Zilver hardsoldeer

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door bosreus, 14 jan 2017.

  1. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb van Griffon altijd het zilver hardsoldeer gebruikt, echter voor mijn toepassing ben ik opzoek naar dunnere uitvoering hiervan. Ik gebruik alleen een brander met propaangas.
    Met google vind ik veel van die soldeerstaven waar al flux inzit en die zijn nog veel dikker.
    Wie weet waar 1mm te koop is? Of heeft het een speciale naam weet ik gerichter op kan zoeken.

    Hans
     
  2. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.194
    Locatie:
    Geldrop
    ik heb het bij de bouwmarkt wel eens zien hangen, maar wel erg prijzig.
    In Eindhoven zit het GasLasCentrum, die verkopen de staafjes die je zoekt.
    Of Sauerbier modelbouw in zierikzee, die hebben het ook
    Als je geduld hebt, ergens in maart heeft de stoomgroep zuid weer de voorjaars stoomdag in Loon op zand, daar slaag je zowiezo.
     
  3. Dunsz

    Dunsz Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    965
    Locatie:
    leiderdorp
  4. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Eindhoven
    Bedankt voor de tips,

    @Dunsz
    Ik heb nu van Griffon flux6 als vloeimiddel, kan ik dat gebruiken bij die van 0,5mm?

    Hans
     
  5. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Valkenburg zh
    Laatst bewerkt: 15 jan 2017
  6. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik gebruik ook dat flux 6 van griffon.
    Tip: als dit poeder aan de soldeer staaf zit hou ik het even in de vlam, zodat het geen poeder meer is, dit blijft beter eraan zitten, en valt niet bij het minst of geringste eraf.

    Hans
     
  7. Dunsz

    Dunsz Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    965
    Locatie:
    leiderdorp
    Ja hoor geen probleem. Zilver is zilver. Misschien een tip voor de Flux ............je kan een stevig papje aanmaken met een beetje spiritus
    en na het schuren van de onderdeeltjes de vlakken insmeren met een klein penseeltje. De spiritus verdampt snel uit de flux en zit dan op de juiste plek voor de soldeer. Uiteraard alles verder afgesloten houden waar de spiritus inzit als de de vlam ontsteekt ..........:D
     
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    met water gaat ook prima, is wat veiliger als spiritus........:thumbsup:
     
  9. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb zilver hardsoldeer op de kop kunnen tikken van 1mm, het ziet er het zelfde uit als mijn oude zilver hardsoldeer en dat wat geelachtig is, richting messing kleur.
    Maar het soldeert voor geen meter. Toen hetzelfde gedaan met dat van Griffon, hetzelfde werkstukje, flux 6 en dat vloeit perfect. Beide 55% zilver.
    Er zit toch ergens wat verschil in de samenstelling.
    Wat er toch gevloeid is op foto 1 is dat goede soldeer van griffon en dat is de achterkant van foto 2, waar ik het soldeer van griffon heb toegevoegd
    P1010017a.jpg
    P1010018a.jpg

    Nu heb ik bij de leveranciers, die hierboven zijn weergegeven, zilver hardsoldeer gezien dat er zilverkleuring uitziet, is dit iets anders?

    Hans
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2017
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    28.092
    Locatie:
    Druten / NL
    Dikke draad met hamer pletten er er stukjes vanaf knippen, is dat een optie Hans?
     
  11. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Eindhoven
    Ron, kan het proberen.
     
  12. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    336
    Hans
    Waarschijnlijk zit er in uw "oude" zilversoldeer nog cadmium in .
    Dat vloeit véél beter , maar helaas is het tegenwoordig verboden, het is uiteraard ongezond.
    Het stuk op de eerste foto lijkt er op dat de temperatuur net iets te laag was. Is de propaan brander zwaar genoeg?
    Binnen de 30 seconden zou je ze moeten aan het gloeien krijgen.
    Zulke staafjes ( 4 mm ? ) zijn wel klein maar nemen slecht warmte op. Leg ze op een vuurvaste steen met erachter nog een steen zodat de warmte gevangen blijft. De staafjes mogen niet rechtstreeks op de steen liggen , anders neemt die de warmte weg van het materiaal.
    Dirk
     
  13. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Eindhoven
    Dirk,
    Het soldeer heb ik z'n 4 jaar terug gekocht, weet dus niet of er toen nog cadmium in zat.
    Met mijn brander kan ik messing tegen oranje kleurig heet stoken.
    Al jaren gaat het goed met hardsolderen maar nu is het een flop.

    Hans
     
  14. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik ben er eindelijk uit; het is wat Gea al aangeeft, griffon heeft nog steeds cadmium in hun zilversoldeer en daarom vloeit het beter.

    Hans
     
  15. Rick NL

    Rick NL

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    2.676
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb nog heel wat meters cadmium houdend zilversoldeer van 0.5 mm liggen. Het is wat dof messing achtig van kleur. Vloeit goed met Flux-6 poeder.
     
  16. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.180
    Locatie:
    Gouda
    Vorige maand een koperen 7 1/4 inch loc tank met zilver gesoldeerd. Flinke tank..bijna 10 liter inhoud.. ruim 30x 1.5 mm zilverstaven in weggestookt.
    Mix van oude cadmium staven en nieuwe zonder cadmium...
    De nieuwe ( ook met minder zilver..45% ipv 55%) vloeit langzamer..maar verwerkt nog steeds prima... gewoon even wennen en je weet niet beter.
    Altijd goed van te voren schoonschuren en vooraf flux pappen.
    Goed dat er geen cadmium meer inzit.
    Beste is om stukje soldeer af te knippen en tegen de naad ..in de flux..te leggen.
    Je ziet dan vanzelf de vloei temperatuur en staat de zaak niet te verbranden. Te heet is ook niet goed.
    Schoonmaken in de espresso reiniger van de Action. (Relatief goedkoop).Stuk veiliger dan met accuzuur en scheelt gaten in je kleding.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  17. Joost70

    Joost70

    Lid geworden:
    3 dec 2012
    Berichten:
    40
    Ik ben ook bezig aan een ketel met vlampijpen, nu heb ik een probleem met het hardsolderen. Op zich gaat het prima, maar de koperen pijp wordt heel zacht na het solderen. Als je er naar kijkt is ie al gedeukt/krom. Heb ik het materiaal dan te heet gemaakt? Of moet ik dikker materiaal nemen? Wordt het beter als ik het werkstuk langer laat liggen of maakt dat niet uit?

    Groet
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    23.660
    Locatie:
    zuid holland
    Is gewoon de aard van het koper.
    Gebeurt overal.
    Enige manier om het weer stugger (hard) te krijgen is het vervormen.

    Ga daarom de ketel ook niet in 1 keer persen tot zoveel keer de werkdruk, maar bouw de druk op en laat tussendoor alle druk er weer af.
    0
    0,5
    0
    1
    0
    1,5
    0
    2
    0
    2,5
    en zo verder (of met 1/4 bar verschil omhoog)
    dan heb je dat het zachte koper wat rekt en krimpt en zo weer de ontwerp sterkte bereikt voordat de persdruk er op komt.
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    23.660
    Locatie:
    zuid holland
    Dat is een aparte vraag, want als het goed is heb je de ketel berekend of laten berekenen en dan mag je die dikte gebruiken.
     
  20. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    5.946
    Locatie:
    Zwolle
    Even offtopic, ik kan Baggeraar geen PM sturen helaas.
    Geld de bovenstaande manier van langzaam de druk opvoeren ook voor een ringleiding zoals waar we het over hadden in het schipperscafé?
     

Deel Deze Pagina