Zicht-probleem in een bocht.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 25 jun 2018.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.881
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een simulator geeft geen diepte en je kan afstanden niet inschatten.
    Voor een vliegtuig is een simulator onzin en je kan jezelf alleen maar verkeerde dingen aanleren.
    Voor een heli is het een ander verhaal, daar is het prima voor om de eerste beginselen te leren.

    GJ
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  2. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Daar ben ik het niet mee eens. Je ziet inderdaad geen echte diepte, maar juist het goed inschatten van de stand van het toestel na bepaalde manoeuvres is niet veel anders dan in het echt. En dat is een van de punten waar Willy mee zit, als ik het goed begrepen heb.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.942
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan vlieg je dus NIET beter.... klinkt cru, maar de beste piloot is een piloot die heel thuiskomt.
     
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Tamelijk akkoord
    Niet volledig akkoord
    En akkoord

    Een sim heeft me toch geholpen met m'n eerste rugvlucht ervaring op te bouwen destijds en knife-edge en dergelijke toen ik herbegon.
    Ook slippend vliegen eerst wat geoefend op de sim.
    Maar het vliegen op een veld is natuurlijk veel realistischer (en leuker!).

    Een sim is niet slecht voor wat stick automatismen aan te leren (bvb als je uit een aileron bocht komt hem weer even plat leggen), maar leren vliegen doe je er idd niet op.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.881
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dries, als je al kan vliegen kan je de sim gebruiken om dingen als meskant en zo te oefenen (dat je richting niet de verkeerde kant op geeft).
    Maar wij oefenden met leerlingen al voordat ze een brevet hadden al rugvlucht en andere dingen die niet in het brevet vermeld staan.
    En ook landen, niet zomaar ergens neerploffen maar echt zorgen dat de kist voor je voeten staat.
    Probleem van een sim is dat niemand je controleert en niet ziet en zegt wat je fout doet.
    Je mist ook de spanning, een druk op de spatiebalk en je model is weer vliegklaar, in het echte leven kan je weer een paar avonden gaan zitten bouwen.
    En afleren van een gewoonte is moeilijker dan aanleren, dat heb ik veel bij wildvliegers gemerkt, dat krijg je er alleen met hard slaan uit ;-)
    Dus... blijf achter de sim vandaan en steek die tijd in echt vliegen, het is schitterend weer, Wil vliegt op een mooi ruim veld dus dan ga je toch niet binnen zitten?

    GJ
     
  6. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Zelf ben ik zeker geen zeer ervaren vlieger, maar er is wel iets wat ik vaak zie dat een "zicht" probleem veroorzaakt.
    Bij het vliegen van een circuit zie ik bij beginners en ook soms bij meer ervaren vliegers dat ze in de downwind leg niet parallel aan de upwind leg vliegen.
    Ze vliegen onbewust van zich af waardoor het circuit een soort schuinedrop model krijgt. De kist vlieg daardoor steeds verder weg en zichtbaarheid wordt minder.
    Bij de bocht van 90 graden naar de crosswind leg vliegt de kist nog verder weg en op dat moment is de oriëntatie weg omdat de kist niet doet wat ze verwachten. Op dat moment slaat de stress toe.
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.831
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    In het begin heb ik met een sim gevlogen en dat heeft mij zeker ergens gebracht. Echter na een tijdje, vond ik het teveel van de werkelijkheid af staan. En mijn computer begon regelmatig op hol te slaan, waardoor het vliegtuig de meest ongecontroleerde bewegingen maakte.
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.831
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat herken ik wel, Onno.
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.831
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Vanavond voor het eerst weer eens met de Escapade gevlogen. Wederom viel mij op, dat dit het allerfijnste vliegtuig is, wat ik ooit gehad heb.
    Zonder te overdrijven, durf ik te zeggen dat ik perfecte circuits heb gevlogen. Mocht ik dit toestel ooit verliezen, dan koop ik dezelfde terug.
    Dan de zichtbaarheid: dit vliegtuig zie ik 4x beter dan welk ander ook. Een bijkomend voordeel is dat hij 15-20 minuten vliegt op een 6s/5000.
    Ik ben weer helemaal blij :yes:. Als de importeur van Great Planes dit leest, geeft hij er vast wel een kado.
     
  10. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Hum,... op de pc dus ook. Niet alleen in het echt...;):rolleyes:

    Voor wat het circuit vliegen betreft. Het is niet moeilijk om rechtdoor te vliegen. Evert kan je dat prima uitleggen.
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.831
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Computers begrijpen mij nooit zo :D.
     
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Met het fiasco van Tower in gedachte vraag ik me serieus af hoe het met Great Planes zal aflopen btw
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.881
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De importeur van Greatplanes is Modelengineering in Zwaag.
    Stuur hem maar een linkje naar het forum.

    Maar je hebt vanavond dus weer circuits gevlogen?
    En andere oefeningen?

    Noteer eens wat je doet op een lesavond, ik ben benieuwd.
    Trouwens, de auto voor het weekend is gehuurd.
    Zaterdag alle oude bekenden in Vught even gedag zeggen en zondag... misschien een bezoekje aan Maasdriel, als ik het redt.

    GJ
     
  14. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik lees alles mee maar dit is het begin waar het fout gaat en precies 'door de stress' waardoor je niet meer openstaat voor wijzigingen in het vlieggedrag en de daarop volgende noodzakelijke correcties. Wil heeft al een vooroordeel en dat is dat als hij alleen vliegt het toch al fout gaat en alleen dat levert al een ongezond stukje spanning op.

    Ik ben blij om te lezen dat Wil vanavond wel lekker gevlogen heeft met zijn Escapade en ik zou zeggen neem voorlopig geen ander model totdat je alle adviezen die je aangereikt zijn onder de knie hebt. :)
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.831
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is een mooie reactie Hans, waarvoor dank.
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.831
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb dermate genoten van dit toestel, dat zelfs het circuit een genot was om te doen.

    De kans is groot dat ik je komend weekend tegenkom.
     
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.831
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Gert-Jan, Vught is toch pas over een paar weken!?
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.881
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wil... het is vreselijk voor mij om te zeggen maar je hebt gelijk.
    Pas 14 JULI en ik snap ook niet hoe ik erbij kom dat het dit weekend is.
    Getver.... nou, dan verschuif ik de huurdatum maar van dat autootje.
    Misschien beter ook, ik sta net op en het is alsof ik een fles Bacardi leeggedronken heb, voel me weer lekker suf.

    GJ
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.831
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Misschien helpt het: ik heb dat soort dingen ook ;) :D.

    Wil je wel zondag naar Maasdriel komen? Kun je dan niet beter met de trein naar Zaltbommel komen? Ik kan je van het station halen en brengen. Dat is geen enkele moeite.
    (die fles Bacardi drinken we nog wel een keer samen :D)
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    van zo'n fles krijg je ook zichtproblemen :D
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina