Zicht-probleem in een bocht.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 25 jun 2018.

  1. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Of nog erger voordat je het weet ben je een voorbij vliegende meeuw aan het besturen. :confused:
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat lukt mij al zonder alcohol :D.
     
    Hans V vindt dit leuk.
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    euhm..

    dat heb ik een keer real life zien gebeuren..
    instructeur keek naar rechts, leerling naar links...
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Een vriend hielp mij eens met vliegen. Na een aantal minuten nam hij de zender van mij over om te gaan landen.
    Eerst vloog hij nog een aantal loopings en andere, voor mij onbekende, figuren. Dat gunde ik hem natuurlijk.
    Opeens zei hij: "ik zie hem niet meer". Ja, ja, dacht ik, mij een beetje op stang jagen, daar trap ik echt niet in.
    Maar ik keek eens goed naar hem en zag, dat hij een andere You Can't Fly aan het volgen was.
    Dit heeft nog lang tot grote hilariteit geleid bij de leden van de (vorige) club.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    dat is wel gaaf..

    maar, zo heb ik wel eens een leerling aan de kabel gehad..
    heli
    we hadden al een paar lessen gehad die dag, ging steeds beter.
    3e tank, ik gaf voor de 4e keer in deze tank de controle over...
    ik tel netjes af. geef de controle over. na drie tankjes en tig keer

    Bleek dat meneer voor het gemak de gasstick helemaal onderin had gezet.
    voor wie niet bekend is met heli's: die stick hoort wat boven het midden te staan, dan blijft hij op 1 hoogte..
    stick beetje lager, heli omlaag.
    des te lager de stick, des te enthousiaster komt de heli omlaag.
    Hier stond hij dus helemaal onderin...

    dus een snelle ingreep, heel veel stress en wat nieuwe woorden later tikte de heli net de grond niet aan..
    net kunnen redden. toch wel fijn bij een 700 (1,50 rotor)maat.
    ik heb voor die dag het lessen ook even opgegeven met deze man.

    en sindsdien kijk ik toch regelmatig even hoe de leerling zijn sticks heeft staan voor ik hem overgeef.
     
    Hans V vindt dit leuk.
  6. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Er zijn meer leerlingen die dat doen...Vraag mij niet hoe ik dat weet. Ik heb ook heli les gehad.......
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha, heeeeel herkenbaar! Ik heb reeds lang geleden geleerd om vaste prik, VOOR het overdragen van de besturing duidelijk te vragen "staat de pitch stick goed?" en bij de allergeringste twijfel, voor dat ik uberhaupt begin met aftellen te zeggen "sticks los?" en dan heel kort de schakelaar te dippen, om te kijken of de heli gekke dingen doet. Pas daarna komt het "handen aan de sticks? 3, 2, 1, JIJ stuurt!"

    Verder hou ik een op ervaring gebaseerd maximum van 30 minuten les per middag aan, want inderdaad, gaat na ongeveer 30 minuten voor de meeste mensen het licht uit, ongeacht of dat twee lessen van een kwartier, of 4 lessen van 7,5 minuut zijn, en ongeacht of ze direct achter elkaar, of verspreid over de hele middag gevlogen zijn. Er zijn uitzonderingen, maar in mijn ervaring zijn die tamelijk zeldzaam.
     
    Jonkje en dries_neyrinck vinden dit leuk.
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    doe ik normaal ook...
    Alleen, als je lekker aan het lessen bent..
    3 tankjes achter de rug, met regelmatig ingrijpen mijnerzijds (en dus later weer controle overdragen)..
    ik zet de timer op 8 minuten vliegen tijdens het lessen. in mijn ervaring houdt na 8 minuten vliegen de concentratie wel een beetje op..
    al die tijd geen problemen met overdragen (ik tel ook af tot ik de schakelaar overgooi)

    en dan net die ene keer halvewege een tank gooide hij hem ff onderin..
    dan ben je er dus niet meer op bedacht, omdat hij het continu goed deed..

    Was wel een erg spannend momentje..
    een 700 is een erg sterke machine, die dus erg hard omlaag komt..
    gelukkig had ik in reflex de knop losgelaten toen ik het zag, meteen vol pitch gegeven, anders had het een harde klap geweest :D

    daarna heb ik hem ook meteen geland, en ben ff een stevig woordje gaan wisselen met hem.
    meteen andere onderbroek aangedaan..
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik lees dat ook leraren blijven leren. Het zijn net mensen :D.

    In mijn vak gaat het precies zo.
     
    Hans V vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Één woord: PROCEDURE!
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Met de trein vind ik waardeloos.
    Sterker nog, aangezien het streekvervoer staakt kan ik niet eens mijn dorp uit.
    Nou heb ik vandaag de halve dag op bed gelegen, ik was weer even niet lekker.
    En Bacardi, geef me 1 rum cola en ik kan mijn benen niet eens meer besturen.

    Wat betreft dat leraren ook nog leren.
    Ja ook ik maakte wel eens domme fouten.
    Ten eerste had ik nooit met modelbouw moeten beginnen.
    Maar kennen jullie dat, 2,4 GHz was redelijk nieuw.
    Ik vloog zelf al 2,4 maar veel mensen op de club nog niet.
    Dus ik pak de zender van iemand om zijn kist even in te vliegen.
    Alles controleren en gas erop, het ding vliegt weg en na een meter of 70 begint ie opeens raar te doen.
    Pas toen realiseerde ik me dat ik de antenne niet uitgetrokken had, het was 35 MHz, ik was net op tijd.

    Of je eigen modellen, nieuwe computerzender.
    Eerste model de lucht in maar daar moest ik een noodlanding een paar honderd meter verder mee maken.
    Nou... laat maar liggen, die pak ik straks wel.
    Volgende model gepakt, model in de computer opgezocht en kijken of alle roeren het deden.
    Gas erop en op het moment dat ie over de sloot vliegt denk ik, verrek, hij stuurt verkeerdom.
    Up was down, links was rechts...
    Dus ook met moeite een noodlanding gemaakt.

    Ik was vergeten dat je bij deze computerzender het model moest bevestigen, dus Enter drukken.

    Wedstrijd in Belgie met F5B.
    Ik was al wat suf.
    Ik zet mijn kist in elkaar en Gerben gooit hem weg.
    Hij was bijna onbestuurbaar, heel erg achterlijk zwaartepunt.
    En als ik aandook was hij ineens heel erg voorlijk.
    Een heel lang landingcircuit gevlogen met een vreselijk achterlijke kist.
    Het laatste stukje overtrok hij op 2 meter hoogte, bijna bovenop een Porsche die daar stond.
    Ik haal de vleugel eraf... oh, vergeten de accu vast te zetten.

    Dus Wil, als je denkt dat je kan vliegen dan zijn er altijd weer kleine dingetjes die er tussendoor glippen.

    GJ
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het doet mij goed te lezen, dat iedereen wel eens een "domme" fout maakt. Misschien vraag ik wel teveel van mezelf.
    Dit terwijl ik vaak zeg: iedereen is anders, met ieder zijn eigen-aardigheden ;) :D.
    Eigenlijk is het ook maar een hobby. Ik heb al menige leuke dag achter de rug door het vliegen. Leden zijn vrienden geworden en ook hier heb ik fijne contacten opgedaan en dat is uiterst waardevol.
     
  13. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Doe ik ook even een duit in het zakje qua blunders..

    Had op een mooie zomeravond mijn 1/4 schaal Piper Super Cub afgetankt en opgebouwd voor de eerste vlucht, echter op het moment dat de moeren nog op de bouten van de vleugel struts aan de romp zijde moesten werd ik afgeleid voor het arriveren van een vliegmaat...

    Niet veel later kist gestart, halverwege de baan gezet en rustig gas er op... Op het moment dat de kist loskwam wist ik door het liften van de vleugel tips direct wat ik vergeten was.... De moeren. Op zich niet zo'n ramp zij het niet dat die piper geen vleugelbuis had en elke vleugel met 2 bouten aan de romp vast zat, en de struts 100% dragend waren...

    Het was nagenoeg windstil en vlak na het opstijgen zat ik al boven het aangrenzende maisveld.. Gas terug genomen en met zo min mogelijk aileron en zo veel mogelijk richting een rustige vlakke bocht gedraaid en wind mee geland. Elke strut zat met twee bouten aan de romp waarvan er aan een kant al een was verdwenen. Kantje boord..!

    Nog nooit zo kwaad op mezelf geweest. Kist heeft daarna nog vele fijne vluchten gemaakt.

    Check dubbel check. Doe ik sindsdien zelfs tussen de vluchten door.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam

Deel Deze Pagina