zijn Heli motoren anders dan vliegtuigmotoren

Dit vraag ik me namelijk af.
Als ik naar een heli en of vliegtuigmotor kijk, zie ik soms maar weinig verschil.
Bij sommige is alleen de cilinderkop anders, maar bij de meeste heli's zit er ook gewoon een kleine kop op.

John

Als dat het enige is...
De krukas is in te korten (op een nette manier)

vliegtuigmotoren nml zijn wel goedkoper als helimotoren.

Carburateur is anders omdat je een helimotor anders belast (meer in het middengebied namelijk) Daarnaast is de koelkop groter. Dit is gedaan omdat de motor alleen geforceerd gekoeld wordt, daardoor heb je zo veel mogelijk koeloppervlak nodig om je warmte kwijt te kunnen. Een vliegtuigmotor krijgt nog koeling van je airspeed en prop-wash.

En de krukas zoals hierboven al vermeld is.

Bij Vario wordt een langere krukas toegepast, die hoef je niet af te slijpen voor vliegtuigen wat er wordt een propmeenemer meegeleverd.
Eigenlijk kun je elke helimotor prima op een vliegtuig zetten.
Zoals al gezegd zijn helimotoren soms voorzien van een grotere kop en een wat uitgebreidere carb.

Heli motoren zijn ontworpen voor hogere toerentallen. Grootste verschil zal inderdaad in de spoelpoorten zitten.
Dit is toch wel een wezenlijk verschil, heb op m'n NT in het begin een OS 91 FX HGL gehadt. Dit was de eerste 15cc heli Motor van OS, of eigenlijk gezegd Graupner. Deze verschilde tov de normale 91 FX (vliegtuig-versie) maar minimaal. Heb ooit de bestelnr's van de reserve-delen vergeleken en kwam niet veel verder dan Krukas (lange 8mm versie), Koelkop, Hoofdlager en Carburateur meen ik.
Heb daarna een OS 91 SX HGL C-spec geinstalleerd en deze begon pas lekker te lopen nadat ik de gearing hadt aangepast, zodat de motor meer toeren kon draaien.

Rick

OS heeft de FX alleen als vliegtuigmotor in het programma (gehadt). Via Graupner was deze motor dus leverbaar in heli uitvoering en alleen in de HGL uitvoering, dus met grote ronde Koelkop en lange 8mm as. Later zijn er zelfs voor deze motor andere krukassen uitgebracht om ze linksom te laten lopen, de engiste manier om van een NT een rechtsdraaiende versie te maken.
OS is later pas met de 90 SX serie gekomen en van de meeste uitvoeringen zijn ook door Graupner de HGL versies uitgebracht. Heim helicopter, geleverd door Graupner, benodigen zo'n 8mm as. Jammer genoeg slaat dit niet aan bij andere heli-producenten, werkt namelijk heel goed. Nooit last van run-out op je tandwiel of fan enzo.

Rick

Back