met de GoPro in de Zenmuse is de microSD kaartsleuf nog normaal toegankelijk. Je kunt de GoPro dus gewoon laten zitten als je de SD kaart eruit wilt hebben. Bij de Tarot kun je er met de separate video out kabel niet bij daar deze voor je kaartslot zit.
- De Tarot biedt je de mogelijkheid om zowel de tilt als de rol vanaf de zender te bedienen. Dit is bij de Zenmuse niet mogelijk. Deze biedt alleen de mogelijkheid de tilt te bedienen.
- De luchtbrug van de Tarot is gebaseerd op de betere wiredemper systemen. De Tarot 'hangt' letterlijk op (dus niet onder) de rubbers. De Zenmuse 'hangt' letterlijk aan de rubbers. Hierdoor staan ze altijd 'iets' onder spanning. Let wel, mijn eerste vliegresultaten laten geen verschil zien in demping. Bij beide systemen is geen trilling/jello aanwezig!
- Instellingen: De Tarot biedt veel instel mogelijkheden. Hoewel hij af fabriek goed afgerelegd is geeft je dit wel de vrijheid een en ander naar wens in te stellen. Bij de Zenmuse is het simpel… alleen de Tilt is instelbaar.
- Mits je de Tarot compleet aanschaft incl controller bord werkt deze geheel autonoom. De Zenmuse werkt te allen tijde icm de Naza-M (V1 & V2) of de Wookong-M. (dus niet met de Naza Lite!).
- Qua vliegen… Mijn 1e indruk met de Zenmuse is gelijk aan die van de Tarot. Beide systemen werken af fabriek perfect.
Mijn mening?
Wil je eenvoud, gewoon iets wat werkt op basis van plug & play? Neem dan de Zenmuse. Wil je flexibiliteit en nog wat geld over houden om met je partner uitgebreid te gaan eten in een goed 4 sterren restaurant en je ook nog wat punten scoort... ga dan voor de Tarot!
Edit:
extra toevoeging vwb horizon instelling...
http://www.modelbouwforum.nl/forums/3115886-post1.html
Edit 2:
(Vlieg)Filmpje F550 + Zenmuse
(Vlieg)Filmpje Phantom + Tarot T2-D
Montagefilmpje Tarot T2-D/Phantom
Laatst bewerkt door een moderator: