Zilversoldeer

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door RSR, 13 jun 2011.

  1. RSR

    RSR

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    170
    Ik heb een vraag.........
    Welk type Zilversoldeer kun je het beste aanschaffen voor het solderen van de brandring???
    En welke diameter soldeer staafjes.

    Ik kreeg via mijn werk Zilversoldeer aangeboden wat ik moet verwerken met flux 6 en de staafjes hebben een diameter van 1,5mm.
    Het smeltbereik ligt tussen de 630 en de 660 graden Celsius..

    Is dit het beste, meest voor de handliggende wat ik kan aanschaffen om de naalden in de messing ring te solderen. Of kan ik beter dunnere staafjes gebruiken?

    Welke Naalden gebruiken jullie voor een MW54 en een KJ 66 motor???
    Wil eerdaags wat naalden bestellen en de behandelins/verzendkosten zijn zodanig dat ik het liefst gelijk meer naalden voor andere motoren bestel, wie weet gebruik ik die in de toekomst eens??

    Hoop dat jullie mij opweg willen helpen.

    Gr. Rob
     
  2. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    ik gebruik vaak hard soldeer van de praxis
    en naalden moet je vragen aan een verpleegstrer.
    ze hebben vaak naalden die over datum zijn.
    de naalden van de kj66 zijn 0,8mm
    Gr Limme
     
  3. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Enkhuizen
    Hoi Rob,

    Het mooiste is om zo dun mogelijke staafjes te gebruiken.
    Je hebt al snel bij dikke staafjes dat er te veel zilversoldeer op je werk zit en niet meer kan zien of het goed tussen je verbinding is gevloeid, het is ook zonde van de zilversoldeer het is kostbaar spul.

    Zorg ook dat het zilversoldeer niet te heet word wand dan vloeit het slecht, verwarm je werkstuk gelijkmatig en laat de soldeer in je verbinding vloeien.

    Maak het fluxpoeder met water aan zodat je een papje hebt,als je de poeder zo gebruikt blaas je het er met de vlam weer vanaf.

    Maak eerst even een proefstukje.

    Groet Jan...:bye:
     
  4. RSR

    RSR

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    170
    Bedankt Jan,

    Goeje tip over het vermengen met water, ga ik proberen.

    Vroeger deed ik weleens hardsolderen daar verwarmde ik de toevoeg staaf en stak die in het potje dan bleef het eraan plakken. Nu heb ik op mijn werk ook beklede soldeestaafjes (brons) liggen.

    Mijn grootste zorg is ook de dikte van het toevoegmateriaal. Net als bij TIG lassen heb ik de ervaring dat je met een te dikke toevoeg draad een zooitje van je laswerk maak.
    Maar omdat het idd best een hoop geld kost en voordat ik straks met een pak zilver zit wat te dik is ben ik wel benieuwd wat voor dikte jullie gebruiken, of juist niet.
    Wat ik kan kopen (restant maar toch altijd een 30 staafjes van een halve meter) en straks dan te dik blijkt.... waar ik wel bang voor ben met 1,5mm???:(

    Gr. Rob
     
  5. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Rob.
    ik heb zilverdraad.
    het is 0,5mm ,en dit is het beste , en soldeert het beste.
    je hoeft er weinig hitte in te steken .
    ik koop het bij Rob Sauerbier in Zierikzee.
    Groet,

    Martin.
     
  6. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Martin, heb je toevallig merk/type van je rolletje, of zijn het staafjes?

    Gr. Rik
     
  7. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    rolletje , en er staat geen merk of type op
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik gebruik het soldeer met poeder van de karwei, bevalt me heel goed. Vloeit super op messing edg, klein brandertje is voldoende. Sodleer beetje verwarmen en in de poeder dippen. Dan messing verwarmen en bij verkleuring naar donker het poeder op het messing laten smelten en bij gloeien van het messing soldeer ertegen en klaar. Gaat tot nu toe altijd goed.
     
  9. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    flux 6 poeder met wat spiritus mengen werkt nog beter, dan bruist het minder op je werkstuk.

    hardsolderen is 90% voorbereiding 10% werk.

    Alles moet GOED schoon zijn, naad mag niet meer dan 0.1mm zijn.
    hoeveelheid warmte moet goed zijn, niet te veel, dan verbrand je flux, niet te weinig want dan vloeit je zilver slecht.

    wat mag het kosten, staafjes van 1.5mm 50cm lang, anders heb ik ook wel interesse in een kleine bundel.
     

Deel Deze Pagina