Zoekende

Beste Forumleden,

Doordat mijn broertje een elektrische mini helikopter heeft gekregen ben ik geïnteresseerd geraakt in het vliegen met model helikopters. In deze wereld ben ik volledig nieuw en ben pas sinds 4 dagen bekend met mijn interesse hierin.

Graag zou ik een helikopter kopen, nu zit ik echter met een aantal vragen. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

1. Wat is het verschil in gebruik (wendbaarheid, bereik, enz.) en bv onderhoud tussen brandstof en elektro, en welke zou ik als beginner het beste kunnen pakken?

2. Welke site zou ik een helikopter kunnen kopen, of raden jullie aan dit in een model bouw zaak te doen?

3. Is dit een erg dure hobby of valt dit wel mee? Hoe vaak ik de helikopter bijvoorbeeld kapot?

4. Wat wil het aantal kanaals zeggen ( bv 3,5 kanaals helikopter)

5. Kunnen brandstof helikopters langer vliegen dan elektro?

6. Wat is het idee achter een quadro-kopter, heeft een van jullie hier ervaring mee? Wat zijn de voor en tegens?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik kan niet wachten om te gaan vliegen!

Alvast mijn hartelijke dank.

Met vriendelijke groet,

Houtepen

Kijk eens in de beginners sectie, daar zullen veel vragen een antwoord vinden...
1. verschil tussen brandstof en electro is er op zich niet. de ene heli vliegt wat anders dan de andere maar de basis is gelijk..
2. ga eerst eens kijken in een club, wordt daar lid en LUISTER naar hun tips. leer vliegen met e toestel dat ZIJ KENNEN!
Niet met een onbekends spulletje...
3. duur? hangt af van hoeveel je crashet en van hoe groot je helis zijn. hoe groter hoe duurder... maar hoe groter hoe stabieler om mee te starten...
5. brandstof tov electro.. op zich kan je met brandstof langer vliegen maar je hebt ook meer overlast van lawaai etc. ook moeilijker af te stellen. Je kan met een E heli ook gerust 8 minuten vliegen, maar dan met minder toeren.
6. quad: begin maar eerst en vooral met een gewone coaxial heli zoals de lama of zo. dan eventueel fixed pitch en dan collective pitch..(sommige beginnen direct met collective, maar die extra crash kosten moet je er dan maar bij nemen)

de meeste punten hier hebben meerdere meningen.
maar zoals gezegd, check het beginners forum en LEES
veel leesplezier dus :-)

Dat is speelgoed ;)
Ga gelijk voor een goede 4-kanaals heli!
Zoals bijvoorbeeld de E-flite Blade MCX of de nine eagles solo of iets in die richting!

Groeten

mooie heli, is dit een goedkope of een vrij dure in zijn klasse?

En wat is nou het voordeel van zon mini tov een grotere?

De MCX is een wat duurdere in zijn klasse, maar zo is bijvoorbeeld de Nine Eagles Solo bijna hetzelfde en een stukje goedkoper!
Het voordeel van deze kleintjes is dat ze op een regenachtige of winderige dag goed binnen in de huiskamer te vliegen zijn!
Ook hebben ze niet genoeg massa om zichzelf bij een crash te beschadigen, dus als je crasht pak je hem op, zet je hem recht en vliegt weer verder!

Groeten

De eerste versie Blade mCX zijn nu RTF (ready to fly) ca. €85,= Dat is €10 duurder dan een Nine Eagles Solo, maar mijn ervaring is de mCX beter van kwaliteit dan de Solo. Daarbij krijg je bij de RTF mCX nog een batterij lader erbij. Om te beginnen een hele stabiele heli.

Gekke vraag, maar hoe lang gaat zon heli nou mee? Een half jaar of 5 jaar zeg maar?

En hoe zit het met het bereik van deze heli, kun je hier ver van je af vliegen en hoog?

en de drie modellen die ik hierboven heb gepost, die zijn niet goed omdat ze te groot zijn of iets dergelijks? of andere redenen??

Het aantal Kanalen is niet zo moeilijk, alles was je wilt aansturen het een apart kanaal nodig.
- Je motor
- Servo om staart een rondje te late draaien
- servo om de bladen naar rechts te kantelen
- servo om de bladen naar links te kantelen
- servo om de bladen naar voor of achter te kantelen
- Je gyro

ga zo maar door, Dit zijn de standaard kanalen voor een collectieve pitch heli, en volgens mij ook van een fixed pitch (Klopt dit?)

Als je begint met een coaxiale heli hoeven de bladen niet persé te kantelen, dan zitten er 2 motors in, allebei een apart kanaal, die dan de heli een cirkel later draaien of recht houden door in snelheid te veranderen. Dan zit er ook nog een motor in de staart die de heli naar voor en naar achter laat gaan, als je zo redeneert dan heeft deze heli dus 3 kanalen nodig.

Een lang verhaal, om even een samenvatting te geven: Hoe mee bewegingen je wilt maken, hoe meer kanalen er nodig zijn.

Als dit niet klopt, roep het ff!

Als je begint met een coaxiale heli hoeven de bladen niet persé te kantelen, dan zitten er 2 motors in, allebei een apart kanaal, die dan de heli een cirkel later draaien of recht houden door in snelheid te veranderen. Dan zit er ook nog een motor in de staart die de heli naar voor en naar achter laat gaan, als je zo redeneert dan heeft deze heli dus 3 kanalen nodig.

Dit betreft dus de 3-kanaals coax heli's (speelgoed), je hebt ook nog de 4-kanaals coax heli's, deze hebben geen staartmotor nodig omdat deze via de swashplate aangestuurd worden.

Als je goed voor je heli zorgt gaat hij eigenlijk oneindig mee. Mijn MCX heb ik nu zo'n 2,5 jaar en hij vliegt nogsteeds met bijna alle originele onderdelen!

De heli's die je zelf gevonden hebt zijn 3-kanaals coax heli's en een simpel FP helitje. De kwaliteit lijkt mij een beetje twijfelachtig en waarschijnlijk zullen hier bijna geen onderdelen voor te krijgen zijn. Beter kies je iets van een bekend merk waar voldoende onderdelen voor te krijgen zijn!

Groeten

Laatst bewerkt:
koop iets wat mainstream is aub..
zoals de leden hier al aangeven..
als je modellen gaat kopen die bijna niemand kent dan mag je overal achter parts gaan zoeken..
Bekende heli= easy to find parts...

een heli gaat zolang mee tot je hem kapot gecrashed hebt... of hem niet meer herstellen kan...
wat je hebt met die goedkopere modellen (onbekende) is dat ze er wss zelfs nog een brushed motor in durven steken.. brushed motoren gaan veel korter meer. brushless is de beste optie.

ik zou met een big lama beginnen... maar dat ben ik...

ha mensen, dit wordt idd wel een stuk duidelijker. Dus hoe meer kanalen, hoe meer mogelijke bewegingen en dus hoe meer knopjes op je afstandsbediening neem ik aan?:)

Echt fijn dat jullie willen helpen!!

Die modellen van mij zijn dus te beperkt in hun bewegingen zeg maar??!!

heb je een link van een big lama met prijs eventueel?? Dat kijk wat makkelijker:)

en vooral ook wat zijn dan de voordelen tov de mcx waar de anderen het over hebben??

Doet mij eens een mooie link van die bewusten heli's?!:D
Doe eens een paar van de paar honderd beginnersdraadjes lezen, en zeker deze FAQ, zal al de nodige vragen beantwoorden:
http://www.modelbouwforum.nl/threads/beginners-guide%3Been-heli-kopen-hoe-en-wat-en-wel-niet.39647 .

Waarom wordt zo weinig naar die FAQ verwezen? Het is toch niet leuk om 10 keer per week dezelfde vragen te beantwoorden? Mocht blijken dat iemand die FAQ dan toch niet leest, en alleen antwoorden in goud op snee wil hebben, en geen komma te veel, mag hij het van mij verder zelf uit zoeken. Goede manier om te zien of iemand beetje serieus is.
....Dus hoe meer kanalen, hoe meer mogelijke bewegingen en dus hoe meer knopjes op je afstandsbediening neem ik aan? ...
Nog een handige FAQ
http://www.modelbouwforum.nl/forums/modelbouw-faqs/
-> RC Techniek en elektronica
-> Welke zender? Welke ontvanger? Welke servo's?

Grote onhandigheid en ergernis: FAQs staan ergens verborgen en niet bovenaan vastgepind in de relevante subfora. Mods, het moet toch mogelijk zijn om in die subfora naar de betreffende faqs te linken?

De drie heli's die je noemt zijn speelgoedprullekes. Wel weer leuk om t.z.t. nose-in hoveren te oefenen.
De beste heli-keuze is de heli van degene die jou helpt/helpen.

Ga eens op een zondagmiddag bij een vliegclub kijken/vragen, dan krijg je een veel betere indruk dan wij via 10.000pagina's forumtekst kunnen geven. Twee elkaar aanvullende en overlappende overzichten van clubs in NL&B:
www.airtoi.nl -> clubs NL&B
www.modelvliegsport.nl -> clubs NL
www.flytovml.com -> clubs B

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey

Rechts onderaan je bericht zit een "Edit" knop, hiermee kan je je berichten aanpassen zodat je niet 2x na elkaar een bericht neer hoeft te zetten ;)

Groeten

Edit: @ ron; Zie mijn handtekening ;)

Back