Zoek stille demper voor een R50 met OS50SX-H (<= 80Db)

Na de eigen R50 pijp heb ik er nu een hatori 50HNS-2 onder zitten, maar ook met deze pijp blijft het een hoop lawaai.
Wie weet er een pijp waar ik het geluid echt goed naar beneden kan krijgen, zodat het voldoet aan de 80Db norm zoals die op veel vliegvelden gehanteerd wordt.

Bert

ik heb een zimmermann .60 op m'n R50.
redelijk stil. ik denk iets stiller dan de TT demper.

't zou kunnen dat de zimmermann .50 nog stiller is
maar dat is maar een gok, heb hem nooit geprobeerd.

exacte dB waarden weet ik niet.
wordt normaal begin juli eens gemeten...

hey bert,

Zelf heb ik een Zimmerman op mn R50 zitten. Hij is heel erg stil en heeft erg veel vermogen. Ik weet niet precies hoeveel db hij maakt, maar dat ligt ook aan het toerental. Ik zou voor een zimmerman gaan.

groeten,
nando

Ik denk dat Zimmerman de stilste uitlaten produceert.
Ik heb er diverse gehad en er zat een mooi geluidje in.
Nadeel is natuurlijk iets minder vermogen...

Ik heb er nu ook een Zimmermann 2615 met OS050 SX-H hyper op zitten. Hiervoor zat er een Thundertiger deluxe met TT50 motor op.

Misschien is die wel wat stiller hoor, nooit gemeten. Iets doffer misschien. Maar vond het verschil niet denderend hoor (niet in verhouding met het prijsverschil in ieder geval ;) ). Heb echt verhalen gehoord dat je de bladen harder zou moeten horen dan de motor... nou mooi niet hoor.
Hoe dan ook, al is het nog 50% stiller vind ik het nog steeds herrie maken ;) (ben verpest door elektro helis)

Mijn heli is een tijd geleden gementen op 7 meter rondom en bleef net onder de 80 db. Vliegend op ongeveer 1 meter hoogte.
Alleen als je recht op de uitgang van de uitlaat ging meter, kwam je net over de 80 db.

Ik gebruikt (nog) de standaard deluxe uitlaat, en die voldoet dus.

Probleem met geluid is natuurlijk wel dat je 3db als twee keer zo hard ervaart. Dus het verschil tussen 78 of 81 is best veel.

Wat je dus voor uitlaat nodig hebt :? geen idee. Ik denk dat je gewoon moet gaan meten, en misschien valt het in de praktijk allemaal nog wel mee.

gr Remco

Misschien is het ook belangrijk te vermelden bij hoeveel toeren je dit gemeten hebt Remco. Mijn heli is in 1550 toeren een stuk stiller dan op 1750.

Satoer zei:
Ik heb er nu ook een Zimmermann 2615 met OS050 SX-H hyper op zitten. Hiervoor zat er een Thundertiger deluxe met TT50 motor op.

Misschien is die wel wat stiller hoor, nooit gemeten. Iets doffer misschien.

Had eerst bij de club teveel db's. Na een vastloper met de TT50 en de upgrade naar de OS 50 had ik ook minder geluid, maar wel met de standaard TT demper. Dus de OS maakt minder herrie dan de TT50 blijkbaar. Zodoende zat ik toen ook net goed met m'n db's 8)

Whahaha heb zeker last van een zonnesteek vrees ik!

Op welke afstand meet je db's? Bij ons op de club is de max 75 dB geloof ik, en wordt gemeten op 10 meter van de heli. Na de upgrade naar OS50, zat ik net goed met m'n dB's.

Ik heb gisteren een erg stille en zeer veel vermogen gevende uitlaat te koop gezet. Namelijk de Jason Krause Hatori SB-50.

Veel stiller dan een MP2 en de standaard TT deluxe muffler. Zeker op wat lagere toerentallen (1800 etc.) ERG stil, zelfs op 2000rpm nog meer dan aangenaam... veel stiller dan remco zijn heli :wink:

Misschien iets voor je?

Voor meer info, zie advertentie!
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=46284

Cheers,

Richard

Hey allemaal

Ik ben ook al enige tijd op zoek naar een beter uitlaat voor mijn OS 50 hyper maar ik kan de beslissing maar niet maken.

IK had een mp2 maar ik had er zoveel afstelproblemen mee dat ik er gek van werd.Eens die redelijk goed stond vond ik dat ie in de hoge toeren behoorlijk lawaaierig was.Vervolgens heb ik mijn motor maar eens gedemonteerd en heb ik het binnenwerk maar eens grondig onderzocht.Tijd voor nieuwe piston,segment en lagers.

Nu draait hij erg goed maar vlieg nu met een originele uitlaat en draai 2150 toeren op de kop.Motor wordt nauwelijs warm met deze toeren 75 graden op eerste koelvin.

Als ik tic toc doe moet ik erg voorzichtig te werk gaan anders kakt ie in.Ik weet wel dat je iedere motor kan laten inkakken maar vind dat er toch iets te weing power inzit.

Ik vraag me af welke toeren jij draaide met je zimmerman Nando.Ik heb al veel gelezen over die nieuwe hatori 522 dat die het redelijk goed zou doen,maar zou ook wel een iets stillere uitlaat willen.

gr,

Davy

Hoi Davy,

Ik draaide 2000 rpm met de raptor 50. Ik vlieg wel met 30% en een koude plug (A5) en een normale OS50. Met de zimmerman vliegt de heli stil en heeft hij erg veel vermogen, Patrick Kramer heeft dezelfde setup als ik. Hij is er ook erg tevreden mee.

Groeten
Nando

IK had een mp2 maar ik had er zoveel afstelproblemen mee dat ik er gek van werd

Ik heb er al meerdere keren met je over gepraat via msn maar ik blijf dit erg vreemd vinden. Ik heb al meerdere (5+) heli's afgesteld met een OS50 en een MP2 (alle types!) en ik heb nooit afstelproblemen ondervonden.

Wel is de de MP2 niet echt heel erg stil.

In orde van stilheid:

TTdeluxe muffler - Redelijk luidruchtig
MP2 - "iets" beter
Zimmerman - Nog wat stiller
JK Hatori SB-50 - Lekker still, zeker op 1800rpm. (Helaas excessief duur!)

Cheers,

Richard

Ik vlieg ook met Hatori pipes en vind dat die zijn inderdaad wel still... maar ik weet niet als ik veel verschillen vind tussen zimmerman en hatori.

"Ik vlieg wel met 30% en een koude plug (A5) en een normale OS50."

Nando, waarom een koude plug? Ik dat de beste alleen voor de gewone os50 of zou ik ook proberen die plug in een os50 hyper?

Hallo JD,

Een OS8 ontbrandt te vroeg, je verliest hierdoor vermogen en de motor loopt niet mooi (een hard geluid).
Een A5 plug ontbrandt iets later, dit is ideaal voor 30%. Dit geldt dus ook alleen voor 30% nitro.

Ik zou die koude plug ook in de Hyper proberen, ik denk niet dat dat heel anders zal werken dan in de normale OS50.

Grt
Nando

Back